Ing Posted April 27, 2005 Report Posted April 27, 2005 @ Ing: Det finns garanterat inte en dynamisk skytt i landet som är i mot skytte med halvautomatiska vapen, men av politiska skäl skjuts det inte! ooookej? Quote
Fk Satan Posted April 28, 2005 Report Posted April 28, 2005 @inf> Inom Hv är det ngr problem dels är skjutbanetiden inte direkt stor, även fältskyttet är kraftigt begränsat. Även uppgiften som Hv skall utföra måste man titta på. Den är bevakning av objekt och ev använda vapnet i korta snabba nödvärnslägen. Utifrån detta anser jag därför att korthållsskyttet är det viktigaste att öva på de få timmar vi har på skjutbana. Men ifall tiden skulle vara markant mkt högre så skulle jag gärna se att det övas skytte från 0meter till 300meter och att man behärskar alla avstånden. Quote
Limpan Posted April 28, 2005 Report Posted April 28, 2005 (edited) Jag har ett par riktigt sköna och bra övningar i ett kompendium av John Plaster. Dom är från början utformade för polisiärt prickskytte men passar väldigt bra för träning av skarpskyttar och med små modifikationer även reguljärt skytte. Kompendiet är för långt för att publiceras här men är ni intresserade så är det bara att PM:a mig med er emailadress så mailar jag över det i ett Worddokument, lite snyggt redigerat för utskrift. Originalet finns förstås på nätet: police sniper training Det här kan vid en första anblick tyckas vara lite för specifikt för den ordinarie skytten men att emellanåt varva in lite snabbskytte på korta avstånd, skjutning på långa avstånd (300m-500m), pulsskytte och sån't här är både kul och utvecklande för allsidighet i skyttet. En annan övning som är lite avslappnande och mer fokuserar på vapenhantering är den här: Fyll upp alla magasin med tre patroner utom det första, som fylls med fyra och det sista, som fylls med två. Knästående skjutställning på lämpligt avstånd och mål skjuter man sedan i egen takt fyra magasin om sammanlagt 12 skott med magasinsbyte (alltså ej omladdning) emellan. En patron flyttas sålunda hela tiden "över" från den ena treskottsserien till den andra. Träffkravet varieras utifrån förutsättningar och utbildningsståndpunkt. På sikt kan man även lägga till flera mål eller ett tidskrav men överdriv det inte i början. Det räcker gott med att det finns en övre tidsgräns och mål att träffa. Syftet är att öva magasinsbyten med bibehållen hög eldberedskap och skapa medvetenhet i vapenhanteringen. Edited April 28, 2005 by Limpan Quote
Inf Posted April 28, 2005 Report Posted April 28, 2005 Lever man med extremt begränsad tid på skjutbanan ska man givetvis öva det som är viktigast. Det viktigaste är då så klart korthållsskyttet som jag skrev ovan. Jag tycker det verkar som om de flesta av oss är ense om det. Jag tror att tiden på skjutbana för en del hv-förband kommer att öka och det är där FSR-männen(och kvinnorna) kommer in. Jag tror även de skulle kunna göra stor nytta vid t ex utbildningar för befäl i skytte och jägartjänst. Visst finns det risk för att det kan bli överåriga prickens vänner som kommer och berättar att alla måste skaffa styvast möjliga skyttejacka, keps med minst 25 cm skärm osv men jag tror inte att det behöver bli så. Om inte annat så tror jag ingen är intresserad av mer än en enda sådan lektion, ingen lär be dem komma tillbaka om de har fel inställning. Dessutom tror jag det finns en hel del yngre (nåja) skyttar inom FSR som är vana vid lite tempo och som har större erfarenhet av RPS och andra opiska riktmedel än i stort sätt någon i dagens FM bl a från jakt. Dessutom tycker jag att så många yoff, HV-män och motsvarande som möjligt bör vara aktiva skyttar i det civila i valfritt antal skyttediscipliner, men det är ju jag det. @Jöjje: Visst finns det dynamiska skyttar som ogillar dynamiskt skytte med gevär, jag har själv träffat sådana. Som tur väl är är det inte så många men blötdjuren har börjat infiltrera även denna skyttegren. Jag tänkte dock inte främst på skaran dynamiska skytter när jag skrev att alla verkar hata dynamiskt skytte med halvautomatiskt gevär. Jag tänkte mer på RPS, övriga skytteorganistioner, journalister och breda lager bland allmänheten (som inte "vill ha det som i USA"). Dessa är trots allt lite fler och i en del fall betydligt mycket mäktigare än de dynamiska skyttar som gillar att tävla med gevär. Quote
Guest Garmfigher Posted May 11, 2005 Report Posted May 11, 2005 En ganska rolig övning är "il presidente". (inget officiellt namn och varför den kallas så vet jag inte) Tre 1/1 fig. ställs upp med ca 1-1,5 m mellanrum. Framför respektive fig ställs ytterligare tre 1/1 fig snedställt och med baksidan framåt. Skytten har två magasin med 7 ptr i första och 5 i andra. När övningen börjar står skytten med ryggen mot tavlorna och på visselsignal vänder han sig om och skjuter två skott i varje fig med början från höger eller vänster. När han skjutit det sjätte skottet gör han magasinsbyte och skjuter på nytt två skott i varje fig. Naturligtvis ska det inte finnas någon träff i "gisslan" dvs 1/1 fig med baksidan mot skytten. ;) Övningen kan göras även med större am insats , ställningsbyten och med korta automatskurar (om de lokala bestämmelserna tillåter och övningsledaren vill). Quote
jöjje Posted May 12, 2005 Author Report Posted May 12, 2005 (edited) " El presidente" är en gammal IPSC övn som har ett förflutet från livvaktskretsar. i "orginal" anväds dock inga "gisslan". länk till orginalövn. Min snabbaste "president" ligger för övrigt på 4,72 sek med 3 C ( med pistol mot IPSC tavaln), då går det undan, jag lovar! Jag och min bror (yoff) sköt vid ett tillfälle ett antal "presidenter" med ak4 och ak5 ock kom fram till att det snabbaste sättet att skjuta den är att skjuta dubbelskott med omställaren på automat (man lär sig snabbt att bara skjuta 2 skott) och vid magasinsbytet trycka ut magasinet med skjuthandens pekfinger för att sedan greppa det felvända(patronerna vända åt höger) magasinet i duellfickan. med ak4 var det bara vanlig patronvis som gällde för att få vettiga träff. Edited May 12, 2005 by jöjje Quote
kronvrak Posted May 13, 2005 Report Posted May 13, 2005 Dessutom tycker jag att så många yoff, HV-män och motsvarande som möjligt bör vara aktiva skyttar i det civila i valfritt antal skyttediscipliner, men det är ju jag det. OT Och grunden kan kanske läggas under lumpen med bättre möjligheter att skjuta "civila" vapen som fritidsysselsättning dvs tävlinskytte bör uppmuntras och stödjas mer av försvaret än andra aktiviteter som körkortsteori och fallskärmshoppning osv. /OT Quote
EMK Posted February 11, 2006 Report Posted February 11, 2006 Lyfter tråden lite...... Ni som har bra PISTOL övningar får gärna skriva lite mer. Skall skjuta på söndag dvs 1 dygn så skriv på nu....... B) Quote
Badboy Posted February 11, 2006 Report Posted February 11, 2006 Ahh, då är vi två som skall ut på banan imorgon! För mig blir det övande av drag, drag med hot i sida, samt åtgärder eldavbrott. Annars är det ju inte fel att öva barrikadskytte/skytte runt hörn, både hög och låg ställning. /Magnus B Quote
EMK Posted February 11, 2006 Report Posted February 11, 2006 (edited) Ahhhh............trevligt att se dig på forumet gamle nordbo..... Tror det blir lite av sådant du skrev. Skall nog även köra lite förflyttningsövningar också (om jag hinner) Framförallt skall det bli träning på greppteknik och avfyrningar..... Edited February 11, 2006 by EMK Quote
jöjje Posted February 12, 2006 Author Report Posted February 12, 2006 grepp och avfyrningsteknik säger du.... Gå i hop med en kompis och rikta mot en vägg med flera riktprickar (kvistmärken tex), kompisen kontrolerar din skjutställning och ditt grepp genom att förska rubba ditt vapen i sid, höjdled och diagonalt, vapnet ska vara stumt! Därefter går kamraten övet till att slå kort snabba slag med handflatan mot skyttens knogar- lyfter sig tårna har skytten för dålig balans och behöver en stabilare skjutställning. Kontrollera även att magmuskulaturen är ordentligt spänd - de är kraftiga rekylhämmare. Nu till avfyrnigarna, blindavfyra mot riktprickarna och målväxla medan kamraten står brevid och drar i manteln så fårt klicket hörs. Skytten väljer själv riktprick och får direkt feedback av kamraten ("dip", "bra" osv). Öka tempot efterhand. Gå sedan över till övningarna som beskrivs i inlägg 22. MVH Jörgen Quote
Lt Gunnar Malmström MDM Posted February 13, 2006 Report Posted February 13, 2006 (edited) hm.. efter nu att jag läst lite i denna tråd om alla "roliga " skjutbaneövningar som ni föreslår eller har genomfört eller tänker er att genomföra så vill jag bara OMEDELBART klargöra följande. 1. Inom Livgardesgruppen samt som övriga militära enheter samt förband skjuter vi endast på av Försvarsmakten godkända skjutbanor. för att få skjuta med försvarsmaktens vapen på en civil skjutbana så krävs följande. 1.1 Den måste vara besiktigad och godkänd av en Militär besiktningsman,enbart av SSO ( Statens Skytte Ombud) räcker inte. 1.2 Det måste finnas ett avtal mellan försvarsmakten och banägaren. 2. Dessa banor godkänns med Pek övningarna i Pekboken som grund ( obs endast skjutbaneövningarna) 3.Lokala bestämelser kan variera ngt t.ex för Livgardets skjutbanor är följande: ENDAST skjutövningar enligt PEK 1994 är tillåtna. det kan också vara så att man inte enligt Lokal Instr får skjuta stående på en bana osv.. 4. Om jag dels som UtbSäkoff dels som av FortV förordnad besiktningsman skjutbanor upptäcker ngn skjutledare som inte följer centrala samt lokala bestämmelser för skjutbanor. så kommer denna persons behörighet som skjutledare omedelbart dras in. Vänligen Lt G Malmström UtbSäkOff Livgardesgruppen Edited February 13, 2006 by Lt Gunnar Malmström MDM Quote
Wilk Posted February 13, 2006 Report Posted February 13, 2006 Där fanns inte mycket att tveka på... (tro mig, så mycket har jag träffat Lt Mamström i alla fall så att jag tror mig veta att ovanstående inte är ett hot, det är ett löfte). Följdfråga: Var kan man få tag i PEKen? (annat att trackassera sin förbandschef) Quote
Lt Gunnar Malmström MDM Posted February 13, 2006 Report Posted February 13, 2006 (edited) Där fanns inte mycket att tveka på... (tro mig, så mycket har jag träffat Lt Mamström i alla fall så att jag tror mig veta att ovanstående inte är ett hot, det är ett löfte). Följdfråga: Var kan man få tag i PEKen? (annat att trackassera sin förbandschef) Maila mig på Jobbet wilk .. så beställer jag ett ex åt dig på försvarets bok o blankett.. vänligen Gunnar Edited February 13, 2006 by Lt Gunnar Malmström MDM Quote
jöjje Posted February 13, 2006 Author Report Posted February 13, 2006 Personligen anser jag att det är helfel att bara tillåta Pek övn på en skjutbana, då har man inte förstått skjutbanans möjligheter! Övar man ett förband som tagit sig bortom peken ska man också ha möjlighet att snäppa upp övningarna, så länge man håller sig till SäkI och lokala bestämelser. Hur gör Gardet när man övar instiktivskytte, använder man hårt bokade skjutfält? Inom Skaraborgsgruppen skickar vi in övningsplan för godkännande inför varje skjutning, kan man bara motivera sin övning är det inga problem! Quote
CBRN-fåne Posted February 13, 2006 Report Posted February 13, 2006 Personligen anser jag att det är helfel att bara tillåta Pek övn på en skjutbana, då har man inte förstått skjutbanans möjligheter! Övar man ett förband som tagit sig bortom peken ska man också ha möjlighet att snäppa upp övningarna, så länge man håller sig till SäkI och lokala bestämelser. Hur gör Gardet när man övar instiktivskytte, använder man hårt bokade skjutfält? Inom Skaraborgsgruppen skickar vi in övningsplan för godkännande inför varje skjutning, kan man bara motivera sin övning är det inga problem! Även om personalen och övningsledarna ofta kan skjuta som kungar så är risken runt skjutbanan ofta uträknad utgående från pek-övningarna. Vill man skjuta något annat måste risken räknas om, nya avspärrningar sättas upp osv. Är risken uträknad för instinktivskytte eller blixtlås eller vad det nu kan vara så är allt grönt. Är den inte det så får man gott nöja sig med de övningar som man har tagit hänsyn till när man räknade. Quote
Fk Satan Posted February 13, 2006 Report Posted February 13, 2006 Personligen anser jag att det är helfel att bara tillåta Pek övn på en skjutbana, då har man inte förstått skjutbanans möjligheter! Övar man ett förband som tagit sig bortom peken ska man också ha möjlighet att snäppa upp övningarna, så länge man håller sig till SäkI och lokala bestämelser. Hur gör Gardet när man övar instiktivskytte, använder man hårt bokade skjutfält? Inom Skaraborgsgruppen skickar vi in övningsplan för godkännande inför varje skjutning, kan man bara motivera sin övning är det inga problem! Var det inte en lokalbestämelse att endast vissa skjutövningar fick genomföras på skjutbanan? Alltså måste man hålla sig till dessa. Tycker det verkar ganska solklart. På banorna gäller vissa regler bara att följa varje banas regler, oavsett vad man tycker om dessa regler. Quote
106 Posted February 13, 2006 Report Posted February 13, 2006 3.Lokala bestämelser kan variera ngt t.ex för Livgardets skjutbanor är följande: ENDAST skjutövningar enligt PEK 1994 är tillåtna. det kan också vara så att man inte enligt Lokal Instr får skjuta stående på en bana osv.. Är det avstånd och skjutställning som avses eller måste det vara exakt den övning (antal skott, tid, krav på träffbild mm) som står i boken? Gäller detta enbart friv. eller för samtliga som nyttjar gardets banor? Tänker på att vi vid utbildning inför Kosovo genomförde övningar som jag inte kommer ihåg att de står i PEK-böckerna, t ex växelvis framåt/bakåt i grupp och diverse snabbskyttemoment (vänd åt lite olika håll), på bana innan vi gick ut i terrängen. Quote
Fredriksson Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 (edited) Det är avstånd/skjutställning som gäller. Finns dessa redan i en PEK-övning, så behöver man (vid planeringen) inte tänka alls (som skjutledare då). Är en bana godkänd för skjutning dubbelskott 7,62 stående på 100 m, så är den följdaktligen godkänd även vid 10 m. /Fu Fredriksson, skjutledare G63. Edit: 106 m.fl. : Givetvis gäller dessa regler SAMTLIGA som brukar FM skjutbana, lösnäsa/HV-signalist Eriksson följer samma regelverk. Edited February 14, 2006 by Fu Fredriksson Quote
jöjje Posted February 14, 2006 Author Report Posted February 14, 2006 Var det inte en lokalbestämelse att endast vissa skjutövningar fick genomföras på skjutbanan? Alltså måste man hålla sig till dessa. Tycker det verkar ganska solklart. På banorna gäller vissa regler bara att följa varje banas regler, oavsett vad man tycker om dessa regler. Det är en viss skilnad på att tycka att en regel är korkad och att bryta mot den, eller hur? Som tur är skjuter jag sällan på Livgardet!! Quote
CBRN-fåne Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 Är en bana godkänd för skjutning dubbelskott 7,62 stående på 100 m, så är den följdaktligen godkänd även vid 10 m. /Fu Fredriksson, skjutledare G63. Nej, det är den inte. Är den godkänd för dubbelskott 7.62, 100 m så är det 100 m som gäller, inte 10, 50 eller 120 m. Är den godkänd för 10-100 m så är det en annan sak. Om vi tar G2:an på S1 som exempel, där får man bara skjuta stående mellan 10 och 20 meter. Inte kortare och inte längre. Reglerna kan trist nog vara så detaljerade så att man inte får skjuta med stängt främre sikteslock på Ak4B. Hur ofta har ni andra repetitionsutbildning skjutledare? Här har de just ändrat från var annat år, en gång för alla behörigheter till varje år, ett tillfälle för varje behörighet. Det känns som overkill att lägga 5-6 helger per år på att visa att jag kan hitta registret på SäkI (vilket vi gjorde senast). Quote
C 2.a pjäs Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 Hur ofta har ni andra repetitionsutbildning skjutledare? Här har de just ändratfrån var annat år, en gång för alla behörigheter till varje år, ett tillfälle för varje behörighet. Det känns som overkill att lägga 5-6 helger per år på att visa att jag kan hitta registret på SäkI (vilket vi gjorde senast). Kalmargruppen hade en helg på Kosta, Kalmar-Kronobergsgruppen har numera en dag på Kosta. Och det är registerbläddring och formell inklistring av ändringstryck som bedrivs. Quote
Lt Gunnar Malmström MDM Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 Personligen anser jag att det är helfel att bara tillåta Pek övn på en skjutbana, då har man inte förstått skjutbanans möjligheter! Övar man ett förband som tagit sig bortom peken ska man också ha möjlighet att snäppa upp övningarna, så länge man håller sig till SäkI och lokala bestämelser. Hur gör Gardet när man övar instiktivskytte, använder man hårt bokade skjutfält? Inom Skaraborgsgruppen skickar vi in övningsplan för godkännande inför varje skjutning, kan man bara motivera sin övning är det inga problem! Det är därfor jag är besiktningsman och inte du. Och svaret på din fråga är ja. 3.Lokala bestämelser kan variera ngt t.ex för Livgardets skjutbanor är följande: ENDAST skjutövningar enligt PEK 1994 är tillåtna. det kan också vara så att man inte enligt Lokal Instr får skjuta stående på en bana osv.. Är det avstånd och skjutställning som avses eller måste det vara exakt den övning (antal skott, tid, krav på träffbild mm) som står i boken? Gäller detta enbart friv. eller för samtliga som nyttjar gardets banor? Tänker på att vi vid utbildning inför Kosovo genomförde övningar som jag inte kommer ihåg att de står i PEK-böckerna, t ex växelvis framåt/bakåt i grupp och diverse snabbskyttemoment (vänd åt lite olika håll), på bana innan vi gick ut i terrängen. Svar: Best Käro 2005 styr detta... det gäller ALLA som använder Lg skjutbanor. och JA.. grundregeln är att övningarna ska vara EXAKT enligt PEK. Om nu en Yoff bestämmer sig att använda skjutbana till ngt den inte är godkänns för så.. ja då blir troligen PAN ( personal ansvarsnämnden) för detta lilla tilltag. Om en Friv/hv instr gör samma sak... så.. återkallas troligen skjutledarförordnandet m.m. m.m Quote
Flamdämpare Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 grundregeln är att övningarna ska vara EXAKT enligt PEK. Är dagens PEK inriktad mot en tänkt fiendes taktiska uppträdande? Mot vilken taktisk doktrin är PEK tänkt att fungera? Vilken hotbild avses med helfigurer? Vilken PEK övning är den senaste? Mot vilken hotbild riktas den? Quote
Lt Gunnar Malmström MDM Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 grundregeln är att övningarna ska vara EXAKT enligt PEK. Är dagens PEK inriktad mot en tänkt fiendes taktiska uppträdande? NEJ Mot vilken taktisk doktrin är PEK tänkt att fungera? INGEN Vilken hotbild avses med helfigurer? Ingen Vilken PEK övning är den senaste?1994 Mot vilken hotbild riktas den? Ingen PEK är ju faktiskt framtaget för att lära soldater grundläggande Skjutfärdigheter inte strid. Att det behöves en ny PEK Ehv är vi nog alla överens om. men intill att en sådan finns så gäller den som finns. dvs PEk 1994 Men man bör även ta följande i beaktande.. om man i en "ny" pek ´vill ha "häftiga" skjutningar. .. så kommer det innebära att det för militär personal kommer bli SKJUTFÖRBUD!!! på ett stort antal skjutbanor då dessa inte uppfyller kraven i SÄKI ... och vad blev bättre då? Quote
106 Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 Edit: 106 m.fl. : Givetvis gäller dessa regler SAMTLIGA som brukar FM skjutbana, lösnäsa/HV-signalist Eriksson följer samma regelverk. Så är det inte överallt, det finns MD-grupper som har särskilda bestämmelser för Hv och friv, t ex att inte ens ställningsbyte får genomföras utan patron ur emellan. Alltså kan friv-personal inte ens genomföra hela PEK-en, trots att banan i sig är godkänd för det. Detta beror antagligen på att de snabbutbildar skytteinstruktörer (inte skjutledare) på en helgkurs och istället för att gå igenom SäkI, HSäk VapAm, IFTEX och alla andra gällande publikationer har de gjort någon egen pärm med vad de anser en skytteinstruktör bör kunna. Min fråga gällde alltså vilka regler LG tillämpar, inte vad som gäller i FM i största allmänhet. Quote
Flamdämpare Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 PEK är ju faktiskt framtaget för att lära soldater grundläggande Skjutfärdigheter inte strid. I "grundläggande Skjutfärdigheter" bör ju ligga förmågan att ta bort den mentala spärr som normalt hindrar oss från att livet av en av vår egen ras. Att aktivt förbereda soldaterna på att skjuta ihjäl en människa bör inpräntas tidigt i utbildningen. Soldaten skjuter inte på en pappfigur, Han skjuter på en människa. Att det behöves en ny PEK Ehv är vi nog alla överens om.men intill att en sådan finns så gäller den som finns. dvs PEk 1994 Men man bör även ta följande i beaktande.. om man i en "ny" pek ´vill ha "häftiga" skjutningar. .. så kommer det innebära att det för militär personal kommer bli SKJUTFÖRBUD!!! på ett stort antal skjutbanor då dessa inte uppfyller kraven i SÄKI ... och vad blev bättre då? Naturligtvis ska säkerheten komma i första hand, ingen tvekan om det. PEK 94 är en kvarleva från det sista av det kalla krigets dagar, Tyvärr. Och fungerar på många sätt som en bromskloss istället för att ge en möjlighet till en utveckling framåt. Vad du menar med "häftiga" övningar är ganska säkert vad andra skulle kalla "verklighetsanpassade" övningar. Frågan är om FM vill ha SKJUTFÖRBUD eller framåtskridande? Det kan inte vara särskilt dyrt att bygga om en del skjutbanor så den kan användas till nyare och mer verklighetsanpassad utbildning. Vad som blev bättre? Förhoppningsvis våra egna soldaters möjlighet att överleva i en strid. Quote
Strv101 Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 Nu känner jag att jag måste komma med ett inlägg. Du får ursäkta Gunnar att jag hoppar in i den pågående debatten! Är det inte meningen att soldaten ska klara av sina PEK övningar som skall genomföras på skjutbana för att sedan kunna gå ut på skjutfältet för att genomföra patrullkarsstrid Stridsparsstrid etc. etc. för att sedan bli en fullfjädrad soldat. Övningar ska bedrivas ute på skarpskjutningsfältet anser jag, det är där jag övar mina soldater mest. Detta efter att man känner att soldaten är mogen för det. Jag ska känna ett förtroende för soldaten så att han eller hon inte hittar på egna saker som äventyrar säkerheten Att bedriva "häftiga skjutningar" på skjutbanan kan skapa lite problem om man nu tänker på riskområden. Tanken är att man huvudsak ska skjuta rakt fram, skjutning i vinkel mot kulfånget kan leda till lite otrevliga rikoschetter som inte finns inräknade i grundrisken för skjutbanan. Sedan tycker jag att alla befäl inom HV skall känna till varför ett riskområde ser ut som det gör samt Dmax för den Am som de kommer att använda vid den aktuella skjutningen. Sedan kan det vara bra att skjutledaren förklarar för sina biträden och övande C f-värdet samt Amin och Amax, inte att förglömma skjutgränser V och H. Detta kan öka säkerhetstänkandet längre ned i leden på den övande truppen. Detta gäller först för skjutningar på skarpskjutningsfältet. Ja, jag vet att jag är tråkig, men jag hade lite tid över. Quote
Boston Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 Har jag missat något? Handlade inte Gunnars inlägg om 1, civila skjutbanor och 2, Livgardets skjutbanor? Dvs skjutbanor och inte skjutfälten där andra övningar kan genomföras exempelvis stridsskjutningar? Rätta mig gärna om jag tog fel... Quote
Badboy Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 Om vi återvänder från pajkastarträsket och VM i Pekpinne för en sekund.. Jag tycker det är bra att kunna nyttja skjutbanan till annant än PEK just för att slippa allt bök med att ordna med de hårt bokade skjutfälten. Om detta går att göra fler övningar på en skjutbana utan att risken ökar, varför inte? Bra utbildade skjutledare och banor som tillåter mer än PEK ger ju strålande förutsättningar för att effektivt höja utbildningsståndpunkten och inte minst intresset för skyttet och stridsutbildningen! Magnus B Quote
Recommended Posts