Jump to content

Dykning

Tompa

Recommended Posts

Posted

Jag har funderat på att ta ett dykcertifikat och nu undrar jag hur jag skall gå till väga för att lyckas med det och vart ska jag vända mig? Är det en dyr hobby att hålla på med?

//toMPa :huh:

• Replies 283
  • Created
  • Last Reply
Posted

Givetvis är det kul att dyka... Tyvärr har jag själv inte fått tummen ur och skaffat mig ett dykcert än :huh: men det är på G.

Vad som ICKE är rekomenderat är att ta det för en billig pennig när man är nere i medelhavet, du får inte lära dig tillräckligt därnere...

Rekomenderat är att ta sig till någon kuststad, med fördel västkusten (patriotism), tex Lysekil (som faktiskt har Europas bästa dykvatten). Eftersom man själv är Born-and-rasied i Lysekil, så kankse man är lite partisk ;) Men I Lysekil finns det 2 eller 3 "dykklubbar" som lär ut dykning. Priset brukar ligga på runt 6000:-, INKL. grundutrustning ( cyklop, fenor, våtdräkt mm). Dock har dessa siffror ett par år på nacken,så mycket kan ha ändrats...

Rekomenderat är att man har "snorklat" före men inget krav.

Posted

Ok jag har tänkt att jag ska ta det här hemma men vilken utbildningsmetod är bäst? PADI eller NAUI? har hört bra respektive dåliga uppfattningar om båda men jag vill ha reda på lite mer fakta innan jag bestämmer mig! jag hittade förresten en dykskola som tog 3500:- för ett cert och då ingick torrdräktsutbildning är det ett bra pris?

Posted
Ok jag har tänkt att jag ska ta det här hemma men vilken utbildningsmetod är bäst? PADI eller NAUI? har hört bra respektive dåliga uppfattningar om båda men jag vill ha reda på lite mer fakta innan jag bestämmer mig! jag hittade förresten en dykskola som tog 3500:- för ett cert och då ingick torrdräktsutbildning är det ett bra pris?

//toMPa  :huh:

Både PADI och NAUI är bra, PADI är den största organisationen.

3500:- är ett normalt pris inkl dykning med torrdräkt.

Posted

Jo det har nog ändrats en del. Idag ligger priset på ca 3000 kronor och då brukar man kunna köpa ett "startkit" med mask, snorkel, fenor handskar m.m. för ett ganska förmånligt pris.

Håller med Fu Dahlberg om att västkusten är fin att dyka på men om du nu bor närmare östkusten så kan du ju alltid dyka i den sumpiga insjön som kallas hav :P

Förhållandena där är ofta sämre än på västkusten och därför bjuder utbildningen på tuffare miljö med bl.a. sämre sikt. Det stämmer nog bra att det är bäst med utbildning i Sverige. Kan man dyka här så finns det få platser i världen som är för svårdykta. Dykningen på östkusten är mer inriktad på vrakdykning då Östersjön är snäll mot vrak i.o.m det bräckta vattnet.

Rekommenderar dig att surfa in på www.dykarna.nu . Där finns garanterat nån som kan berätta mer för dig.

Lycka till!

Posted

Tackar för infon jag har nu tänkt att ta mig till Båtmässan och kika lite på olika dykskolor!

Posted
Ok jag har tänkt att jag ska ta det här hemma men vilken utbildningsmetod är bäst? PADI eller NAUI?

En kompis till mig som sysslar med fridykning och sånt hävdar att både PADI och NAUI är dåliga. Han rekommenderar istället CMAS. De är enligt honom seriösare och är noggrannare med säkerheten. Svenska sportdykareförbundet rekommenderar tydligen också CMAS. Läs mer på deras hemsida. http://www.ssdf.se

Posted
Ok jag har tänkt att jag ska ta det här hemma men vilken utbildningsmetod är bäst? PADI eller NAUI?

En kompis till mig som sysslar med fridykning och sånt hävdar att både PADI och NAUI är dåliga. Han rekommenderar istället CMAS. De är enligt honom seriösare och är noggrannare med säkerheten. Svenska sportdykareförbundet rekommenderar tydligen också CMAS. Läs mer på deras hemsida. http://www.ssdf.se

Löjligt att säga att PADI och NAUI är "dåliga" !! Jag är utbildad både inom CMAS och PADI och kan definitivt säga att PADI inte är slarviga och mindre noggranna!

CMAS-utb bedrivs av dykklubbar tillhörande Sportdykarförbundet så det är väl inte så konstigt att förbundet "rekommenderar" en sådan utb.

PADI har alla krav och standarder väldigt väl definierade, finns hur mkt utb-mtrl som helst (oxå standardiserade), men om man är världens största utbildningsorganisation inom dykningen, samt att man är verksam i USA, så ställer det stora krav på en seriös utb! Annars blir man inte långlivad i stämningsansökans hemland!

Posted

Som innehavare av ett **CMAS (aningen partisk kanske) rekommendera detta framför dom övriga.

Skämt å sido är det väl viktigast hur utbildarna är och att det läggs mycket tid på att öva upp "vattenvanan" innan man börjar dyka i det fria.

Detta för att lära känna utrustningen och hur man själv reagerar under ytan.

Konsensus; satsa på en utb. med en längre vattentid än att ta en weekendkurs och lägg gärna några spänn extra på den biten, det är din säkerhet det handlar om.

( O.B.S egen slutledning och ingen vetenskapligt bevisad sådan)

Lycka till!!!!! :)

Guest Rattara
Posted

Är PADI-cerifierad men tycker att CMAS verkar vara en bättre och mer allsidig utbildning även om de vid en första anblick verkar dyrare.

Fast om man jämför med vad man får för pengarna så vete sjutton om inte CMAS är billigare ("Buy quality, cry once").

PADI brukar ju inte utan orsak utläsas Put Another Dollar In...

Fast självklart kan man få bra utbildning även inom PADI. Men eftersom organsiationen är svåröverskådlig är det viktigt att man kollar kvaliteten ordentligt. Det finns lågvattenmärken även om de allra flesta är bra / mycket bra.

Och för sjutton, åk till västkusten och certet där. Det ska ju vara kul också. Lysekil är inte europas bästa dykvatten utan ett av världens bästa. Detta sagt av en ostkustbo.

Posted

Ta dykcert i Sverige som sagt, Då lär man sig dyka under svårare förhållanden (kallt, usel sikt och vågor) jämfört med medelhavet och Thailand. att sen komma utomlands och dyka är då en fröjd. Vissa som lärt sig dyka utomlands och sen skall dyka själva i Sverige kan bli chockade och ha svårt att klara av det då de inte är vana vid nått "jobbigt" chansen för olyckar ökar då dramatsikt.

Valet av organisation spelar nog inte så stor roll, huvudsaken är att man dyker så man får vana och erfarenhet. Jag gick PADI och är nöjd med det.

Posted

Har gått både CMAS och PADI utbildningar och innehar PADI-cert sedan -94. Har tyvärr ingen erfarenhet av NAUI. Jag rekommenderar PADI om du ska ta ett cert men se till att ta det i Sverige. Det är många som tar cert på semestern utomlands för att sedan när dom kommer hem bli avskräckta av hemmavattnets kyla och taskiga sikt.. Hur många gånger har man inte sett utrustningar som annonseras ut.. mkt fint skick.. använd endast ett dyk.. :winner::camo:

Posted

Har idag varit på båtmässan och pratat med kunnigt folk och jag ska nog genomföra Waterhouse PADI utbildning för de ligger nära mitt hem och så ligger de bra prismässigt till sen så har de väldigt välutbildade lärare.

Kollade även på vad utrustning kostar och jag kom fram till att det bästa är nog att satsa på en beggad "första utrustning" och det skulle min jobbarkompis hjälpa mig med sa han.

//toMPa

• Forumsledning
Posted

Det olika utbildnings systemen kan debatteras in absurdum. Som CMAS innehavare är jag antagligen partisk.

Inte på själva utbildningen kanske, men jag valde själv en utb som gav så mycket vattentid som möjligt per krona och då blev det CMAS.

Visst kan det vara träligt med 4 bassängpass med enbart snorkel, vattengympa och livräddning innan man ens får se ett aggregat. Der lärde man sig mycket på utan att aggregaten och de tekniska detaljerna tog över intresset.

MELLANLINA

Det viktigaste med CMAS tycker jag är att man lär sig från början att ALLTID använda mellanlina, något tom Attackdykare använder men sällan PADI. Mellanlina är ett 2 m rep med ett litet korkflöte på mitten. Dykarparet knyter ihopsig med linan och tappar på så vis inte bort varandra i det becksvarta mörkret samt att man kan signalera till varandra med ryckningar. Jag anser det lika viktigt som ett säkerhetsbälte i bil och en mkt billig livförsäkring.

Resvervventil

Den funkar som så att den spärrar de sista 50 baren i flaska genom att när det är 50 bar kvar blir det trögt att andas. Man måste då dra i en spak för att kunna ”aktivera” de sista 50. Det gör dig uppmärksam på att nu är det snart slut, dax att stiga upp.

CMAS samt yrkesdykare använder enbart tuber med reservventil. Många PADI tycker det är kass/onödigt och har inga tuber med reserv. På så vis är det slut när det känns slut FÖRSTA gången.

”Vadå man har ju mätare” är oftast ursäkten.

De flesta av oss har bilar på vilka vi uppskattar att en lampa lyser när det börjar ta slut, även om bensinmätaren funkar så är det är bra med en extra indikator, speciellt en varning som måste bekräftas.

Läser man Sjöfartsverkets statistik och utredningar kring dykolyckor kan man inte se nån större skillnad i antalet olyckor beroende på utbildningssystem, men efter att själv ha läst rapporten så ser man tydliga mönster på HUR olyckorna sker beroende på utbildning.

PADI: Olyckor beror ofta för att de kommit bort från parkamrat och fått slut på luft när de var ensamma.

CMAS: många gör konstiga saker, såsom ensamdyk, försöker bräcka polaren genom att dyka jättedjupt, mm.

En annan fördel med CMAS att den tabell man använder ,US NAVY,(Iaf när jag lärde mig dyka, de kan ha bytt tabell nu) ger mer tid under vattnet än PADI och framförallt mer än NAUI. En dykdator maximerar förstås allra mest.

Fördelarna jag kan se med PADI är det fina kursmaterialet och att man får hela paket, lite mera lull lull med tygmärken, etc.

Sammanfattningsvis vill jag mena att det beror mer på VEM/VILKA som håller i utbildningen än vilket utbildningsystem. MEN se till att du ALLTID ALLTID använder mellanlina i Svenska mörka vatten och fördelaktigen tuber med reserv. Det är inte för inte dessa anordningar krävs av yrkesdykare. Ofta är det mindre än 5 m sikt och det tar bråkdelen av en sekund innan polaren (din egna livräddare) är borta...

/Henke

Posted

Bla bla bla bla... skaffa bara ett dykcert.

Naui, Padi och Cmas är alla bra.

Vilken du ska välja beror väl lite på vad du tänkt använda certifikatet till.

/oz || PADI Divemaster || Cmas***

Posted
Löjligt att säga att PADI och NAUI är "dåliga" !! Jag är utbildad både inom CMAS och PADI och kan definitivt säga att PADI inte är slarviga och mindre noggranna!

Vad jag tror att min kompis menade (även om ordet han använde var "suger" :camo: ) var att PADI och NAUI har sämre krav på säkerhetssidan än CMAS som är väldigt hårda.

Han drog exemplet med mellanlina och sa att NAUI (tror jag) rekommenderar att om man tappar bort sin kamrat ska man gå upp till ytan och sedan följa bubblorna ner igen. Min egen dykerfarenhet är nära noll, men den metoden låter obra även för mig.

Posted
Han drog exemplet med mellanlina och sa att NAUI (tror jag) rekommenderar att om man tappar bort sin kamrat ska man gå upp till ytan och sedan följa bubblorna ner igen.

Inte då.

Det är samma som med Padi:

Sök efter parkamraten i 1 minut i ett cirkelmönster och gå sedan upp till ytan.

Parkamraten kommer ju då att ha gjort samma sak förutsatt att inget allvarligt hänt.

I sådant fall följer man föreskrifterna för "Missing buddy".

Men är man inte Rescue Diver eller högre (** är Cmas motsvarighet) så blir det svårt då man inte utbildats för vad som ska göras...

Så i grunden är inget dykcert speciellt bra, utan det är allltid klokt att bege sig högre i dykcerts stegen.

DET kan jag säga av erfarenhet som heter duga.

Posted
Är det någon som vet om man får ta dykcert när man gör FJS?

// Karl

så att de kan ta med lufttuber på uppdrag eller.... :P :D:D ;)

Posted

Jadu... a-dyk får ju inte ta fallskärmscert...

• Forumsledning
Posted

Du menar civilt då och vid sidan tjänsten av på kvällstid hoppas jag?

Har mycket svårt att tro att det finns tid till nåt annat än vård av G-mtrl, P-mtrl, sig själv när man är på kasern likt alla andra förband som är ute i terränglådan. Lumpar du på nån stab finns nog en del kaserntid över på kvällstid som inte behöver tillbringas i gymmet... Ofta brukar jägerexamen och liknande hållas på vissa regementen.

Posted

Jag har två polare som båda tagit PADI cert nere i Thailand. Måste säga att det verkar som kursen mest gick ut på att alla skulle få cert så snabbt som möjligt. Dom avslutade med ett überlätt teoriprov. Gav i alla fall inget seriöst intryck.

Jag har oxå funderat på att ta ett cert. Jobbigt att allt ska kosta bara. Efter lumpen kanske man har råd.

Posted

Är Utbildad Open Water Diver och tycker väl att det funkar bra även att jag saknar en del moment som jag vet finns eller har funnits i CMAS.

Gick min kurs på västkusten(såklart), dock inte i Lysekil eftersom jag ville slippa systemet med enveckaskurser. Den kursen jag gick sträckte sig över två månader så man hade bra tid att titta igenom kursmaterialet och tänka igenom saker man lärt sig under föregående lektion.

Det där med Put In Another Dollar hället jag med om till 100% Det finns så många olika PADI-cert att det till och med finns samlarpärmar till dem!!!!!! Ska det behövas?

Posted

Jag är själv utbildad inom PADI-systemet och jag kan till viss del hålla med om kritiken mot den organisationen.

Min största kritik riktar sig mot det faktum att dom inte kräver (eller krävde) ett visst antal dyktimmar innan man gick vidare till nästa nivå. Det är möjligt att detta ändrats nu, jag tog mitt cert för c:a 15 år sedan.

Vad gäller parlina så användes det hela tiden under min grundkurs men det är möjligt att dom tagit bort det kravet, jag har själv ALLTID använt parlina när jag dykt i Sverige.

Jag tror att det viktigaste vid val av dykskola/utbildningsmetod är att man pratar ordentligt med instruktören innan och känner av stämningen.

Om man inte känner förtroende för honom så blir det med all säkerhet en dålig kurs.

Låt dig inte luras av alla flashiga utbildningar och specialkurser som finns utan gå grundkursen, dyk ett antal dyk med en kamrat så att du bygger upp en viss rutin innan du går vidare.

The Swede

PADI Master Scuba Diver

Posted

@Henke

Var i östersjön finns det 5 meters sikt?

Ingen kritik utan bara en fundering då det sällan varit över 3 meter (innan och efter båtsäsongen)

Oftast får man nöja sig med en sikt på ca 1,5 meter om man inte dyker i kalkbrottet i vagnhärad eller d.y. Men dessa ligger ju inte i östersjön :D

Posted

Jadu... a-dyk får ju inte ta fallskärmscert...

Nej jag menade om det fanns möjlighet att ta dykcert under utbildningstiden.

Det får man enligt K4:s info broschyr uppe i Arvidsjaur.

Då tänkte jag att det kanske fanns möjlighet att tå det även på K3.

Jag kan tänka mig att man inte har med sig dykartuberna uppe på fjället bara för att de organiserar dykkurser på K4, eller?

// Karl Z

Posted

Som inbiten dykinstruktör (CMAS**Instr.) brukar vi i klubben säga när någon utomstående frågar om vilken organisation man skall välja. Vi utbildar dykkamrater, dom andra utbildar dykare. Ser ni skillnaden? I en dykklubb så kommer eleverna ofta tillbaka och dom brukar dyka upp :lol: på klubbdyken, som instruktör vill jag inte ha en dålig dykare i klubben, jag strävar alltid att göra det bästa möjliga av elevmtrl för jag träffar dom garanterat senare. En PADI(Pay And Die Imediately) skola ser sällan eller aldrig sina elever, särskilt utomlands, incitamentet att göra ett bra jobb är inte så stort.

Men i slutändan hänger det mer på instruktören än organisationen fråga runt efter erkänt bra instruktörer i ditt område så blir du nog nöjd.

Kolla inte bara vad som ingår i kursen, vad får du sedan? I våran klubb så har medlemmar gratis luft, dyker man intensivt så blir det fort ganska mycket pengar om man skall betala för luften. Medlemmar får hyra kompressor för en spottstyver, vi har två gummibåtar med motorer och ett bra släp som vi får hyra mycket billigt. Det lokala PADI gänget får betala ganska mycket får sådana saker. Det är sådant du bör ta i beaktande när du väljer org och utb.

mvh

Imint, A-cert, CMAS ** Instr, IANTD Techdiver, och en dräll andra plastkort.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...