Fa/Kapten Posted July 26, 2005 Report Posted July 26, 2005 Man bugar för tipsen, de kloka orden och all information....
imint Posted July 29, 2005 Report Posted July 29, 2005 Hittade den här superba dyklänken: http://wetlands.simplyaquatics.com/manuals/ på sportdykare.se, kände ett behov av att dela med mig även här...
BJK Posted July 30, 2005 Report Posted July 30, 2005 Hittade den här superba dyklänken: http://wetlands.simplyaquatics.com/manuals/ på sportdykare.se, kände ett behov av att dela med mig även här... <{POST_SNAPBACK}> Sjyssta manualer! Själv är man tillbaka efter en vecka på Hönö/Öckerö, och självklart blev det salt dykning! Det som är väldigt roligt att se är att Bergtorsken är på väg tillbaka i våra vatten!! För några år sedan såg man aldrig torsk när man var ute och dök, men nu såg jag säkerligen 10 st per dyk. Likaså verkar det bli en bra skaldjurshöst med hummer och krabba i rikliga mängder! *mums fillibabba*
Nestor Posted July 30, 2005 Report Posted July 30, 2005 Sitter här, snuvig och halsont, och käser om era dyk. Det suger att vara förkyld på sommaren och veta att den bästa dyktiden på året bara glider förbi... Blir väl att ta torr-certet då
Born Posted July 30, 2005 Report Posted July 30, 2005 Blir väl att ta torr-certet då Torr-cert? Vad menas?
Nestor Posted July 30, 2005 Report Posted July 30, 2005 Blir väl att ta torr-certet då <{POST_SNAPBACK}> Torr-cert? Vad menas? <{POST_SNAPBACK}> Certifikat för att dyka med torrdräkt. Annars blir det nog lite kallt...
jed Posted July 31, 2005 Report Posted July 31, 2005 Sitter här, snuvig och halsont, och käser om era dyk. Det suger att vara förkyld på sommaren och veta att den bästa dyktiden på året bara glider förbi... Blir väl att ta torr-certet då <{POST_SNAPBACK}> Ta det lugnt, den bästa dyktiden på året är sen höst och tidig vår tycker jag, mindre skit i vattnet -> bättre sikt ...och inte en massa idiotiska småbåtar överallt. Det finns två bra sorters båtar, dom som tar dykare till dykplatser och dom som ligger på botten som vi kan dyka på
Born Posted July 31, 2005 Report Posted July 31, 2005 Blir väl att ta torr-certet då Torr-cert? Vad menas? Certifikat för att dyka med torrdräkt. Annars blir det nog lite kallt... Undrade mer över om man var tvungen att ta separat torr-cert hos vissa dykorganisationer, ser det som ganska basic när man bor här i svedala.
Guest Andrew Posted July 31, 2005 Report Posted July 31, 2005 Mig veterligen finns det inget krav på Torrdräktskurs iaf. inte vad jag kunnat hitta ifrån SSDF. Däremot så har många dykcenter som krav att man skall ha gått kursen. Någon som är mer insatt i ämnet får gärna komma med info.
BJK Posted July 31, 2005 Report Posted July 31, 2005 Mig veterligen finns det inget krab på Torrdräktskurs iaf. inte vad jag kunnat hitta ifrån SSDF.Däremot så har många dykcenter som krav att man skall ha gått kursen. Någon som är mer insatt i ämnet får gärna komma med info. <{POST_SNAPBACK}> Egentligen finns det inget lagligt krav mig veterligen på att man ens ska ha dykcert när man dyker, utan det är något branschen kommit överens om för att man ska få hyra dykutrustning/fylla luft. Att det finns cert för allt möjligt och omöjligt vet jag, t ex finns det en speciality som handlar om hur man ska anlägga sin make-up och anpassa färgerna i sin dykutrustning....... Många ställen utbildar enbart på våtdräkt den varma årstiden och ger sedan speciella torrdräktskurser. Under den mindre varma årstiden så ingår normalt sett torrdräkt i det man utbildas på under grundkursen. Tycka vad man vill om olika cert och dylikt, så anser jag att man bör ha genomgått någon form av utb på torrdräkt. Vad i denna utb består av kan variera, t ex instruktör, torrdräktskurs, erfaren torrdräktsdykare o.s.v. Det man vill (och bör) undvika är två gröngölingar som drar på sig torrdräkt för första gången och hoppar i och dyker tillsammans, och sedan the hard way upptäcker dom skillnader och risker det finns jämfört med att dyka våtdräkt.
Born Posted July 31, 2005 Report Posted July 31, 2005 Antar att jag kopplade på skygglapparna, för min del blev det torrdräkt på från första lilla bassängövningen för en massa år sedan, trodde det ingick iallafall lite utb på det i grundutbildningen för alla. Det är ju en rätt rejäl skillnad mot att dyka vått.
BJK Posted July 31, 2005 Report Posted July 31, 2005 Antar att jag kopplade på skygglapparna, för min del blev det torrdräkt på från första lilla bassängövningen för en massa år sedan, trodde det ingick iallafall lite utb på det i grundutbildningen för alla. Det är ju en rätt rejäl skillnad mot att dyka vått. <{POST_SNAPBACK}> Samma här, Torrt från början. Var nere på Hönö och dök i veckan och då var det enbart vått som gällde på kurserna, t om instruktörskan och Divemasterinnan dök vått. *brrrrrrrrr*
benzen Posted July 31, 2005 Report Posted July 31, 2005 I min kurs ingick inte någon torrdräkt. Något jag saknar väldigt mycket nu. Blir att ta tag i det där och gå en separat kurs, för vädret uppmuntrar verkligen inte till några dyk i våtdräkt. Det är jag alldeles för frusen av mig för. :P
BJK Posted July 31, 2005 Report Posted July 31, 2005 I min kurs ingick inte någon torrdräkt. Något jag saknar väldigt mycket nu. Blir att ta tag i det där och gå en separat kurs, för vädret uppmuntrar verkligen inte till några dyk i våtdräkt. Det är jag alldeles för frusen av mig för. :P <{POST_SNAPBACK}> Vadå, nu är det ju 15 grader ner till åtminstone 20 m ju..... :P Skämt åsido, med 3-4 bars tryck så är en våtdräkt rätt komprimerad och värmer inte alls mycket. Så att dyka torrt, inkl torrhandskar, är skönt!
Guest Andrew Posted July 31, 2005 Report Posted July 31, 2005 Tur att man inte går djupare än 18 m då BJK , så lyckas man ju hålla sig undan 3-4 bars tryck ;) Syftar då till PADI *ler*
Rickard N Posted August 1, 2005 Report Posted August 1, 2005 Hm, jag har en PADItabell som går till 40 meter ;)
Guest Andrew Posted August 5, 2005 Report Posted August 5, 2005 Hm, jag har en PADItabell som går till 40 meter ;) <{POST_SNAPBACK}> ja men nu syftade jag till personen ifråga och då var det ju PADI OPW-cert som var aktuellt , och där är ju det rek. gräns på 18 m ;)
Forumsledning Kimster Posted August 5, 2005 Forumsledning Report Posted August 5, 2005 40m rules.. Jag var hög för första gången på 40m. tror kvävet tog mig i sina klor då. Men det var fint.. jag vart mest glad hela tiden där nere.. ..men attans vad syret tog slut snabbt.
olaevil Posted August 5, 2005 Report Posted August 5, 2005 40m rules.. Jag var hög för första gången på 40m. tror kvävet tog mig i sina klor då. Men det var fint.. jag vart mest glad hela tiden där nere.. ..men attans vad syret tog slut snabbt. <{POST_SNAPBACK}> Fyllan tycker jag kommer olika varje gång det händer.Känns som det är dagsformen som gäller i det fallet. har aldrig varit riktigt kanonfull mer än en gång på 60 meters djup. Och jag dök faktiskt efter en annan som bara sjönk neråt och släpade upp honom igen.Sen har jag gjort ganska många Djupa dyk men det hjälper ju inte mot fylla.Händer det så brukar jag vända. Många tror att man kan vänja sig men ack så fel dom har. När metallsmaken kommer så gå uppåt igen Pojkar o Flickor, har hämtat ett par olycksfall p.g.a detta fenomen. MVH Olaevil
snake Posted August 6, 2005 Report Posted August 6, 2005 40m rules.. Jag var hög för första gången på 40m. tror kvävet tog mig i sina klor då. Men det var fint.. jag vart mest glad hela tiden där nere.. ..men attans vad syret tog slut snabbt. <{POST_SNAPBACK}> Men man har väldigt roligt iaf , och jag lade oxå märke till att syret tog slut väldigt fort. //Snake som har slängt ut alldeles för mycket pengar på dykning....
imint Posted August 6, 2005 Report Posted August 6, 2005 40m rules.. Jag var hög för första gången på 40m. tror kvävet tog mig i sina klor då. Men det var fint.. jag vart mest glad hela tiden där nere.. ..men attans vad syret tog slut snabbt. <{POST_SNAPBACK}> Men man har väldigt roligt iaf , och jag lade oxå märke till att syret tog slut väldigt fort. //Snake som har slängt ut alldeles för mycket pengar på dykning.... <{POST_SNAPBACK}> Hmmm...Det här med att syret tar slut för er så fort, i min tankevärld så betyder det att ni kör RB med en flaska för syrgas och en för diluent, om syret tar slut fort så är det väl bara att ta en lite större syrgaspava, och för att slippa kväveberusningen så ökar ni ppO2 lite grann eller väljer en lämpligare diluent än kväve
BJK Posted August 6, 2005 Report Posted August 6, 2005 Fast O2 har ju minst lika berusande effekt som N2 har det visat sig.... :P Men man kan ju byta ut lite N2 mot He så blir det bra! @Imint : Hur är Narvik i slutet av mars-början april? Pratat med någon polare om att tåga upp dit då. Sugen? ;)
imint Posted August 6, 2005 Report Posted August 6, 2005 Fast O2 har ju minst lika berusande effekt som N2 har det visat sig.... :P Men man kan ju byta ut lite N2 mot He så blir det bra! @Imint : Hur är Narvik i slutet av mars-början april? Pratat med någon polare om att tåga upp dit då. Sugen? ;) <{POST_SNAPBACK}> Är påven katolik? klart jag är intresserad, huruvida det är möjligt att lösa ut kan jag inte säga så här långt i förväg, småbarnsförälder som man är. DYkningen i Narvik är alltid bra. Förhållandena i mars-april är oftast bra, god sikt 20+ om inte snösmältningen har kommit igång. Det är nästan alltid kallt i vattnet runt 4 grader och ibland kallare. Det brukar inte bli dyk längre än 60 min p.g.a kylan. Totalbilden är att det är bra. Om ni tänker bo på båten så rekommenderar jag att ni bokar snarast.
BJK Posted August 6, 2005 Report Posted August 6, 2005 Fast O2 har ju minst lika berusande effekt som N2 har det visat sig.... :P Men man kan ju byta ut lite N2 mot He så blir det bra! @Imint : Hur är Narvik i slutet av mars-början april? Pratat med någon polare om att tåga upp dit då. Sugen? ;) <{POST_SNAPBACK}> Är påven katolik? klart jag är intresserad, huruvida det är möjligt att lösa ut kan jag inte säga så här långt i förväg, småbarnsförälder som man är. DYkningen i Narvik är alltid bra. Förhållandena i mars-april är oftast bra, god sikt 20+ om inte snösmältningen har kommit igång. Det är nästan alltid kallt i vattnet runt 4 grader och ibland kallare. Det brukar inte bli dyk längre än 60 min p.g.a kylan. Totalbilden är att det är bra. Om ni tänker bo på båten så rekommenderar jag att ni bokar snarast. <{POST_SNAPBACK}> Var lite sugen på att kanske försöka få till någon budgetvariant med boende i typ en hytte och så, för resan upp kostar ju en slant, likaså utfärder och luft/nitrox antar jag. Räknar med att tåget kanske går loss på en 2-2500:- t o r så allt för att få ned kostnaderna är bra och tips emottages tacksamt!
imint Posted August 6, 2005 Report Posted August 6, 2005 Fast O2 har ju minst lika berusande effekt som N2 har det visat sig.... :P Men man kan ju byta ut lite N2 mot He så blir det bra! @Imint : Hur är Narvik i slutet av mars-början april? Pratat med någon polare om att tåga upp dit då. Sugen? ;) <{POST_SNAPBACK}> Är påven katolik? klart jag är intresserad, huruvida det är möjligt att lösa ut kan jag inte säga så här långt i förväg, småbarnsförälder som man är. DYkningen i Narvik är alltid bra. Förhållandena i mars-april är oftast bra, god sikt 20+ om inte snösmältningen har kommit igång. Det är nästan alltid kallt i vattnet runt 4 grader och ibland kallare. Det brukar inte bli dyk längre än 60 min p.g.a kylan. Totalbilden är att det är bra. Om ni tänker bo på båten så rekommenderar jag att ni bokar snarast. <{POST_SNAPBACK}> Var lite sugen på att kanske försöka få till någon budgetvariant med boende i typ en hytte och så, för resan upp kostar ju en slant, likaså utfärder och luft/nitrox antar jag. Räknar med att tåget kanske går loss på en 2-2500:- t o r så allt för att få ned kostnaderna är bra och tips emottages tacksamt! <{POST_SNAPBACK}> Som vid all quasimilitär verksamhet(dit dykning räknas) så är är det med logistik man vinner kriget. Beakta följande scenarior när ni planerar: 1. Ni bor på båten och gör alla dyk från båten; Enkelt och bekvämt ingen bil behövs, kostar mer 2. Hyr hytte, men dyker med båten; endast lite billigare och kravet är att ni måste ha bil där uppe. 3. Ni hyr hytte, tar med egen kompressor och gummibåt, löser dyktillstånd i hamnen(kostnad 50:-NOK/Uke). Billigast men samtidigt minst bekvämt, betänk årstiden. Skall ni endast dyka i hamnbassängen så förordar jag alternativ 1. tittar ni på totalkostnaden för de olika alternativen så är det inte säkert att skillnaden blir så stor. Särskilt inte om ni endast avser att dyka i hamnbassängen. Tänker ni göra andra dyk så kan alt2 vara ett bra alternativ.
imint Posted August 8, 2005 Report Posted August 8, 2005 40m rules.. Jag var hög för första gången på 40m. tror kvävet tog mig i sina klor då. Men det var fint.. jag vart mest glad hela tiden där nere.. ..men attans vad syret tog slut snabbt. <{POST_SNAPBACK}> Fyllan tycker jag kommer olika varje gång det händer.Känns som det är dagsformen som gäller i det fallet. har aldrig varit riktigt kanonfull mer än en gång på 60 meters djup. Och jag dök faktiskt efter en annan som bara sjönk neråt och släpade upp honom igen.Sen har jag gjort ganska många Djupa dyk men det hjälper ju inte mot fylla.Händer det så brukar jag vända. Många tror att man kan vänja sig men ack så fel dom har. När metallsmaken kommer så gå uppåt igen Pojkar o Flickor, har hämtat ett par olycksfall p.g.a detta fenomen. MVH Olaevil <{POST_SNAPBACK}> Nu skämtas det en del om djupa luftdyk och det är väl helt okej, men för dom som är intresserade av hur det kan gå kan läsa på den här länken från saligen insomnade "aquaCorp" en pionjärtidning i techkretsar: http://www.cisatlantic.com/trimix/AQUAcorp...h/Wah-Raimo.htm Det är en artikel som ger en del eftertanke, även om jag aldrig varit så djupt att jag har hört det... så har jag känt metallsmaken...det kanske var roligt då men så här med eftertankens kranka blekhet känns det mest pinsamt...
GC1 Posted August 9, 2005 Report Posted August 9, 2005 det var ju rätt många som dök riktigt djupt på luft på och i vrak i tidernas begynnelse, Andrea Doria är väl ett rätt skämmande exempel. ligger väl på 60-70m, peneteration och bärgning(plundring) på det djupet var nog ingen lek. förlustsiffrorna talar sitt tydliga språk!
imint Posted September 10, 2005 Report Posted September 10, 2005 FÖr att sparka lite liv i tråden så visar jag in bild av min buddy under isen eftsersom isdyksäsongen inte är så förtvivlat långt borta...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.