Magnus Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Efter att ha rankat våra favvofilmer i Azan_GB's tråd måste vi självfallet ranka de sämsta. Ge gärna en liten motivering också. 1. Operation Delta Force-filmerna. Att de är regisserade av Chuck Norris bror säger väl det mesta. Fruktansvärt lågbudget, ser inte särskilt snyggt ut när bildkvalitén växlar dramatiskt då ett flygande strisplan visas i ett klipp (antagligen är klippet inköpt från något nyhetsprogram el. dyl.). 2. U.S Seals. Skjuta-från-höften-aktion när den är som värst. Bara det att gruppchefen (av okänd anledning) skriker "Helmets off!!" sekunderna innan de attackerar fienden visar hur resten av filmen är. 3. Pearl Harbor. Trodde att detta skulle bli århundradets krigsrulle när jag såg trailern, men ack så filmbolaget bedrog mig. 2 timmar sötsliskig kärlekshistoria och en timme action. Tacka vet jag Slaget om Midway. Dom skall dock ha en eloge för det snygga fotot.
Amfibieslusken Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Sämsta krigsfilmerna 1: Deltaforce filmerna: Inte de med Chuck Norris, utan nån annan. Tror det är 2:an jag har sett där de i början springer rakt in i Fi-eld med gråa overaller och bandanas i pannan och skjuter från höften med vapen där ammon aldrig tar slut. Skitdåligt och det sämsta jag har sett. 2: Windtalkers. Motivering? John Woo ska hålla sig borta från krigsfilmer och göra fler filmer i stil med Face/Off 3: Rambo 3. Rambo tar sig ensam an en hel Afghanistansk armé och slaktar dem skjutandes från höften med en bössa där ammon aldrig tar slut. Skitdåligt.
pakistaniforce Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Det fanns en film där några ungdomar flyger T-6G harvards och inte ens F-16 kan stoppa dom, efter det tar en unge en F-16 och räddar sin farsa i Iraq. Kommer inte ihåg vad filmen hette
Baan Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Efter att ha rankat våra favvofilmer i Azan_GB's tråd måste vi självfallet ranka de sämsta. Ge gärna en liten motivering också. 1. Operation Delta Force-filmerna. Att de är regisserade av Chuck Norris bror säger väl det mesta. Fruktansvärt lågbudget, ser inte särskilt snyggt ut när bildkvalitén växlar dramatiskt då ett flygande strisplan visas i ett klipp (antagligen är klippet inköpt från något nyhetsprogram el. dyl.). 2. U.S Seals. Skjuta-från-höften-aktion när den är som värst. Bara det att gruppchefen (av okänd anledning) skriker "Helmets off!!" sekunderna innan de attackerar fienden visar hur resten av filmen är. 3. Pearl Harbor. Trodde att detta skulle bli århundradets krigsrulle när jag såg trailern, men ack så filmbolaget bedrog mig. 2 timmar sötsliskig kärlekshistoria och en timme action. Tacka vet jag Slaget om Midway. Dom skall dock ha en eloge för det snygga fotot. 1. bara hålla med om det hra nog sett väldigt många också, det är ett par som har gjorts.. det är dock lite kul men tanke på att en ensam snubbe kan ta kål på en massa soldater ;) 2. Finns massvis med filmer som är precis likadana. Själv brukar jag störa mig på SEALS filmer där det springer fram någon asiatisk terrorist, blir skjuten, springer fram en till, blir skjuten och så upprepar sig proceduren cirka 50000 gånger. Sen när det är runt 50 000 asiater som strider mot SEALS snubbarna så brukar dem få någon som blir skjuten i axeln osv Det här är iofs bara en grej som är dålig med dem filmerna 3. Kan bara hålla med. Själv irriterande jag mig på att det var en typisk jänkarkrigsfilm med mycket indirekt flaggviftande. Lite kul när en japansk admiral säger något i stil med "Perhaps we have awakened the dragon." när dem ska starta anfalllet mot Pearl Harbor. Något säger mig att japanerna inte var alldelles för rädda på riktigt --------------- Hm lite egna filmer då... jag är dålig på namm men lite allmänt Chuck Norris' krigsfilmer. Finns nog ett par stycken, kommer ihåg en när han sitter fånge på ett vietnamesiskt fångläger och flyr därifrån och tar väl ihjäl alla själv i stort sett eller något sånt Rambofilmerna - fast ettan var iofs underhållande och även dem andra två på sitt sätt men väldigt dåliga krigsfilmer.. Sen tror jag det är mycket lättare lista hyfsade krigsfilmer (det är iofs subjektivt.) än dåliga krigsfilmer kommer nog kräva en hel del utrymma för att lista alla
Amfibieslusken Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Det fanns en film där några ungdomar flyger T-6G harvards och inte ens F-16 kan stoppa dom, efter det tar en unge en F-16 och räddar sin farsa i Iraq.Kommer inte ihåg vad filmen hette Den hette Iron Eagle
VKT M39 Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Inte kan man ju räkna Stallone&Co. (van Damme, Norris, Stallone, Seagal, Lundgren osv) filmer som krigsfilmer, så jag lämnar bort dem. De skulle man kunna kalla för "shoot 'em up"-filmer. Min åsikt, kan inte motivera mitt val på annat sätt än med "personlig åsikt": 1. Pearl Harbor (finns inga svordomar som skulle vara tillräckligt kraftiga) 2. Thin Red Line (värsta pseudointellektuella skitet man sett på länge) 3. We Were Soldiers (titta på mej! titta på mej! Jag är Mel Gibson! titta på mej!)
daedalus Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Jag tycker precis som VKT M39, så var det med den saken. Förresten, allas listor här stämmer bra. Iron Eagle? ha!
Smocken Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Windtalkers, Pearl Harbor, Once we were soldiers, Navy Seals 2, Rambo 2 och 3, allt med Chuck Norris och Van damme. The Bunker etc etc etc Listan kan göras lång på usla filmer
Doyle Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Min lista: "Missing in Action" filmerna med Chuck Norris & i princip alla andra krigsfilmer som Chuck Norris är med i Otroligt värdelösa filmer. Det känns som om det enda Chuck Norris vill med dessa filmer är att glorifiera sig själv. Windtalkers En bra story, men Nicolas Cage förstör hela filmen. Bidragande är givetvis en del värdelösa scener med höftskott med tusen japaner som faller. Där fick dom verkligen fel skådespelare på fel plats. Enemy at the gates Alldeles för mycket kärlek i denna film och ett otroligt värdelöst slut. Dock så finns det en del bra scener i denna film. Men den förtjänar en plats här iaf.
Kommer få tönt-tjänst Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Nån helikopterfilm, tror den hette Thunder Birds eller nåt. Saken går ut på att nån kille ska lära sig flyga Apache. Han är jävligt bra men har ett dominerande vänsteröga, så han kan inte läsa terängen och se i siktet samtidigt, vilket de löser genom att han får köra jeep med en trosa över höger öga och ett periskop på det andra. När han lärt sig sticker de bort och ska spränga lite våldsamma knarksmugglare. Där träffar han på killen som sköt ner hans far (som också var flygförare) med nån vanlig helikoter utrustad med lite vapen som lätt skjuter ner en Apache i duell, och ska givetvis hämnas sin far. Riktigt usel film, men ... den är helt klart värd att se! Varför? För den innehåller jävligt mycket Apache som flyger runt och gör häftiga saker!!! Var du inte förälskad i den förut blir du det då! Själv hade jag mycket jag skulle göra till skolan dagen efter så jag satt uppe när den började Kl 1:00 på natten. Bort med läxorna och börja dreggla! Sedan är nästan det bästa att skurkarna har Draken! Helt svartmålade Draken med tonade ...? Vad heter glaset på cockpit? Visir? Aja, svarta Draken tonade såna som lågsniffar ute i öknen och skjuter ner helikoptrar ... Härligt! Tyvärr är filmen extremt orealistisk. Draken-planen förlorar nämligen. Ja ...
Fu Dahlberg Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Det finns två olika "Delta force"-serier, delvis "Delta force" med Chuck norris, ett antal finns... Sedan finns "Operation Delta force 1,2,3" som är hyfsat nya och är av varierande buget och kvalitet... I nr kapar ett gäng terrorister Rsyka atomubåten Kursk bla 1. Pearl Harbor Ljuga ihop karaktärer som är avgörande för världshistorien är ju alltid en höjdare, och sedan göra allt "moraliskt" korektt. 2. U-135 eller vad den nu hette... Ubåtsfilm med Bon jovi... Ännu lite ihopljug och förfalskninga av historiska event. Till favoriten hör när dom kommer ombord och upptäcker till sin förskräckelse att allt står på TYSKA i den TYSKA ubåten 3. Operation: Dumbo drop Kommentarer överflödiga...
VKT M39 Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Enemy at the gatesAlldeles för mycket kärlek i denna film och ett otroligt värdelöst slut. Dock så finns det en del bra scener i denna film. Men den förtjänar en plats här iaf. Pluspoäng för att utspela sig på östfronten, minuspoäng för spegelvänd affisch (Naganten har väl inte tillverkats som vänsterhänt), minuspoäng för att de lyckades förstöra ett påhittat orginalslut på det där sättet.
Raptor Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Utan inbördes ordning, alla är lika kassa: 1) Windtalkers. Kass på så många plan, dåliga stridsscener som nästan är komiska. Rätt seg och förutsätbar. 2) Missing In Action med Chuck Norris. Jag hade med den i vapenfel-tråden. Inte bara dålig action och orealistiska scener utan även dåligt gjord. Folk som slänger sig innan de är skjutna o.sv. 3) We were soldiers. Mel Gibson är för präktig och slutet var inte bara historiskt fel utan ganska fult. I verkligheten så bombade B-52 sönder hela området i filmen så gör Mel "Bajonett på" och stormar fienden. Slutet känns lite hastigt påkommet och för att vara helt ärlig så gillar jag inte Mel alls.
Gripen Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Fan!! alla ni som rankat windtalkers som blande de sämsta krigsfilmerna, kunde ni inte klämt ur er det lite tidigare. jag har precis varit nere å hyrt den.
Larsson Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Faktum är att jag kan acceptera filmer av typen Delta Force, även om jag spyr när jag ser skiten. Vad jag inte pallar med är filmer som gör anspråk på att vara sanna, när de i själva verket inte är det: Värst: Enemy At The Gates - Filmen är en förvrängning av en Sovjetisk propagandalögn från VkII. Tysken - König, har aldrig existerat och bara tanken att två prickskyttar skulle bedriva sin egen lilla personliga "katt och råttalek" inne Stalingrad är otroligt löjeväckande. Dessutom en helt malplacerad kärlekshistoria mitt i filmen. Personligen så satt jag och hejade på Ed Harris hela filmen. Näst värst: Pearl Harbour - Kommentarer överflödiga Tredje värst: Braveheart. Filmen får skottarnas segrar (det första slaget och det när Bruce ledde) att framstå som ett resultat enbart av skottarnas kampvilja. I verkligheten så var det grundliga förberedelser och överlägset utnyttjande av terrängen som fällde avgörandet. Återigen en löjeväckande kärlekshistoria mitt i filmen (med prinsessan). Jag vill minnas att hon i verkligheten då inte ens var tonåring. Windtalkers och We Were Soldiers har jag som tur var inte sett.
Azan_Gb Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Det fanns en film där några ungdomar flyger T-6G harvards och inte ens F-16 kan stoppa dom, efter det tar en unge en F-16 och räddar sin farsa i Iraq.Kommer inte ihåg vad filmen hette Iron Eagle heter filmen och den är jätte tråkig
joppe Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Det fanns en film där några ungdomar flyger T-6G harvards och inte ens F-16 kan stoppa dom, efter det tar en unge en F-16 och räddar sin farsa i Iraq.Kommer inte ihåg vad filmen hette Iron Eagle heter filmen och den är jätte tråkig iron eagle 2 var ännu värre
Azan_Gb Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 1,Rambo aktiga filmer är tradiga 2, Navy seals , och filmer som handlar om att amerikanska armen är den starkaste snällaste och den som skapar fred. 3, Iron eagle , pearl harbor ( är det verkligen en krigsfilm) , windtalkers , we were soliders ( "Dady what is a war? It when there is people who is fighting and a person like me have to go down there and stop them") något sånt sa han.
Maskirovka Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Kan man verkligen klassa Chuck Norris-filmerna, Iron Eagle o.dyl som krigsfilmer? I mina ögon så är det amerikanskt B-action för korkade amerikanska rednecks. I genren krigsfilmer så slår nog "The battle of the last panzer" alla rekord hittills. Den handlar om en tysk Tiger-strv som hamnar bakom fienders linjer under D-dagen i norra Frankrike. De måste försöka ta sig tillbaka till de tyska linjerna. För det första så är filmen producerad och regisserad av ngn italienare som bara har gjort spaghetti-westerns i hela sitt liv, den tillkom dessutom ungefär samtidigt som dessa. Så vi får då se en krigsfilm som ska utspela i norra frankrike men spelas in på Sicilien/Rhodos/Mallorca eller ngn karg öken-ö eller var det nu var dessa spaghettiwestern spelades in. Alla skådespelare är italienare/amerikan-italienare och filmen är dubbad på amerikanska. Tigern är en M-47, alla soldater har AK-4, samtliga (tyskar, amerikaner, fransmän snackar amerikanska) osv osv. Och i bakgrunden spelas något som liknar "Den gode, den onde och den fule"-melodin hela tiden. Sergio Leone goes WW2 eller ngt sådant. Otroligt värdelöst...
Doyle Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Nån helikopterfilm, tror den hette Thunder Birds eller nåt. Saken går ut på att nån kille ska lära sig flyga Apache. Han är jävligt bra men har ett dominerande vänsteröga, så han kan inte läsa terängen och se i siktet samtidigt, vilket de löser genom att han får köra jeep med en trosa över höger öga och ett periskop på det andra. Fire Birds heter den för böfvelen!!! Starring Nicolas Cage
Halonen-AmfPB Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Jag skulle säga att saving privet ryan(Undra hur det stavas) var dålig. Skulle inte tro att man sätter in en massa trupper bara för att få hem en enda soldat. Han skulle väl kunna ta hand om sig själv eller? Annars så är filmen för övrigt ganska bra gjord. edit: Såg visst att den var med på bästa listan, det är alltså huvudtemat som jag klandra, inte själva filmen som sådan.
Larsson Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Faktum är att historien om soldaten,vars tre bröder har stupat och som därför ska hämtas hem är sann. Skillnaden var att han som ledde undsättningsstyrkan var fältpräst och att han tog med sig soldaten hem, mot soldatens vilja.
Grunt Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Tycker faktiskt att Pearl Harbor var bra. och Enemy at the Gates också. Har ni någonting emot romantik pojkar? Romantiskt drama coh krig är ju riktigt mysigt och så är de perfekta film att se tillsammans med tjejer. Klarar själv inte heller av Rädda menige Ryan. Slutet, jag säger bara slutet. Jag vill se Tom Hanks bli mos under stridsvagnen. Jag vill inte se hur hela den amerikanska armén kommer till en mirakulös undsättning precis när han skjutit sitt sista skott. Long live Armerica...not.. Tycker förövrigt att filmindustrin borde sluta demonisera tyskar i WW2 filmer. Alla tyska soldater var inte med SS-Totenkopf. Fast filmer som U-571 kan ju få vem som helst att se rött.......
Bad Karma Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 varför trackar alla ner på we were soldiers? Den glorifierar i alla fall inte kriget.
Azan_Gb Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Tycker faktiskt att Pearl Harbor var bra. och Enemy at the Gates också. Har ni någonting emot romantik pojkar? Romantiskt drama coh krig är ju riktigt mysigt och så är de perfekta film att se tillsammans med tjejer. Klarar själv inte heller av Rädda menige Ryan. Slutet, jag säger bara slutet. Jag vill se Tom Hanks bli mos under stridsvagnen. Jag vill inte se hur hela den amerikanska armén kommer till en mirakulös undsättning precis när han skjutit sitt sista skott. Long live Armerica...not.. Tycker förövrigt att filmindustrin borde sluta demonisera tyskar i WW2 filmer. Alla tyska soldater var inte med SS-Totenkopf. Fast filmer som U-571 kan ju få vem som helst att se rött....... U-571 är skit bra.........glömde lägga den som mina favouriter
1MPJ Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Hehe tyskarna är antingen skitkassa eller galna SS soldater. Windtalkers suger verkligen hårt, bara iden att behöva ha indianerna i stridande grupper suger ju. De användes ju på de stora fartygen och på viktiga signalistpositioner inte ute i strid med hos marinkåren motsv. Fienden har inte så stor nytta av ett meddelande från en enskild grupp till en annan.
Doyle Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 varför trackar alla ner på we were soldiers? Den glorifierar i alla fall inte kriget. We were soldiers är bra tycker jag. Det bästa med den filmen är att den eller snarare The real thing visades på Discovery för ett tag sedan. Många likheter mellan filmen och dokumentären
joppe Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 varför trackar alla ner på we were soldiers? Den glorifierar i alla fall inte kriget. We were soldiers är bra tycker jag. Det bästa med den filmen är att den eller snarare The real thing visades på Discovery för ett tag sedan. Många likheter mellan filmen och dokumentären hårdare soldat än mel gibsons sergant får man leta efter
The_mistaken Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Vad var det för skitfilm jag såg för ett tag sedan Handling: började med att man fick se en limousine med svenska flagor på och nån tjej som gick med barnvagn på trottoaren och plötsligt drog tjejen fram ett vapen och började skjuta på bilen varvid det kom ett annat gäng varav en var utrustad med en M/45 , tydligen så var filmen Israelisk troligen eftersom det i resten av filmen jagades bomber eller något liknande Kan någon identifiera filmen så skulle jag vara tacksam
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.