Jump to content

Recommended Posts

Posted

nån som hört något om hummer som var på prov i sverige?

dom ska ju antagligen inte köpa den men är det någon som vet var den kommer att ta vägen, kommer den vara kvar i sverige eller ska den tillbaka till staterna. :D

Posted

Var inte det ganska längesedan man testade HUMVEE i Sverige(?) Vad jag har hört finns den på ett museum hos Rindab i Sthlm (Rindab var det företag som skulle ta in modellen till Försvaret om det blev aktuellt). Jag ska kolla lite, och ber att få återkomma.

/Johan ES

Posted

Under verifieringsövningen för basbat04 som genomfördes i maj 2000 hade F16 en HMMWV på försök. Tydligen var det inget som passade FVs behov.

Har även hört att det kunde vara aktuellt med Piranha och man har tydligen lyckats bogsera Viggen efter den i 100km/h.

Posted (edited)

Det gick fortare än jag trodde att hitta det jag letade efter.

Det var INTE Rindab som tog in en HUMVEE för utvärdering, det var Hägglunds Vehicles i Örnsköldsvik. Vet inte vilket år Försvaret testade, men jag skulle tro någon gång runt 1998-2000.

Källa: Motortidning från 2001

/Johan ES

Edited by Johan ES
Posted

Själv har man ju chansen att beskåda detta konststycke (hummern) dubbelt upp här nere i lilla Ystad...

Två bröder här nere som äger vars sin exlusiv bilfirma har även vars sin hummer.....

Man kan inte låta bli att drägla när man kör förbi dom...

Posted
det är en sak jag har funderat över angående hummern. var hittar man parkering till en sån. pröjsar man dubbelt eller vad?

Man parkerar väl i närmsta terränglådesubstitut, parker, lekparker, planteringar m.m.

Posted (edited)

Det fanns en HMMWV (uttalas Humvee) för test redan sommaren 95, tror det var armén som testade. Mycket hysch-hysch om det, det testades massa bilar med terrängegenskaper. Hela Mästocka skjutfält användes och var avspärrat.

Notera att en Humvee inte är någonting alls utan ett sätt (som är registrerat) att uttala den ovan nämnda förkortningen som står för High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle.

Apropå parkeringsplats. Den är inte så vansinnigt mycket breddare än en vanlig SUV eller stor bil. 20 -30 cm bara. Det är väl mest synd om den som står bredvid, på höger sida... svårt att komma in.

Edited by 111 SSK bat
Posted
Det fanns en HMMWV (uttalas Humvee) för test redan 95-96.

Notera att en Humvee inte är någonting alls utan ett sätt (som är registrerat) att uttala den ovan nämnda förkortningen som står för High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle.

Apropå parkeringsplats. Den är inte så vansinnigt mycket breddare än en vanlig SUV eller stor bil. 20 -30 cm bara. Det är väl mest synd om den som står bredvid, på höger sida... svårt att komma in.

Japp Hummer är namnet på den civila varianten... som bara kräver vanligt B kort, meden HMMWV kräver C kort pga av vikten.

HMMWV är 240cm bred... dvs maximal tillåten längd för Civilt bruk...

Posted
Det gick fortare än jag trodde att hitta det jag letade efter.

Det var INTE Rindab som tog in en HUMVEE för utvärdering, det var Hägglunds Vehicles i Örnsköldsvik. Vet inte vilket år Försvaret testade, men jag skulle tro någon gång runt 1998-2000.

Källa: Motortidning från 2001

/Johan ES

Kan nog stämma att Humvee testats i ö-vikstrakten, jag minns när jag var påväg till halkbanan(så detta måste således vart hösten 1998)och fick syn på en med nån grönaktig färg

Posted (edited)

För det första är det bredden...

Men den är 2197mm bred med backspeglarna infällda vilket är det som räknas, 2565 mm med dem utfällda. Allt enligt deras broschyr för Europa-marknaden som jag tog på bilmässan i Paris i höstas. Finns även på http://www.hummer-france.com/french/h1/spe..._dimensions.htm

Largeur - bredd

Enligt rindabs hemsida är den 215 cm bred...

Edited by 111 SSK bat
Posted

"Japp Hummer är namnet på den civila varianten... som bara kräver vanligt B kort, meden HMMWV kräver C kort pga av vikt"

Gör om gör rätt! Tror knappast att vikten skiljer så mycket mellen Hummer och Humvee. En Hummers tjänstevikt är 2971-3070 kg och totalvikten 4671 kg = Tung lastbil = C-kort

Från 4 Wheel Drive nr 4 1996:

"Min första kontakt med Hummer var våren 1990. Ett exemplar av US Army-bilen fanns hos svenska försvaret för utvärdering. När Hummern befann sig hos KA 2 i Karlskrona ringde en vänlig yrkesmilitär och frågade om 4 Wheel Drive ville provköra! Som förmodligen förste svensk civilist körde jag Hummer runt Rosenholms tuffa terrängbanor"

"Det skulle dröja till sommaren 1995 innan jag fick provköra militära Hummern igen. I samband med Terrain Touring Sweden i Arvidsjaur lyckades K 4 och Försvarets Motorklubb låna ett exemplar av Hägglunds Vehicle"

Posted
Gör om gör rätt! Tror knappast att vikten skiljer så mycket mellen Hummer och Humvee. En Hummers tjänstevikt är 2971-3070 kg och totalvikten 4671 kg = Tung lastbil = C-kort

Har inte Hummern någon form av dispens? Nåt jag hört bara..

De flesta civila hummrar används ju ändå bara som en typ av SUV för män med små.... eller radiostationer som vill ha en STOOOR reklampelare..

/Erik G som skulle vilja ha en HMMWV, men gärna står över Hummer .. gillar inte skaldjur :((

Såg en på Stockholms bilsalong för ett antal år sedan som var öppen, matt grön, försett med svarta rollbars med padding i khakifärgad vävtyg. Inredningen var också khakifärgad i ett säckvävsliknande tyg. Den var självklart försedd med winch.. Har man en sån behöver man bara ett .60 gevär, tropikhatt och en savann... :/

Posted

"Har inte Hummern någon form av dispens? Nåt jag hört bara.."

Hmm... Låter ju inte som att VV skulle vara pigga på att göra undantag som är till nytta för nån. Men så kan det vara, nån som VET?

Gör om gör rätt för min del i så fall!

Posted

Hummer är AMC:s betäckning för den civila varianten, HMMWV är väll amerikanska försvarets betäckning på fordonet (fordonstypen?), den kräver C körkort för att få framföras i sverige. Däremot så kom det förra året (?) en bil som snarast är att betäckna som en himmer inspirerad SUV som kallas H2 som får fram föras med B-körkort

Jag skulle oxå villa ha en ren militär variant av Hummern att köra runt i, mest för att det är mycket collare än någon övervuxen yuppie-vagn med en prislapp som en Viper.

Om ni är intresserade av att köpa en så brukar det finnas anons om en eller två i motorbörsen, kolla under AMC

Posted

H2 är ju bara ruskigt ful! Men dom är väl smarta och bygger en som kostar hälften så mycket så att alla kan köpa den och tro att de har en H1

Posted

Det finns mycket att säga om HUMMER'n.....Jag har kört ungefär 4000 mil i den och har stor erfarenhet av hur den funkar både på väg och i terräng.

Den ligger fantastiskt fint på vägen och är en dröm att köra, men den har många nackdelar...stor, tung, dyr och går sönder ofta....den är dessutom en mardröm att serva efter terrängkörning!

Ett roligt fel jag upptäckte med den var att om man kör i kraftigt regn....så tar den in vatten via ventilationssystemet och man får stänk i ansiktet.....det tycker jag inte det ska göra på en bil som vi gav ca 1.2 miljoner för.... ;)

Fridens liljor // Fk Klinken

Guest Lt. payne
Posted

Om min 1,2 millars bil hade sprutat vatten i mitt ansikte vet jag mellan vilka kroppsdelar jag hade parkerat den på försäljaren!

;)

Posted
Det finns mycket att säga om HUMMER'n.....Jag har kört ungefär 4000 mil i den och har stor erfarenhet av hur den funkar både på väg och i terräng.

Hur, var, när och sist men inte minst... VARFÖR??

Posted
Den ligger fantastiskt fint på vägen och är en dröm att köra, men den har många nackdelar...stor, tung, dyr och går sönder ofta....den är dessutom en mardröm att serva efter terrängkörning!

Då är den ju lite som en UAZ, fast den är ju billig, liten och lätt förutom det att den går lätt sönder. :lol:

Posted

Adam Wilhelm: Jag jobbade med ballongflygning och vår största sponsor var Nokia....helt plötsligt ville dom göra en "flashig" roadshow med mobilteledemonstrationer på dagtid och terrängkörning/ballongflygning på kvällarna.

Dom frågade oss vilken bil vi tyckte syntes bra....och då var ju valet inte så svårt!

Körde den under 1999 och 2000....Sverige, Norge, Danmark och Österrike..! Har försökt hitta bilder på nätet, men jag hittar bara små ynkliga skitbilder här: Nokiahummern

Ska se ifall jag har några bilder hemma som jag kan scanna in!

Fridens liljor // Fk Klinken

Guest Rattara
Posted

Det finns faktisk krigsplacerade Humrar i Sverige. En bataljon har ladorna fulla av dessa fordon (som köptes in för försök).

Förbandet är i övrigt ganska unikt (numerärt väldigt litet) och det var väl därför fick väl de ta hand om de fordon som blev kvar efter försöken.

Fast jag är osäker på om bataljonen fortfarande finns kvar. Så sent som 97 vet jag i alla fall att bilarna stod i ladorna.

Det inlägg ska läsas med en viss reservation. Har nämligen inte sett fordonen med egna ögon. Bara talat med en av cheferna så det kan vara liten myomanvarning på informationen.

Posted

Det lär även finnas en kull värnpliktiga som utbildats och krigsplacerats på MLRS när den var på försök.

Posted

ska inte H klara att vada 1.5 meter???

märkte idag att vwsyncro länker in vatten via dörrn om man kör snabbt genom stora vattenmassor, så det kanske är en barnsjukdom som gäller mycket 4wd :camo: ):)

Guest J-Star
Posted (edited)
Har även hört att det kunde vara aktuellt med Piranha och man har tydligen lyckats bogsera Viggen efter den i 100km/h.

Eh.... tvivlar på att man gjort det. Varför riskera ett flygplan på en sådan meningslös grej? Är du säker på att det som sades inte snarare var: "Man skulle kunna bogsera...".

Dessutom förstår jag heller inte vad som skulle vara så imponerande med det. Planet står ju på hjul och har tämligen litet luftmostånd (d-uh). Som ett släp modell större. Vad är det som är så konstigt med det?

/J

Edited by J-Star
Posted
ska inte H klara att vada 1.5 meter???

märkte idag att vwsyncro länker in vatten via dörrn om man kör snabbt genom stora vattenmassor, så det kanske är en barnsjukdom som gäller mycket 4wd :)  )<!--emo&:D-->navy2.gif.webp<!--endemo-->

Fast även i HMMWV blir du blöt om du försöker, men eftersom luftintag och avgasutsläpp sitter uppe vid taket stannar inte motorn.

Du har rätt i att det inte är särkilt imponerande att man kan bogsera ett flygplan i 100km/h, det går ju rätt fort på Arlanda också.

Det intressanta är att flygvapnet skulle kunna få splitterskydadde fordon. Dock har exempelvis SISU en topphastighet på cirka 100km/h, hur det är med Piranha vet jag inte. Att man använder gamla flygplan till försöksverksamhet på marken är ju ingenting nytt. Man låter ju dessutom flygtekniker öva på en del och resten eldar brandkåren upp.