Jump to content

Dykning


Tompa

Recommended Posts

när man har helmask på sig då kommer man jue inte åt näsan så att man kan tryckutjämna på det viset.?? är inte det rätt opraktiskt för det kanske inte alltid går att tryckutjämna bara genom att svälja eller liknande. någon som vet något angående de?

I AGAs helmask(som jag själv använder allt som oftast) finns det en gummigrunka som sitter montera på en ståltrådshållare. Man kan justera gummigrunkans avstånd i höjdled så att den passar den egna näskonfigureringen. När man sedan dyker och behöver tryckutjämna så pressar man masken en aning uppåt/innåt varpå gummigrunkan tillsluter näsborrarna.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 283
  • Created
  • Last Reply

Imint: smidigt med agamasken, det visste jag inte. Har du några bilder som visar hur det ser ut?

 

 

Inget är som väntans tider, en heavylight rescue med extra benficka och rätt storlek på skorna håller på och tillverkas till mig nu :)

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att ocean reefs mask hade någon form av grunka som gick att trycka fast över näsan för tryckutjämning. Själv har jag inte det problemet, räcker att jag rör käken lite för att tryckutjämna

 

Har en Ocean Reef II och det sitter två pluppar vid näsborrarna så när man trycker upptill på glaset mot huvudet så trycks dessa mot näsborrarna och man kan tryckutjämna.

Link to comment
Share on other sites

[OT]

 

Här kommer en länk till något av det mäktigaste man sett...

Vill åka till Frankrike nu!

 

 

Nemo 33

 

 

animal0028.gif

 

 

 

[/OT]

Varför inte åka till Belgien där poolen ligger? ;)

 

 

Ska vi samåka ned?!! :D

 

 

Ingen som är sugen på att åka ned?

Link to comment
Share on other sites

[OT]

 

Här kommer en länk till något av det mäktigaste man sett...

Vill åka till Frankrike nu!

 

 

Nemo 33

 

 

animal0028.gif

 

 

 

[/OT]

Varför inte åka till Belgien där poolen ligger? ;)

 

 

Ska vi samåka ned?!! :banghead:

 

 

Ingen som är sugen på att åka ned?

Klart att jag är sugen, dessutom så behöver vi inte släpa med vår egen dykutrustning eftersom det ingår hyra av utrustning. Dom vill inte ha in en massa sk*t i vattnet.

Någon gång ska jag säkert dyka där nere, frågan är bara när :)

Link to comment
Share on other sites

[OT]

 

Här kommer en länk till något av det mäktigaste man sett...

Vill åka till Frankrike nu!

 

 

Nemo 33

 

 

animal0028.gif

 

 

 

[/OT]

Varför inte åka till Belgien där poolen ligger? ;)

 

 

Ska vi samåka ned?!! :dribble:

 

 

Ingen som är sugen på att åka ned?

Klart att jag är sugen, dessutom så behöver vi inte släpa med vår egen dykutrustning eftersom det ingår hyra av utrustning. Dom vill inte ha in en massa sk*t i vattnet.

Någon gång ska jag säkert dyka där nere, frågan är bara när :)

 

Kanske en resa för efter sommaren :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...