GC1 Posted July 11, 2005 Report Posted July 11, 2005 Lite nervös just nu.Jag skall snart genomföra mitt första nattdyk. Är det verkligen något att vara nervös för? <{POST_SNAPBACK}> om du är nervös så gå igenom säkerhetsbitarna med din parkamrat och instruktören i detalj. nattdyk är inte farligare än andra dyk! det kan snarare vara ett plus att man är förberedd på att inte se något utanför sin lampas räckvidd, man räknar inte med att ha blykoll för att sekunden senare hamna i ett siltmoln som förvandlar natt till dag. tänk bara på att hålla er nära uppstigningslinan/land i fall ni blir nödställda på ytan!
jed Posted July 11, 2005 Report Posted July 11, 2005 Lite nervös just nu.Jag skall snart genomföra mitt första nattdyk. Är det verkligen något att vara nervös för? <{POST_SNAPBACK}> Du har inget alls att vara nervös för! Nattdyk är helt otroligt häftigt, underbart och allmänt skitskoj! Håller med bjk, synd att det inte blir ordentligt mörkt. Det är helt annorlunda mot dagdyk, andra djur, annan sikt . En helt annan känsla helt enkelt. Men det går att få samma känsla som att nattdyka utan lampa också, det är bara att dyka i Östersjön... ;) Se till att du har en ordentlig lampa som primär lampa. Inte en liten Clas Olsson lampa för 119:- (eller vad den kostar nu), den funkar bra som backuplampa dock. Med ordentlig lampa menar jag minst 35W halogen och minst 60-70 minuters brinntid. ...och lys inte någon i ögonen. Lycka till och ha det skoj, jag är lite avundsjuk på dig som snart får uppleva nattdyk för första gången!
Limpan Posted July 11, 2005 Report Posted July 11, 2005 Det är ju egentligen ingen som helst skillnad mellan ett nattdyk och vilket annat dyk som helst, du bara ser lite mindre av det men kanske annat istället, sån't som inte syns på dagen. Havet blir liksom inte djupare eller blötare på natten, ju. Och som alltid: man dyker för att det är skoj - är det inte skoj längre, gå upp till ytan. Men lite spännande och smånervigt kan det gott få vara, du kommer älska snacket efteråt.
Born Posted July 11, 2005 Report Posted July 11, 2005 PADI är bäst f**k the rest! Skämt åsido, håller med ovanstående skribent i dennes uppfattning om inte börja dribbla om vad som är bäst. Intressepejling 1 : Någon som skulle vara intresserad av en dykweekend på västkusten vid något dykcenter en helg i t ex september? Man bör inte vara helt färsk OWD eller motsv, en lämplig nivå kan ju t ex vara AOW, CMAS** eller motsv med lite praktisk dykerfarenhet utöver kurserna. Kostnad för en helg, fre-sön, inkl boende och ca 4-5 båtdyk och något nattdyk brukar vara runt 1000-1200:-. Förtäring och transport till/från dykcentret tillkommer. Vad sägs? Hade du gett F*N i att skriva det där om "Pay And DIve" så hade det varit mer intressant. Men eftersom det redan låter tokintressant så innebär det att jag också är intresserad. Ska se till att rosta av mig lite tills dess, varit mycket konstigheter på sommrarna sista åren, men med lite 5-56 i reggen och kroppen så lossnar rosten fort. BJK, hästholmen ett par gånger innan resan?
BJK Posted July 11, 2005 Report Posted July 11, 2005 PADI är bäst f**k the rest! Skämt åsido, håller med ovanstående skribent i dennes uppfattning om inte börja dribbla om vad som är bäst. Intressepejling 1 : Någon som skulle vara intresserad av en dykweekend på västkusten vid något dykcenter en helg i t ex september? Man bör inte vara helt färsk OWD eller motsv, en lämplig nivå kan ju t ex vara AOW, CMAS** eller motsv med lite praktisk dykerfarenhet utöver kurserna. Kostnad för en helg, fre-sön, inkl boende och ca 4-5 båtdyk och något nattdyk brukar vara runt 1000-1200:-. Förtäring och transport till/från dykcentret tillkommer. Vad sägs? <{POST_SNAPBACK}> Hade du gett F*N i att skriva det där om "Pay And DIve" så hade det varit mer intressant. Men eftersom det redan låter tokintressant så innebär det att jag också är intresserad. Ska se till att rosta av mig lite tills dess, varit mycket konstigheter på sommrarna sista åren, men med lite 5-56 i reggen och kroppen så lossnar rosten fort. BJK, hästholmen ett par gånger innan resan? <{POST_SNAPBACK}> Japp, Hästholmen för att få ned flåset är alltid intressant!
Nestor Posted July 11, 2005 Report Posted July 11, 2005 Efter att ha läst alla positiva upplevenser och erfarenheter kring nattdyk, så har nervositeten vänts till mer hälsosam längtan
BJK Posted July 11, 2005 Report Posted July 11, 2005 Efter att ha läst alla positiva upplevenser och erfarenheter kring nattdyk, så har nervositeten vänts till mer hälsosam längtan <{POST_SNAPBACK}> Se nu till att shoppa egen utrustning a.s.a.p. så har du igen det många gånger om framöver! Glöm inte att shoppa en lampa, jag har min med varje dyk, natt som dag. Finns alltid massor av spännande saker att lysa på, och förvånas över hur vackar färger vissa saker har! För utan att lysa på saker och ting så kan mycket upplevas som grått och färglöst, men med lampa så kommer alla färgerna fram.
GC1 Posted July 11, 2005 Report Posted July 11, 2005 @ Hendrix Se nu till att shoppa egen utrustning a.s.a.p. så har du igen det många gånger om framöver! Glöm inte att shoppa en lampa, jag har min med varje dyk, natt som dag. Finns alltid massor av spännande saker att lysa på, och förvånas över hur vackar färger vissa saker har! För utan att lysa på saker och ting så kan mycket upplevas som grått och färglöst, men med lampa så kommer alla färgerna fram. <{POST_SNAPBACK}> helt sant! men ett tips på vägen, köp inte det första som dom slänger på dig i dykbutiken utan kolla runt så att du verkligen köper rätt grejjer från början, vad du gör köp inget billigt skit som du vill byta ut senare!!! man behöver kanske inte köpa en måttsydd "cavecut" DUI dräkt för 16000 direkt men se till att du inte behöver uppgradera inom de närmaste åren! (utan att dra igång nån hela världen mot "DIR" så rekomenderar jag att du köper stålplatta med vinge) simma lugnt!
olaevil Posted July 11, 2005 Report Posted July 11, 2005 @ Hendrix Se nu till att shoppa egen utrustning a.s.a.p. så har du igen det många gånger om framöver! Glöm inte att shoppa en lampa, jag har min med varje dyk, natt som dag. Finns alltid massor av spännande saker att lysa på, och förvånas över hur vackar färger vissa saker har! För utan att lysa på saker och ting så kan mycket upplevas som grått och färglöst, men med lampa så kommer alla färgerna fram. <{POST_SNAPBACK}> helt sant! men ett tips på vägen, köp inte det första som dom slänger på dig i dykbutiken utan kolla runt så att du verkligen köper rätt grejjer från början, vad du gör köp inget billigt skit som du vill byta ut senare!!! man behöver kanske inte köpa en måttsydd "cavecut" DUI dräkt för 16000 direkt men se till att du inte behöver uppgradera inom de närmaste åren! (utan att dra igång nån hela världen mot "DIR" så rekomenderar jag att du köper stålplatta med vinge) simma lugnt! <{POST_SNAPBACK}> Säger bara www.poseidon.se tror det räcker... Håller,funkar och fryser inte heller Och Hästholmen länktar jag inte till längre heller pojkar Lite för många dyk på det stället.... Föresten står min Vägskylt kvar i ravinen eller? MVH Olaevil
106 Posted July 11, 2005 Report Posted July 11, 2005 Var ligger Hästholmen? <{POST_SNAPBACK}> Ödeshögs kommun (Östergötland). Gamla A1:s skjutfält.
Nestor Posted July 11, 2005 Report Posted July 11, 2005 Efter att ha läst alla positiva upplevenser och erfarenheter kring nattdyk, så har nervositeten vänts till mer hälsosam längtan <{POST_SNAPBACK}> Se nu till att shoppa egen utrustning a.s.a.p. så har du igen det många gånger om framöver! Glöm inte att shoppa en lampa, jag har min med varje dyk, natt som dag. Finns alltid massor av spännande saker att lysa på, och förvånas över hur vackar färger vissa saker har! För utan att lysa på saker och ting så kan mycket upplevas som grått och färglöst, men med lampa så kommer alla färgerna fram. <{POST_SNAPBACK}> Jo, egen utrustning verkar väldans vettingt att skaffa. En enorm fördel under utbildningsdyken at ha egna prylar, passar och man är bekant med dem. Dock tillåter inte budgetläget att jag köper en BCD, tub och regulator på ett bra tag (behöver inkomst först) Men Basickittet, fenor, boots, snorkel, mask och dräkt planerar jag fefinitivt att skaffa mig. Lampa låter som en väldigt bra idé att ha. Vatten tar ju bort en del ljus, så man får ju inte se de riktiga färgerna En skrivskiva verkar ju ochså vara rätt så praktiskt att ha.
BJK Posted July 11, 2005 Report Posted July 11, 2005 Dykweekend 16-18/9 6 platser finns det nu, och kostnaden är ca 1200:- för logi fre-sön, 4 båtdyk och luft. Räknar med ett anpassningsdyk fredag kväll och ett mörkerdyk lör kväll från land. Två arbetsalternativ finnes just nu : Aqualand på Tjörn och Oxygene på Hönö, båda alltså i Gbg-området så att säga. Aqualand Oxygene PM:a mig med intresse och ev förfrågningar så återkommer med mer info a.s.a.p!
olaevil Posted July 12, 2005 Report Posted July 12, 2005 Efter att ha läst alla positiva upplevenser och erfarenheter kring nattdyk, så har nervositeten vänts till mer hälsosam längtan <{POST_SNAPBACK}> Se nu till att shoppa egen utrustning a.s.a.p. så har du igen det många gånger om framöver! Glöm inte att shoppa en lampa, jag har min med varje dyk, natt som dag. Finns alltid massor av spännande saker att lysa på, och förvånas över hur vackar färger vissa saker har! För utan att lysa på saker och ting så kan mycket upplevas som grått och färglöst, men med lampa så kommer alla färgerna fram. <{POST_SNAPBACK}> Jo, egen utrustning verkar väldans vettingt att skaffa. En enorm fördel under utbildningsdyken at ha egna prylar, passar och man är bekant med dem. Dock tillåter inte budgetläget att jag köper en BCD, tub och regulator på ett bra tag (behöver inkomst först) Men Basickittet, fenor, boots, snorkel, mask och dräkt planerar jag fefinitivt att skaffa mig. Lampa låter som en väldigt bra idé att ha. Vatten tar ju bort en del ljus, så man får ju inte se de riktiga färgerna En skrivskiva verkar ju ochså vara rätt så praktiskt att ha. <{POST_SNAPBACK}> Skickade PM till dig. Frågan kvarstår men skylten var ju i öninge kom jag just ihåg Satte dit den 1992 eller 1993 MVH Olaevil
BJK Posted July 12, 2005 Report Posted July 12, 2005 Efter att ha läst alla positiva upplevenser och erfarenheter kring nattdyk, så har nervositeten vänts till mer hälsosam längtan <{POST_SNAPBACK}> Se nu till att shoppa egen utrustning a.s.a.p. så har du igen det många gånger om framöver! Glöm inte att shoppa en lampa, jag har min med varje dyk, natt som dag. Finns alltid massor av spännande saker att lysa på, och förvånas över hur vackar färger vissa saker har! För utan att lysa på saker och ting så kan mycket upplevas som grått och färglöst, men med lampa så kommer alla färgerna fram. <{POST_SNAPBACK}> Jo, egen utrustning verkar väldans vettingt att skaffa. En enorm fördel under utbildningsdyken at ha egna prylar, passar och man är bekant med dem. Dock tillåter inte budgetläget att jag köper en BCD, tub och regulator på ett bra tag (behöver inkomst först) Men Basickittet, fenor, boots, snorkel, mask och dräkt planerar jag fefinitivt att skaffa mig. Lampa låter som en väldigt bra idé att ha. Vatten tar ju bort en del ljus, så man får ju inte se de riktiga färgerna En skrivskiva verkar ju ochså vara rätt så praktiskt att ha. <{POST_SNAPBACK}> Skickade PM till dig. Frågan kvarstår men skylten var ju i öninge kom jag just ihåg Satte dit den 1992 eller 1993 MVH Olaevil <{POST_SNAPBACK}> Då är jag med igen! Tror tyvärr att Öninge-skylten är borta nu, har inte sett den på ett antal år tyvärr. Har du PM:at mig eller? Isf har den nog kommit bort i cyberrymden...
BJK Posted July 14, 2005 Report Posted July 14, 2005 Dykweekend 16-18/9 6 platser finns det nu, och kostnaden är ca 1200:- för logi fre-sön, 4 båtdyk och luft. Räknar med ett anpassningsdyk fredag kväll och ett mörkerdyk lör kväll från land. Två arbetsalternativ finnes just nu : Aqualand på Tjörn och Oxygene på Hönö, båda alltså i Gbg-området så att säga. Aqualand Oxygene PM:a mig med intresse och ev förfrågningar så återkommer med mer info a.s.a.p! <{POST_SNAPBACK}> Har även fått OK och samma pris på Oxygene i Lysekil nu! Och blir många intressenter så kollar jag om det finns möjlighet med fler platser, men just nu har vi fått Go Ahead på 6 platser. Gäller att vara ute i god tid för det är verkligen högsäsong på dykning på Västkusten i september. Så Divers, hör av er med ert intresse!
imint Posted July 14, 2005 Report Posted July 14, 2005 Kom hem från Narvik igår efter ett par dagars trevlig dykning...
Fu Dahlberg Posted July 14, 2005 Report Posted July 14, 2005 Dykweekend 16-18/9 6 platser finns det nu, och kostnaden är ca 1200:- för logi fre-sön, 4 båtdyk och luft. Räknar med ett anpassningsdyk fredag kväll och ett mörkerdyk lör kväll från land. Två arbetsalternativ finnes just nu : Aqualand på Tjörn och Oxygene på Hönö, båda alltså i Gbg-området så att säga. Aqualand Oxygene PM:a mig med intresse och ev förfrågningar så återkommer med mer info a.s.a.p! <{POST_SNAPBACK}> Har även fått OK och samma pris på Oxygene i Lysekil nu! Och blir många intressenter så kollar jag om det finns möjlighet med fler platser, men just nu har vi fått Go Ahead på 6 platser. Gäller att vara ute i god tid för det är verkligen högsäsong på dykning på Västkusten i september. Så Divers, hör av er med ert intresse! <{POST_SNAPBACK}> Kan ju personligen rekomendera Lysekil... Mycke fint dykvatten... Synd att man officielelt inte kan dyka... :( Kómmer väl ijallefall bli lite Snorkel och cyklop där för mi del i helgen.
109 Eken Posted July 14, 2005 Report Posted July 14, 2005 Ödeshögs kommun (Östergötland). Gamla A1:s skjutfält. Dykningen är väl det enda positiva med den här kommunen Skjutfältet, Öninge, Stocklycke = Bra dykning
Alien Posted July 14, 2005 Report Posted July 14, 2005 OT: Dykning i Thailand: jag tror jag har uppfattat att det finns ett flertal här som har dykt en del i Thailand - några har t.o.m varit dykinstruktörer?! Jag + dam skall till Thailand över vintern, jag har NAUI Open Water, måttligt med dykvana men tänkte ta en påbyggnads/uppfriskningskurs, och i samband med detta vill damen vill ta dykcert, och vi tänkte passa på därborta. Mina frågor 1. Vilka förslag har ni på dykställen? 2. Dykskolor med svenska (helst) instruktörer? 3. Priser? Alla förslag beaktas och är välkomna! /OT
Nestor Posted July 14, 2005 Report Posted July 14, 2005 Dåså! Nattdyket klart. Oerhört intressnat upplevelse med mareld, massor av maritimt liv och trevliga kamrater. Måste helt enkelt göra om det
Nestor Posted July 15, 2005 Report Posted July 15, 2005 Man får gratulera! Kul, va? <{POST_SNAPBACK}> Riktigt kul! bra mycket livligare i havet under natten än då dagen. Väldans läckert att dyka i mareld.
jed Posted July 15, 2005 Report Posted July 15, 2005 Måste helt enkelt göra om det <{POST_SNAPBACK}> Jag bara måste... Vad var det jag sa?... ;) Har just bokat tre dagars dykning på dykleif 15-17 augusti. Tjohoo!!
Nestor Posted July 17, 2005 Report Posted July 17, 2005 Tjohoo! Idag har det knipits ett Advanced Open Water Certifikat Annars förbaskat dålig sikt, såg knappt min parkamrat... Läckande torrdräkt är hemskt...
BJK Posted July 17, 2005 Report Posted July 17, 2005 Tjohoo!Idag har det knipits ett Advanced Open Water Certifikat Annars förbaskat dålig sikt, såg knappt min parkamrat... Läckande torrdräkt är hemskt... <{POST_SNAPBACK}> Gratulerar! Nu är det bara ut och dyka och bygga erfarenhet och kompetens! Själv plaskade man omkring i Vätterns klara vatten idag, och attans vad OXA (GRK, GRG) det låg på botten! Kul dyk med häftiga klippformationer och dropoffs ned till 75m djup, om man nu ville det....
Fa/Kapten Posted July 22, 2005 Report Posted July 22, 2005 Taksam för några tips av er rutinerade dykare.... Ska över jul och nyår åka till bla till Dominikanska republiken och tänkte (trots att informationen i denna tråd verkar rekomendera annat) försöka ta ett dykcert när jag är där. (Gillar skarpt varmt vatten.... :P) Har läst i tråden om Padi och allt vad det heter....är någon av dom att föredra när man utbildar sig annorstädes än Sverige ?? En seriös dykskola är ju självklart, men hur vet jag som oinvigd att den verkligen är det ? Finns det några enkla knep att avslöja dom mindre nogräknade, förutom det allmänna intrycket...? Vad är förutom ovan viktigt att tänka på ? En sista fråga, vad är åldersgränsen för att få börja, eller är lämpligt att börja dyka ? (har en son som är intresserad....) Hoppas på lite tips....
GC1 Posted July 22, 2005 Report Posted July 22, 2005 Taksam för några tips av er rutinerade dykare.... Ska över jul och nyår åka till bla till Dominikanska republiken och tänkte (trots att informationen i denna tråd verkar rekomendera annat) försöka ta ett dykcert när jag är där. (Gillar skarpt varmt vatten.... :P) Har läst i tråden om Padi och allt vad det heter....är någon av dom att föredra när man utbildar sig annorstädes än Sverige ?? En seriös dykskola är ju självklart, men hur vet jag som oinvigd att den verkligen är det ? Finns det några enkla knep att avslöja dom mindre nogräknade, förutom det allmänna intrycket...? Vad är förutom ovan viktigt att tänka på ? En sista fråga, vad är åldersgränsen för att få börja, eller är lämpligt att börja dyka ? (har en son som är intresserad....) Hoppas på lite tips.... <{POST_SNAPBACK}> stirra dig inte blind på vilken organisation du ska välja men se till att den är internationellt erkänd CMAS PADI NAUI är väl de 3 största. skall du bara dyka på grunda rev i varmt vatten med obegränsad sikt så är valet av skola mindre viktigt än om du vill dyka djupare(25-30m) eller med torrdräkt och kanske på platser med sämres sikt. se till att kursen innehåller ordentligt med övningstid i lugnt grunt vatten i pool eller på stranden typ och att du får göra övningar som dela luft och uppstigningsövningar på lite djupare vatten innan du blir certad. kolla gärna in www.dykarna.nu för dykfrågor de har ett forum med sökmotor för allt upptänkligt inom dykning.
Limpan Posted July 25, 2005 Report Posted July 25, 2005 Utbildningssystemen är i grunden rätt lika, med vissa variationer främst vad gäller metodik och pedagogik. Du kommer få lära dig samma saker men kanske på lite olika sätt och i annorlunda ordning oavsett utbildningssystem, det är hela poängen med samorganisationen - varje steg hos den ena eller andra utbildningsinstitutionen har en motsvarighet hos de andra. Det som är väsentligt är därför att du hittar en instruktör som du gillar och har förtroende för. Utbildningssystemet är kanske inte oviktig men helt sekundärt i sammanhanget. Kom även ihåg att du får vad betalar för. Därmed inte sagt att den billigare dykskolan är sämre, den kanske bara är mer summarisk eller använder billigare utbildningsmaterial eller håller ett högre/lägre utbildningstempo. Bra eller dåligt? Det kan du avgöra själv, det har ju att göra med personliga preferenser. Därför är också de flesta instruktörer rätt flexibla och utbildningarna skräddarsys ofta lite grann efter elevgruppens förutsättningar och önskemål. Hitta den utbildning och instruktör som passar dig. Känns det soft är det förmodligen utbildningen också det.
jed Posted July 25, 2005 Report Posted July 25, 2005 Ett annat (i mitt tycke bättre) länktips är http://www.sportdykare.se dykarna.nu har ett forum som har förfallit totalt. Mitt tips på lägsta ålder är 15 år med tuber, det går att ta mycket tidigare (har sett 7 åringar med tuber i Frankrike). Du kan komma rätt långt med snorkling i klara vatten också... När du har fått blodad tand och vill börja dyka i Sverige också, så ta en kurs här. Det är *inte* samma sak att dyka i kalla, mörka Östersjön som i Karibien. När det gäller utbildningssystem så gillar jag cmas bäst, men det är ganska ovanligt på dykcenter eftersom det tar lite längre tid om du ska följa deras utbildningsplaner. Annars är padi och naui rätt så lika, det är instruktören som är viktig. Prata med dom som går kurser och se vad dom tycker, kolla även med dom lite mer rutinerade dykare som finns där. Dom har lättare att bedömma om instruktörerna är bra eller inte. Dom flesta gillar att prata Undvik att dyka med fransmän, koreaner och japaner. *Alla* som jag har dykt med har varit totala klåpare som ska fingra på allt och inte tar hänsyn till andra som dyker. Leta efter: svenska, finnar, norrmän, tyskar. "Bring nothing but air, take nothing but pictures, leave nothing but bubbles" Lycka till!
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.