Jump to content

SLITZ, MOORE, FHM o.s.v.

T-90

Recommended Posts

Tjenare!

Personligen tycker jag att tidningar som Slitz är vidriga alster fyllda av mjukporr, kvinnoförnedring och idiotiska "reportage" som förminskar oss män till dreglande offer. Enligt dessa tidningar är den ultimata mannen inte mer än ett mindless freak som gillar bilar, kläder ingen normal arbetande person har råd att köpa och pinnsmala tjejer med badrumstätning i brösten.

Nog med skäll, det är ändå inte därför jag är här. Jag undrar om det finns andra killar (jag verkar ha svårt att hitta dem irl) som delar min åsikt. Av samma, eller andra orsaker! Skriv! Vad tycker ni, och varför?

Jag undanber mig kommentarer från omogna människor som sätter sin ära i att försvara tidningarna. Håller ni inte med mig, försök att ge mig motargument!

M.v.h.

T-90

• Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Lite för mycket moralkaka tycker jag. Läs inte tidningarna om du inte gillar dem, annars är det väl upp till var och en. Kan ju förstå att de säljer bra, vilken hetero kille gillar inte att titta på lättklädda brudar egentligen? Sen om det är moraliskt förkastligt bara för att det är i en tidning i samband med en del oseriösa reportage, det vettefan alltså. Lite samma sak filmdebatten på 80-talet eller datorspelsdebatten idag. Nej, bara för att jag köper en tidning så betyder inte det automatiskt att jag står för allt i den eller att jag blir en hjärndöd zombie som måste köpa en Porsche och gå ut varje helg bara för att få tag på lite silikonpattar.

Tjenare Prickskytten!

Jag kan till viss del hålla med dig. Jag borde kanske poängtera att alla män inte visar samma förmåga att sålla i det de läser som just du gör. Vad jag syftar till är dessa tidningars oerhörda utbredning bland män i säg åldrarna 15-40. Personligen tycker jag att det ger en sned bild av 2 saker. Dels hur mannen ska vara, och dels hur kvinnan skall se ut för att tillfredställa den man som idealet skapat.

Jag kan dock förstå att du opponerar dig, det är du välkommen att göra. Det är fint att du håller dig till en saklig ton!

M.v.h.

T-90

"Badrumstätning", den måste jag komma ihåg?

Men hej tjejen, gick du VVS på gymnasiet?

'amen, hallåå, vadåå?

Du har ju hela bröstet fullt med badrumstätning ju.

Hur vet man att en tjej har helt nya plastpuppor?

Hon luktar ättika!

Man måste nog ha byggt ett badrum för att förstå den sista :)

Ja alltså, det är väl klart att kroppsidealen är lite vridna, men det gäller ju hela samhället i stort (vilket kanske inte är någon ursäkt). Det är ju också en debatt som har härjat ganska så vilt de senaste åren, med anorektiska modeller och hela köret, och det är ju synd som fan om unga kvinnor ska behöva känna att de är mindre värda om de inte är 90-60-90.

Jag har läst igenom Moore nån gång och jag fick faktiskt uppfattningen om att de som tidning inte tog sig själva på så stort allvar. De är där för att tillhålla underhållning, och bara man ser det på det sättet så tror jag inte att man kan ta illa upp över det de skriver heller.

@Odh: Får testa den där nästa gång på krogen

Bra skrivet Prickskytten... Funderar lite nu faktiskt!

Det som gör mig lite... Hur ska man uttrycka sig... Nedstämd, är det faktum att många unga killar (men även äldre) har börjat se de ideal som speglas av dessa tidningar som det ENDA SANNA. Som något slags modern religion, där vi tillber kirurgiskt förändrade kroppar och enorma lån för att försöka se rikare ut än man är, och därmed häftigare!

Men, det är också sant som innan sagts här. Man behöver inte läsa tidningarna om man inte vill. Däremot känner jag till att denna typ av tidning läses friskt bland de som gör värnplikt t.ex... Är det något som FM godkänner på logementen? I min mening borde det inte vara så, om det nu är på det sättet. Förespråka jämlikhet går inte vidare bra när hälften av alla värnpliktiga stoppar skallen full av den goja som står i dessa tidningar.

Men, de få gånger jag bläddrat i dessa alster har jag som du skriver, Prickskytten, också noterat den lite... "Oseriösa" stil som däri råder. Jag vet dock inte om alla typer av killar i olika nivåer av bildning uppfattar detta. Med risk för att låta som en intelligensfascist.

/T-90

Slitz, Moore och liknande tidningar var inte OK på luckan under min vpl iaf. så var det på Lv6 05/06 och det ser säkert annorlunda ut på andra ställen.

vad gäller dessa tidningar så tycker jag nog egentligen att dessa är rätt harmlösa i jämförelse med "riktiga" porr-tidningar. och innan man hackar för mkt på slitz ska man nog börja titta lite på alla dessa dam/kvinno/tant/flick/tjej- tidningar, känns som om det är samma vara med skillnad att dom riktar sig mot kvinnor istället.

Slitz, Moore och liknande tidningar var inte OK på luckan under min vpl iaf. så var det på Lv6 05/06 och det ser säkert annorlunda ut på andra ställen.

vad gäller dessa tidningar så tycker jag nog egentligen att dessa är rätt harmlösa i jämförelse med "riktiga" porr-tidningar. och innan man hackar för mkt på slitz ska man nog börja titta lite på alla dessa dam/kvinno/tant/flick/tjej- tidningar, känns som om det är samma vara med skillnad att dom riktar sig mot kvinnor istället.

Med risk för att bli påhoppad, är det sällan om någonsin, killar verkligen får lida för tjejers sneda sexualbild på t.ex. krogen eller under militärtjänst, på arbetsplatser o.s.v. Problemet är ju inte att de är halvnakna, utan att de på exakt samma sätt som de reguljära porrtidningarna framställer tjejer som objekt. Njutningsobjekt för mannen, utan egen substans.

/T-90

jag menade inte att män fick lida för kvinnors snevridna syn, utan snarare att de får lida för att desas magasin visar samma "ideal kvinna" som slitz gör. kvinnor får alltså intrycket att dom ska se ut som modellerna i tidningen och köpa alla kläder i katalogerna. helt seriöst, vad har "blondin-bella och Ebba von Sydow gjort för att bättra på kvinnobilden egentligen?

Snälla T-90, är det verkligen så hemskt med de tidningarna du hänvisar till?

Jag antar du är rätt ung. Du skulle varit med på 70-talet då hårdporrtidningar fanns i var och varannan kiosk. Kriminaljournalen som handlade om brott hade bilder på nakna tjejer som lockelse. I lumpen var det fullt tillåtet med både Lektyr och "fibban" på luckan och t.o.m klistra upp nakenbilder på sitt skåp (insidan visserligen). Porrfilm visades på samma biografer som du såg Gudfadern, Rocky osv. Bordeller i Sverige förekom i stort antal (Sthlm hade ca 200 st på 70-talet).

Det verkar som du fått lite moralpanik. Så sätt dig och tänk på att det var värre förr...

:)

Snälla T-90, är det verkligen så hemskt med de tidningarna du hänvisar till?

Jag antar du är rätt ung. Du skulle varit med på 70-talet då hårdporrtidningar fanns i var och varannan kiosk. Kriminaljournalen som handlade om brott hade bilder på nakna tjejer som lockelse. I lumpen var det fullt tillåtet med både Lektyr och "fibban" på luckan och t.o.m klistra upp nakenbilder på sitt skåp (insidan visserligen). Porrfilm visades på samma biografer som du såg Gudfadern, Rocky osv. Bordeller i Sverige förekom i stort antal (Sthlm hade ca 200 st på 70-talet).

Det verkar som du fått lite moralpanik. Så sätt dig och tänk på att det var värre förr...

:)

Tintin

Jag är 26, -82:a således!

Haha, jag förstår dig, men det finns många anledningar till mitt nuvarande tankesätt. Dels är det mycket omdiskuterat hur den materialistiska och oerhört sexuellt snedvridna idealansamlingen påverkar unga människor idag, i mycket högre grad än på 1970-talet. Dels förekom knappast den veritabla superlista av ingrepp för att "förbättra" sin kropp, operationer, injektioner o.s.v.

Man "tillåts" inte vara nöjd med sitt eget utseende, eller att idka några av de ideal som var så starkt förknippade med 60 och 70-talen, t.ex. progrörelsen, hippiekulturen o.s.v. För att skapa en bild av vilka ideal som gäller för dagens killar och tjejer i tonåren går det alldeles utmärkt att titta in på sidan www.snyggast.se och browsa den en stund. Om du vill bli ännu mera förskräckt föreslår jag att du besöker deras chatt. :)

Jag är demokrat i själ och hjärta och känner inte att dessa tidningar bör bannlysas för den breda allmänheten, jag söker endast människor som förstår mig och delar min vy på vad som händer i dagens samhälle. Ungdomar kan inte stava till "också", men de pumpar på gym när de är 17 för att få magrutor. Ungdomar vet inte vad 8 gånger 6 är, men de dricker bantningsshakes för att killarna retar dem för fetma när de är 1.65 och väger 50 kg. Jag är helt enkelt rädd för den framtid vi skapar för oss själva och för barnen. Vi gnäller på USA och förlöjligar det som hänt där... I hate to say it... Take a look around!

/T-90

Och TV1000 efter midnatt är ju för bedrövligt!

Nä, jag tycker inte så. Och jag tycker inte att de uppräknade tidningarna är fel på något sätt. Själv så läser jag dem sällan men gjorde det oftare när jag var yngre. De är bra motvikter till det gråa samhället som vi allt som oftast har att insupa. Lite förgyllning av tillvaron helt enkelt.

/K

1969 utgick order om att bilder på utvikningsbrudar (eller pinuppor som det hette då) inte fick sitta på väggarna på logementen på F7. Farsans jobbarkompis gjorde lumpen då och i Nya Lidköpingstidningen syns en bild när han med trumpen min tar ner en pinuppa.från väggen. Dåtidens pinuppor hade ju mer kläder (och underhudsfett) är de flesta tjejer i Elloskatalogen av idag :baskerPa: Bilder på utvikningstjejer i Playboy från 1969 är bara gulliga. Det mest skrämmande är att tjejerna på de omslagen är sextioåriga tanter idag. Det var liksom mer klass då. Som tex detta http://www.playboy.com/magazine/cover-gallery/1970/03/ OBS. länk till PORRTIDNING :)

Ta Slitz mfl för det dem är, underhållning. Har läst slitz i 6-7 år eller nåt, är 72a och frugan 73a läser den också.

Frugan väger över 50kg och jag har ingen vältränad mage att visa upp, inte kåoper vi svindyra kläder och sista festen var i påskas..

Kolla in damtidningarna så är inte dem något bättre heller, kanske inte lika mkt bara bröst, men nog så tunna modeller och kroppfixering.

Ta Slitz mfl för det dem är, underhållning. Har läst slitz i 6-7 år eller nåt, är 72a och frugan 73a läser den också.

Frugan väger över 50kg och jag har ingen vältränad mage att visa upp, inte kåoper vi svindyra kläder och sista festen var i påskas..

Kolla in damtidningarna så är inte dem något bättre heller, kanske inte lika mkt bara bröst, men nog så tunna modeller och kroppfixering.

Jag får kanske klargöra litegrann...

1. Jag är såväl medveten om, som ogillar att, tidningar som riktar sig till vilket som helst av könen hela tiden ska trycka på det "korrekta sättet att bete sig/se ut/klä sig".
  2. Jag är STARKT motståndare till att föräldrar låter sina barn banta (naturligtvis är bantning okej om barnet är sjukligt överviktigt (för att klargöra ytterligare)), råpumpa på gym eftersom de har lågt självförtroende, springa runt i kjolar kortare än en normal halsduk är bred, lägga upp bilder på sig själv lättklädda eller nakna på internet, eller, att låta sina barn av manligt kön behandla flickor/tjejer som objekt. O.s.v.
  3. Jag anser att den fixering som tidningar som de jag tidigare noterat, leder till ett osunt beteende bland dagens unga.
  4. Jag är som sagt demokrat och försöker inte propagera för att rätten att läsa dessa tidningar ska dras in.

Vad jag söker här är en nyanserad debatt, något i stil med det som t.ex. Prickskytten skrivit tidigare. Att bara framhärda dessa alsters förträfflighet, då man som normalintelligent människa NATURLIGTVIS är upplyst om det samhällsklimat som råder bland unga människor idag, ger ingenting. Om man som vuxen, självständig och bildad person väljer att läsa en sådan tidning är knappast någon skada skedd. Jag är också fullt medveten om att t.ex. bröstinplantat, läppförstoringar och sjukligt stressande mellan arbete och barn för att hinna gymma i 45 minuter, eftersom man är rädd för att bli fet, idag är något som betraktas som fullt normalt och i det närmaste berömvärt beteende.

Jag kan dock fråga mig om det verkligen ska vara så. Ska det verkligen vara som en tant på P1 sade (hon var sköterska på ungdomsmottagningen), att hon får besök av mängder av tjejer med skärsår och svampsjukdomar i underlivet, eftersom de rakat könen. Anledningen varande bl.a. att deras pojkvänner krävde det (!!!), eller att omgivningen (läs klassens coolaste tjejer/kompisarna) ansåg det vara äckligt med könshår (förmodligen relativt måttligt sådant dessutom) på en fjortonårig flicka. Vad skapar vi för bild av oss själva och andra? Ska vi som vuxna i dessa fall befästa sådana, i förlängningen, kroppsligt skadliga beteenden, genom att trycka på det "korrekta" utseendet genom vår selektiva mediebevakning?

Jg kan bara hoppas att någon håller med mig. Åtminstone till viss del. Sanningen är ju trots allt den, att oavsett om man föredrar dessa tidningar eller inte... Kommer idealen någonstans ifrån, och jag vågar sätta skjortan på att det inte är gymnastikläraren.

/T-90

Men T-90 du vill ju inte ha debatt!

Du vill inte höra att tidningarna är bra,

Att bara framhärda dessa alsters förträfflighet, då man som normalintelligent människa NATURLIGTVIS är upplyst om det samhällsklimat som råder bland unga människor idag, ger ingenting.

Men jag ska svara ändå, för att jag tycker att det är kul:

1. De tidningar som du angivit brukar ha ganska mycket självdistans och sällan utge sig för att ange "det korrekta sättet. Oftast så överdriver de medvetet för att vara lite balla. Ta dem inte på sånt stort allvar. Det är inte meningen nämligen.

2. Jag tycker att föräldrarna har ansvaret för sina barn med allt vad det innebär. Att man förbjuder lite äldre barn att leva ut är ett säkert sätt att få dem att gå rejält över gränsen senare. Det måste vara rim och reson.

3. Hur pass väl dokumenterat är den negativa påverkan som FHM, Moore, mfl har på ungdomen? Jag är tämligen övertygad om att du överdriver just de tidningarnas påverkan. Då är damtidningarna snarare de du ska vända dig mot.

4. Vad tusan har ett statsskick (demokrati) med utgivning av tidningar? Jag tror att du refererar till möjligheten att välja själv som brukar kopplas samman med demokratiskt statsskick då detta anses civiliserat.

Summa summarum. Väderkvarnar är inte onda och därför behöver man inte slåss mot dem.

/K

Krook

Jag tar till mig dina argument och funderar över dem. Det är vad som kännetecknar debatt. Debatt anser jag det dock inte vara när jag efterlyser seriösa svar och får svar i stil med att jag bör tagga ner eftersom jag är för ung, eller att jag inte var med förr, när porrtidningar förekom överallt (tydligen...). jag har hittills knappt sett ett enda seriöst motargument till mina teser (undantaget det just du skrev i inlägget ovan och det Prickskytten skrev tidigare). En debatt som går ut på att lägga sin ålder i vågskålen och förlöjliga den man debatterar med kan jag knappast ta på allvar.

Att i princip samtliga som skrivit i tråden väljer att tycka något annat än mig är en självklar rättighet och något jag knappast opponerar mig mot, men när flera personer väljer att göra narr av andras åsikter, av den enkla anledningen att de inte delar dem, tycker jag att jag har rätt att kraftigt argumentera för min sak. Jag kan på intet sätt varken beklaga eller förringa det faktum att jag själv tycks ha utvecklade åsikter, medan andra finner det för gott att hänvisa till Fibban på 70-talet.

För att nu besvara dig lite i det du skrev innan kan jag på flera punkter hålla med dig, något jag dock funderar över är detta:

1. Eftersom ni verkar misstro min förmåga att ta dessa tidningar på det "ironiska" sätt ni menar (och jag håller med om) att de är skrivna på, hur tror ni då att en normalintelligent 15-åring ser dem???
  2. Föräldrarna har naturligtvis ansvar för sina barn, fattas annat, där håller jag alltså helt med dig.
  3. Anledningen att jag syftar till just tidningar som Slitz m.fl. beror på mitt kön. Jag är väl medveten om att damtidningarna beskriver en, på sina ställen, ganska hårresande syn på kropps och beteendeideal. Bör man dock råna gamla tanter bara för att andra gör det? Faktum kvarstår än idag, det är i många fler fall tjejen som är styrd av vad killen förväntar sig av dem, än det är tvärt om (även om det omvända börjar yttra sig allt mer).
  4. Demokrati är i hög grad relevant, då jag försäkrar mig om att inte framstå som något slags censor som ska/vill förbjuda andra att läsa en viss tidskrift. Om jag uttryckte mig något slarvigt får jag väl ta det på köpet. Slarvigheten kan dessutom bero på att jag tidigare, mot min mening, framstått som något fascistoid. Det är inte alls min mening.

Slutligen, om fler skrev som du, Krook, precis gjorde... Skulle jag inte behöva vara så förbannat monologistisk (jag vet att det är ett skumt och självbyggt ord, men ni förstår nog meningen)! Jag vill ha debatt, men det går ju inte att debattera med inlägg som avsiktligt vill förringa mig genom att påtala saker som hände innan min födelse och som jag därför knappast kan ha några relevanta förstahandserfarenheter av!

/T-90

Svarar lite snabbt med en kommentar utan att ha läst igenom tråden.

Det märkliga med denna debatt är att det alltid är männen det klankas ner på. Var på jobbet idag och såg en headline för en ledande "tjejtidning", denna löd så pimpar du din pojkvän. Tipsen handlade allt från att få män att gå och träna till att bli mer modeintresserade. Själva bilderna från artieln var så klart med snygga och vältränade manliga modeller.

En mer nyanserad debatt tack om det nu behövs en.

Varför jag väljer att läsa tidningar:

1. Underhållning

Jag läser deckare, tittar på 90minuters Hollywoodproduktioner och annan sån lättviktig kultur. Det är jämförbart med dessa tidningar.

2. Underhållning

Om jag vill lära mig något så läser jag avhandlingar från Högskolor och Universitet eller motsvarande facklitteratur.

3. Underhållning

Jag upplever inte att jag blir förminskad av att jag som man schabloniseras i tidningar. Tvärtom så kan jag ha nöje av alla de ibland pubertala reportagen (tex det om "elitsoldaterna" i Liberia). Det är ju kul.

4. Underhållning

Att det förekommer bilder på fina människor gillar jag. Jag gillar sånt som är snyggt, även om jag aldrig själv kommer att se sån ut (igen :baskerPa: ).

5. Underhållning

Världen är alldeles för grå och trist som den är. Det behöver till lite krydda i tillvaron. TV-utbudet får inte bara bestå av CNN och Discovery utan måste ha lite mysk också.

/K

Krook

Så du anser inte att det är den minsta skillnad på läsaren, när du som (åtminstone av ditt skrivande att dömma) utbildad, bildad och belevad människa läser Slitz eller Okej, och när en finnig fjortis med lågt självförtroende läser dem???

T-90

Tips från BlåGul:

Är man med i debatten läser man också vad de man debatterar med skrivit. Alla förväntar sig att övriga skall läsa det man själv skriver, då är det inte för mycket begärt att göra detsamma tillbaka. Det är riktigt ohyfsat att inte orka läsa en tråd på 18 inlägg men ändå ge sig in i debatten.

Håll debatten i denna tråd till ämnet, eventuella klagomål på övriga medlemmars debatteknik tas med BlåGula i dagrummet, inte i tråden.

Läs, tänk, läs, fundera, tänk, fundera, tänk, fundera, svara!

Vc_90

BlåGul

Krook

Så du anser inte att det är den minsta skillnad på läsaren, när du som (åtminstone av ditt skrivande att dömma) utbildad, bildad och belevad människa läser Slitz eller Okej, och när en finnig fjortis med lågt självförtroende läser dem???

T-90

Finniga fjortisar med dålig självförtroende blir varken bättre eller sämre människor av att de får eller inte får läsa Slitz och Okey. Dessutom har finniga fjortisar föräldrar som har ansvar för att Slitz inte är ungarnas enda informationskanal. För att inte tala om att fjortisar har skolplikt. Dåligt självförtroende botas inte med att rycka tidningar hur händerna på ungarna, det botas genom att lyssna på deras behov, att se dem och att ge dem möjligheter att lyckas i tillvaron utifrån sina individuella förutsättningar. Men att skapa en sådan tillvaro är betydligt svårare än att gnälla på en handfull tidningar.

Vi kan dra en parallell till den fara du målar upp och den som brukar hängas fram när det handlar om unga och porr på nätet. Läsvärt är exempelvis den här artikeln om en studie från statliga Medierådet.

Den generella fara du målar upp finns helt enkelt inte; ungar är inte dumma i huvudet, de klarar alldeles utmärkt av att skilja på verklighet och fantasi.

Att använda ungar som slagträ mot sånt man personligen tycker illa om, men egentligen inte har nått annat än känsloargument mot är inget annat är gammalt cirkelresonemang.

http://en.wikipedia.org/wiki/For_The_Children_(politics)

Dessutom tycker jag att tonen i ditt inlägg andas övermänniska rätt ordentligt. Så länge man är en "utbildad, bildad och belevad människa" är det tydligen ok att läsa Slitz, för då tar man inte skada. Gissar jag rätt om jag säger att du själv anser dig vara just en "utbildad, bildad och belevad människa"? Är det inte exakt den typen av argumentation som du själv störde dig på när du upplevde att nån avfärdade dig med hänsyn till din ålder?

T-90, mitt inlägg var inte tänkt att förringa dig som du verkar tagit det som utan helt enkelt att få dig att se på saken med lite perspektiv. Istället för att hetsa upp dig och måla upp skräckscenarion om att "finniga 14-åringar" förstörs genom att läsa tidningar som Slitz så kanske det är bra att ha lite perspektiv på saker. Därför berättade jag om hur det kunde se ut på 70-talet i min ungdom.

I alla tider har "vuxet" folk varnat om att ungdomen förstörs av diverse moderna företeelser, några exempel: Under tidigt 1900-tal var det dragspelsmusiken, på 40-talet var det dansbanorna som förstörde ungdomen och låg bakom allt våld, bio var ett annat hatobjekt (i Jönköping fick inte tidningarna ha bio-annonser ens), under modern tid har det varit videovåld och dataspel.

Allting i samhällsutvecklingen är inte bara positivt, men ungdomar har alltid haft och har mer distans till saker än vad "vän av ordning" ofta tror.

Kan du inte glädjas åt att den målgrupp (ynglingar) som på 70-talet läste Lektyr (även om den tidens Lektyr inte var samma som dagens grova Lektyr, så innehöll den faktiskt porr) nu läser betydligt mildare tidningar som Slitz och Moore.

Samt att Bordellbesök numera är kriminaliserat och bordellerna inte längre allmänt accepterade.

Krook

T-90

Nej, jag tycker inte att det är någon större skillnad nej. Jag vet vad jag läste när jag var 14-15 och det var inte så snäll som Slitz, mfl. Dessutom så finns det verkligen många som ifrågasätter min bildning. Jag anses inte vara utbildad, bildad eller belevad. Det är kanske därför jag (ibland på mission) läser FHM, mfl? :dribble:

/K

Tjenare!

Personligen tycker jag att tidningar som Slitz är vidriga alster fyllda av mjukporr, kvinnoförnedring och idiotiska "reportage" som förminskar oss män till dreglande offer. Enligt dessa tidningar är den ultimata mannen inte mer än ett mindless freak som gillar bilar, kläder ingen normal arbetande person har råd att köpa och pinnsmala tjejer med badrumstätning i brösten.

Nog med skäll, det är ändå inte därför jag är här. Jag undrar om det finns andra killar (jag verkar ha svårt att hitta dem irl) som delar min åsikt. Av samma, eller andra orsaker! Skriv! Vad tycker ni, och varför?

Jag undanber mig kommentarer från omogna människor som sätter sin ära i att försvara tidningarna. Håller ni inte med mig, försök att ge mig motargument!

M.v.h.

T-90

Själv läser jag dem mera sällan, och köper dem aldrig nuförtiden, men det beror inte på att jag förminskas som "man" i dem eller att "kvinnor objektifieras" utan pga att de tråkar ut migmen jag ser att de finns av en anledning och att de kanske till och med är ett vettigt alternativ till vanliga porrblaskor.

Sen har jag en fundering kring dina formuleringar i trådstarten.

Du börjar med att skälla ner en företeelse och förklara att du inte vill ha några kommentarer från en kategori du kallar omogen eftersom de har en annan syn på saken än dig....

Skön forumskultur va? Är det inte bättre att bemöta eventuella omogna inlägg med mogen retorik istället?

framställer tjejer som objekt. Njutningsobjekt för mannen, utan egen substans.

/T-90

Hm. Jag har läst o tittat i diverse tidningar, i allt från farsans gammla tyska porrtidningar jag hittade gömda i klädkammaren när jag var tonåring till någon slitz eller nåt i nutid. Inget jag själv köper nuförtiden eftersom det mesta finns att hitta på internet. För mig har det alltid handlat om att se på ett objekt och bli kåt. Är inte det lite av själva grejen med dessa blaskor. :dribble:

Ingen jag känner är så speciellt intresserad av att se den C-kupade tjugotreåringen på omslaget som något annat än en brud man önskar att man hade hemma för tillfället. Jag ser inget fel i det. Jag har ingen förståelse för den hysteri över detta. Jag behandlar fortfarande kvinnorna med respekt trots 523 lästa porrblaskor, 221 slitna p-rullar o mer hemsidor än jag trodde fanns på internet som man tittat på. (jag kanske överdriver siffrorna lite men jag tror att ni förstår vad jag vill ha fram)

Det handlar inte om vilken bild dessa tidningar ger av tex brudar. Det handlar om uppfostran. Om föräldrarna ser till och ger sina barn en riktig uppfostran, tar sig tid till att faktiskt se vart deras tonåringar tar vägen, lär dom rätt och fel samt att respektera individerna, då kommer också den översexuella tonåringen att kunna se porrblaskan för vad den är.

Dock så kan jag bli irriterad över att se en slitz sitta precis bredvid kassan på ica eftersom föräldrar inte kan välja bort vad deras barn ser där. Jag ser då hellre att man som på många ställen har dessa tidningar i lådor med namnet på.

Krook

T-90

Finniga fjortisar med dålig självförtroende blir varken bättre eller sämre människor av att de får eller inte får läsa Slitz och Okey. Dessutom har finniga fjortisar föräldrar som har ansvar för att Slitz inte är ungarnas enda informationskanal. För att inte tala om att fjortisar har skolplikt. Dåligt självförtroende botas inte med att rycka tidningar hur händerna på ungarna, det botas genom att lyssna på deras behov, att se dem och att ge dem möjligheter att lyckas i tillvaron utifrån sina individuella förutsättningar. Men att skapa en sådan tillvaro är betydligt svårare än att gnälla på en handfull tidningar.

Vi kan dra en parallell till den fara du målar upp och den som brukar hängas fram när det handlar om unga och porr på nätet. Läsvärt är exempelvis den här artikeln om en studie från statliga Medierådet.

Den generella fara du målar upp finns helt enkelt inte; ungar är inte dumma i huvudet, de klarar alldeles utmärkt av att skilja på verklighet och fantasi.

Att använda ungar som slagträ mot sånt man personligen tycker illa om, men egentligen inte har nått annat än känsloargument mot är inget annat är gammalt cirkelresonemang.

http://en.wikipedia.org/wiki/For_The_Children_(politics)

Dessutom tycker jag att tonen i ditt inlägg andas övermänniska rätt ordentligt. Så länge man är en "utbildad, bildad och belevad människa" är det tydligen ok att läsa Slitz, för då tar man inte skada. Gissar jag rätt om jag säger att du själv anser dig vara just en "utbildad, bildad och belevad människa"? Är det inte exakt den typen av argumentation som du själv störde dig på när du upplevde att nån avfärdade dig med hänsyn till din ålder?

Knekt,

Jag har inte påstått att ungdomar skulle vara dumma i huvudet. Vad jag däremot påstår är att samhället går mot en utseendefixering som JAG inte är vidare förtjust i. Att du vill påstå att jakten på ett (i mina ögon) osunt utseende (se operationer m.m.) inte spelar någon roll, och dessa mediers inverkan inte finns, är din grej. Jag beaktar det du skriver, men kan näppeligen hålla med. Om media inte är grogrunden för olika klädmässiga eller hälsomässiga ideal, vad är det då??? Vi kan ju knappast se till Paris eller Hollywood.

Vad utbildad, bildad o.s.v. beträffar menar jag att en person som har mer perspektiv på tillvaron än en fjortonåring som knappt börjat åttonde klass, bör kunna skilja på fantasi och verklighet, eller om du så vill, sunt och osunt (lägg märke till att sunt och osunt är MIN formulering). Jag gissar på att du har militär erfarenhet, kan ej se vad det står nu när jag sitter här och skriver. Låt mig då ställa en fråga, vad just utbildning, omvärldskunskap m.m. beträffar... Skulle du vilja ha en nyinryckt rekryt, utan tillräcklig kunskap med dig i din stridsvagn när du rycker ut i krig? Det handlar ju om att förstå vad man läser, och förstå att ett utseende man opererat sig till, och i många fall även fyllt ut med byggmaterial knappast är naturligt eller att föredra. Återigen, är det sistnämnda MIN åsikt.

Vad tonen i mitt inlägg beträffar tycker jag inte att jag uttryckt mig på det sätt du beskriver. Liksom alla andra människor är jag fullt berättigad till mina åsikter, och att uttrycka dem fritt. Och nej, det har inte ett dugg att göra med argumentationen där jag avfärdades med hänsyn till min ålder. Dels är åldern inget man kan göra något åt, eftersom man är den ålder man är, tills man blir äldre. Dels avfärdades jag dumt nog med argument jag INTE KUNDE ha någon PERSONLIG ERFARENHET av. Bildning och utbildning är något alla människor inom ramen för sin egen kapacitet kan förbättra eller VÄLJA att inte förbättra.

Slutligen förbehåller jag mig rätten att gnälla hur mycket jag vill på tidningarna. Och omogna inlägg behöver vi inte ens bry oss om, eftersom du inte lagt in något sådant, utan skrev från DITT hjärta, vad DU tyckte! Jag ska med stort intresse läsa debattartikeln och Wikipediasidan! Tack för dessa!

Tjenare!

M.v.h.

T-90

Själv läser jag dem mera sällan, och köper dem aldrig nuförtiden, men det beror inte på att jag förminskas som "man" i dem eller att "kvinnor objektifieras" utan pga att de tråkar ut migmen jag ser att de finns av en anledning och att de kanske till och med är ett vettigt alternativ till vanliga porrblaskor.

Sen har jag en fundering kring dina formuleringar i trådstarten.

Du börjar med att skälla ner en företeelse och förklara att du inte vill ha några kommentarer från en kategori du kallar omogen eftersom de har en annan syn på saken än dig....

Skön forumskultur va? Är det inte bättre att bemöta eventuella omogna inlägg med mogen retorik istället?

GC1,

Jag kan i ljuset av det du skrev hålla med om att min formulering i den ursprungliga texten var lite misslyckad. Det krävdes dock ett välskrivet inlägg från Dig innan jag insåg detta. Jag skall banka huvudet mot väggen en stund och hoppas att det hjälper! :Malaj:

Dock vill jag förtydliga att jag inte har något emot att andra gillar dessa tidningar, det jag undanber mig... Om jag får omformulera en aning, är människor som inte har något annat att tillföra den här diskussionen än inlägg av typen: "Vafan, eru bög eller?". Det har vi ju också sluppit!

Jag kan också påpeka att jag i stora drag är jävligt imponerad över det sätt som läsare av dessa tidningar har lagt ut sina teser. Om jag vid en viss tidpunkt trodde att de alla var dumma, hade jag mer än fel (ytterligare några bankningar med huvud mot vägg). Där ser man hur rigid man kan bli i sitt tankesätt. Även om andra endast tycks reta sig på mig, tycker jag att det är både intressant, spännande och givande att läsa det ni alla skriver!

Krook,

Du är bildad, och förmodligen ganska högt utbildad också (det senare vet jag naturligtvis inget om egentligen), ett antagande jag tror de flesta gör när de ser dig skriva lite längre och mer invecklade inlägg. Om Du dock vill framhålla att du är obildad, och trivs med detta... Be my guest! Tillåt mig dock att ha en avvikande åsikt.

/T-90

Låt oss för debattens skull stoppa editionen (utgivningen) av dessa tidningar. Vad skulle bli bättre då?

Vad skulle inte internet leverera i form av motsvarande bilder?

Själv så ser jag hellre att mina blivande fjortis-söner läser Slitz (mfl) än pr0n-surfar högt och fritt på internet. Jag ser hellre att bilden förmedlas genom media som jag kan ha översikt över än media där jag inte kan ha översikt.

Men å andra sidan så finns det så många andra ideal-skapande sammanhang så att killtidningsläsning i pojkrummet inte torde göra varken från eller till.

Vad innebär gymkulturen för idealsökanden?

Vilken betydelse har Top model på TV3?

Vilken betydelse har en statistiskt uträknad "norm-BMI" för dagens unga? Den norm-BMI:n finns och är uträknad på vilken fettmängd som anses vara osund.

Nu sticker jag ut hakan och säger att Slitz (mfl) innebär positiv fokusering på den egna kroppen. Dagens ungdom (!) är i gemen i alldeles för dålig fysisk form och behöver påtalas detta. Då kan det vara bra att se motsatsen på bild.

Då kan ungdomen lägga sig mitt emellan och pricka rätt i ett sunt hälsosamt fysiskt tillstånd.

/K

Låt oss för debattens skull stoppa editionen (utgivningen) av dessa tidningar. Vad skulle bli bättre då?

Vad skulle inte internet leverera i form av motsvarande bilder?

Själv så ser jag hellre att mina blivande fjortis-söner läser Slitz (mfl) än pr0n-surfar högt och fritt på internet. Jag ser hellre att bilden förmedlas genom media som jag kan ha översikt över än media där jag inte kan ha översikt.

Men å andra sidan så finns det så många andra ideal-skapande sammanhang så att killtidningsläsning i pojkrummet inte torde göra varken från eller till.

Vad innebär gymkulturen för idealsökanden?

Vilken betydelse har Top model på TV3?

Vilken betydelse har en statistiskt uträknad "norm-BMI" för dagens unga? Den norm-BMI:n finns och är uträknad på vilken fettmängd som anses vara osund.

Nu sticker jag ut hakan och säger att Slitz (mfl) innebär positiv fokusering på den egna kroppen. Dagens ungdom (!) är i gemen i alldeles för dålig fysisk form och behöver påtalas detta. Då kan det vara bra att se motsatsen på bild.

Då kan ungdomen lägga sig mitt emellan och pricka rätt i ett sunt hälsosamt fysiskt tillstånd.

/K

Jadu Krook,

Det var en hel del vettiga argument du kom med här. Att stoppa utgivningen är nog ingen bra idé. Det blir ju lite censur över det hela och det vill vi ju inte. Jag kan också till fullo hålla med dig om det du skriver angående vad du som person skulle vilja att dina barn läste/såg och inte läste/såg. Men hur vet du vad de tittar på på internet när du inte håller uppsikt? Naturligtvis sitter de och glor på porr av alla de slag. Det gjorde ju jag själv och alla mina vänner i den åldern. Om jag framstått som totalabsolutist eller liknande vill jag nu förtydliga att så inte är fallet. Åtminstone inte i mina yngre dagar.

Problemetför mig just nu är att jag inte, som ni tidigare påpekat, borde ha begränsat mig till just dessa tidningar. En miss från min sida, och den får jag väl leva med. Hela faderullan med dessa tidningar, tjejtidningar o.s.v. ända fram till Top Model, Big brother o.s.v. borde egentligen ha tagits med i beaktandet, precis som du skriver. Jag kan dock inte riktigt säga att jag inte tycker att t.ex. Slitz spelar stor roll i sammanhanget. Denna typ av tidning är väldigt utbredd bland unga män/pojkar idag, och står givetvis för en stor del av strömlinjeformandet inom kroppsideal.

Av egen erfarenhet, eftersom jag jobbar på en arbetsplats med mycket unga män, kan jag säga att jag anser fixeringen vid den egna kroppen vs. hur den ideala flickvännen bör (eller i vissa fall MÅSTE) se ut är ganska, jag finner inte bättre ord, skrämmande. Det ägnas ingen som helst tanke till goda samtal eller kompatibilitet vad intressen, tycken eller annat beträffar, det enda som är viktigt är om tjejen i fråga har stora bröst och en fin rumpa. Jag menar, visst, jag kan hålla med dig om att det är fint att titta på en välformad byst eller en fin rumpa, man är ju inte mer än man. Men, bör inte tjejer och killar ledas mot en kultur där man också ser till annat när det gäller synen på det motsatta könet?

Dessutom kan jag hålla med dig i ditt påstående att den dåliga fysiska konditionen bland dagens unga (och mig själv, tyvärr) är högst oroande. Dock vill jag inte hålla med dig om att bilder på silikonstinna modeller kommer att avhjälpa detta. Oavsett våra olika åsikter i det mesta kan du nog hålla med mig om att sundhet inte går över magrutor eller stora biceps. Det handlar om god grundkondition och att trivas med att leva i sin egen kropp.

/T-90

Är man så enkelspårig, lättpåverkad och har så dåligt självförtroende att man tror att man måste ändra på sig själv bara för att man ser "vackra" människor i tidningar som dessa så är det enligt mig inte tidningarna det är fel på, utan självkänslan. Och då är det den man ska jobba med istället för att skylla på konstiga ideal och tidningar med människor som många anser vara vackra.

Aftonblaskan och liknande tidningar (för att inte tala om alla dessa tjejtidningar) är minst lika pådrivande i den här frågan då det haglar artiklar om "så går du ner 4 kilo på 3 veckor", "nya mirakelbantningen", "kändisarnas bantningstips" osv osv.

Låt folk få välja sin lektyr själva utan att börja peka förmanande på dom, vissa vill ha Teknikens Värld eller Bilsport och andra vill ha annat.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...