robot Posted April 3, 2003 Report Posted April 3, 2003 Hahaha...haha Bland det lustigare jag läst på sidan... Skrattar högljutt åt båda tipsen. Själv brukade jag använda rikligt med barnpuder, det funkade riktigt bra. Jag vet inte vilket sätt som är den mest gedigna lösningen mot den helvetiska infanterielden, men när jag hörde Gotchas tips så beslöt jag mig för att aldrig ge mig in på tejpvarianten. Quote
Guest Fågel Fenix Posted April 3, 2003 Report Posted April 3, 2003 Jag smorde med lite vaselin men det hjälpte inte. Sedan drog jag tygtejp från insidan av röven mot framsidan av kroppen så att det spände isär skinkorna. Kändes lite "luftigt" men funkade bra! :P Hu-huuuuuuuuu.. Ingen bra idé i det läget, att obetänksamt sätta sig ned...RAKT på en trädrot eller annat uppstickande föremål.. *jägartips* Ville bara säga att man skall akta gumpen. Speciellt om man sitter på ett traktorflak utan hjul som kan svinga i takt med alla förbannade gropar och rötter. Det hela serveras givetvis med en frenetisk, något överdrivet skadeglad bror som svänger och gasar extra mkt för att mitt rectumöga skall få sig uttänjning av den allra hårdaste grad! Det hela sammanfattas med stort hål & kudde. Jag tror nog att ni förstår B) _____________________________________ hmm, oops. Måste nog bidra med ngt tips också ja... eller kanske rent utav ett "trix" ;) Vad sägs om att (om man är världigt få i en grupp) sätta en gubbe som eldar i en timme typ med de andra äter eller gör ngt annat. SÅ när man skall gå och knyta sig så är tältet varmt & gött och ingen behöver sitta eldpost. Tänker mest på mig och FBU-U där vi i min grupp är 6 pers. Då vill man inte elda! man vill sova... vad säger ni?, är det här vedertaget sätt ? Quote
Doyle Posted April 3, 2003 Report Posted April 3, 2003 Vad sägs om att (om man är världigt få i en grupp) sätta en gubbe som eldar i en timme typ med de andra äter eller gör ngt annat. SÅ när man skall gå och knyta sig så är tältet varmt & gött och ingen behöver sitta eldpost. Tänker mest på mig och FBU-U där vi i min grupp är 6 pers. Då vill man inte elda! man vill sova... vad säger ni?, är det här vedertaget sätt ? Det är kanska skönt att ha kaminen igång när man vaknar på morgonen. 6 pers är väl inget problem? Du får ju sova 5h innan du ska upp och sitta eldpost. Quote
Vakten_F4 Posted April 3, 2003 Report Posted April 3, 2003 Att göra i fält när det är kallt Babypuder under pungen (inte för att det är kallt men ändå) Tandkräm i bröstfickan så den inte fryser Hudsalva i bröstfickan så den inte fryser (iaf jag fick mycket sprickor på läpparna och vid nagelbanden av den torra luften norröver) Extra par BRA fodrade handskar i skyddsmaskväskan (bra att ha när handskar är för kallt och vantar klumpigt) Hörselkåpor PÅ (undebara öronvärmare) Två remmar att sätta fast liggunderlaget "stående" på stridssäcken så man inte behöver ta loss det för att komma åt comarock och snuskburk, även bra hjälmhållare och pall. I tältet: Strumpor & sockar i fotänden på sovsäcken så de håller sig varma, 90-skjorta & värmetröja i sovsäcken som kudde, kängorna vid FOTÄNDEN (Inte kul med stålhätta som stått vid tältduken efter första fältnatten... :( ) Stridsbälte, vapen & snuskburk i tältet och stridssäcken i eldställningen. Drick saft eller kaffe, inte choklad = svårdiskad kåsa Diska med snö under dagen och med diskmedel & vatten på kvällen när man kan torka snuskburken (inte kul med fastfruset diskmedel i den) Lägg sked & smörpaket i maten för att värma upp dem. Maglite med "pennclips" funkar utmärkt att sätta i hjälmen för att se vad man gör när ljud & ljusdisciplin inte gäller eller inne i tältet. Quote
Doyle Posted April 3, 2003 Report Posted April 3, 2003 I tältet:Strumpor & sockar i fotänden på sovsäcken så de håller sig varma, 90-skjorta & värmetröja i sovsäcken som kudde, kängorna vid FOTÄNDEN (Inte kul med stålhätta som stått vid tältduken efter första fältnatten... Nu vet jag inte vad ni hade för tält, men torkställningen är annars bra att hänga upp saker på. Då tappar man heller inte bort tom i tält-mörkret. Quote
Vakten_F4 Posted April 3, 2003 Report Posted April 3, 2003 I tältet:Strumpor & sockar i fotänden på sovsäcken så de håller sig varma, 90-skjorta & värmetröja i sovsäcken som kudde, kängorna vid FOTÄNDEN (Inte kul med stålhätta som stått vid tältduken efter första fältnatten... Nu vet jag inte vad ni hade för tält, men torkställningen är annars bra att hänga upp saker på. Då tappar man heller inte bort tom i tält-mörkret. Ursäkta, jag var lite otydlig! Givetvis, häng upp blöta persedlar på tork! Jag menar de kläder som man tänker ta på sig kommande morgon (alltså nya torra från ryggsäcken eller såna man haft under dan utan att blöta ner!) Tycker ändå att det är lättare att hålla reda på mina kläder om dom ligger i min sovsäck jämfört med om man hänger de i torkställningen och nåt pucko som är eldpost inte vet vad som är vems och lägger allt i en böghög när han hänger upp sitt. Quote
SFC Posted April 3, 2003 Report Posted April 3, 2003 Vad sägs om att (om man är världigt få i en grupp) sätta en gubbe som eldar i en timme typ med de andra äter eller gör ngt annat. SÅ när man skall gå och knyta sig så är tältet varmt & gött och ingen behöver sitta eldpost. Visst, sen vaknar ni ett par timmar senare i ett riktigt fuktigt, kallt och rått tält... B) Inte en helt optimal lösning enligt mig! 1 Quote
Vakten_F4 Posted April 3, 2003 Report Posted April 3, 2003 Vad sägs om att (om man är världigt få i en grupp) sätta en gubbe som eldar i en timme typ med de andra äter eller gör ngt annat. SÅ när man skall gå och knyta sig så är tältet varmt & gött och ingen behöver sitta eldpost. Visst, sen vaknar ni ett par timmar senare i ett riktigt fuktigt, kallt och rått tält... B) Inte en helt optimal lösning enligt mig! Usch å fy faan! Hade ett par stjärnor i plutonen som inte kunde elda, tur att man sov som en stock själv, men uppskattningsvis hälften hade inet kunnat sova för att de frös och blev förkylda dessutom... Om jag så var själv i ett tält så skulle jag elda istället för att sova... (nästan) Quote
Raptor Posted April 3, 2003 Report Posted April 3, 2003 (edited) När jag låg inne hade vi en lök som sov (jag överdriver inte nu) 80% av alla sina eldposter. Den förbannade tönten var den enda anledningen till att jag skaffade mig en sovsäck. Varje kväll i tältet rullade jag ut sovsäcken på liggunderlägget, men jag kröp inte i den om folk eldade. När nöten sedan "tog över" eldposten så slocknade kaminen och då var det enkelt att rulla ner i den. Så varför vi inte till honom? Vi gjorde allt utom att fysiskt pryla upp killen. Hot, böner, inget fungerade. Så en sovsäck tror jag nog att jag kan rekommendera alla. Skulle något hända så kan man alltid knoppa i ett fordon med sovsäck. (Om man har tillgång till ett sådant). Edited June 8, 2003 by Raptor Quote
Guest Lt. payne Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 När jag låg inne hade vi en lök som sov (jag överdriver inte nu) 80% av alla sina eldposter. Den förbannade tönten var den enda anledningen till att jag skaffade mig en sovsäck. Varje kväll i tältet rullade jag ut sovsäcken på liggunderlägget, men jag kröp inte i den om folk eldade. När nöten sedan "tog över" eldposten så slocknade kaminen och gå var det enkelt att rulla ner i den. Så varför vi inte till honom? Vi gjorde allt utom att fysiskt pryla upp killen. Hot, böner, inget fungerade. Så en sovsäck tror jag nog att jag kan rekommendera alla. Skulle något hända så kan man alltid knoppa i ett fordon med sovsäck. (Om man har tillgång till ett sådant). Varför provade ni inte med handdukar och tvålar? Quote
Guest mutley Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 Strumpor & sockar i fotänden på sovsäcken så de håller sig varma, 90-skjorta & värmetröja i sovsäcken som kudde, kängorna vid FOTÄNDEN (Inte kul med stålhätta som stått vid tältduken efter första fältnatten... :( ) Sockor/strumpor i torkställningen och kängorna absolut inte vid fötterna... Hur taskigt eldade ni egentligen? Kängorna skulle ju torka ut och fnasa sönder om man hade de vid fötterna... En kille som hade de på fötterna när han sov smälte sulan... Quote
Guest Fågel Fenix Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 Vad sägs om att (om man är världigt få i en grupp) sätta en gubbe som eldar i en timme typ med de andra äter eller gör ngt annat. SÅ när man skall gå och knyta sig så är tältet varmt & gött och ingen behöver sitta eldpost. Tänker mest på mig och FBU-U där vi i min grupp är 6 pers. Då vill man inte elda! man vill sova... vad säger ni?, är det här vedertaget sätt ? Det är kanska skönt att ha kaminen igång när man vaknar på morgonen. 6 pers är väl inget problem? Du får ju sova 5h innan du ska upp och sitta eldpost. Beror på hur länge varje eldpost är ! >>Vakten_F4 Jag har iaf lärt mig att man inte skall använda hudsalvan eller dylikt under vintertid på sådana ställen som läppar och ansikte. Det för att undvik att fukt (svett) lägger sig under fettet och "fryser". Vad säger ni andra ?? Tips Håll i draken medan ni pissar och koncentrera er enbart på denna operation under tiden det skvalar. Annars kan man ha blöta uderkläder sen eller något annat hemskt. Inte direkt det jag vill ha iaf... Men man kan ju använda "äh...göl inglet...d tålllkalll (torkar för er som inte förstår babyspråk )" Quote
Gotcha Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 men när jag hörde Gotchas tips så beslöt jag mig för att aldrig ge mig in på tejpvarianten. nu får du fan påminna mig vad jag har kläckt ur mig för käckt..!! Stalltips: när ni pysslar med taggtråd och saknar handskarna - använd dubbla, vanliga, arbetshandskar så går det bra! (ett tag, åtminstone...vid övningen vid FMV härom helgen var mina sönderskurna efter in- och utläggning..) Har ni tagit ett dopp i saltvatten med älsklingen? Skölj ur snarast med sötvatten och torka!! Annars kommer rosten i form av Ted Åström och sjunger "jag är Oooolyckan...krasch å bang-lyckan...gnissel å pang-lyckan..!!" Sov i nån annans säng (alt. en obäddad eller golvet) så slipper ni bädda er egen och sparar några minuter på morgnarna. Se till att alltid ha ett litet skafferi med er - leecha i matsalen! (dessa två brukar dock vara omöjliga under GSU'n då befälen kollar ALLT!) /:dong: Quote
Guest peaceman Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 (edited) Jag avverkade 2st moraknivar under GU, och de funkade alldeles utmärkt. Ovanstående kan för vissa te sig något paradoxalt, såvida du inte tappade bort dem. Jag inser att det låter konstigt; från början hade jag en kniv, som alla andra. Men efter några dagar i fält insåg jag att det är lika bra att ha 2st. En fulkniv som du gör grovjobbet med, petar i eld, splintar ved etc (skärpan är inte så viktig), den andra är du rädd om, för ändamål som kräver ett vasst blad. Detta på grund av min perversa läggning för rakbladsvassa knivar. Kronans morakniv får inte till "den där skärpan", man vill åt (jag var/är ingen stjärna på att vässa) Sedan var jag för snål för att köpa en "riktig" kniv, så jag norpade en extra av adjutanten. Alla utan knivparafilier klarar nog GU med en kniv. Edited April 4, 2003 by peaceman Quote
Vakten_F4 Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 Sockor/strumpor i torkställningen och kängorna absolut inte vid fötterna... Hur taskigt eldade ni egentligen? Kängorna skulle ju torka ut och fnasa sönder om man hade de vid fötterna... En kille som hade de på fötterna när han sov smälte sulan... Vi eldade som fan, men det är fortfarande kallt vid tältduken, det är faktiskt en hel del skillnad på stål- och plasthätta. Man kan givetvis inte ställa kängorna för nära kaminen, nånstans mellan fot och knähöjd är funkis. Jag har iaf lärt mig att man inte skall använda hudsalvan eller dylikt under vintertid på sådana ställen som läppar och ansikte. Det för att undvik att fukt (svett) lägger sig under fettet och "fryser". Funkar bra så länge det inte är riktigt kallt och så länge man gör nåt utan att vara för trött för att hålla koll på om man börjar få kylskador eller inte. Annars är det bra att smeta på sig när man kommer in i varma goa tältet på kvällen Quote
KattenJansson Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 INFANTERIELD. Infaterield (förslitningskador mellan låren/skinkorna) har jag effektivt avskaffat med användandet av tights. Om ni nu tycker att Tights är fånigt så använde jag innan jag insåg tightsens överlägsenhet använt aluminiumpasta som man ett par-tre timmar innan applicerar mellan låren, röven och skrotum. Aluminiumpasta förhindrar att du svettas på dom insmorda områdena. Innan jag kom på aluminium pastan så använde jag med viss framgång barntalk. Men för att slippa krångel med krämer å puder använd tights. Oslagbart och du bör slänga ner ett par trestycken så att du har att byta med. Tightsen bärs närmast kroppen. Infanterield är för bäraren ett minne blott. MASKERING Maskering kan vara ett problem för människor med känslig hud (mig själv inkluderad ser ut som en fjällande ödla i ansiktet ett par dagar efter.) Krossa eldningskol så att det blir ett fint pulver, applicera i ansiktet. Ett annat tips är att inte ligga och sola sig med maskeringskräm i ansiktet. Det reulterar i att du kommer att få en ganska intresant solbränna. Kul för andra att se på tråkig för dig att bära om du inte glädjs åt att underhålla dina kamrater. Quote
Romulus Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 Skriver under på maskeringen, men det var ju en så skön dag med ytövervakning i skärgården.... Sitt heller inte för stilla och nära camnätet, under alltså... Vid våldsam landstigning, se till att vapenrock är knäppt ända upp....Hylsstuds.. Vid övernattning i vindskydd med "nying" framför.. Var försiktiga med hur ni placerar föremål för tork, lätt hänt att man eldar upp snööverdrag, (kängor!) och liknande.. Inga kul bestraffningar på sånt.. Kerontält blir varma som faan om man ligger tillräckligt nära.. Framförallt, funkar det, använd det. Romulus. Quote
Gustav-TS Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 Standardprylarna är en 10-11 lednyckel, en 6" skiftnyckel, ett multi-tool (själv använder jag Leatherman Mini Tool) och ett park tool. Vidare ett par tre rullar eltejp, en rejäl fällkniv och en bra ficklampa. En snyltarkopp i vänster benficka är kanon. Liksom ett större lager snabbkaffe under. Råbra att ha kaffet direkt tillgängligt. En bra erfarenhet som gemene man kanske inte har nytta av men som ändå underlättar för de som grejar med TS är att ha all länk-kanaldata inläst samtidigt. Spar många dyrbara minuter vid trafikomläggningar På en KP läser man självklart in samma data på datainjektorer och låter dessa cirkulera runt mellan fordonen... Instämmer också i Darkstars tips om Elverk 4kW... Quote
Elfgren Posted June 8, 2003 Report Posted June 8, 2003 http://www.recon.se/Pannlampor/tikka.htm En pannlampa som går att ha rött och grönt ljus på är väll aldrig fel. Quote
Vc_90 Posted June 8, 2003 Report Posted June 8, 2003 http://www.recon.se/Pannlampor/tikka.htm En pannlampa som går att ha rött och grönt ljus på är väll aldrig fel. Varför inte ta med dig en gul lampa oxå så har du ett helt trafikljus... ;) Quote
Elfgren Posted June 8, 2003 Report Posted June 8, 2003 vi i fbu-u får bara använda rött och till viss del grönt ljus!! varför skulle det då vara konstigt attvilja ha filter så att lampor lyser i dessa färger!!!! Quote
Vc_90 Posted June 8, 2003 Report Posted June 8, 2003 Hörru, är det jobbigt att fatta ett skämt eller??? Dock förstår jag inte vitsen med pannlampa, detta gör nog bara har på lampan mer än nödvändigt samt att du får problem att använda hjälmen. Quote
Dobberman Posted June 8, 2003 Report Posted June 8, 2003 Du får ha en pannlampa om du vill/behöver det..kanske lite "overkill" i FBU-u. Finns kanske andra saker ett "tappert hjärta" i FBU-u behöver MER iofs... Satsa på grejer du BEHÖVER inte bara tycker är balla Quote
Vargas Posted June 8, 2003 Report Posted June 8, 2003 Jag avverkade 2st moraknivar under GU, och de funkade alldeles utmärkt. Ovanstående kan för vissa te sig något paradoxalt, såvida du inte tappade bort dem. Jag inser att det låter konstigt; från början hade jag en kniv, som alla andra. Men efter några dagar i fält insåg jag att det är lika bra att ha 2st. En fulkniv som du gör grovjobbet med, petar i eld, splintar ved etc (skärpan är inte så viktig), den andra är du rädd om, för ändamål som kräver ett vasst blad. Detta på grund av min perversa läggning för rakbladsvassa knivar. Kronans morakniv får inte till "den där skärpan", man vill åt (jag var/är ingen stjärna på att vässa) Sedan var jag för snål för att köpa en "riktig" kniv, så jag norpade en extra av adjutanten. Alla utan knivparafilier klarar nog GU med en kniv. Min grundinställning avseende knivar är ungefär som din. En bra som håll rakbladsvass och sen en för lite mer "köttande". Detta är en det mista man kan ha. Normalt sett brukar jag ha en F1:a eller en S1:a i bältet, 1 st WM1 med neckkydex i någon av bröstfickorna på fältjackan, en fällkniv modell med sågtandad egg eller en Gerbertång i en av byxfickorna samt en gammal fin Mora-femma i ena benfickan. Som skepparen sade när jag gjorde min grundutbildning: "En sjöman utan kniv är som en h*ra utan f*tta - totalt meningslös!" Quote
LeadHead Posted June 8, 2003 Report Posted June 8, 2003 Men för att slippa krångel med krämer å puder använd tights. Oslagbart och du bör slänga ner ett par trestycken så att du har att byta med. Tightsen bärs närmast kroppen. Infanterield är för bäraren ett minne blott. Vad är det för typ av tights? Jag skulle väldigt gärna slippa tejpa insidan av låren med Leukoplast om det så står kaserntjänst på dagsprogrammet... Quote
Casca Posted June 9, 2003 Report Posted June 9, 2003 Men för att slippa krångel med krämer å puder använd tights. Oslagbart och du bör slänga ner ett par trestycken så att du har att byta med. Tightsen bärs närmast kroppen. Infanterield är för bäraren ett minne blott. Vad är det för typ av tights? Jag skulle väldigt gärna slippa tejpa insidan av låren med Leukoplast om det så står kaserntjänst på dagsprogrammet... Cykelbyxor.... Casca Quote
Elfgren Posted June 9, 2003 Report Posted June 9, 2003 Hörru, är det jobbigt att fatta ett skämt eller??? Dock förstår jag inte vitsen med pannlampa, detta gör nog bara har på lampan mer än nödvändigt samt att du får problem att använda hjälmen. sorry fatta inte skämtet. Men pannlampa går att använda mkt effektift i tältet exempelvis. I stället för att ha en ficklampa i munen så kan man ha en pannlampa Quote
LeadHead Posted June 9, 2003 Report Posted June 9, 2003 Ok, så dom är alltså designade för att bäras närmast kroppen? Quote
Bad Karma Posted June 9, 2003 Report Posted June 9, 2003 vi i fbu-u får bara använda rött och till viss del grönt ljus!! varför skulle det då vara konstigt attvilja ha filter så att lampor lyser i dessa färger!!!! Har du ett gult filter så är det inte så dumt att ta med det. Om man ska signalera så är det bra om man har färgerna för alla typer av signaler. Quote
Recommended Posts