Jump to content

Dykning

Tompa

Recommended Posts

Posted

Förslag: Då tycker jag herr Limpan i god tid kan utse ett prel datum motsv så kan vi snickra ihop en agenda innehållandes allehanda läckerbitar, och så kan vi ju rätt snabbt se hur stort intresset blir. :baskerFN: <------ Dykare som tappat sitt cyklopöga på 29 meters djup i Sthlm skärgård

• Replies 283
  • Created
  • Last Reply
Posted

Det var väldigt offpist, vore det inte mer i linje med SoldF andan att ha en sådan resa till Narvik, känna historiens vingslag och studera resultatet av slaget på plats, bokstavligt på plats. Simma förbi stridstationerna på Herman kunne etc... B)

Posted

Ser jag en het kandidat till rollen som arrangör och sammanhållande simma förbi på skärmen?!!! :D

Posted

Tja, så länge inget annat är på tapeten så kvarstår mitt erbjudande. Jag kollar upp en lämplig helg, ska vi säga kring påsk? Annars är jag gärna på till Narvik. Det var ju just för att få till lite såna här förslag som jag bjöd upp till dans. Jaha, Narvik säger du alltså? När gör man bäst det? Kristi Himmelsfärdshelgen, kanske? Påsk? Är det någon som vet var och hur man kan bo eller vad det kostar? Vad degar resan och hur tar man sig dit? Kan vi pressa priserna rejält finns det nog en chans att få med lite folk men springer kostnaderna iväg brukar luften gå ur ett sån't projekt fortare än en McDonalds-ballong. Då kändes min skärgårdö mer ekonomiskt trovärdig. Men inget hindrar att vi kikar lite närmare på Narviksförslaget.

Posted

Det ena utesluter väl inte det andra i detta fall tycker jag! :)

Några dykdagar i skärgården behöver ju inte kosta skjortan, och hugade spekulanter kan ju sedan fullända dykupplevelsen år 2005 med en tripp till Narvik.

Men håller med förgående skribent om att det vore toppen om Imint kunde speca ned ett prisvärt förslag som man kunde ta ställning till, han har ju erfarenhet av en del dykning i Narvik ju! B)

Posted
Annars är jag gärna på till Narvik. Det var ju just för att få till lite såna här förslag som jag bjöd upp till dans. Jaha, Narvik säger du alltså? När gör man bäst det? Kristi Himmelsfärdshelgen, kanske? Påsk? Är det någon som vet var och hur man kan bo eller vad det kostar? Vad degar resan och hur tar man sig dit?

Då kändes min skärgårdö mer ekonomiskt trovärdig. Men inget hindrar att vi kikar lite närmare på Narviksförslaget.

Sorry grabbs, det var mest ett köttben jag slängde ut. Hur gärna jag än vill så har jag inte möjlighet att arrangera en sådan grej nästa år. Men för den som är nyfiken kan man göra det på två sätt; dyrare och billigare ;) Vi börjar med det dyra och enkla sättet :http://www.narvikdykaventyr.nu/ här bokar man boende i god tid, mycket enkelt bor på båten och blir utkörd till vraken, minimalt med bärande och råddande med grejor.

Snikalternativet innebär att man hyr stuga, tar med egen kompressor och gummibåt motsv. kvitterar ett dyktillstånd hos hamnfogden och bär nästan ihjäl sig men det är billigt.

Enklast att ta sig till Narvik är bil alternativt tåg. Bästa tiden är sent på året då är sikten oftast bäst, vi snackar 40+ om man har tur.

Posted
Vet vem som skulle få äran att bli kock vid en sån ev dykmission..... :P

Absolut! Dykhelgen bör bestå av lika delar dykning och kulinaria Hela operationen går i hög grad ut på att dricka kall öl i bastun och moget vin till maten. Är man sedan duktigt kvävemättad så räcker det nog med en liten cognac framför brasan för att man ska slockna som ett ljus och sova som ett barn ända fram till en modig frukost med allt. Den skojar man fan inte bort...

• 2 weeks later...
Posted

jag har bestämt mig för att bli prylbög på alla nivåer så nu planeras inköp av:

Dubbelpaket 2*12*232

18 eller kanske inte lika pryliga 10w HID

och i höst DIR-F för att inom 4 år vara certad teknisk dykare med allt på önskelistan avbockat!

men vi börjar med att hålla uppe "skillsen" som det visst heter ganom att fortsätta att dyka hela senvintern/våren, under förutsättning att nån annan vill dyka med mig... :clap:

Posted

Passa på att köpa på dig prylar undan för undan, för trots att man har en komplett "vanlig" utrustning så tillkommer det en hel del nyinvestering.

Jag har trots nyinvesterad och komplett "teknisk" utrustning (bl a 2x12x232 med isolation, dubbla Apeks 1:a steg, longhose, platta, vinge och Suunto Vyper) inte bestämt mig för på vilken nivå jag ska lägga min dykning framöver. Det kan t om bli så att jag går tillbaka till att dyka med BCD och enkelflaska, tiden som jag trodde fanns finns kanske inte tyvärr.

Dock har jag inte någon riktig cannisterlampa än, men en sån har man ju alltid nytta oavsett! :)

Posted
Dock har jag inte någon riktig cannisterlampa än, men en sån har man ju alltid nytta oavsett!  :Malaj:

precis min tanke! :D

Tor på Oceanic Tech lade upp ett sätt som man bör om man pratar med någon (mig) om prylar.

jag hade nog sagt stopp om jag kollat på 18W från 12 lök o uppåt från början men en 10W från 4995 var ju inte så farligt, fast 18W är ju faktist mycket bättre....

vi får se till sommaren, just nu får min kowalski räcka.

köpa suunto vyper? gör inte du som "riktiga" dykare kör med bottomtimer och räknar på decot själv?.....

tar nog ett tag innan jag ger mig till att fixa med sånt

Posted

För dykning med luft och olika nitroxblandningar så funkar en Vyper utomordentligt bra, ska man sedan köra med andra gaser så kan ju Vypern även sättas i s k Gauge-mode, m a o i bottomtimer-mode där den enbart visar tid och djup som sig bör när man ska vara en bottomtimer.

Posted
men vi börjar med att hålla uppe "skillsen" som det visst heter ganom att fortsätta att dyka hela senvintern/våren, under förutsättning att nån annan vill dyka med mig... :D

Vad snackar du om...?? Dyksäsongen slutar 31 december och börjar om 1 januari, allt annat är fjolleri. Vill man hålla skillsen uppe så kan man göra det själv. En riktig tech dykare kan givetvis öppna och sänga dräkten själv oavsett var blixtlåset är monterat.

/Imint, som tog sitt Nitroxcert -94

Posted
Det kan t om bli så att jag går tillbaka till att dyka med BCD och enkelflaska, tiden som jag trodde fanns finns kanske inte tyvärr.

Jodu, jag har också funderat att gå tillbaka till rötterna; en poseidon dubbel sjua med ett första steg, ett andra steg, en slang in i dräkten och en manometer. vad mer behöver man egentligen, handen på hjärtat. När jag började dyka så var det + en kniv obligatorisk utrustning, och det gick väldigt bra. Efter att släpat omkring på en dubbel tolva och ibland en dubbel arton så undrar man och ryggen vad i håete man hållar på med. ;)

Är det inte DIR med less is more? jag bara undrar så här på kvällen med en Ardebeg 17

Posted
Är det inte DIR med less is more? jag bara undrar så här på kvällen med en Ardebeg 17

hur brukar du montera din ardebeg?

på plattan eller i remstället? för att snabbt komma åt den kanske man skall ha den i benfickan ;)

OBS akta så du inte späder ut den....

finns kurser:

intro to uw intake of partybrewes max PO(som alla vet så står det för pomille)1,4

och

deep drinking max PO 2,3

Posted

Låter gott! :P

Men betänk att PO2 liksom slammas upp under fler dagar, så det får man vara försiktig med!

Märkte det efter muckarresan till Mallis........

Posted

hur brukar du montera din ardebeg?

på plattan eller i remstället? för att snabbt komma åt den kanske man skall ha den i benfickan ;)

OBS akta så du inte späder ut den....

finns kurser:

intro to uw intake of partybrewes max PO(som alla vet så står det för pomille)1,4

och

deep drinking max PO 2,3

I remstället naturligtvis, allt annat är ett totalt clusterfuckup och är inte godkänt av WKPP, George Irvine, JJ eller Gud Fader. Har man den på plattan eller på tuberna så kan man inte bjuda en kamrat i nöd tillräckligt snabbt. Kamraten kan av misstag hälla i sig Bells eller (gud förbjude!) Southern Comfort. Nej, vill du vara tech så är det bara remstället som gäller för din Ardbeg, om den inte är i magen förstås :P

Posted

mättnadsdykning får en ny innebörd....

en fråga till er som skriver i den här tråden.

dyker ni ofta?

var?

hur?(vrak, tech, gruvor/grottor, grönsaksdyk)

själv ligger jag i början på karriären med 25 dyk i bagaget, planerar att gå GUE DIR-F i höst för att sedan inrikta mig på vrakdyk.

Posted

dyker ni ofta?

-Tyvärr inte så ofta jag skulle önska

var?

-Vättern, Östersjön med ett antal inslag av dykweekends på Västkusten (häng på vettja!)

-Vrak är ju så klart favoriten, men även ren och skär naturdykning med djurliv och trevliga klippformationer och drop off´s är skoj!

själv ligger jag i början på karriären med 25 dyk i bagaget, planerar att gå GUE DIR-F i höst för att sedan inrikta mig på vrakdyk.

dyker ni ofta?

-Tyvärr inte så ofta jag skulle önska

var?

-Vättern, Östersjön med ett antal inslag av dykweekends på Västkusten (häng på vettja!)

-Vrak är ju så klart favoriten, men även ren och skär naturdykning med djurliv och trevliga klippformationer och drop off´s är skoj!

Posted

dyker ni ofta?

var?

Alldeles för sällan, mestadels inuti vraken i Narvikstrakten dom enligt min mening på tok för få dyk per år. Men så är det när man har barn.

Med bara 25 dyk i bagaget så är det väldigt ambitiöst av dig att gå en GUE kurs redan, inte för att jag vill avskräcka dig men det är en ganska brant inlärningskurva du siktar på.

Posted

dyker ni ofta?

var?

Alldeles för sällan, mestadels inuti vraken i Narvikstrakten dom enligt min mening på tok för få dyk per år. Men så är det när man har barn.

Med bara 25 dyk i bagaget så är det väldigt ambitiöst av dig att gå en GUE kurs redan, inte för att jag vill avskräcka dig men det är en ganska brant inlärningskurva du siktar på.

jag e grym!

har ett nytt favorithak som slår det mesta i uteväg i sthlm, oceanictech!

jag har nystat, frågat, kollat, osv ang fundanmentalkursen och enl Tor så bör man ha "ca 30 dyk" för att tillgodogöra sig grundkursen, så hösten bör bli bra om året blir som tänkt(2005)

innan jag ens tänker tänka decopava så lär jag gjort bra över 100 dyk!

oceanictechs DIR-F har förövrigt haft hårdare krav än GUE's baskrav.

jag hoppas få en utvecklingskurva som får en månraket att bli avundsjuk ;)

seriöst så tror jag att det kan vara bra att gå kursen innan man får för mycket "negativ"inlärning från annat håll eftersom ambitionen är åt GUE.

kanske inte världens mest ödmjuka organisation med Mr antistroke Irwine i spetsen.....

själv är jag en stroke med 100% överlevnad så här långt!

Posted

Ska vi prata DIR så har jag min åsikt klar och utredd:

Mycket är bra och mycket är dynga! Sunt förnuft och anamma dom goda saker man anser funka för sin personliga del.

Har bl a boken och den är rätt trevlig att läsa bitvis, men sen är det mycket blaj också Bl a har jag fått lite matnyttiga tips om hur man ska konfigurera dom båda portarna som jag tycker är vettigt.

En sak som irriterar mig lite är namnet på "sekten": Doing It Right.....

M a o så är det som det oxå framgår i boken: allt annat är fel, och det är det ju bevisligen inte.

Men jag respekterar självklart dom som till 100% vill dyka enligt DIR, men då förväntar jag mig att dom även respekterar mig som t ex inte har en manometerslang på 73,5 cm och så.

Posted
Ska vi prata DIR så har jag min åsikt klar och utredd:

Mycket är bra och mycket är dynga! Sunt förnuft och anamma dom goda saker man anser funka för sin personliga del.

Har bl a boken och den är rätt trevlig att läsa bitvis, men sen är det mycket blaj också Bl a har jag fått lite matnyttiga tips om hur man ska konfigurera dom båda portarna som jag tycker är vettigt.

En sak som irriterar mig lite är namnet på "sekten": Doing It Right.....

M a o så är det som det oxå framgår i boken: allt annat är fel, och det är det ju bevisligen inte.

Men jag respekterar självklart dom som till 100% vill dyka enligt DIR, men då förväntar jag mig att dom även respekterar mig som t ex inte har en manometerslang på 73,5 cm och så.

Hurrududu om din manometerslang INTE är av specifierad längd så vill inte jag dyka med dig!!! :dong::D

Nej, skämt å sido, nog är det bra med DIR men man får ta det med en nypa salt, samt betänka att det är framtaget i dom varma grottorna i Florida vilket gör att allt kanske inte är optimalt för dykning norr om polcirkeln med 7 mm tjocka handskar och torrmanschett :angry:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...