Tianzi Posted June 9, 2003 Report Posted June 9, 2003 Skulle det kunna gå att få en extra utbildning om PSG90 så man lär sig hantera den om man ligger i Halmstad eller är det bara uppe i Boden som möjligheten finns? Mvh Jonas Quote
Guest Fågel Fenix Posted June 9, 2003 Report Posted June 9, 2003 Skulle det kunna gå att få en extra utbildning om PSG90 så man lär sig hantera den om man ligger i Halmstad eller är det bara uppe i Boden som möjligheten finns? Mvh Jonas Vad menar du med bara uppe i Boden ? Menar du att det bara skulle finnas PSG90 i Boden ? Utveckla bitte! Quote
Mårten Posted June 9, 2003 Report Posted June 9, 2003 Han kanske menar om man ligger på luftvärnet i boden istället för i halmstad... eller... äh fan, jag vet inte! hur som helst så brukar det inte vara så aktuellt att utbilda folk på specialvapen till höger och vänster. På sin höjd klämma och känna skulle jag kunna tänka mig! Quote
106 Posted June 9, 2003 Report Posted June 9, 2003 (edited) Eller så kan man gå FBU-kursen efter muck. Även Hv utbildar ibland på Psg. Annars kan du ju läsa SoldR Mtrl Vapen prickskyttegevär 90. Att handha vapnet är busenkelt, precis som farfars gamla älgstudsare. Det som kan vara krångligt är att göra alla beräkningar. På det sättet är man mer förberedd den dagen man faktiskt får utbildning på vapnet. Självklart kan man inte hävda att man har utbildning på det sedan men det var väl inte syftet heller? Skall man gå med i Hv eller åka på utlandstjänst måste man ändå göra om utbildningen och skriva nya säkprov. Gå antingen en "riktig" kurs på vapnet, eller nöj dig med att få prova på under kontrollerade former. Att snabbutbilda personal blir sällan bra. Edited June 9, 2003 by 106 Quote
HvPrsk Posted June 9, 2003 Report Posted June 9, 2003 "SoldR Mtrl Vapen prickskyttegevär 90." 106 Finns den? Alla Vill även passa på att påpeka att man aldrig på egen hand ska handtera materiel man inte är utbildad på, särskilt sådant som säger PANG och BOOOM. Är man osäker på utrustning eller ombeds hantera materiel man inte är utbildad på så gäller ”hand up”, säg ifrån ”Jag saknar utbildning på detta”…Tänk på SÄKI, om inte för din egen skull så i alla fall för dina kamraters skull. Kanske onödigt påpekande, men jag tror inte man kan säga det för många gånger... - HvPrsk Quote
106 Posted June 9, 2003 Report Posted June 9, 2003 (edited) "SoldR Mtrl Vapen prickskyttegevär 90." 106 Finns den? Alla Vill även passa på att påpeka att man aldrig på egen hand ska handtera materiel man inte är utbildad på, särskilt sådant som säger PANG och BOOOM. Är man osäker på utrustning eller ombeds hantera materiel man inte är utbildad på så gäller ”hand up”, säg ifrån ”Jag saknar utbildning på detta”…Tänk på SÄKI, om inte för din egen skull så i alla fall för dina kamraters skull. Kanske onödigt påpekande, men jag tror inte man kan säga det för många gånger... - HvPrsk Jag vet inte om reglementet kommit ut än, men har någonstans sett hänvisningar till det så det borde vara på gång åtminståne. Annars får man väl nöja sig med något äldre så länge. Fanns 7,62PRICK med i den gamla instruktionsboken? Börjar bli senil så jag kommer inte ihåg sådant. Självklart har du helt rätt med det andra stycket. När jag läste mitt inlägg en andra gång förstod jag att det kunde tolkas som att man kan utbilda sig genom att läsa en bok om aktuellt vapen. Hoppas att ingen missförstod det på det sättet. Edited June 9, 2003 by 106 Quote
dxl Posted June 9, 2003 Report Posted June 9, 2003 "SoldR Mtrl Vapen prickskyttegevär 90." 106 Finns den? Alla Vill även passa på att påpeka att man aldrig på egen hand ska handtera materiel man inte är utbildad på, särskilt sådant som säger PANG och BOOOM. Är man osäker på utrustning eller ombeds hantera materiel man inte är utbildad på så gäller ”hand up”, säg ifrån ”Jag saknar utbildning på detta”…Tänk på SÄKI, om inte för din egen skull så i alla fall för dina kamraters skull. Kanske onödigt påpekande, men jag tror inte man kan säga det för många gånger... - HvPrsk Min far som var en utav de första värnpliktiga att få AK4 (i samband med högvakt) gjorde just så. Han sa ifrån och vägrade befatta sig med vapnet. Så när alla andra fick gå högvakt, satt han först två timmar med MP sedan någon timme med säpo och sist med vanliga polisen. Sedan fattade de till sist att han bara vägrade Ak4 och inte värnplikten. Det var det glada sextio talet det. Quote
JTS Posted June 21, 2003 Report Posted June 21, 2003 MHS har säkert nån iaf... Lv 6 har inga PSG90. MHS H har garanterat inga PSG90. De enda i halmstad jag kan tänka mig har PSG90 är på Bas/Uh skolans säkavdelning på FMHS där flygbassäk, flybasjägare och Militärpoliser läser sitt andra år som kadetter. Har du tur får du se ett PSG90 under din GU, men jag garanterar dig att du inte kommer att få någon utbildning på den. sorry. Quote
SISU Posted June 21, 2003 Report Posted June 21, 2003 MHS har säkert nån iaf... Lv 6 har inga PSG90. MHS H har garanterat inga PSG90. De enda i halmstad jag kan tänka mig har PSG90 är på Bas/Uh skolans säkavdelning på FMHS där flygbassäk, flybasjägare och Militärpoliser läser sitt andra år som kadetter. Har du tur får du se ett PSG90 under din GU, men jag garanterar dig att du inte kommer att få någon utbildning på den. sorry. MDS Hallandsgruppen (hemmvärnet) har prickskyttegevär 90 vet ej exakt antal . Dom går att åskåda 18-20 juli under Laxivalen( festival i Halmstad) I hemmvärnets montrar . jag står där den 18:e. Tror att vi skulle va i Norrekatts park. Quote
Recommended Posts