imint Posted September 19, 2005 Report Posted September 19, 2005 Vilken söt Grdman!! <{POST_SNAPBACK}> Jag dyker endast med snyggingar
imint Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Sådärja, kom hem i söndags efter 10 dagar i Narvik med omnejd, dök uteslutande på vrak i hamnbassängen och en liten tripp till Dronning Maud och Black Watch Har förberett mig för att hänga av decoflasskan för att kunna gå in i babordskorridor på Heidkamp, vidare in i underofficersmässan och ut till spränghålet
BJK Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Sådärja, kom hem i söndags efter 10 dagar i Narvik med omnejd, dök uteslutande på vrak i hamnbassängen och en liten tripp till Dronning Maud och Black Watch Har förberett mig för att hänga av decoflasskan för att kunna gå in i babordskorridor på Heidkamp, vidare in i underofficersmässan och ut till spränghålet Tycker bilden är suddig.......
Rickard N Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Han hävdade aldrig att han gått kurs i uv-fotografering ;)
BJK Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Han hävdade aldrig att han gått kurs i uv-fotografering ;) Motivet var konstigt också.....
imint Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Han hävdade aldrig att han gått kurs i uv-fotografering ;) Motivet var konstigt också..... För det första: extremt snyggt och välbalanserat motiv, för detandra så är det en capture från videofilm så då blir det inte så skarpt...
BJK Posted November 1, 2005 Report Posted November 1, 2005 Inuti Z 22 Anton Schmidt Blir man sugen eller blir man sugen....! Någon ny film på G, eller den gamla som DVD?
imint Posted November 1, 2005 Report Posted November 1, 2005 Inuti Z 22 Anton Schmidt Blir man sugen eller blir man sugen....! Någon ny film på G, eller den gamla som DVD? Ny film på G från SSDFs nya kurs "vrakB- penetrerande vrakdykning", arbetsnamnet är "Fyra nyanser av silt" vilket kan ge en hint om innehållet :P
sportdykare Posted July 5, 2006 Report Posted July 5, 2006 För er alla svenskar som vill ta dykcert, ta det i Sverige. Det finns nog ingen i vårt land som ger dig ett dykcert utan att ge dig de kunskaper du behöver. Det finns ställen (i typ Thailand) där man gör "prova-på-dyk" där tiotals helt outbildade dyker på öppet vatten med bara några få "instruktörer", sådana dyk är livsfarliga!! Jag tog själv mitt dykcert, enstjärningt CMAS, hos dykarklubben masen. Kursen var finemang och klubbens medlemmar är ett himla trevligt gäng. Kursen avslutades med en resa till en camping på västkusten, vilket fint dyk!! Jag håller med om att CMAS håller mycket hög säkerhet. Klicka här för att komma till dykarklubben masen hemsida. Lycka till!
imint Posted July 13, 2006 Report Posted July 13, 2006 Cousteaus "Den tysta världen" tog just slut på SVT 1, vilken nostalgikick, nu skulle dom bara köra en repris på serien "Cousteaus undervattensvärld" som gick på TV när man var liten, det var den som väckte en önskan om att själv börja dyka och att alltid ha en röd liten mössa på sig i samband med dykning.
GC1 Posted July 23, 2006 Report Posted July 23, 2006 För er alla svenskar som vill ta dykcert, ta det i Sverige. Det finns nog ingen i vårt land som ger dig ett dykcert utan att ge dig de kunskaper du behöver. Det finns ställen (i typ Thailand) där man gör "prova-på-dyk" där tiotals helt outbildade dyker på öppet vatten med bara några få "instruktörer", sådana dyk är livsfarliga!! Jag tog själv mitt dykcert, enstjärningt CMAS, hos dykarklubben masen. Kursen var finemang och klubbens medlemmar är ett himla trevligt gäng. Kursen avslutades med en resa till en camping på västkusten, vilket fint dyk!! Jag håller med om att CMAS håller mycket hög säkerhet. Klicka här för att komma till dykarklubben masen hemsida. Lycka till! Jag tror att man skall dyka ett tag innan man uttalar sig om hur pass säker ens egen owkurs varit. man har ju oftast inte så många referenser förutom de man fått av den egna instr. jag kan ärligt i efterhand säga att min var bra, jag tog en privat kurs med tjejen och min bror. en instr på 3 elever och instr plus dm vid utedyken så betala o dö certet som borde tagit livet av mig ledde till ett GUE fundamentals-cert inom ett drygt år. skulle jag ta om certet idag så skulle jag ta en privatkurs igen trots det ofta lite högre priset. jag tror inte att ett cmas cert automatiskt är säkrare än något annat, jag tror själv inte att en inskränkt fanatisk parlinefundamentalist som dyker med reservkran och hatar alla andra dykorganisationer utan förbehåll automatiskt måste vara bättre än en ödmjuk padi instruktör med stor vana av att dyka i mälaren.....(för er som inte dykt i mälaren så kan man beskriva det som sveriges största översvämmade åker, ofta sikt som i ow böcker skulle beskrivas som extremt dålig) det viktiga är att i lugn och ro skaffa sig erfarenhet och sedan vidare bygga på med lämpliga utbildningar utan att hetsa fram något "tufft" cert som gör att man kan dyka djupare eller något i den stilen. för dykare som känner att de skulle vilja utvecklas men inte vet riktigt åt vilket håll så kan jag rekomndera att ta en titt på GUE-Fundamentals som verkligen sätter en på prov vad gäller avvägning, trim och säkerhetstänkande. passerade den själv iofs på det berömda men jag tycker att det var en grymt lärorik kurs! @imint jag brukar ha torrdräktshuvan på när jag dyker.... Edit: stvjninggen
imint Posted July 23, 2006 Report Posted July 23, 2006 @imintjag brukar ha torrdräktshuvan på när jag dyker.... Edit: stvjninggen Hörru, som varande gravt impad av JYC så kan jag bara säga, om han kan dyka Brittanic iförd röd mössa så ska jag väl klara av Heidkamp iförd röd mössa!! :P
Victor Posted July 23, 2006 Report Posted July 23, 2006 jag tror inte att ett cmas cert automatiskt är säkrare än något annat, jag tror själv inte att en inskränkt fanatisk parlinefundamentalist som dyker med reservkran och hatar alla andra dykorganisationer utan förbehåll automatiskt måste vara bättre än en ödmjuk padi instruktör med stor vana av att dyka i mälaren.....(för er som inte dykt i mälaren så kan man beskriva det som sveriges största översvämmade åker, ofta sikt som i ow böcker skulle beskrivas som extremt dålig) det viktiga är att i lugn och ro skaffa sig erfarenhet och sedan vidare bygga på med lämpliga utbildningar utan att hetsa fram något "tufft" cert som gör att man kan dyka djupare eller något i den stilen. Felet med PADI vs CMAS som jag ser det är att du inom PADI på en grundkurs bara behöver genomföra övningarna en gång, och detta inte ens speciellt bra, för att bli godkänd på dem. Och boven är att detta är vad som står i reglementet och således är helt OK. Inom CMAS så ÖVAR man på övningarna tills de sitter (om än inte bra, så i alla fall bättre). Detta uppfattar jag som ett problem då jag själv när jag assisterar på PADI-grundkurser och efter kurserna ställer mig själv frågan: "skulle dessa nycertifierade PADI-dykare verkligen klara av att själva genomföra ett dyk till 18 meter och eventuellt få ett luftstopp där nere?". Tyvärr blir svaret alltför ofta "nej". Med detta är det inte sagt att det inte finns duktiga dykare utbildade inom PADI över huvud taget. Men alltför ofta är grupperna för stora och övningar godkänns för lätt. Som du säger så tror jag också att nyckeln är att "i lugn och ro skaffa sig erfarenhet och sedan vidare bygga på med lämpliga utbildningar utan att hetsa". En uppgradering som jag tror skulle göra PADI:s grundkurs mycket bättre är att efter de 4 "övningsdyken" ha 2-4 rena nöjesdyk för att bara få erfarenhet. Och detta som en del av kursen, alltså att certet delas ut först efter att dessa dyk är genomförda. /V
Rickard N Posted July 25, 2006 Report Posted July 25, 2006 Jag tycker att det är mycket beroende på dykaren. Jag åkte tillsammans med två andra dykare till en dykplats en bit hemifrån. Jag och en av dykarna är PADIdykare den tredje CMAS. Hela vägen dit berättade CMASdykaren hur mycket bättre CMAS är på att utbilda dykare och att han minsann hade gjort urton timmar grunda grönsaksdyk för att lära sig avvägning och att alla PADIdykare bara var utrustningskåta icke-dykare. Vi låg sedan på 8 meter och tittade på när han lekte hiss mellan ytan och 15 meter. Jag har hört hur CMAS-cerifieringar gått käpprätt åt h-e också (från deltagande instruktörer). Det är för enkelt att skälla på organisationen som sådan.
Rickard N Posted July 31, 2006 Report Posted July 31, 2006 Finns det fler ställen än Gasflaskekontroll i Hammarbyhamnen som kan provtrycka flaskor i Stockholmsområdet?
Diver Posted July 31, 2006 Report Posted July 31, 2006 Minst en till finns det. Stockholms Dykservice Det finns antagligen fler.
GC1 Posted September 14, 2006 Report Posted September 14, 2006 Krigs på helium! MÖP-vänligt på Dykarna.nu
imint Posted September 14, 2006 Report Posted September 14, 2006 Krigs på helium! MÖP-vänligt på Dykarna.nu mmmm....heeeeliuuummmm...goooott Nåja som det sas i den tråden det finns så många konspirationsteorier så hälften och mer därtill skulle räcka. Fakta i målet är dock att Belos har trimixkapacitet, enl en god vän som är dykare ombord.
GC1 Posted September 18, 2006 Report Posted September 18, 2006 Krigs på helium! MÖP-vänligt på Dykarna.nu mmmm....heeeeliuuummmm...goooott Nåja som det sas i den tråden det finns så många konspirationsteorier så hälften och mer därtill skulle räcka. Fakta i målet är dock att Belos har trimixkapacitet, enl en god vän som är dykare ombord. Det vore väl faan annars? Världens finaste utfärdsbåt utan helium..... Jag kollade på mil.se röjdyk, där står det att de genomför nitroxdykning till 57meter, det låter väl djupt utan helium tycker jag. Om du bara skall vara spiknykter en gång i livet så skulle jag välja att vara det om jag skulle pyssla med OXA under vattnet.... Jag vet inte vilken RB de använder men nog borde det gå att pytsa i trimix i dilluentflarran?
Rickard N Posted September 19, 2006 Report Posted September 19, 2006 Trodde inte man kunde dyka så fjupt på nitrox. Trodde det var bättre att dyka så djupt på luft.
BJK Posted September 19, 2006 Report Posted September 19, 2006 Accepterar man ett partialtryck på syret på 1,4 så kan du ha 20,9% syre i din gas på 57m djup, m a o vanlig LUFT Kan du däremot köpa 1,6 så motsvarar den en blandning med 23,9% syre på samma djup.
imint Posted September 19, 2006 Report Posted September 19, 2006 Jag vet inte vilken RB de använder men nog borde det gå att pytsa i trimix i dilluentflarran? Nej man kan inte det. Modellen som används av röjdyk är konstruerad uteslutande för två gasblandningar. Föreskrifterna och konstruktionen tillåter inte att man använder andra gaser. Se länk för djupare diskussion i ämnet. http://www.teknosofen.com/dcsc_tech.htm
GC1 Posted September 19, 2006 Report Posted September 19, 2006 Accepterar man ett partialtryck på syret på 1,4 så kan du ha 20,9% syre i din gas på 57m djup, m a o vanlig LUFT Kan du däremot köpa 1,6 så motsvarar den en blandning med 23,9% syre på samma djup. Jag tyckte väl det, MOD på luft är ju normalt 57m Nu vet ju inte jag hur de gör på röjdyk med OTU och CNSexponering, men om man dyker utan att blanda ut syret mer än i luft så ligger man ganska högt i tabellerna. Till det så ligger man ju på ett djup som, oavsett hur man tränar för det, gör en rejält djupberusad. Spännande! Skulle vara kul att veta varför de inte använder helium? Det kan väl inte vara för att det är dyrt? Det borde finnas RB som går att köra trimix på som FM kan använda? Eller? OBS det är inte för att någon sagt att man är en stroke om man dyker djupare än 30m på luft som jag undrar, utan för att jag inte tror någon annan idag skulle få få för sig att arbeta på de djupen utan att använda trimix.
imint Posted September 20, 2006 Report Posted September 20, 2006 Accepterar man ett partialtryck på syret på 1,4 så kan du ha 20,9% syre i din gas på 57m djup, m a o vanlig LUFT Kan du däremot köpa 1,6 så motsvarar den en blandning med 23,9% syre på samma djup. Jag tyckte väl det, MOD på luft är ju normalt 57m Nu vet ju inte jag hur de gör på röjdyk med OTU och CNSexponering, men om man dyker utan att blanda ut syret mer än i luft så ligger man ganska högt i tabellerna. Till det så ligger man ju på ett djup som, oavsett hur man tränar för det, gör en rejält djupberusad. Spännande! Skulle vara kul att veta varför de inte använder helium? Det kan väl inte vara för att det är dyrt? Det borde finnas RB som går att köra trimix på som FM kan använda? Eller? OBS det är inte för att någon sagt att man är en stroke om man dyker djupare än 30m på luft som jag undrar, utan för att jag inte tror någon annan idag skulle få få för sig att arbeta på de djupen utan att använda trimix. http://www.yrkesdykarna.com/1993_57.pdf Den skriften reglerar al yrkesdykning i Sverige, den ligger även till grund för de regler som gäller för militär dykning. Givetvis har Mil avsteg där det behövs men AFSen är en ledstjärna och så långt det är möjligt skall man inte vara mer tillåtande än vad den är. Det gör att dykning med ex Heliumblandningar blir en mycket komplicerad sak att genomföra. Yrkesdykarbranchen militär såväl som civil är en synnerligen konservativ samling och dom ser inte lättvindigt på "nymodigheter". Sedan är det givietvis en kostnadsfråga, man kan jobba på 40m med luft enl AFSen varför då betala de skyhöga kostnader som TRIMIX skulle innebära? hög eller inte, jobbet blir gjort ändå FM har gjort en serrie med prov och försök på olika RB för mer arbetsbetonade dyk, var en artikel på mil.se för något år sedan men jag kan inte hitta den.
GC1 Posted September 20, 2006 Report Posted September 20, 2006 http://www.yrkesdykarna.com/1993_57.pdf Den skriften reglerar al yrkesdykning i Sverige, den ligger även till grund för de regler som gäller för militär dykning. Givetvis har Mil avsteg där det behövs men AFSen är en ledstjärna och så långt det är möjligt skall man inte vara mer tillåtande än vad den är. Det gör att dykning med ex Heliumblandningar blir en mycket komplicerad sak att genomföra. Yrkesdykarbranchen militär såväl som civil är en synnerligen konservativ samling och dom ser inte lättvindigt på "nymodigheter". Sedan är det givietvis en kostnadsfråga, man kan jobba på 40m med luft enl AFSen varför då betala de skyhöga kostnader som TRIMIX skulle innebära? hög eller inte, jobbet blir gjort ändå FM har gjort en serrie med prov och försök på olika RB för mer arbetsbetonade dyk, var en artikel på mil.se för något år sedan men jag kan inte hitta den. Jaha... I förhållande till syrgasexponering fanns ju de välkända tabellerna med. Även om jag inte dykt så väldigt djupt så kan jag ändå meddela att jag inte är något fan av djupdykning på luft och dit räknas definitivt djup på över 50meter. CO2 uppbyggnaden borde vara allt annat än försumbar på de djupen även om man struntar i kvävenarkosen, jämfört med trimix. Ska nog fortsätta fråga på dykarna.nu
Kahun Posted December 18, 2006 Report Posted December 18, 2006 Allt med dykning är extremt kul så om tre veckor åker jag ner till sköna Filippinerna för grönsaksdykning i två veckor. Ska bli så j*vla kul!
invent Posted January 11, 2007 Report Posted January 11, 2007 när man har helmask på sig då kommer man jue inte åt näsan så att man kan tryckutjämna på det viset.?? är inte det rätt opraktiskt för det kanske inte alltid går att tryckutjämna bara genom att svälja eller liknande. någon som vet något angående de?
Rickard N Posted January 11, 2007 Report Posted January 11, 2007 Har för mig att ocean reefs mask hade någon form av grunka som gick att trycka fast över näsan för tryckutjämning. Själv har jag inte det problemet, räcker att jag rör käken lite för att tryckutjämna
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.