Jump to content

Öken SWEDEN Patch, ÖB och TUG ?

I22 Vargen

Recommended Posts

Hepp,

I nr4 2008 av "Insats och Försvar på sid 57 visas en bild på ÖB som lämnar över en flagga.... men vad är det för öken tema han har på sitt SWEDEN märke?

Försvarets egna? Nya? eller har man helt enkelt valt att piffa upp hans M90K jacka med ett av TAC-UP GEAR´s Sweden Velcro Patch Sand..... :wacko:

bochswedenpatchtug2fh2.th.jpg

ÖB och SWEDEN märke

Edited by I22 Vargen

Hepp,

I nr4 2008 av "Insats och Försvar på sid 57 visas en bild på ÖB som lämnar över en flagga.... men vad är det för öken tema han har på sitt SWEDEN märke?

Försvarets egna? Nya? eller har man helt enkelt valt att piffa upp hans M90K jacka med ett av TAC-UP GEAR´s Sweden Velcro Patch Sand..... :)

I mina ögon ser det ut som ett helt vanligt Sweden-märke...ser ingen färgmässig likhet med "öken-märket"!

Med tanke på hur snabbt ÖB fick på sig en ökenkammo gaffel på armen, så skulle det inte vara förvånande om han får på sig ett "ökenkammo Sweden" märke först av alla. Detta på sin mkt hela och rena ökenuniform som alla från hkv verkar ha fått ut. Från toppen till botten!

Och för att vara alvarliga så är det väl annars bara en tidsfråga innan dylika märken dyker upp. Man utvecklar ju allting i ökenkammo numera.

Med tanke på hur snabbt ÖB fick på sig en ökenkammo gaffel på armen, så skulle det inte vara förvånande om han får på sig ett "ökenkammo Sweden" märke först av alla. Detta på sin mkt hela och rena ökenuniform som alla från hkv verkar ha fått ut. Från toppen till botten!

Och för att vara alvarliga så är det väl annars bara en tidsfråga innan dylika märken dyker upp. Man utvecklar ju allting i ökenkammo numera.

men gaffeln i ökenkammo är något han fixat på omvägar, om jag fattat det rätt. Det finna väl inga av FM producerade märken i ökenfärg?

Tycker det är förkastligt att det ska städas upp i missionen innan man får finbesök, och sen när dom är på plats så använder besökarna prylar utan BOA själva.

men gaffeln i ökenkammo är något han fixat på omvägar, om jag fattat det rätt. Det finna väl inga av FM producerade märken i ökenfärg?

Jag har sett en ökenfärgad jägarbåge på en som skulle till Tchad, glömde dock bort att fråga om han hade fått ut den eller om han hade köpt den själv.

Jag har sett en ökenfärgad jägarbåge på en som skulle till Tchad, glömde dock bort att fråga om han hade fått ut den eller om han hade köpt den själv.

Under FS11 tiden så sydde PX:et i Affe upp diverse olika utb tecken i öken bla jägarbåge & treudden.

Men i Tchad fick vi inte bära utbtecken.

Under FS11 tiden så sydde PX:et i Affe upp diverse olika utb tecken i öken bla jägarbåge & treudden.

Men i Tchad fick vi inte bära utbtecken.

det får man inte göra i utlandsstyrkan alls.

ökenbågarna var eget hitte-på, visserligen med C FS11'as goda minne.

/b

@Blackadder

Där ser man! Brukar ju alltid skrikas "Förbud!" så fort dylika gafflar, kråkor, bågar, PEK-märken, etc, brukar dyka upp. I Afghanistan kunde man ju dessutom sy upp egna "jättetuffa" i öken färger.

Personligen kan jag bespara mig från dylika märken då de inte har något aktuellt för tjänsten att göra. Om jag inte har helt fel så måsta man så att säga ha dubbla märken på ena armen ifall man ska hänga på dylik. Och det är emot uniformsreglementet....

@Blackadder

Där ser man! Brukar ju alltid skrikas "Förbud!" så fort dylika gafflar, kråkor, bågar, PEK-märken, etc, brukar dyka upp. I Afghanistan kunde man ju dessutom sy upp egna "jättetuffa" i öken färger.

Personligen kan jag bespara mig från dylika märken då de inte har något aktuellt för tjänsten att göra. Om jag inte har helt fel så måsta man så att säga ha dubbla märken på ena armen ifall man ska hänga på dylik. Och det är emot uniformsreglementet....

enkelt, inga utbildningstecken tillåtna alls i utlandsstyrkan.

/b

@Blackadder

enkelt, inga utbildningstecken tillåtna alls i utlandsstyrkan.

Håller med fullständigt såvida det handlar om icke relevanta märken. Dock tycker jag att man fortfarande ska ha kvar relevanta märken så som EOD, sjv-kors etc.

kan iofs vara något från NBG?

provade iofs delar av min 90K utr under beredskapen men de hade de vanliga gröna.

däremot skall det finnas ett sweden märke med grå-ton som man skall kunna bära på M87.

har dock aldrig sett det, men kollegor skulle fått det påsytt inför div representation i sagda uniform.

Edited by bushman

kan iofs vara något från NBG?

provade iofs delar av min 90K utr under beredskapen men de hade de vanliga gröna.

däremot skall det finnas ett sweden märke med grå-ton som man skall kunna bära på M87.

har dock aldrig sett det, men kollegor skulle fått det påsytt inför div representation i sagda uniform.

Då fotot är från ÖBs besök under FS11 som var i augusti 2006 är det tvivelaktigt att det kommer från NBG:et.

Angående Gaffeln, som har varit uppe i en annan tråd tidigare, fick ÖB detta uppsydda märke på plats i Afghanistan av en officer inom staben.

EOD-märket är tillåtet i Utlandsstyrkan.

Sjv-kors är inget utbildningstecken utan en internationellt vedertagen utmärkning av sjukvårdspersonal. (Öppen dörr hoppas jag)

/K

Utbildningstecken bärs ej av personal ingående i Utlandsstyrkan.

UnirFM sid 287,

”Utlandsstyrkan” definieras som all personal som anställs av Försvarsmakten (SWEDINT) och utför internationell verksamhet utomlands inom

ramen för de syften som anges i 1§ andra stycket lagen (1999:568) om utlandsstyrkan inom Försvarsmakten.

Utlandsstyrkan består av

• förband för insats utomlands

• enskild personal tjänstgörande som observatörer, samverkansoffice-

rare, stabsofficerare, instruktörer för am-/minröjning, civilpoliser mfl

som inte ingår i svenska förband.

Tvivlar inte på att ett undantag gjorts för EOD, finns ju flera bra anledningar till detta, däremot så finns det inget i uniformsreglementet just nu, hoppas på ett klarläggande i nästa version. :-(

/b

Tycker att man inte ska tillåta utbildningstecken i US, om det inte påverkar deras tjänst på plats-vilket EOD utbildningen gör. Att man har gjort GU som KJ eller annan form av "jägeri" gör ingen skillnad då alla anställs på samma grunder- soldat i US... Revirpinkeri passar illa in här och att vissa tror att deras förutsättningar för utlandstjänst skulle vara större pga en tuffare GU utb är ofta fel...

Skillnad och skillnad... visst spelare det val roll hur vilken utbildning man fatt? Om inte annat for den kompetens man har inom ett speciellt omrade?

Sen om det innebar att man fa ha utbildningstecken eller inte, det ar ju latt att det gar inflation med dessa...

EOD-märket är tillåtet i Utlandsstyrkan.

Sjv-kors är inget utbildningstecken utan en internationellt vedertagen utmärkning av sjukvårdspersonal. (Öppen dörr hoppas jag)

/K

Utbildningstecken bärs ej av personal ingående i Utlandsstyrkan.

UnirFM sid 287,

”Utlandsstyrkan” definieras som all personal som anställs av Försvarsmakten (SWEDINT) och utför internationell verksamhet utomlands inom

ramen för de syften som anges i 1§ andra stycket lagen (1999:568) om utlandsstyrkan inom Försvarsmakten.

Utlandsstyrkan består av

• förband för insats utomlands

• enskild personal tjänstgörande som observatörer, samverkansoffice-

rare, stabsofficerare, instruktörer för am-/minröjning, civilpoliser mfl

som inte ingår i svenska förband.

Tvivlar inte på att ett undantag gjorts för EOD, finns ju flera bra anledningar till detta, däremot så finns det inget i uniformsreglementet just nu, hoppas på ett klarläggande i nästa version. :rolleyes:

/b

EOD fick tillstånd att bära tecknet i US 2005.

EOD fick tillstånd att bära tecknet i US 2005.

Bars det utan tillstånd innan 2005?

Jag har nämligen sett det tecknet på EOD-personal i US långt tidigare.

dom bar det förut, sen kom unirfm 2003 och sa nej nej och slutligen en FM order 2005 som sa jo ok om jag fattat allt rätt

/b

• 2 weeks later...
...

Ja det finns, sitter med ett i näven just nu och har en fastsydd på en av mina M/87 vapenrockar som har används vid representation utomlands.

• 2 weeks later...
Hepp,

Försvarets egna? Nya? eller har man helt enkelt valt att piffa upp hans M90K jacka med ett av TAC-UP GEAR´s Sweden Velcro Patch Sand..... 0:)

bochswedenpatchtug2fh2.th.jpg

ÖB och SWEDEN märke

Då kan jag har funnit ett svar på frågan kanske, citat från nya UniBest 2009.

2.9.3 Förbandstecken i textil

Förband i utlandsstyrkan och enskild personal i utlandsstyrkan bär förbandstecken "SWEDEN TRE KRONOR" i textil enligt HKV INS order för förbandets uniformering........

F-benämning

FN-MÄRKE BLÅTT

NATIONSMÄRKE STÅLGRÅ

NATIONSMÄRKE BEIGE M7670-542000-4

NATIONSMÄRKE GRÖN

Det verkar ju nu finnas ett beiget märke med M-nummer och ett stålgrått??..aldrig sett!

F-benämning

FN-MÄRKE BLÅTT

NATIONSMÄRKE STÅLGRÅ

NATIONSMÄRKE BEIGE M7670-542000-4

NATIONSMÄRKE GRÖN

Det verkar ju nu finnas ett beiget märke med M-nummer och ett stålgrått??..aldrig sett!

Hmmm, kanske menas det \"Gamla\" märket med ganska mörk grå färg (Om vi nu snackar SWEDEN märke)... hade det själv till M60 tex, eller så har dom ett nytt liknande det gråa Sweden märket som Tac-Up Gear har... Hur som helst ska det bli intressant att se bilder på dessa m-märkta tygmärken i framtiden.

Edited by The Swede

Tidigare fanns det två Sweden-märken, ett grönt som bars till fältuniform ocvh ett grått som bars till m/60, m/61 och m/87A (motsv)

Då det nu finns tre märken (grönt, grått och beige) lär dom inte mena det gamla gråa utan just ett nytt, beige märke.

bg_band2.jpg

Förövrigt tycker jag det är intressant hur du lyckas lägga in teklam för TUG i varje inlägg, hur är det nu, är inte det ditt företag?

--------------------

REGLER

The Swede

Hmmm, kanske menas det "Gammla" märket med ganska mörk grå färg (Om vi nu snackar SWEDEN märke)... hade det själv till M60 tex, eller så har dom ett nytt liknande det gråa Sweden märket som Tac-Up Gear har... Hur som helst ska det bli intressant att se bilder på dessa m-märkta tygmärken i framtiden.

Det grå märket ser ut som det vanliga gröna, fast med grå bakgrund, och används till m/87 (motsv.). Det fanns med i UniR FM 2003 (i bilaga 2, med m-nr) samt på bilderna av m/87K i tidigare UniR. Det i beige verkar dock vara nytt.

Förr i tiden fanns det ju sweden-märken i både grått och beige, men de skiljer sig något från dagens märken.

Edited by 106