A2Keltainen Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 10m hampasnöre är bra För att röka när man har tråkigt som eldpost? Japp! Samtidigt som man käkar bullens pilserkorv från burken man värmer på kaminen : ) Namnet på denna antyder att den förmodligen passar bra som komplement till hampasnöret: http://www.mst2-vietnam.info/Stoner_ordnan...ONER_63-63A.htm Kom även ihåg att alltid ha rastaflätorna i hårnät. Quote
Malaj Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Stryk råbandshalsduken dubbel. Lättare att knyta knopen då. Aha, var det bara jag som var flottist här? Vilket jädrans fusk. Det ser inte snyggt ut. Vem har sagt att råbandsknopen ska vara lätt att slå? Huvudsaken är väl att det blir sjömansmässigt? ) Quote
Guest Lt. payne Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Får väl tillföra något jag också... Skaffa bestick från Östtyska armen,väger inget,får plats i pennfickan i höger bröstficka.I samma ficka finns vikkåsa och nödlivsmedel. Kattstrypare,snöre,tejp och NATO ståltråd i höger jackficka. Rulla av pappret från en toarulle till en smal rulle,tar ingen plats då. förvara i plastpåse,vänster jackficka. Kompass i snöre, vänster byxficka. Multi tool i snöre,höger byxficka,tändstickor och plån i filmburk,samma ficka. Dubbla första förband,sterila engångstvättlappar och färdigklippta plåster i plastpåse,höger benficka. Sy fast morakniv i byxvecket på höger ben,gör inget om kniven blir blöt,billig att byta och du har en dold kniv. Jag har bytat mina skosnören mot paracord,lite glattare än vanliga skosnören krävs dubbelknut men mycket starkare. Quote
Van der Kaye Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Sätt en bit lysväv runt toppen på din Surefire. Blir lätt att hitta den o lite trevligare att bita i när man måste hålla lampan i munnen. Tandborste bör alltid finnas i jackfickan. Även om man är skitig, trött, ensam o jagad så känns det alltid bättre när man borstat lilla tanden. PET-flaska lindad med eltejp i ryggsäcken. Alltid en Jukkasticka i både M90 jackan och i snöblusen. Överlevnadsask!!!!! Fk Van der Kaye Quote
Klinken Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Ett måste är en sekatör.....det har alla i min HV-grupp införskaffat! Det är ett oumbärligt verktyg vid maskering och beredning av eldställningar! Fridens liljor // Fk Klinken Quote
Guest Lt. payne Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Ett måste är en sekatör.....det har alla i min HV-grupp införskaffat! Det är ett oumbärligt verktyg vid maskering och beredning av eldställningar! Fridens liljor // Fk Klinken Taget!! Quote
Gotcha Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 10m hampasnöre är bra För att röka när man har tråkigt som eldpost? Japp! Samtidigt som man käkar bullens pilserkorv från burken man värmer på kaminen : ) Namnet på denna antyder att den förmodligen passar bra som komplement till hampasnöret: http://www.mst2-vietnam.info/Stoner_ordnan...ONER_63-63A.htm Kom även ihåg att alltid ha rastaflätorna i hårnät. B) B) *bara garvar!!!* (undrar hur många som hajjade, egentligen..?) Quote
Fk.Mandrake Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 (edited) En liten påfyllningsbar mini-svets är bra att tända det mesta med. Ger upp till 1300 grader. Plus lite brandpasta i en filmburk eller dylikt. Tejpa för ficklampshuvudet på en liten ficklampa typ maglite så att den ger en liten koncentrerad stråle. Ha inte tunga, utan enbart lätta och mjuka saker i benfickorna. Mini fältapotek i form av liten vattentätad burk med huvudvärkstabletter, koffeintabletter och annat. Edited March 18, 2003 by Fk.Mandrake Quote
Klinken Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Japp....mini-svetsen har jag också....den är guld värd när det är brådis att få eld på saker och ting! Fridens liljor // Fk Klinken Quote
VKT M39 Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Japp....mini-svetsen har jag också....den är guld värd när det är brådis att få eld på saker och ting! Fridens liljor // Fk Klinken Fann den vara värdelös när temperaturen sjönk tillräckligt. Hederliga gammaldags tändstickor i en tillslutbar plastpåse ska det vara, eller alternativt tändbitar som är gjorda för att tända brasor. Förvara på minst 5 olika ställen av vilka 1 på kroppen 2 i ryggsäcken och 2 i stridsbältet. En liten, platt flaska med tändvätska är bra att ha, alternativt finska arméns skokräm på tub. För nödsituationer kan man ha en blandning av bensin och polystyren. OBS! endast för utomhusbruk eftersom gaserna inte är speciellt hälsosamma att andas in. Inte heller bra om man ska grilla nånting. Knäckebröd fungerar utmärkt för att få en eld igång om det är brist på bättre material. Som man skulle säga i NylBr: allt kan fixas med jesustejp och sissitråd. Bygger man konstruktioner med ståltråden A2 nämnde, som man måste kunna riva snabbt kan man fästa en halvmeters käpp med att linda ett varv runt den. Sedan genom att ta tag i käppen och använda den som handtag kan man vrida av ståltråden snabbare än om man ska ta fram en tång eller börja reda upp från en ända. En 122mm granat (vänd med spetsen mot fienderiktningen) försett med ett dragtändrör gör en utmärkt riktad mina. Gräver man ner den med spetsen uppåt och förser den med trycktändrör blir den en stridsvagnsmina. Vadå börjar spåra ur? Quote
Fredriksson Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Patrullchefen syr fast en bit lysväv bakom nacken på uniformen, så den syns bakifrån om du viker upp kragen. Bra i mörker vid patrullering, alla vet var chefen är. Quote
Doyle Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 *bara garvar!!!*(undrar hur många som hajjade, egentligen..?) Hampasnöre, Rasta och Stoner...hm ) Quote
A2Keltainen Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Hampasnöre, Rasta och Stoner...hm )<!--emo&--><!--endemo--> Du har väl hört talas om hur viktigt det är med joint operations nuförtiden? Quote
Guest Fågel Fenix Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Sy fast morakniv i byxvecket på höger ben,gör inget om kniven blir blöt,billig att byta och du har en dold kniv. Jag har bytat mina skosnören mot paracord,lite glattare än vanliga skosnören krävs dubbelknut men mycket starkare. 1: Är det bara jag som inte fattar byxvecket ? förklara gärna! 2: hur får du upp dubbelknuten ?? kanske för att den var glatt ? Jag har iaf en ihopvikbar såg i benfickan. Användbar till hmm...sågning! ;) Hmm..måste komma på mer...återkommer! Quote
Joanzon Posted March 18, 2003 Author Report Posted March 18, 2003 (edited) Patrullchefen syr fast en bit lysväv bakom nacken på uniformen, så den syns bakifrån om du viker upp kragen.Bra i mörker vid patrullering, alla vet var chefen är. Trodde lysväven var förbjuden på grund av att den är canserframkallande. Vidare bör man vara försiktigt som chef att utmärka sig... dumt att dra åt sig prickskyttars uppmärksamhet i onödan. Det var sådana små igenkänningstecken vi fick lära oss att titta efter under prsk-utbildningen. Edited March 18, 2003 by Joanzon Quote
Bad Karma Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 jävligt dumt att utmärka sig över huvud taget. tro fan fi öppnar eld om dom ser nåt neongult flyta fram genom skogen. O då blir det svart sopsäck för samtliga. Quote
VKT M39 Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Vidare bör man vara försiktigt som chef att utmärka sig... dumt att dra åt sig prickskyttars uppmärksamhet i onödan. Det var sådana små igenkänningstecken vi fick lära oss att titta efter under prsk-utbildningen. Som kikare, kartor, avvikande utrustning (kikarsikte eller övrig optik, granattillsats tex.), avvikande vapen (som pistol eller PDW), klädsel eller huvudbonad, vem som talar med vem, vem som pekar åt vilket håll, vem som hoppar ur hytten på en lastbil, vem som bär minst utrustning och vem som åstadkommer minst när alla andra arbetar. Att känna igen en chef är inte direkt svårt. Quote
Fredriksson Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 (edited) Som sagt tidigare, prickskytten behöver knappast en lysvävsbit för att utröna vem som är chef under patrullering. En bit lysväv stor som en sockerbit (i nacken dessutom) är inte lätt att upptäcka på håll, nog klurigt på 1 m. Edited March 18, 2003 by Fu Fredriksson Quote
A2Keltainen Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Som kikare, kartor, avvikande utrustning (kikarsikte eller övrig optik, granattillsats tex.), avvikande vapen (som pistol eller PDW), klädsel eller huvudbonad, vem som talar med vem, vem som pekar åt vilket håll, vem som hoppar ur hytten på en lastbil, vem som bär minst utrustning och vem som åstadkommer minst när alla andra arbetar. Att känna igen en chef är inte direkt svårt. Som finsk plutonchef så ger du din kartväska till din ordonnans. Har du tur så skjuter prickskytten honom istället för dig, och du hinner kasta dig i skydd. Jag skulle aldrig bära en kartväska i en skarp situation, trots att den är rätt så användbar och jag ofta bar den under övningar. Det är som att bära en 0,5x0,5 meter stor skylt som tydligt säger "Skjut mig först!". Quote
106 Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Eftersom lysväven är förbjuden behöver man ju inte längre bry sig om den skall användas eller inte, FM har redan avgjort det. Sätt eltejp runt en surefire, ASP, maglite (mini, micro eller solitaire) eller vad man nu har. På det sättet slipper man köldskador eller tandskador om man föredrar att hålla den mellan tänderna. Lämna tillräckligt för att det skall gå att byta batteri utan att behöva linda av tejpen. Quote
Joanzon Posted March 18, 2003 Author Report Posted March 18, 2003 (edited) Som kikare, kartor, avvikande utrustning (kikarsikte eller övrig optik, granattillsats tex.), avvikande vapen (som pistol eller PDW), klädsel eller huvudbonad, vem som talar med vem, vem som pekar åt vilket håll, vem som hoppar ur hytten på en lastbil, vem som bär minst utrustning och vem som åstadkommer minst när alla andra arbetar. Att känna igen en chef är inte direkt svårt. Ok, jag fattar vad du menar. Gjorde lumpen inom infanteriet där den enda extrautrustning man fick ut som chef var typ ett anteckningsblock i A6 format. Så helt lätt att skilja ur chefen i en patrull var det inte. Lite kuriosa: Läste om engelska prickskyttar under falklandskriget som inte riktade in sig på chefer utan följde olika mönster t.ex. att alltid skjuta andremannen i en kolonn eller förste man till utspisning. Detta ledde efter ett ta till att alla vägrade att gå som 2:e man osv vilket ibland kunde medföra att hela kompaniförflyttningar kunde haverera totalt och att förband vägrade äta. Edited March 18, 2003 by Joanzon Quote
VKT M39 Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Ok, jag fattar vad du menar. Gjorde lumpen inom infanteriet där den enda extrautrustning man fick ut som chef var typ ett anteckningsblock i A6 format. Så helt lätt att skilja ur chefen i en patrull var det inte. Gruppchefer är inte direkt vad jag tänkte på heller, de är väl inte högst på listan för en prickskytt. Har man däremot en artillerieldställning framför sig så lokaliserar man chefen på nolltid om han råkar röra sig utanför tältet. Quote
Fk.Mandrake Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Som kikare, kartor, avvikande utrustning (kikarsikte eller övrig optik, granattillsats tex.), avvikande vapen (som pistol eller PDW), klädsel eller huvudbonad, vem som talar med vem, vem som pekar åt vilket håll, vem som hoppar ur hytten på en lastbil, vem som bär minst utrustning och vem som åstadkommer minst när alla andra arbetar. Att känna igen en chef är inte direkt svårt. Som finsk plutonchef så ger du din kartväska till din ordonnans. Har du tur så skjuter prickskytten honom istället för dig, och du hinner kasta dig i skydd. Jag skulle aldrig bära en kartväska i en skarp situation, trots att den är rätt så användbar och jag ofta bar den under övningar. Det är som att bära en 0,5x0,5 meter stor skylt som tydligt säger "Skjut mig först!". Ursäkta frågan, men tas det ut enbart puckade människor till ordonnanser i Finland? Fattar inte karlf-n varför han får väskan? Plus att det tycks mig enbart vara till besvär. Du måste stanna upp och kolla med ordonnanser varje gång du vill kolla kartan. Vilket ger en prsk tydlig indikation på vem som är Ch plus ett stillastående mål. Eller? Quote
Joanzon Posted March 18, 2003 Author Report Posted March 18, 2003 (edited) "Har man däremot en artillerieldställning framför sig så lokaliserar man chefen på nolltid om han råkar röra sig utanför tältet. " Så sant som det var sagt! Edited March 18, 2003 by Joanzon Quote
A2Keltainen Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Har man däremot en artillerieldställning framför sig så lokaliserar man chefen på nolltid om han råkar röra sig utanför tältet. Speciellt om det är Axberg, med tanke på hans något annorlunda klädsel. För de som inte känner till personen i fråga så kan jag nämna att han åtminstone under min tid gick klädd i den speciella finska artillerimössan, ridbyxor och ridstövlar. Det såg riktigt häftigt ut. Quote
A2Keltainen Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Ursäkta frågan, men tas det ut enbart puckade människor till ordonnanser i Finland?Fattar inte karlf-n varför han får väskan? Plus att det tycks mig enbart vara till besvär. Du måste stanna upp och kolla med ordonnanser varje gång du vill kolla kartan. Vilket ger en prsk tydlig indikation på vem som är Ch plus ett stillastående mål. Eller? Öhhh, det var ett skämt. Quote
VKT M39 Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Ursäkta frågan, men tas det ut enbart puckade människor till ordonnanser i Finland?Fattar inte karlf-n varför han får väskan? Plus att det tycks mig enbart vara till besvär. Du måste stanna upp och kolla med ordonnanser varje gång du vill kolla kartan. Vilket ger en prsk tydlig indikation på vem som är Ch plus ett stillastående mål. Eller? Du har faktiskt rätt, vår ordonnans var faktiskt ett jävla pucko. Gjorde honom dessutom till korpral. Ja varför månne, en vinkel till på kragen. Nån som inte känner till gradbetäckningar kan ju missta sig.. Det positiva är dock att när han ställer sig bredvid dig så kan han hindra prickskytten från att skjuta dig Quote
VKT M39 Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Speciellt om det är Axberg, med tanke på hans något annorlunda klädsel. För de som inte känner till personen i fråga så kan jag nämna att han åtminstone under min tid gick klädd i den speciella finska artillerimössan, ridbyxor och ridstövlar. Det såg riktigt häftigt ut. Det gjorde han fortfarande på min tid. Klackjärnen varnade alltid 1 minut på förhand när han kom gående. Quote
Rissanen Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Speciellt om det är Axberg, med tanke på hans något annorlunda klädsel. För de som inte känner till personen i fråga så kan jag nämna att han åtminstone under min tid gick klädd i den speciella finska artillerimössan, ridbyxor och ridstövlar. Det såg riktigt häftigt ut. Det gjorde han fortfarande på min tid. Klackjärnen varnade alltid 1 minut på förhand när han kom gående. Det är slut med det nu. Antagligen var det någon brigadkommendör som vågade säga åt honom att så kan du ju inte se ut! Quote
VKT M39 Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Det är slut med det nu. Antagligen var det någon brigadkommendör som vågade säga åt honom att så kan du ju inte se ut! "För fan Axberg, inte kan du se ut som på 60-talet" Quote
Recommended Posts