Jump to content

INFO: Tips och Trix


Recommended Posts

Tänkte att det kunde vara schysst med en tråd där man kan lista sin tips och trix som gör livet i m90 lite enklare.

Hade inte tänkt att det här skulle vara något disskutionsforum där man på tio inlägg diskuterar huruvida avskiljaren i ett jägarmag skall vara en patronhylsa eller en träbit... utan att man helt enkelt listar olika knep man lärt sig.

Kan ju vara till nytta för peroner som inte ryckt in än men också för personer som ligger inne....

 

Reserverar mig för att det redan finns någon liknande tråd någonstan, men då kan ju blågul helt enkelt ta bort denna.

 

Mycket Nöje :blink:

 

 

 

 

Edit: rubrik/henke

Edited by henke
Link to comment
Share on other sites

Ett ganska bra knep som man kanse inte skulle lära ut utan låta de nyinryckta skälv komma på genom try and error metoden är ju att tejpa igen uniformsjackan vid handleden vid skjutning med Ksp 58!

 

Förlåt. Men jag måste bara fråga. VARFÖR??? Jag har aldrig märkt att det behövs

Link to comment
Share on other sites

Ett ganska bra knep som man kanse inte skulle lära ut utan låta de nyinryckta skälv komma på genom try and error metoden är ju att tejpa igen uniformsjackan vid handleden vid skjutning med Ksp 58!

 

Förlåt. Men jag måste bara fråga. VARFÖR??? Jag har aldrig märkt att det behövs

För att på en hel del människor så kommer det in brännheta tomhylsor i ärmen, när man har skjutit en stund i liggande skjutställning.

Har själv brännt mig på ovanstående sätt... :(

 

Har man inte tejp, så funkar det med klockarmbandet oxå...

Edited by Nifelhel
Link to comment
Share on other sites

Ha med en spole smidig, stark och blånerad ståltråd. Sådan kallas sissilanka i finsk militär terminologi och är användbar till att fästa maskering, rigga minor, bygga oplatser, laga befälens fältsängar, m.m. Den fungerar i en överväldigande majoritet av alla praktiska fall i fält betydligt bättre än både snöre och eltejp, och kombineras lämpligen med multiverktyg modell Leatherman.

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är att eltejp är värdelöst när det är kallt, då limmet har haft en benägenhet att släppa på alla de typer av eltejp jag provat.

 

Jag hade en Maglite Solitiare, fäst i ett 0.5 m långt syntetsnöre, liggande i bröstfickan under fältaktivitet. Den är väldigt praktisk eftersom man kan hålla den mellan läpparna när man arbetar med båda händerna och den ger allt ljus man behöver i de militära situationer jag varit i. Man vill ju inte se ut som en fyr i fält med tanke på ljusdisciplinen...

Link to comment
Share on other sites

Isoband (tjärtejp) fungerar bättre än eltejp när det är kallt.

10m hampasnöre är bra men även fallskärmslina.

10m dasspapper skall alltid finnas i höger benficka (fuktskyddat så klart)

extra plastpåsar både vanliga och tjocka (påse 06 och liknande) är bra kan användas till att torka näver, jägartvättmaskin, ha kängorna i när man sover (skitar inte ner sovsäcken samtidigt som de håller sig varma och torra) mm

Link to comment
Share on other sites

Ett annat bra knep är att köpa nylonpåsar eller dyligt i olika färger att ha när man packar ryggsäcken. Dvs man packar tex underkläder i en påse, förstärkningsplagg i en annan osv. blir inte lika rörigt i säcken då och man hittar snabbt vad man letar efter.

 

ståltråden som det tipsats om går att knycka från larmina2b när man haft utbildning på sådan... brukar blir ett antal rullar över

Link to comment
Share on other sites

Ta med en extra uppsättning bestick samt en vikbar kåsa, förvara dem i uniformen.

 

Portionssnusdosor är bra till att förvara tändstickor, eltejp, batterier, linnelappar + liten parfymflaska med clp och grön duk, nål&tråd mm. Jag upplevde dem aldrig som obekväma, och jag hade mängder av dem.

 

Fyll en liten plastpåse med toapapper.

Förvara den i ryggfickan om du har sådan. Guld värt när man blir skitnödig ute i bushen.

 

Ta med ett sånt där band, jag vet inte vad det heter, men det har ett spänne iaf. Lättare att rulla ihop och strypa sitt liggunderlag istället för att fippla med snören.

 

Har du inte fått ut extra sidofickor till din ryggsäck, snöra den på sidorna med en bit snöre.

Då kan man trycka dit en pet-flaska eller något annat.

 

Ta med mängder av handskar och strumpor. Jag hatar att vara sur om tår och fingrar

 

Joanzon tips är mycket bra, att packa saker i påsar.

Bättre ordning på ren och smutsig tvätt och i vilka påsar saker ligger i (märk dem med på något sätt).

Dessutom blir det bättre skydd mot väta

Edited by daedalus
Link to comment
Share on other sites

Fryspåsar till snuskburken är fint..

Topps att rengöra Akn med

kamera att ta lite roliga bilder med

12-13 lednyckel att ha i fickan ( gäller nog mest PBV personal.. JÄVLIGT användbar)

det finns nog mycket mer ..

Link to comment
Share on other sites

ståltråden som det tipsats om går att knycka från larmina2b när man haft utbildning på sådan...  brukar blir ett antal rullar över

Är det den gröna tunna modellen ni har i Sverige med larmminorna? I så fall är den i mitt tycke lite för klen för att kunna användas till något vettigt.

 

Har ni "smidig, stark och blånerad ståltråd" som A2Keltainen tipsade om, i Sverige?

Link to comment
Share on other sites

ett annat mycket bra tips är att när man gör patron ur på AK4, INTE har högerhanden i närheten av manöverhandtaget när man har höger pekfinger inne i patronläget för att kontrollera att det är tomt. KAN GÖRA MYCKET ONT... :=o:((

 

gör om, gör rätt och repetera till du kan det.

Link to comment
Share on other sites

Har ni "smidig, stark och blånerad ståltråd" som A2Keltainen tipsade om, i Sverige?

har inte sett någon inom FM, men va fan... kan väl inte kosta mer än tju spänn i närmsta järnaffär?

 

Och som sagt håll fingrarna vid styr när ni fipplar med ak4:an... he he jag vet.

 

Och man bör inte kolla patronläget på ak5 med lillfingret... även det kan resultera i ett par dagar med bandage.

Link to comment
Share on other sites

när man har en patron i loppet och ska göra patron ur på AK5 så "peka" med höger pekfinger för att täcka över "utkastarhålet" (kommer ej på det riktiga namnet) samtidigt som man gör mantelrörelse.. då studsar patronen mot pekfingret och ner i magasinsstyrningen där man tar emot den med vänsterhanden..

helt klart ett jägartipps

Edited by Jimbo
Link to comment
Share on other sites

A2: Jag skulle ha sagt det åt min US-skytt som gjorde likadant fast när det var -39 grader ute. Han kan fortfarande inte dra på munnen utan att se ut som ett mongo =/

 

3M´s eltejper funkar när det är svinigt kallt, utan att den spricker eller släpper. Finns grön silvertejp annars, lite otympliga rullar men annars jävligt funkis.

Långa och kraftiga kattstrypare ska finnas i varje soldats toppfack på stridssäcken, glockrent att bunta ihop stackars figuranter/whatever med.

0,40-0,50 mm nylonlina, bra till försvarsladdningar/larmminor samt mycket annat.

Link to comment
Share on other sites

Skit i besticken, sno en sked från matsalen och ha den alltid i bröstfickan... på så vis slipper ni fippla med knivar och gafflar ifall det bjud på något gott.

Sen vet jag inte om man fortfarande får ut den där glastermosen, men den gör sig bäst så långt jävla in i skåpet som möjligt!

Link to comment
Share on other sites

Skit i besticken, sno en sked från matsalen och ha den alltid i bröstfickan...  på så vis slipper ni fippla med knivar och gafflar ifall det bjud på något gott.

Varför stjäla matsalens bestick när du med ett enkelt handgrepp kan ta din egen sked från det kniv/gaffel/sked-set du fick ut från förrådet ?

Edited by Doyle
Link to comment
Share on other sites

A2: Jag skulle ha sagt det åt min US-skytt som gjorde likadant fast när det var -39 grader ute. Han kan fortfarande inte dra på munnen utan att se ut som ett mongo =/

 

Rätt läppteknik är guld värd. Bara man böjer läpparna "in i munnen", så går det bra att ha en ficklampa mellan dem även när det är riktigt kallt. Tricket är att undvika att ficklampan rör något på läpparna som är fuktigt.

 

3M´s eltejper funkar när det är svinigt kallt, utan att den spricker eller släpper.

 

Jag har provat 3Ms eltejp, och tycker inte att den duger i riktig kyla, men det är å andra sidan bara min erfarnehet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...