GC1 Posted December 30, 2004 Report Posted December 30, 2004 själv tycker jag mig sett tillräckligt med skräckexempel på "dåligt" dykvett vad gäller både dykningen och utr, men jag skulle inte få för mig att vägra dyka med en proffsig dykare med mängder av dyk bakom sig bara för att han har fenor av plast eller gud förbjude har sina instrumen i en konsoll. DIR stora problem verkar vara just attityden utåt, varför inte presentera sitt system på ett mer inbjudande sätt? hur som helst så vill jag prova på det innan jag har mer specifika åsikter i ämnet DIR.
imint Posted December 30, 2004 Report Posted December 30, 2004 själv tycker jag mig sett tillräckligt med skräckexempel på "dåligt" dykvett vad gäller både dykningen och utr, men jag skulle inte få för mig att vägra dyka med en proffsig dykare med mängder av dyk bakom sig bara för att han har fenor av plast eller gud förbjude har sina instrumen i en konsoll. DIR stora problem verkar vara just attityden utåt, varför inte presentera sitt system på ett mer inbjudande sätt? hur som helst så vill jag prova på det innan jag har mer specifika åsikter i ämnet DIR. Det ör just det som är problemet, attityden utåt, det är i sig väldigt märkligt. När disskusionen gick som hetast på techdiver forum och George var riktigt läskig mot en del människor så dristade jag mig att mäjla honom med en del frågor, jag fick flera artiga och utförliga svar och vi utbytte en del mäjl, trevlig kille. Trääffade honom senare i Sverige och han var lika trevlig och artig då somm i sina mäjl. Vad som stör mig på DIR är just den fundamentalistiska inställningen som många utövare har och fundamentalism är alltid läskig vare sig den är muslimsk, kristen eller dyk. Jag tror att man förlorar en del potentiella utövare på det viset, och när det kommer till kritan så är det inte George eller JJs fel utan efterföljarna. Men visst erkänner jag att jag så långt det är möjligt följer DIR principerna i min dykning och när jag började med det i slutet av 90talet så var jag nog ganska fundamentalistisk jag med. Men det känns nu som det finns viktigare saker att lägga energi på än att bråka om hur lång en slang skall vara eller vilka fenor som man måste ha. Just nu (nej inte medan jag skriver det här)använder jag en gammal mares fena av hårdplast, varför det då frågar sig den renlärige med nedlåtande min, för att par Jetfin inte passar på Bigfoots(jag) fötter :P
mace Posted December 31, 2004 Report Posted December 31, 2004 DIR hit och DIR dit... Själv kör jag med DIMW och får en massa trevliga dykupplevelser med folk som inte bryr sig så mycket om hur långa slangarna är eller hur många D-ringar man har på remstället.
imint Posted January 9, 2005 Report Posted January 9, 2005 http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article1402015.ece Intressant artikel om George Thiele, det gäller att beta av vraken innan dom förvinner.
BJK Posted January 9, 2005 Report Posted January 9, 2005 LÄste det där också, och som du säger så ska man dyka på dessa kända vrak innan det är för sent! Ubåtsmassakern är ju ett annat talande exempel tyvärr...... Annat självupplevt fall där vraket bryts ned
BJK Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 "Nazi Ghost Ship Found"....... Vraket efter Steuben är nu återfunnet och National Geographic har en trevlig video att se online : Video om Steuben a k a Nazi Ghost Ship
imint Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 "Nazi Ghost Ship Found"....... Vraket efter Steuben är nu återfunnet och National Geographic har en trevlig video att se online : Video om Steuben a k a Nazi Ghost Ship Det där såg väldigt intressant ut! Vore inte dumt att få en tur dit för lite kvalitativ och intressant varkdykning
GC1 Posted February 28, 2005 Report Posted February 28, 2005 Någon som tänkt dra till Dykexpot nästa helg? förutom prylar till förbannelse är det många intressanta föredrag! kolla på: http://afs.stofair.se/10104/other/dykexpo.htm
jed Posted March 1, 2005 Report Posted March 1, 2005 Någon som tänkt dra till Dykexpot nästa helg?förutom prylar till förbannelse är det många intressanta föredrag! kolla på: http://afs.stofair.se/10104/other/dykexpo.htm Sover Dolly Parton på rygg? Skiter björnen i skogen? Är HV baskern skitful? Klart jag ska till dykexpo Ska lyssna på JJ tnr 061400, kommer det fler soldf:are då? Kommer tyvärr att missa Hans Örnhagens dykerihistoria tnr 131500 eftersom jag är på Filippinerna och dyker då Om det är nån som ska dit så får ni gärna skriva lite om det här sen. Limpan: en dykhelg i vår/sommar låter himla kul! Jag är på...
BJK Posted March 1, 2005 Report Posted March 1, 2005 "När Limpan tänker går tiden fort"....(känt djungelordspråk) B)
Guest strvkomp Posted March 1, 2005 Report Posted March 1, 2005 @Limpan: Jag fäljer gärna med! Om ni har plats för en junior i sällskapet?
imint Posted March 1, 2005 Report Posted March 1, 2005 Ska lyssna på JJ tnr 061400, kommer det fler soldf:are då? Visserligen har jag hört och känt på JJ live tidigare, men det vore ändå trevligt om du kunde komma med en sammanfattning(lång sådan) här efteråt
Limpan Posted March 1, 2005 Report Posted March 1, 2005 @Strvkomp: Absolut, det är ingen ATP-gräns i det här gänget. Ingen nedre i alla fall... Så hjärtligt välkommen! Det som fördröjer ett definitvt besked är att förhandlingarna med huvudpartens representant (morsan) tvingas gå i fas med partens övriga administration, vars byråkratiska kultur får Brittiska underhuset, Polska riksdagen och Kosovoparlamentet att i effektivitet framstå som det mest föredömliga och exemplariska mänsklig civilisation kunnat frambringa. Tålamod är en dygd, mina herrar...
GC1 Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 jag tar pendeln upp på lördag o söndag för att på lö kolla prylar o på sön med lätt huvudvärk lyssna på inspiration....
jed Posted March 3, 2005 Report Posted March 3, 2005 Ska lyssna på JJ tnr 061400, kommer det fler soldf:are då? Visserligen har jag hört och känt på JJ live tidigare, men det vore ändå trevligt om du kunde komma med en sammanfattning(lång sådan) här efteråt Plockar med mig anteckningsmtrl då, så ska det säkert komma något (om jag hinner innan jag ska iväg, har "lite" mycket att göra just nu).
jed Posted March 5, 2005 Report Posted March 5, 2005 Baggbodykarna har varit där, säger inget om JJs föredrag men lite om mässan i allmänhet: Reccension av dykexpo 2005 i Stockholm
GC1 Posted March 6, 2005 Report Posted March 6, 2005 Baggbodykarna har varit där, säger inget om JJs föredrag men lite om mässan i allmänhet:Reccension av dykexpo 2005 i Stockholm det kan vara pga att hans föredrag börjar kl 14 idag.... laddar just nu. shoppnigfrenzy igår nytt underställ och en pava till.... får se vad det blir idag?
jed Posted March 6, 2005 Report Posted March 6, 2005 Tillbaks från en lång dag på mässan. JJs föredrag var en översikt om hur/varför gue/dir kom till, hans bakgrund och lite om vart han vill komma med det hela. Jag blev positivt överraskad över hur ödmjuk han var (hade faktiskt lite förutfattade meningar efter att ha läst/sett film om George Irvine). Enligt Jarrod så är DIR bl.a. ett sätt att enkelt kunna dyka/samarbeta med nya människor och har kommit till efter att dom (grottdykare i Florida) har lärt sig av olykor och "nära ögat" upplevelser eftersom alla har utrustningen konfigurerad på samma sätt. Han försöker skapa en organisation som ska skapa standarder över hela världen och som ska överleva länge, däremot är han inte ute efter att skapa en monsterstor organistation med otroligt många medlemmar. Dom som är med ska vara genuint intresserade och det har han sett till genom att det tar lååååång tid att utbilda sig till instruktör inom gue. Ett intressant föredrag som det antagligen kommer att stå lite grann om i ett kommande nummer av dyk eftersom Martin Örnroth (chefred på tidningen Dyk) var den som presenterade JJ och fotade en del i början av föredraget. Det kom inte fram något överväldigande, men det var intressant att vara där.
imint Posted March 6, 2005 Report Posted March 6, 2005 Jag blev positivt överraskad över hur ödmjuk han var (hade faktiskt lite förutfattade meningar efter att ha läst/sett film om George Irvine). Både JJ och George är mycket sympatiska och trevliga människor när man träffar dom lajv, ödmjuka och med ett genuint intresse av att dela med sig av sina i många fall unika kunskaper.
GC1 Posted March 6, 2005 Report Posted March 6, 2005 både "GI" och "JJ" är faktist väldigt sakliga (kanske inte alltid ödmjuka) och står för att de representerar en del av dykindustrin som ser bortom massproduktionen av dykare som ibland har för dålig utbildning pga att det ska vara snabbt och enkelt, vilket kan jämföras med "en genväg blir lätt en senväg" eller mer passande på det här forumet "train hard, fight easy" det är just sådana föredrag liknande det på dykespot som dykare med en egen ogrundad uppfattning om DIR eller GUE borde lyssna på. "det är inte detaljer som om din slang är 26cm eller 29cm som är avgörande" "att systemet heter DIR betyder inte automatiskt att alla andra system är kass, utan att strävan är att hitta det perfekta systemet och att hela tiden testa och pöva sig och systemet för att utvecklas." jag var på Ocean Discoverys föreläsning med Richard Lundgren också, kanske inte så jättespännande men jag fascineras över hur de här människorna är till sättet, jag talade med "RL" i lördags om kurser och ödmjukare får man leta efter.
imint Posted March 6, 2005 Report Posted March 6, 2005 "det är inte detaljer som om din slang är 26cm eller 29cm som är avgörande" Det blir ju en jävligt kort slang då´rå va
imint Posted March 7, 2005 Report Posted March 7, 2005 *host host*tum kanske hade varit bättre? Fortfarande lite i kortaste laget B)
GC1 Posted March 7, 2005 Report Posted March 7, 2005 *host host*tum kanske hade varit bättre? Fortfarande lite i kortaste laget B) hur lång slang har du på din backupreg? nu angav inte Jarrod vilken slang han talade om men jag kan gissa på backupreggen eller inflatorslangen..... hur som helst så var det kul att höra honom resonera runt sitt system och framför allt så blev jag glatt överraskad över att han poängterade GUE och WKPP's miljöinriktade arbete, även om det kunde tolkas som om han var tvungen att hitta miljöförändringarna som leder till övergödning och därmed sämre sikt i som sätter P för vidare kartläggning B)
imint Posted March 7, 2005 Report Posted March 7, 2005 *host host*tum kanske hade varit bättre? Fortfarande lite i kortaste laget B) hur lång slang har du på din backupreg? Jasså, backupreg! Jag trodde du menade den långa slangen ;) :P Det förändrar ju hela saken. Har inte en aning, har jag aldrig orkat bry mig om. Det är Divex orginal back up slang, den är säkert ofundamentalistisk i längd.
GC1 Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 Jasså, backupreg! Jag trodde du menade den långa slangen ;) :P Det förändrar ju hela saken. Har inte en aning, har jag aldrig orkat bry mig om. Det är Divex orginal back up slang, den är säkert ofundamentalistisk i längd. man ska nog vara ganska småväxt om en 26cm longhose skall vara "DIR" jag bokade fundamentalskursen på mässan så nu jäklar skall det dykas! hoppas mildvädret håller i sig, jag kanske är lite vek men jag tycker att det är i kallaste laget när det är -10 på land o man skall böka med blöta prylar och metallgrejjor.
imint Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 Jasså, backupreg! Jag trodde du menade den långa slangen ;) :P Det förändrar ju hela saken. Har inte en aning, har jag aldrig orkat bry mig om. Det är Divex orginal back up slang, den är säkert ofundamentalistisk i längd. man ska nog vara ganska småväxt om en 26cm longhose skall vara "DIR" jag bokade fundamentalskursen på mässan så nu jäklar skall det dykas! hoppas mildvädret håller i sig, jag kanske är lite vek men jag tycker att det är i kallaste laget när det är -10 på land o man skall böka med blöta prylar och metallgrejjor. Du är en svag och förklenade människa. nedre köldgräns går vid -20 därefter får man anses som hård om man dyker kallare än det. Sensmoral vid dykning i kall väderlek: Scenario: Imint med dykbuddy skall göra isdyk. vaken är redan klar. Vädret är solsken, -15 och ganska stark vind. inga problem. Imint hoppar i först, dyker i 30 min och har ett mycket bra dyk. Kommer upp och buddyn hoppar i, även han i 30 min. När han kommer upp har Imint upptäckt att hans Jetsuit inte längre består av neoprene utan av ett ispansar som förhindrar normala rörelser. Kunde knappt böja mig för att dra upp min polare. än mindre plocka upp saker från marken. lyckades till slut med milt våld böja mig in i bilen för transport till närmaste dusch med varmvatten för upptining. Ta alltid av dräkten genast efter isdyk!
GC1 Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 Jasså, backupreg! Jag trodde du menade den långa slangen ;) :P Det förändrar ju hela saken. Har inte en aning, har jag aldrig orkat bry mig om. Det är Divex orginal back up slang, den är säkert ofundamentalistisk i längd. man ska nog vara ganska småväxt om en 26cm longhose skall vara "DIR" jag bokade fundamentalskursen på mässan så nu jäklar skall det dykas! hoppas mildvädret håller i sig, jag kanske är lite vek men jag tycker att det är i kallaste laget när det är -10 på land o man skall böka med blöta prylar och metallgrejjor. Du är en svag och förklenade människa. nedre köldgräns går vid -20 därefter får man anses som hård om man dyker kallare än det. Sensmoral vid dykning i kall väderlek: Scenario: Imint med dykbuddy skall göra isdyk. vaken är redan klar. Vädret är solsken, -15 och ganska stark vind. inga problem. Imint hoppar i först, dyker i 30 min och har ett mycket bra dyk. Kommer upp och buddyn hoppar i, även han i 30 min. När han kommer upp har Imint upptäckt att hans Jetsuit inte längre består av neoprene utan av ett ispansar som förhindrar normala rörelser. Kunde knappt böja mig för att dra upp min polare. än mindre plocka upp saker från marken. lyckades till slut med milt våld böja mig in i bilen för transport till närmaste dusch med varmvatten för upptining. Ta alltid av dräkten genast efter isdyk! *RAHHHAAAHHHA* jag kommer att fortsätta min ryggradslösa tillvaro o bara dyka när det är så pass varmt (eller inte svinkallt åtminstone) att jag inte behöver spettas loss av sjöräddningen annars verkar isdyk vara ruggigt häftigt men det är just omständugheterna ovan ytan som är mindre lockande. GC1 kanske iscert nästa vinter.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.