JohnDoe Posted February 12, 2009 Report Posted February 12, 2009 Sist kvar var AI och geväret från Lano/Sako och kikarna från Hensoldt och Schmidt&Bender. Tekniskt så var de jämbördiga så priset avgjorde, Vapnen kostade 10 000 med alla tillbehör och siktet gick på ytterliggare 3500:- Vet inte vilken modell som Steyr hade, SSG69 ligger bra till gissningsvis. Quote
HvPrsk Posted February 12, 2009 Report Posted February 12, 2009 Det var sex tillverkare som var med: FFV, Lano Vapen & Vapenteknik ( tillverkat av Sako) Accuracy International, Parker-Hale, Mauser och Steyr. De sikten som var med i försöken var: Swarovski, Schmidt & Bender, Hensoldt, Tasco och Leupold. Pipan är från Maddco Arms, Australien. Intressant! Kan du berätta något mer om modellerna som var med och hur långt de olika leverantörerna kom? Att Leupold och framförallt Tasco var med på kikarsidan är ju förvånansvärt.. Leupolds militära sikten är av ruskigt bra kvalité, så det ser inte jag som något märkvärdigt, men Tasco kan man ju undra lite över, har aldrig hört tidigare att dom skulle ha varit med i försöken! Quote
Proto Posted February 12, 2009 Report Posted February 12, 2009 Lite Ot nu, men Tasco är för mig (som inte kan så väldigt mycket om olika sorters OR) luftgevärs sikten Att det känns lite så komme rkanske av att jag och alla andra kompisar med luftgevär i de yngre tonåren hade just dessa sikten. Men de kanske gör kvalitetsproduker också? Quote
Highlander Posted February 13, 2009 Report Posted February 13, 2009 (edited) Lite Ot nu, men Tasco är för mig (som inte kan så väldigt mycket om olika sorters OR) luftgevärs sikten Att det känns lite så komme rkanske av att jag och alla andra kompisar med luftgevär i de yngre tonåren hade just dessa sikten. Men de kanske gör kvalitetsproduker också? Tascos Japan tillverkade Titan serie är många klasser bättre än det man oftast förknippar med tasco, fullt jämförbara med hyffsade Leopold till ett attraktivt pris. (Om det var Tasco titan FM utvärderade vet jag inte, men helt klart kan de bygga dugliga sikten) Edited February 13, 2009 by Highlander Quote
Proto Posted February 13, 2009 Report Posted February 13, 2009 Lite Ot nu, men Tasco är för mig (som inte kan så väldigt mycket om olika sorters OR) luftgevärs sikten Att det känns lite så komme rkanske av att jag och alla andra kompisar med luftgevär i de yngre tonåren hade just dessa sikten. Men de kanske gör kvalitetsproduker också? Tascos Japan tillverkade Titan serie är många klasser bättre än det man oftast förknippar med tasco, fullt jämförbara med hyffsade Leopold till ett attraktivt pris. (Om det var Tasco titan FM utvärderade vet jag inte, men helt klart kan de bygga dugliga sikten) Då har jag lärt mig nått nytt igen. Tack! Quote
cazorp Posted February 13, 2009 Author Report Posted February 13, 2009 Lite Ot nu, men Tasco är för mig (som inte kan så väldigt mycket om olika sorters OR) luftgevärs sikten Att det känns lite så komme rkanske av att jag och alla andra kompisar med luftgevär i de yngre tonåren hade just dessa sikten. Men de kanske gör kvalitetsproduker också? Tascos Japan tillverkade Titan serie är många klasser bättre än det man oftast förknippar med tasco, fullt jämförbara med hyffsade Leopold till ett attraktivt pris. (Om det var Tasco titan FM utvärderade vet jag inte, men helt klart kan de bygga dugliga sikten) Det veteskjutton om jag är beredd att hålla med om, Tasco är definitivt ett ytterst medelmåttig tillverkare av kikarsikten hitintills, inklusive Titan-serien. Speciellt om övriga heter Zeiss, Swarowski och Schmidt & Bender.. När det gäller optik så finns det i mina ögon absolut inga genvägar, är det bra optik så kostar de bra stålars normalt.. Quote
cazorp Posted February 13, 2009 Author Report Posted February 13, 2009 Lite Ot nu, men Tasco är för mig (som inte kan så väldigt mycket om olika sorters OR) luftgevärs sikten Att det känns lite så komme rkanske av att jag och alla andra kompisar med luftgevär i de yngre tonåren hade just dessa sikten. Men de kanske gör kvalitetsproduker också? Har sett både en och två tasco-kikare rassla sönder på luftgevär, så du är helt rätt ute.. Har en Tasco liggandes i nån låda, under det brand;ade namnet "Hawke", dvs. same shit, different names.. Quote
cf112 Posted February 13, 2009 Report Posted February 13, 2009 Lite Ot nu, men Tasco är för mig (som inte kan så väldigt mycket om olika sorters OR) luftgevärs sikten Att det känns lite så komme rkanske av att jag och alla andra kompisar med luftgevär i de yngre tonåren hade just dessa sikten. Men de kanske gör kvalitetsproduker också? Har sett både en och två tasco-kikare rassla sönder på luftgevär, så du är helt rätt ute.. Har en Tasco liggandes i nån låda, under det brand;ade namnet "Hawke", dvs. same shit, different names.. Man ska veta det att ett kraftigt luftgevär ofta har en väldigt elak snärtig rekyl jämfört med en studsare i valfri grov kaliber. Att vilket skit som helst duger som luftgevärssikte är en myt, men såklart lägger man inte stora pengar på sikte till ett leksaksgevär. Håller i övrigt med om att dom tyska och österrikiska siktena är överlägset allt annat vad gäller optik. /cf112, ägare av Schmidt&Bender 4-12x42 Quote
odenmedic Posted February 13, 2009 Report Posted February 13, 2009 Tasco har gjort ett scope for den militära marknaden "Super Sniper" som marknadsfors och säljs av SWFA, Inc. Tydligen sa har dom ett Navy contract ocksa. Mer info finns under SuperSniper.com Quote
cazorp Posted February 13, 2009 Author Report Posted February 13, 2009 Lite Ot nu, men Tasco är för mig (som inte kan så väldigt mycket om olika sorters OR) luftgevärs sikten Att det känns lite så komme rkanske av att jag och alla andra kompisar med luftgevär i de yngre tonåren hade just dessa sikten. Men de kanske gör kvalitetsproduker också? Har sett både en och två tasco-kikare rassla sönder på luftgevär, så du är helt rätt ute.. Har en Tasco liggandes i nån låda, under det brand;ade namnet "Hawke", dvs. same shit, different names.. Man ska veta det att ett kraftigt luftgevär ofta har en väldigt elak snärtig rekyl jämfört med en studsare i valfri grov kaliber. Att vilket skit som helst duger som luftgevärssikte är en myt, men såklart lägger man inte stora pengar på sikte till ett leksaksgevär. Håller i övrigt med om att dom tyska och österrikiska siktena är överlägset allt annat vad gäller optik. /cf112, ägare av Schmidt&Bender 4-12x42 Absolut, ett fjäderluftgevär har en förödande rörelse för många kikarsikten när pistongen accelererar, för att sedan smälla in med bra kraft i kammaren.. USMC chockade ju alla jänkare när de dumpade USO, Unertl, Leupold & co för Schmidt & Bender till USMC M40A3-systemet. Ser man till global användning av kikarsikten till militära/polisiära applikationer så skulle jag säga att Schmidt & Bender och Hensoldt/Zeiss har en säregen position.. Quote
cazorp Posted February 13, 2009 Author Report Posted February 13, 2009 Tasco har gjort ett scope for den militära marknaden "Super Sniper" som marknadsfors och säljs av SWFA, Inc. Tydligen sa har dom ett Navy contract ocksa. Mer info finns under SuperSniper.com Jag är tveksam, US Navy kör med Nightforce på sin nya XM3 sniperbössa och US Marine Corps kör ju som bekant med S&B på sina M40A3. Att man har ett kontrakt med US DOD betyder inte att de använder prylarna, bara att de är godkända och får köpas in av förband.. Quote
Psson Posted February 16, 2009 Report Posted February 16, 2009 MED reservation för fel(plats) Jag letar efter ett PM/reglemente som reglerar inskjutning PSG90. Dags att skjuta in ett gäng o har helt förlagt korrekt litteratur. En fingervisning eller vad som helst hjälper. Skicka gärna ett PM till mig. Tack på förhand! Quote
cazorp Posted February 16, 2009 Author Report Posted February 16, 2009 MED reservation för fel(plats) Jag letar efter ett PM/reglemente som reglerar inskjutning PSG90. Dags att skjuta in ett gäng o har helt förlagt korrekt litteratur. En fingervisning eller vad som helst hjälper. Skicka gärna ett PM till mig. Tack på förhand! Ur skjutreglementet; Skottställning ska vara utförd på 100 meter. Efter skottställningen ska eventuell temperaturkorrigering utförs, varefter höjdratten nollställas mot 1 och sidratten mot 0. Kontrollskjutning ska vara utförd på 300 meters skjutavstånd med uppsättning 8 (300 meter). Lycka till! Quote
HvPrsk Posted February 16, 2009 Report Posted February 16, 2009 (edited) MED reservation för fel(plats) Jag letar efter ett PM/reglemente som reglerar inskjutning PSG90. Dags att skjuta in ett gäng o har helt förlagt korrekt litteratur. En fingervisning eller vad som helst hjälper. Skicka gärna ett PM till mig. Tack på förhand! Kan du inte hanteringen vid inskjutningen i huvudet, så är det väl mer en utbildning, än inskjutning du är i behov av! ;) Skämt å sido, du hittar det du behöver angående skottställning i Sold MTRL vapen, PSG 90! Edited February 16, 2009 by HvPrsk Quote
3924 Posted May 10, 2009 Report Posted May 10, 2009 (edited) Använder en g:a tråd för att ställa en liten fråga. Med tanke på den utveckling som varit de senaste åren på arbetsmetoder för användning av prickskytt/-ar/-epar/-elag internationellt. Bör vi genomföra REMO på en handfull psg90? Alltså bör vi skicka in en del av de psg90:or vi har för att få utbytt mekanism och pipa till grövre kaliber förslagsvis 338 Lapua Magnum. Stocken och de tillbehör som finns AW-serien (AW/psg90, AWP, AWS & AWM) är universell för serien vilket medför att uppgradering till 338 Lapua Magnum är ett relativt enkel åtgärd. Finns det ett behov av detta? Behovet för längre räckvidd, än vad 7,62 klarar av, har visat sig i Affe. Men finns det ett behov här hemma? eller räcker behovet i utlandstjänst för att inköp skulle vara berättigat? Alltså bör vi följa efter och göra som britter och finländare och införa 338 Lapua Magnum som prickskyttekaliber för att få ökad verkansräckvidden. Finland nya 8.6 TKIV 2000 (8.6 x 70 = 338 Lapua Magnum) Edited May 10, 2009 by 3924 Quote
LtGarm Posted May 11, 2009 Report Posted May 11, 2009 Jag håller med dig till del. Jag tror på att utveckla 7,62-patronen för bruk under termin 1 och 2. Sedan i termin 3 och kommande terminer ha möjlighet att gå upp i kaliber. Quote
cazorp Posted June 6, 2009 Author Report Posted June 6, 2009 (edited) Tror nog FM är nöjda med PSG90 som "standardbössa" för utbildning av värnpliktiga. Nu så har jag hört från flera håll att TRG-42 (dvs. .338 LM) används eller provas på försök, förmodligen baserat på utlandsmissioner till tex. Afghanistan där landskapet är öppet och bergigt. Alltså, vid utbildning av prickskyttar inom värnplikt = PSG 90, kronammo och skjutavstånd upp till 800 meter. Vid (vidare)utbildning till utlandstjänst/specialförband = TRG-42 matchammo och skjutavstånd upp till 1800 meter. Försvaret undersöker även nya gluggar till bössorna vad jag förstår bla. Hensoldt 4-16x56, S&B PMII 5-25x56 osv - där kan jag däremot tänka mig att tiden har sprungit ifrån gamla Hensoldt 10x42:orna och att de på sikt kommer att bytas ut på bred front mot ett nyare sikte med större objektivdia/variabel förstoring.. Edited June 6, 2009 by cazorp Quote
Pal Posted June 7, 2009 Report Posted June 7, 2009 USA funderar på 25 mm som kaliber. Och kopierar Bofors koncept från bland annat CV90s kanon, överföring av data till granaten innan avfyrningen. http://www.popsci.com/military-aviation-am...6/smart-bullets Quote
cazorp Posted June 7, 2009 Author Report Posted June 7, 2009 USA funderar på 25 mm som kaliber. Och kopierar Bofors koncept från bland annat CV90s kanon, överföring av data till granaten innan avfyrningen. http://www.popsci.com/military-aviation-am...6/smart-bullets Knappast ett pricskyttesystem, utan snarast att jämföra med understödsvapen med samma roll som granattillsats används idag. Räckvidden kommer dessutom att vara för kort för prickskytterollen. Quote
Pal Posted June 7, 2009 Report Posted June 7, 2009 USA funderar på 25 mm som kaliber. Och kopierar Bofors koncept från bland annat CV90s kanon, överföring av data till granaten innan avfyrningen. http://www.popsci.com/military-aviation-am...6/smart-bullets Knappast ett pricskyttesystem, utan snarast att jämföra med understödsvapen med samma roll som granattillsats används idag. Räckvidden kommer dessutom att vara för kort för prickskytterollen. Jag trodde XM var deras designering på prickskytte annars. Men det vara bara mitt eget antagande. Quote
cazorp Posted June 7, 2009 Author Report Posted June 7, 2009 USA funderar på 25 mm som kaliber. Och kopierar Bofors koncept från bland annat CV90s kanon, överföring av data till granaten innan avfyrningen. http://www.popsci.com/military-aviation-am...6/smart-bullets Knappast ett pricskyttesystem, utan snarast att jämföra med understödsvapen med samma roll som granattillsats används idag. Räckvidden kommer dessutom att vara för kort för prickskytterollen. Jag trodde XM var deras designering på prickskytte annars. Men det vara bara mitt eget antagande. XM står för Experimantal Model, blir den antagen så kommer den förmodligen att heta M25 Quote
cazorp Posted July 4, 2009 Author Report Posted July 4, 2009 Bör vi genomföra REMO på en handfull psg90? Alltså bör vi skicka in en del av de psg90:or vi har för att få utbytt mekanism och pipa till grövre kaliber förslagsvis 338 Lapua Magnum. Stocken och de tillbehör som finns AW-serien (AW/psg90, AWP, AWS & AWM) är universell för serien vilket medför att uppgradering till 338 Lapua Magnum är ett relativt enkel åtgärd. En liten detalj bara, att skicka en AW på REMO och få ut en AWSM är inte busenkelt, lådan är permanenterad i aluminiumstocken, och AW-lådan är för kort för att hantera 338 LM eller liknande, således vet jag inte hur mycket "REMO" det skulle bli i slutändan, utan då handlar det väl om nya bössor rakt av. Dock så verkar ju detta inte så aktuellt, nu då FM verkar ha valt TRG-42 i .338LM istället.. Quote
3924 Posted July 6, 2009 Report Posted July 6, 2009 Bör vi genomföra REMO på en handfull psg90? Alltså bör vi skicka in en del av de psg90:or vi har för att få utbytt mekanism och pipa till grövre kaliber förslagsvis 338 Lapua Magnum. Stocken och de tillbehör som finns AW-serien (AW/psg90, AWP, AWS & AWM) är universell för serien vilket medför att uppgradering till 338 Lapua Magnum är ett relativt enkel åtgärd. En liten detalj bara, att skicka en AW på REMO och få ut en AWSM är inte busenkelt, lådan är permanenterad i aluminiumstocken, och AW-lådan är för kort för att hantera 338 LM eller liknande, således vet jag inte hur mycket "REMO" det skulle bli i slutändan, utan då handlar det väl om nya bössor rakt av. Dock så verkar ju detta inte så aktuellt, nu då FM verkar ha valt TRG-42 i .338LM istället.. Jo jag var lite slarvig när jag skrev, det jag menade är att stocken (Plastbitarna) är universella och att det är relativt enkelt att skruva av själva lådan/mekanismen ihop med pipan från stocken (Plastbitarna). Det som skvallrar om detta om man inte tittat inuti en psg90 själv är det redan tilltagna spåret vid slutstycket/utkastarporten som är dimensionerat för att klara AWSM lådan. Men om man nu bestämt sig för TRG-42 i .338LM istället så är det ju inget man behöver lägga för mycket tanke vid. Kul om det blir så att vi får ett nytt prickskyttevapen för de långa avstånden, då jag själv anser att det behövs. Vi har ju fjäll och berg även här i Sverige. Quote
cazorp Posted July 6, 2009 Author Report Posted July 6, 2009 Bör vi genomföra REMO på en handfull psg90? Alltså bör vi skicka in en del av de psg90:or vi har för att få utbytt mekanism och pipa till grövre kaliber förslagsvis 338 Lapua Magnum. Stocken och de tillbehör som finns AW-serien (AW/psg90, AWP, AWS & AWM) är universell för serien vilket medför att uppgradering till 338 Lapua Magnum är ett relativt enkel åtgärd. En liten detalj bara, att skicka en AW på REMO och få ut en AWSM är inte busenkelt, lådan är permanenterad i aluminiumstocken, och AW-lådan är för kort för att hantera 338 LM eller liknande, således vet jag inte hur mycket "REMO" det skulle bli i slutändan, utan då handlar det väl om nya bössor rakt av. Dock så verkar ju detta inte så aktuellt, nu då FM verkar ha valt TRG-42 i .338LM istället.. Jo jag var lite slarvig när jag skrev, det jag menade är att stocken (Plastbitarna) är universella och att det är relativt enkelt att skruva av själva lådan/mekanismen ihop med pipan från stocken (Plastbitarna). Det som skvallrar om detta om man inte tittat inuti en psg90 själv är det redan tilltagna spåret vid slutstycket/utkastarporten som är dimensionerat för att klara AWSM lådan. Men om man nu bestämt sig för TRG-42 i .338LM istället så är det ju inget man behöver lägga för mycket tanke vid. Kul om det blir så att vi får ett nytt prickskyttevapen för de långa avstånden, då jag själv anser att det behövs. Vi har ju fjäll och berg även här i Sverige. Ja, kolvsidorna går ju att återanvända, men det är ju plastbitar för ett par hundralappar.. Och jag tror att TRG-42 är tänkt just för special/jägarförband samt utlandstjänst Quote
LtGarm Posted July 6, 2009 Report Posted July 6, 2009 *klipp* Dock så verkar ju detta inte så aktuellt, nu då FM verkar ha valt TRG-42 i .338LM istället.. Intressant. Var har du hört det? Quote
cazorp Posted July 6, 2009 Author Report Posted July 6, 2009 *klipp* Dock så verkar ju detta inte så aktuellt, nu då FM verkar ha valt TRG-42 i .338LM istället.. Intressant. Var har du hört det? Att de testar .338 LM har jag hört från lite olika håll, sen står det till och med på Wiki om man läser om TRG-42 där, med hänvisning till följande artikel så det verkar ju vara en ganska dåligt bevarad hemlighet.. http://www.defensenews.com/story.php?i=3392624 "The TRG-42 and customized variations are deployed by Sissikomppaniat, the Finnish Armed Forces's Rangers and Osasto Karhu (Bear Force) special forces units, as well as the Swedish military's Flygbasjagarna (Air Force Rangers), Fallskarmsjagarna (Airborne Rangers), Kustjagarna (Coastal Rangers), and Forsvarets Sarskilda SkyddsGrupp (SSG / Special Protection Group)." Quote
LtGarm Posted July 6, 2009 Report Posted July 6, 2009 Ja, det låter ju onekligen intressant. Vad avser FBJ, FJS, KJS och SSG har jag ingen aning om, men att lita på Wikipedia och en utländsk artikel tycker jag låter lite tunnt. Men är det så, så är det. TRG 42 tycker jag personligen är lite fel att satsa på p.g.a. tyngden, särskilt eftersom många tycker PSG 90 är för tungt som det är. Danskarna har ju nyttjat TRG 42 (märkligt att inte det nämns i artikeln) men tittar nu på HK 417 som ett komplement. Quote
cazorp Posted July 6, 2009 Author Report Posted July 6, 2009 Jo, vilka inom FM som använder den kan man ju ta med en nypa salt, även om han Kari i artikeln säkert har torrt på fötterna kring sitt uttalande, men danskarna nämner de ju. Vet inte om jag köper resonemanget om att den skulle vara särskilt tung, en TRG väger väl tom runt 6 kg nånstans, dvs. som de flesta prickskyttesystemen i normal kaliber. En AK5C väger väl inte allt för mycket mindre? Ett prickskyttepar i ett internationellt perspektiv består väl normalt av shooter/spotter, där spotter har AK och skytt har en pistol eller liknande för självförsvar. Enda synpunkten jag har mot TRG är att den tydligen kan gå av ganska enkelt vid kolvhalsen om man tappar den, dock så är ju det enkelt löst om man istället satsar på varianten med fällbar kolv. Quote
softfeel Posted July 6, 2009 Report Posted July 6, 2009 Ja, det låter ju onekligen intressant. Vad avser FBJ, FJS, KJS och SSG har jag ingen aning om, men att lita på Wikipedia och en utländsk artikel tycker jag låter lite tunnt. Men är det så, så är det. TRG 42 tycker jag personligen är lite fel att satsa på p.g.a. tyngden, särskilt eftersom många tycker PSG 90 är för tungt som det är. Danskarna har ju nyttjat TRG 42 (märkligt att inte det nämns i artikeln) men tittar nu på HK 417 som ett komplement. Enligt http://www.sako.fi/pdf/specs/TRG.pdf TRG-42 black 5.1 kg (11 1/4 lbs)TRG-42 green 5.3 kg (11 3/4 lbs) Om det är med eller utan kikarsikte och mag vet jag inte. Varför den gröna är tyngre vet jag heller inte Enligt http://www.soldf.com/psg90.html Accuracy International L96A1 AWVikt: Vapen med kikarsikte och tomt mag: 6,19 kg Laddat vapen (kikare, rem, mag+10 ptr): 6,66 kg Quote
LtGarm Posted July 6, 2009 Report Posted July 6, 2009 Jag ska låta bli att bara skumma artiklar i fortsättningen... Men om jag inte är fel ute så är det just de danska enheterna som nämns som tittar på HK 417. Jag vet inte vad TRG:n väger, men med siktet och fullt mag tyckte iaf jag att den var betydligt tyngre än PSG:t. Jag har inte heller testat TRG:n med "fast" kolv, men en infällbar konstruktion brukar ju vara "klenare" än en fast. Hur det förhåller sig på Sakos vapen låter jag vara osagt, eftersom jag inte vet. Quote
Recommended Posts