Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag håller med om att mycket godis är lite dåligt, men det är väldigt bra när man inte har tid att tillaga påsarna, så i stridspauser käkar man chokladen för att ha lite energi. Sen bör det ju tillsättas någonting med protein!

Det som jag har märkt är mest värdelöst med gulpåsen är själva påsen, prasslig, färgglad och går sönder alldeles för lätt. Den går inte heller att stänga igen som är tänkt eftersom dom går sönder första gången man öppnar dom eller om dom bara ligger i en kartong! Detta mönster går igen eftersom chokladpulverförpackningarna går och sönder om dom ligger i ens ficka.

För övrigt kan jag tillägga att chokladrullarna är i marabou kvalite! Lätt någonting man skulle kunna äta på fredagar, helt frivilligt!

• Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

testade påsen för någon helg sen. tycker maten är ett nedköp från grönpåsen, mindre portioner sämre smak, energybar hade en konstig bismak det enda bra var chokladen och varma koppen. jag ogillade hur själva mat påsen var uppbyggd, stod dåligt och gick inte att sluta till ordentligt.

Posted

Här är mitt tyckande i frågan..

De stora embalaget prasslar och är vekt i fogarna, spricker vid hantering och innehåll åker ut.

Huvudmålet inehåller betydligt mindre energi änn den norska. Dessa ersätts med godis. DÅLIGT!

Chokladen är av sämmre kvalité, dvs. inte mörk som innehåller andra typer av kolhydrater och fetter.

Godispåse - Heltvärdelöst.. vad är nästa? Saft och bulle när jag känner mig lite nere?

"bar" bra! Mkt. sirap dock och för lite fibrer och långsamma kolhydrater. Fler sånna!!

Russin, helt ok.. magen blir risig men de fungerar..

Kaffe, ok.

Slut tyckande.

Erfarenheter:

Har ätit dessa påsar ett par gånger.. min uppfattning är att magen blir sämmre snabbare då inga fibrer finns med. Efter 6 dagar på dessa tillsammans med mina sold. kan jag säga att "behoveringen" inte var rolig!

Slutsatts:

Bra initiativ! Mer bars som man kan äta över tiden. Bort med den usla chokladen och godiset. Ersätt dessa med bättre kolhydrater i form av mörk choklad eller bars.

Mer fibrer!!! Dessa saknas (förutom i kjexen) även i den tidigare påsen.

Jag hade önskat fler av dessa påsar med energidryck då dessa är bra att hänga i PET flaska runt halsen med varmt vatten vid vinterklimat.

SLUT! Kommentera!

Posted
Bra initiativ! Mer bars som man kan äta över tiden. Bort med den usla chokladen och godiset. Ersätt dessa med bättre kolhydrater i form av mörk choklad eller bars.

SLUT! Kommentera!

Vilka bars har så mycket bättre kolhydrater än det godis som har räknats upp i tråden, proteiniinnehållet kan jag hålla med om om någon är tvungen att leva på en påse under en längre tid men kolhydraterna? Vad gäller ljus och mörk choklad så är det ingen större skillnad på kolhydraternas sammansättning.

Att du saknar energidryck men inte skulle vilja se saft och bulle är väl bara en fråga om smak..

Posted

SLUT! Kommentera!

Vilka bars har så mycket bättre kolhydrater än det godis som har räknats upp i tråden, proteiniinnehållet kan jag hålla med om om någon är tvungen att leva på en påse under en längre tid men kolhydraterna? Vad gäller ljus och mörk choklad så är det ingen större skillnad på kolhydraternas sammansättning.

Att du saknar energidryck men inte skulle vilja se saft och bulle är väl bara en fråga om smak..

Nu har jag inte studerat de bars som ingår i gulpåsen till fullo, men min uppfattning är att det går att trycka i bättre näringsämenen och mer fibrer i en bar änn i en påse med nappar.

Vad gäller choklad, jumer kakao den innehåller ju mindre vätskedrivande är den (fetter och sockerarter av annan typ). Men jag skulle hellre se att godispåsen ersattes med mer choklad.

När jag pratade om saft och bulle var de mer att driva med detta ständiga inlindande av soldater i bubbelplast som jag upplever uppifrån.. Men det är mer mitt sätt att driva med min egen ledning.

:)

Posted
Nu har jag inte studerat de bars som ingår i gulpåsen till fullo, men min uppfattning är att det går att trycka i bättre näringsämenen och mer fibrer i en bar änn i en påse med nappar.

Vad gäller choklad, jumer kakao den innehåller ju mindre vätskedrivande är den (fetter och sockerarter av annan typ). Men jag skulle hellre se att godispåsen ersattes med mer choklad.

När jag pratade om saft och bulle var de mer att driva med detta ständiga inlindande av soldater i bubbelplast som jag upplever uppifrån.. Men det är mer mitt sätt att driva med min egen ledning.

>:-(

Napparna är ren energi men eftersom du inte heller tyckte om sirapen i barsen och tyckte att den borde gå att ersätta med något annat så frågade jag om det. Nu vet jag att du inte har kollat upp det. :)

Kolhydrater och fett som är vätskedrivande, exakt hur är de det? Det är nämligen första gången jag har hört det påståendet om de två näringsämnena och då har jag hållit på ett tag med kost och prestation i olika former.

Innehållet i mörk- och mjölkchoklad och som man ser är näringsvärdena ganska lika.

http://192.121.81.11/livsmedelsok/detalj.a...52&vikt=100

http://192.121.81.11/livsmedelsok/detalj.a...55&vikt=100

Jag reagerade bara på att du ville ha mer energidryck vilket oftast har en mycket liknande sammansättning som godis, i många fall är godis t o m att föredra.

Posted

>:-(

Napparna är ren energi men eftersom du inte heller tyckte om sirapen i barsen och tyckte att den borde gå att ersätta med något annat så frågade jag om det. Nu vet jag att du inte har kollat upp det. :)

Kolhydrater och fett som är vätskedrivande, exakt hur är de det? Det är nämligen första gången jag har hört det påståendet om de två näringsämnena och då har jag hållit på ett tag med kost och prestation i olika former.

Innehållet i mörk- och mjölkchoklad och som man ser är näringsvärdena ganska lika.

http://192.121.81.11/livsmedelsok/detalj.a...52&vikt=100

http://192.121.81.11/livsmedelsok/detalj.a...55&vikt=100

Jag reagerade bara på att du ville ha mer energidryck vilket oftast har en mycket liknande sammansättning som godis, i många fall är godis t o m att föredra.

mm.. godis kan vara bättre, men... de dryckesblandningar som finns i den norska påsen kan hällas i vatten och på så sätt få i sig vätska och energi sammtidigt. De är den effekten jag är ute efter, speciellt i vintermiljö.

Jag har upplevt de bitvis garnska jobigt att få i mig allt de vatten som man bör få i sig, smaksättning underlättar.

Posted (edited)

Vad gäller bars tror jag att ngn. typ av sirap säkert måste vara där för att hållaihop smeten.

Hade gärna sett nötter eller andra ganska feta produkter med långsamma kolhydrater i.

Den stora pucken som jag ser det är bristen på fibrer.. Magen blir tokig..

Hur man ska lösa de vet inte jag, men det finns säkert folk som får betalt för de.

:baskerKav:

Edited by Soldierblue
Posted

En sak jag undrat pa angaende gronpasen ar hur det kommer sig att det ar sa manga fiskratter...

I USA tror jag att det inte finns en enda MRE fiskratt.

Posted
mm.. godis kan vara bättre, men... de dryckesblandningar som finns i den norska påsen kan hällas i vatten och på så sätt få i sig vätska och energi sammtidigt. De är den effekten jag är ute efter, speciellt i vintermiljö.

Jag har upplevt de bitvis garnska jobigt att få i mig allt de vatten som man bör få i sig, smaksättning underlättar.

Två mycket bra skäl att ha med energidryck i pulverform, den enda riktiga nackdelen som jag kan hitta är att det är svårare att sköta disk av flaskor

Posted
Blir hallbarhetstiden langre pa en gronpase (eller gulpase for den delen) om man har den forvarad i kylen?

Vissa saker kanske, men själv varmrätten borde inte spela någon roll då den är frystorkad.

Tillägger att jag tycker mycket bra om grönpåsarnas fiskrätter.

Posted

Om man tittar in i påsen så att solen lyser igenom den så ser man att det står "Nygrillat" under etiketten.

Bedömt en påse för grillad kyckling som SFAB har återanvänt.

Posted

Blir man mätt på dessa påsar, skall rycka in i juli och blir grinig som fan om jag inte får mat. Så hur stora är portionerna? skulle vart perfekt med en bild.

Posted

Jag var ute på övning för några veckor sedan och då fick vi ut gulpåsen, som vi entusiastiskt kallade grillpåsen. Hade tänkt att gnälla mest över den så alla som inte orkar med det kan hoppa vidare.

Det hela började bra med att påsen sprack, sedan fortsatte det med att jag, som den godisgrisen jag är, valde att klämma i mej en chokladrulle. Den smakade som en billig Lidl-kopia av marabou-choklad och var dessutom ljus(föredrar mörk i fält). Efter vidare undersökning märkte jag att det inte fanns några havrekex med tillhörande leverpastej, STORT minus, då det råkar vara min favoritdel av Dry-techtillbehören. Senare märkte jag också att det saknades pulver att göra energidryck av, kanske inte livsviktigt(till skillnad mot havrekexen :) ) men en bra sak och ta när man känner sig lite nere. Själva måltiden kan jag inte klaga på, kanske lite på frukosten som smakade sågspån(men det kan vara mitt fel, hade lite bråttom när jag tillagade den) förutom den mindre bra tillslutningen som inte lika bra som norska kusin. Avslutingsvis vill bara berömma den person som valde den taktiska kamoflagen på påsen :rolleyes:

Posted
Blir man mätt på dessa påsar, skall rycka in i juli och blir grinig som fan om jag inte får mat. Så hur stora är portionerna? skulle vart perfekt med en bild.

Äter man allting, så kan man bli mätt.

Men i vilket fall så tror jag att du bör vara förberedd på att du kommer få gott om tillfällen att öva bort din grinighet.

I fält (eller ja, gäller ju kasern också) måste man göra sitt bästa och ha en positiv attityd, ingen vill ha en sur grin-olle i sin grupp.

Men ibland undrar man hur de tänkte med påsen, jag vill inte heller gnälla, men jag kan inte låta bli att få intrycket att det är Lidl som har producerat fram påsen, med hjälp av HKV's designeravdelning..

Posted

Om jag inte är helt felinformerad, men är det inte så att grönpåsen har en viss laxerande effekt (laxeringsmedel?) för att Lasse i ledet inte ska gå och hålla sig när han är ute i skogen?

Fråga: Har gul/grillpåsen någon liknande funktion?

Posted
Om jag inte är helt felinformerad, men är det inte så att grönpåsen har en viss laxerande effekt (laxeringsmedel?) för att Lasse i ledet inte ska gå och hålla sig när han är ute i skogen?

Har aldrig ätit påsen, men maten har knappast laxerande effekt. Frystorkat brukar snarare ha motsatt funktion.

Posted

Knappast..

Däremot är nog inte allt i rumstemp..Värms för dåligt och hygienen inte alltid på topp...

Och sedan reagerar alla på olika sätt..

Posted

Det kan inte vara så att det innehåller lite laxerande för att kompensera för det faktum som Anders skrev? Dvs att frystorkat har en förstoppande effekt och man kompenserar maten till "normalnivå" genom att tillföra laxeringsmedel?

Posted

Nu var ju varken grön eller gulpåse aktuella när jag gjorde lumpen, ej heller under min tid i HV, men jag ställer mig funderande till menyalternativen. Grönpåsen som är norsk innehåller tydligen mycket fisk, gott så, norrmännen är ett fiskätande folk.

Om gulpåsen skrev någon att det var ett tiotal varmrättsalternativ, ingen innehållande fläsk, det kännns märkligt för mig, Svensken är historiskt i hög grad fläskätande. De trots allt fåtaliga som av religion eller andra skäl inte äter fläsk borde inte ha några problem att byta påse med någon annan om de får en fläskrätt elller helt enkelt säga till kvartermästaren. Märk fläskfria påsar med en davidsstjärna eller liknande.

För övrigt, vad är det för fel på guldburk? Även lapskojs och död mans fingrar gick ner när man var hungrig.

Posted
För övrigt, vad är det för fel på guldburk? Även lapskojs och död mans fingrar gick ner när man var hungrig.

enklare att packa frystorkat än burkar.

behöver inte konservbrytare trots att senare guldburkar har "självöppnare"

vikten.....

för kvm och logistik....

portionerat..behöver bara beställa x-antal inte 40guldburkar, 80hårdbrödsmörgåsar, 40smör..osv...

samt hållbarheten på tillbehören är bättre/längre..och packade på ett vettigt sätt.

Då det gäller gulpåse så låter det lite som att dom valt annat material som håller sämre och låter mer..

Får hoppas att dom lyssnar på feedbacken och rättar till problemen.

Men man kan ju fundera på varför det inte går att köpa in frystorkat från andra länder och packa dom i en plastpåse som håller tillsammans med svenska prylar.

Posted

Men det gör recepten i förplägnadsreglementet. Så där får man sitt fläsk i vart fall (och då får de med dietära krav, religiösa eller av annat slag, nog äta grönpåsen den dagen). Kom ihåg att grön/gulpåsaran är något man använder vid vissa specifika tillfällen, inte som regel.

Posted

Ja du, när du var ung, (lite skön ironi bara :rolleyes: ), så funkade ju häst o vagn bra så varför kom bilen? Och gick ju alldeles utmärkt o ta stocken över vattnet så båten känns ju också onödig. Gick ju alldeles utmärkt o skriva på bergsväggen, med fjäderpennan och skrivmaskinen. Så varför datorn utvecklades är ju också oförståerligt?

Utveckling kallas det och det pågår runtomkring oss hela tiden, vare sig vi vill eller förstår syftet med det.

Posted
Nu var ju varken grön eller gulpåse aktuella när jag gjorde lumpen, ej heller under min tid i HV, men jag ställer mig funderande till menyalternativen. Grönpåsen som är norsk innehåller tydligen mycket fisk, gott så, norrmännen är ett fiskätande folk.

Om gulpåsen skrev någon att det var ett tiotal varmrättsalternativ, ingen innehållande fläsk, det kännns märkligt för mig, Svensken är historiskt i hög grad fläskätande. De trots allt fåtaliga som av religion eller andra skäl inte äter fläsk borde inte ha några problem att byta påse med någon annan om de får en fläskrätt elller helt enkelt säga till kvartermästaren. Märk fläskfria påsar med en davidsstjärna eller liknande.

Hur smidigt är det att käka griskött i ett ultra muslimskt land som Afghanistan??? :rolleyes:

Posted

Hur smidigt är det att käka griskött i ett ultra muslimskt land som Afghanistan??? :rolleyes:

Det är inte några större problem att äta griskött i ett muslimskt land om det sker inom ramen för den egna verksamheten, vilket intagande av rations/grönpåse/gulpåse är.

Det är ju inte den "rättrogne" som ska äta utan du själv. Du behöver inte annonsera om att du ska äta "dåligt kött" utan ät bara.

/K

Posted

Hur smidigt är det att käka griskött i ett ultra muslimskt land som Afghanistan??? :)

Som tidigare svarats, ganska smidigt. Får man inte ta in det så får man väl helt enkelt speca beställningen så att bara koshermärkt kommer med.