Jump to content

Dykning


Tompa

Recommended Posts

Hehe, jag tror inte att vi kommer ha tid med det om vi kommer in Karl :blink:

 

//DG

 

PADI Rescue Diver

Det är lite synd att man inte hinner!

För man skulle vilja bli både bra på och dyka och på att hoppa fallskärm.

 

Om jag skulle få välja så skulle jag vilja göra både KJ och FJS!

 

// Karl

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 283
  • Created
  • Last Reply

Ta certet i Sverige med manlig temp på vattnet!!!

 

Hyr dyk.prylar de första ggr. så att du ser att du känner för att fortsätta!!!

Annars sitter du där med prylar för 10-20.000:- som du bara får ut hälften för!!!

 

Jag har själv PADI AOW sedan ett par år tillbaka och tycker att det var en OK-utb.

men jag har även hört att CMAS skulle vara mer ingående i kursen...så det är bara att välja.

Sedan kan vissa dykklubbar vara sviniga och säga att du måste konvertera om du har fel cert.....Ta då en annan klubb!!!

 

Väl mött under ytan!!!!!!!!

 

Kanske skulle ta ett SOLDF-DYK i sommar????

Några som är sugna??????????

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

När vi ändo är inne på dykning, så undrar jag om det är någon som har tips på bra och trevliga dykplatser, helst i Norra delen av Östergötland.

 

Har dykt i Vättern x antal gånger Hästholmen, Ekholmen Valdersmarsvik, Arkösund vraket Gustav vasa, plus en massa plaskande i div insjöar...

 

Så nu behöver jag lite tips och ideer....

 

(Padi Rescue Diver) :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix

skall ta dykcert. i sommar och det skall bli rackarns skoj!

Kursen är under 5 dagar. Det verkar ganska kort om man kollar på vad ni andra har gjort ?

 

 

>>Henke

 

Varför skall det vara en kork på mitten av snöret ?

så att det inte fastnar i botten ? :unsure:

 

2 m ?..låter lite kort...eller ? :):)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Dags att lyfta denn tråd tycker jag.

Dykning är skoj!

Håller inte helt med i alla resonemang här dock då jag sett dykare från alla läger ha problem med avvägning. Dykning handlar lika mycket om personen i fråga som utbildningsorganisationen.

Link to comment
Share on other sites

.

 

MELLANLINA

Det viktigaste med CMAS tycker jag är att man lär sig från början att ALLTID använad mellan lina, något tom Attackdykare använder men sällan PADI. Mellanlina är ett 2 m rep med ett litet korkflöte på mitten. Dykarparet knyter ihopsig med det och tappar på så vi inte bort varandrai det becksvarta mörkret och kan via snöret signalera med ryckningar. Jag anser det lika viktigt som ett säkerthetsbälte.Mkt billig livförsäkring.

 

 

 

Läser man Sjöfartsverkets statistik och utrednigar kring dykolyckor kan man inte se nån större skillnad i antalet olyckor beroende på utbildningssystem, men jag tycker om man läser rapporten att sättet man sker de på lite olika sätt.

PADI: Olyckro beror ofta för att de kommit bort från parkamrat och fått slut på luft när de var ensamma.

CMAS: många gör konstiga saker, såsom ensamdyk, försöker bräcka polaren genom att dyka jättedjupt, mm.

 

En annan fördel med CMAS att den tabell man använder,US NAVY,(Iaf när jag lärde mig dyka, de kan ha bytt tabell) ger mer tid under vattnet ärn PADI och framförallt mer än NAUI. En dykdator maiximerar förstås allra mest.

jag är något offside då jag precis håller på att ta cert (PADI OW) men jag undrar lite över det du skriver i för och nackdelar.

 

PADI satsar mindre på säkerhet än CMAS, ändå verkar det på din presentationav olyckor som om en ensam dykare inte har parlina? eller att man inte visar prov på stort säkerhetstänkande om man dyker jättedjupt, vilket jag tolkar som utanför tabellen.

samt att det inte är tabellen som styr kväveupptaget i kroppen, så en säkrare tabell borde vara en med större restriktioner.

 

i övrigt så kan jag knappt bärga mig de 3v som är kvar till uppdyket!

planerar att dyka en hel del enkla dyk runtomkring sthlm för att öva upp avvägning och rutin för att sedan åka till västkusten på semester!!

 

val av rätt klubb verkar däremot vara viktigt med hänsyn till olika förmåner.

finns några heta tips runt sthlm eller söder om sthlm?

Link to comment
Share on other sites

Min största kritik riktar sig mot det faktum att dom inte kräver (eller krävde) ett visst antal dyktimmar innan man gick vidare till nästa nivå. Det är möjligt att detta ändrats nu, jag tog mitt cert för c:a 15 år sedan.

Vad gäller parlina så användes det hela tiden under min grundkurs men det är möjligt att dom tagit bort det kravet, jag har själv ALLTID använt parlina när jag dykt i Sverige.

Jag gick PADI Open Water och strax inpå Advanced Open Water förra sommaren och då fanns det inga krav på ett visst antal dyktimmar till nästa steg. Så nej, det har inte ändrats. Delvis kan jag hålla med om att det är dåligt, men i mitt fall så kändes det viktigt att gå nästa kurs direkt av flera anledningar. Dels för att få upp mer dykvana, vilket man såklart får på egna dyk. Men även dels för att få fortsatt träning och teori i olika moment som jag ansåg mig behöva. Jag hade gärna sett mer vattentid under utbildningen. Vi hade visserligen en veckas bassängdyk och teori innan vi gav oss ut "på riktigt" men när man väl stod där med diplomet i handen så kände jag en stor osäkerhet runt allt detta med dykning och kände att jag gärna fått testa mer innan man egentligen fick simma runt själv där nere. Men det handlar ju om att ta tag i det själv också och hitta en trevlig dykklubb eller liknande.

 

Parlina har jag aldrig varit med om men det låter som oerhört smart. Då slipper man oroa sig för att tappa kamraten ur sikte vid riktigt dålig sikt. Något jag gärna skulle använda.

 

Har också debatterat det där om vilken organisation som skulle vara bäst att utbilda sig i. Generellt tror jag att man i Sverige får en rätt gedigen utbildning jämfört med om man skulle göra den utomlands. Men det intrycket jag har fått av dykande vänner så verkar CMAS det som jag skulle välja om jag gjorde valet idag. Jag har dock bara positiva minnen av PADI, vår instruktör var verkligen super. Men CMAS verkar ha haft mer heltäckande teori, mer dyk, både torr- och våtdräkt osv redan i första steget vilket hos PADI motsvaras av flera steg.

 

Liksom någon precis har frågat är även jag intresserad av info om olika dykklubbar i Stockholm. Alltid roligt att höra om erfarenheter (även om man kan leta reda på det på ett dykforum).

 

Bra att den här tråden kom upp. Tiden går fort och jag kom precis på att det är dags att börja nosa reda på någon mer kurs att gå i sommar. Rescue diver verkar bli nästa steg tror jag för min del.

Link to comment
Share on other sites

Har idag varit på båtmässan och pratat med kunnigt folk och jag ska nog genomföra Waterhouse PADI utbildning för de ligger nära mitt hem och så ligger de bra prismässigt till sen så har de väldigt välutbildade lärare.

Jag tog mina första kurser på Waterhouse och var helnöjd så grattis till ett bra val. Det är väl Stefan med det outtalbara efternamnet (Rzhack, eller nåt sånt) som har stället fortfarande?

 

Jag har sedan konverterat från PADI AOW till CMAS** och det jag tar med mig mest avseende kunskap från bägge organisationerna är: Har du god vattenvana klarar du dig med PADI, har du ringa eller ingen vattenvana (gud förbjude) välj CMAS då du får möjlighet att bekanta dig med vattnet i större omfattning. Men det viktigaste av allt, oavsett organisation: Använd parlina!

Dyken känns mycket bättre om parlina används. I synnerhet om man dyker djupt eller om det är dålig sikt.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Är det nån som vet varför PADI släppt kravet på parlina?

När jag tog mitt cert i slutet av 80-talet använde vi parlina och jag kan säga att vid vissa av mina dyk är jag väldigt glad att jag hade lina.

 

När jag dykt i Röda havet har jag dock INTE använt lina.

 

The Swede :tveka:

Link to comment
Share on other sites

Tog mitt PADI-cert -97, då var det borttaget iaf. HAr dykt med parlina en gång, kommer nog inte göra det mer. Det medför i vissa fall vissa risker också. Får polarn dålig flytkontroll kan man leka vikval lite oavsiktligt båda två. Sen måste man hålla sig på ett speciellt sätt mellan er hela dyket.

Link to comment
Share on other sites

Tog mitt PADI-cert -97, då var det borttaget iaf. HAr dykt med parlina en gång, kommer nog inte göra det mer. Det medför i vissa fall vissa risker också. Får polarn dålig flytkontroll kan man leka vikval lite oavsiktligt båda två. Sen måste man hålla sig på ett speciellt sätt mellan er hela dyket.

å andra sidan kan man vända på steken, hur många dyk har ma ninte gjort med PADI kamrater som i sten vägrat parlina med orden, - jag kommer inte ifrån dig! I snitt så har man hakat av dom efter halva dyket, medvetet eller omedvetet. I svenska vatten med sin begränsade sikt skall man inte underskatta nyttan av mellanlina. Det finns givetvis tillfällen även i nordiska vatten där man är utan lina.

Link to comment
Share on other sites

Har inte gjort tillräckligt med dyk för att statistisk säkerställa detta, men hittills aldrig. Jag har tillsammans med min parkamrat dock tappat bort ett vrak tre gånger under samma dyk och hittat det två gånger, till sist gav vi upp och tittade på ölflaskor på botten istället. :winner:

Link to comment
Share on other sites

nu har jag ingen stor vana av det här men som swede säger om att använda parlina så verkar det som om många PADIdykare använder lina utan "tvång" från org. däremot så kan man låta bli att använda den om man dyker på platser med enorm sikt eftersom du ändå har koll på din kamrat.

 

hur är parlinan tänkt att användas?

som känselspröt eller räddningslina.

som det påpekas så kräver det en hel del av trimmning vid avvägning eller vid simning nära botten eller andra hinder.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå, dyks det något här i landet då, eller snackas det bara?!! B)

Själv har jag Apeks-reggarna på service (3,5 veckas väntetid...) och får dom nu på tisdag.

Sen blir det lite trevlig vrakdykning med Oxygéne Linköping i Vättern!

Länk till Oxygéne

Förra numret av tidningen DYK innehöll ett sjysst reportage om dykning i Vättern, och då på en del trevliga vrak.

För dom som inte dykt i Vättern kan det varmt rekommenderas!

Sikten är bra året om, och man behöver inte skölja dykgrejorna i sötvatten efter dyken heller! ;)

 

Hojta till om någon vill ha lite mer tips o dyl!

 

 

 

Annars så planeras det en dykweekend på något trevligt dykcenter på Västkusten i höst, den som vill får gärna hänga på.

Vilken plats och dykcenter är inte klart än, men jag gillar Lysekil en hel del.

Men andra tips/synpunkter på bra dykcenter runt Gbg med omnejd mottages tacksamt!

Link to comment
Share on other sites

Ang snacket om vilken organisation man skall välja.

Själv är jag Instruktör både i PADI och Naui. Under mina år med elever har jag lärt mig att NAUI är att föredra. Inom PADI måste du följa de olika stegen exakt utan några sidosteg innan du får gå vidare till nästa steg. Inom Naui kan du flytta om lektionerna så det passar den enskilda individen. Som t.ex inom Padi måste du kunna tömma din mask på vatten innan du får ta av masken under ytan. Vem som helst kan känna detta obehagligt. I Naui kan du lägga om detta moment så att du börjar med att eleven går under ytan utan mask från första början, då brukar det kännas bättre för eleven och kan sedan utan problem fylla sin mask med vatten och därefter tömma den utan att få problem med andningen.

Det jag vill framhålla är att man måste kunna anpassa utbildningen till den enskilda individen. I Sverige har vi mycket kompetenta instruktörer inom alla organisationer och din utbildning hänger på dem och inte själva utbildningsorganisationen, organisationen tillhandahåller endast kursmaterial.

Svenska intruktörer har väldigt god renome`utomlands. Tyvärr finns det skolor som bara ser till inkomsterna och inte till dykarens säkerhet. Ta ett cert i Sverige så kan du utan problem få dyka varhelst i världen.

Välj en bra Instruktör, låt inte Instruktören välja dig.

När man pratar bra eller dålig utbildning så får du tillgång till en lärobok under din utbildning, lär dig den och dyk enligt reglerna så skall inget hända. Mycket hänger på hur eleven själv tar till sig också av det han/hon lär sig eller läser.

 

783 dyk bakom mig plus oändlig tid i bassäng

Link to comment
Share on other sites

Tog mitt dykcert 92, via PADI. Då var inte parlina ngt krav, men vår instruktör tyckte/ansåg att vi skulle lära oss dyka med den eftersom det är mycket enklare att hålla ordning på sin parkamrat, tillkalla kamraten osv när man har en lina.

 

Personligen tror jag det här med val av organisation inte spelar särskilt stor roll. Det viktiga är hur instruktören du går hos är, samt hur du själv kommer att förvalta de kunskaper du fått. Det finns troligen bra & dåliga instruktörer inom alla organisationer. Vidare är det upp till dig själv hur säkert du vill genomföra DITT dyk!

 

vill du dyka utan parlina och ficklampa en mörk regning septemberkväll bara för att det är tufft bör du tänka om... Dykning är som att vara ute på en skjutövning! det handlar om SÄKERHET, SÄKERHET och åter SÄKERHET!

Link to comment
Share on other sites

Ska iväg och genomföra Scuba Diver kursen (Naui) nästa vecka. :D

Fick det som 30-års present av min fru. Kursen verkar vara vettigt uppbyggd, bra litteratur o.s.v.

Angående instruktören så känner jag honom väl så förtroendet finns...

 

Tror det blir en bra kurs.

Link to comment
Share on other sites

är det rekommenderat att dyka (eller för den delen hoppa fallskärm) om man har svårt att tryckutjämna?

 

känner av det starkt när jag flyger... men oftast räcker det med att man kör över ett högre back krön får att jag skall få obehagskänslor (flyger jag så käns det vid landning som om skallen kommer mosas, och speciellt ont gör det i öronen... ibland kan jag inte höra något eller har kraftigt nedsatt hörsel i ett par dagar efteråt)

 

kan tilläggas att jag för egen maskin har enormt svårt (i praktiken omöjligt) att komma under vattenytan när jag badar (ja, i bassäng/öppet vatten altså)

Link to comment
Share on other sites

är det rekommenderat att dyka (eller för den delen hoppa fallskärm) om man har svårt att tryckutjämna?

 

känner av det starkt när jag flyger... men oftast räcker det med att man kör över ett högre back krön får att jag skall få obehagskänslor (flyger jag så käns det vid landning som om skallen kommer mosas, och speciellt ont gör det i öronen... ibland kan jag inte höra något eller har kraftigt nedsatt hörsel i ett par dagar efteråt)

 

kan tilläggas att jag för egen maskin har enormt svårt (i praktiken omöjligt) att komma under vattenytan när jag badar (ja, i bassäng/öppet vatten altså)

Nej det är verkligen inte att rekommendera att dyka om man har svårigheter med att tryckutjämna. Om du inte kan tryckutjämna ordentligt så riskerar du att spräcka trummhinnan och det är verkligen ingen rolig upplevelse under vattnet.

 

Om man har problem med att tryckutjämna så går det oftast att öva upp sig på det då felaktigt teknik ofta ligger bakom problemet. Men i vissa fall så kan det vara något fysiologiskt med örat som är orsak till problemet och misstänker man det så kan det vara en idé att ta ett snack med en öronläkare innan man ger sig på att börja dyka.

Link to comment
Share on other sites

ok... ja, jag har testat alla möjliga tekniker som folk kan komma på (altså, folk har gett mig förslag på hur jag kan göra)

inget har dock funkat...

 

misstänker att det är nåt fysiologiskt då det lätt slår lock för öronen...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Allright, när blir det SoldF-dyk?

 

Jag bjuder spontant upp till dans här: Jag har tillgång till familjens landsställe på Möja i Stockholms skärgård. Blir vi kring kring tio-tolv stycken och kan tänka oss att sova lite fätmässigt spartanskt en helg eller så, så skulle vi kunna ha det som bas. Det finns en del bra landdyk i viken, bla en grotta enligt hörsägen och kan vi rodda en hygglig båt (kan höra med grannen) så kommer vi även ut på fjärdarna runt omkring. Sen kör vi bra krubb och dricka efter bastun på kvällen mednas solen går ner över höstskärgården. Kan det va nå't? Är ni på så släng iväg ett pm så börjar jag nysta lite i frågan, eller om någon har ett bättre alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...