emcom Posted March 1, 2003 Report Posted March 1, 2003 Någon som har kraven för att få "PEK-märket". Frågar här eftersom våra befäl vägrar få tummen ur och plocka fram dom. Går förmodligen fortare här. Quote
The Swede Posted March 1, 2003 Report Posted March 1, 2003 Be att få titta i SkjutR A PEK del 1 sid. 102. För Utbildningstecken 1 (gevär med stjärna) krävs: Godkänd ehv grundövn. 1-11 Godkänd p-skott grundövn. 1-8 Godkänd i skjutövn. 1-14 samt 16-17 För utbildningstecken 2 (gevär/stjärna/lagerkrans) krävs utöver ovanstående: Godkänd skjutövning 18-23 The Swede Quote
1MPJ Posted March 1, 2003 Report Posted March 1, 2003 De är ju jävligt fula tyvärr så de är väl knappast någon ide att ha på uniformen dessutom har väl varenda jävel ett eller? Quote
Guest Lindman Posted March 1, 2003 Report Posted March 1, 2003 The Swede: Måste man bara vara godkänd på övningarna? Finns det inte något krav på max antal försök per serie? Eller det har de bara i åtanke för prisskjutningarna? Quote
113JOR Posted March 1, 2003 Report Posted March 1, 2003 Vad gör man för att få den med bara gevär, UTAN stjärna och lagerkrans? Ladda o patron ur? ;) /JOR - som bara har ovan märke Quote
NBC Posted March 1, 2003 Report Posted March 1, 2003 Grr ja blir så arg på våra lata befäl, vi har haft ett flertal "slappar dagar" då vi kunde gjort bättre saker än å slappa t.ex skjutit PEK så att man fått det förbaskade märket. Samma sak med "Granen" (överlevnadsmärket), vi var ute i 3 dagar utan mat, men det fanns ingen utbildad överlevnadsinstruktör med så det var inte giltigt eller nåt sån skit. Grr hata dessa byråkrater... Quote
Fu Dahlberg Posted March 1, 2003 Report Posted March 1, 2003 Grr ja blir så arg på våra lata befäl, vi har haft ett flertal "slappar dagar" då vi kunde gjort bättre saker än å slappa t.ex skjutit PEK så att man fått det förbaskade märket. Samma sak med "Granen" (överlevnadsmärket), vi var ute i 3 dagar utan mat, men det fanns ingen utbildad överlevnadsinstruktör med så det var inte giltigt eller nåt sån skit. Grr hata dessa byråkrater... Bara att vänja sig... Så är det på T2... Men, märken är ju inte allt... Quote
106 Posted March 1, 2003 Report Posted March 1, 2003 Jag har även sett ett pek-märke med orange kant (ser i övrigt ut som den med lagerkrans) som tydligen skulle vara skarp-/prickskytt. Vet någon om detta stämmer och i så fall vad var kraven? Quote
The Swede Posted March 1, 2003 Report Posted March 1, 2003 Lindman. Med "godkänd" menas att man ska ha klarat övningarna på stipulerat antal försök. 113JOR. Det märket finns inte längre. The Swede Quote
Forumsledning Kimster Posted March 1, 2003 Forumsledning Report Posted March 1, 2003 Samma sak med "Granen" (överlevnadsmärket), vi var ute i 3 dagar utan mat, men det fanns ingen utbildad överlevnadsinstruktör med så det var inte giltigt eller nåt sån skit. Grr hata dessa byråkrater... Nu hoppas jag du inte ber att få granen pga att ni snyltade omkring i en skog i 3 dar.. Det är liiite mer komplicerat än så att få utbildningsbeviset Bestämmelser för utbildningsbevis GRANEN Quote
HvPrsk Posted March 1, 2003 Report Posted March 1, 2003 Jag har även sett ett pek-märke med orange kant (ser i övrigt ut som den med lagerkrans) som tydligen skulle vara skarp-/prickskytt. Vet någon om detta stämmer och i så fall vad var kraven? Mig veterligen finns inget sånt märke för prickskyttar. Det är bågen som gäller.... Quote
NBC Posted March 1, 2003 Report Posted March 1, 2003 (edited) Vad jag kanske missade att skriva var att jag tyckte att det var dåligt av befälen att inte ge oss möjligheten till att få Granen då vi ändå i mitt tycke hade klarat den svåraste delen. Överlevnad i 3 dygn i stekande sommarsol utan mat och vatten. Den teoretiska delen är väl som det mesta annat i FM, man måste vara helt tappad bakom flötet för att misslyckas. Sen gjorde vi om nästan samma sak i december månad under den interna övningen "Beatrice", i -10 15 graders kyla, dock så kunde vi inte gräva en snöbivack då klimatet i Götaland sällan kan erbjuda så mycket snö. Istället fick vi nöja oss med ett litet kapell mellan två träd. Samt att vi fick tillbringa en av nätterna (10 timmar) i skyddsmasken, samtidigt som vi hade 3 olika vaktposter. Sorry det blev visst väldigt OT....men men Edited March 1, 2003 by Fu Tangsjö Quote
Forumsledning Kimster Posted March 1, 2003 Forumsledning Report Posted March 1, 2003 Vi rullar in på tråden igen.. / Blågul Quote
NBC Posted March 1, 2003 Report Posted March 1, 2003 Under vår GSU gick det nåt rykte om att man bara hade visst antal totala försök på sig att klara PEK övningarn om man skulle få märket. Men efter att ha läst här så verkar det som om det bara var taget ur luften, nån som vet? Quote
106 Posted March 1, 2003 Report Posted March 1, 2003 Med "godkänd" menas att man ska ha klarat övningarna på stipulerat antal försök. Nja läs igen Quote
Berkyboy Posted March 1, 2003 Report Posted March 1, 2003 Det finns fler olika märken. Dels så finns det tygmärket som ni talat om tidigare med ett vapen och eventuella stjärnor och kransar runt. Sen finns det även ett automatvapenskyttemärke som man kan erhålla om man skjuter tillräckligt bra i vissa övningar. Dessa övningar är bl.a. att springa 25m fram till 100metersvallen, skjuta tre skott stående, lägga sig ner i liggande skjutställning och skjuta tre skott liggandes. Allt detta under ett visst tidskrav, jag tror det är 50sek. Det är ca 8-9 st olika övningar som skall klaras av. Om man skjuter tillräckligt bra kan man få antingen guld silver eller brons. Denna medalj fästes på bröstet på permisuniformen. Quote
106 Posted March 1, 2003 Report Posted March 1, 2003 Precis, det är vissa av övningarna i peken som skall ha klarats på ett visst antal serie. Kommer inte ihåg vilka men jag misstänker att The Swede snart kommer berätta. Det finns även belöning i form av pengar eller ett stort runt märke som jag glömt bort vad det heter. Sedan finns det ju liknande märken för pistolskytte, skidåkning och en massa annat. På 40-talet fanns det även ett för flygförare som lyckades bra i mästerskap i skjutning mot markmål. Tvågrensmärke löpning/skjutning: 2 + 2 km löpning med vapen 2*6 skott på 1/6-figur på 100 m båda figurerna skall vara träffade (med minst 3 skott tror jag). bom ger 1 minuts tillägg krav för guld: totalt 30 min (har för mig att det ökats till 35 eller 40 min) Quote
The Swede Posted March 1, 2003 Report Posted March 1, 2003 Åh va jobbig du är "106". Kan ni inte gå till förrådet själva och hämta ut SkjutR A PEK del 1 och 2 så slipper jag sitta och skriva av. Passa samtidigt på att ta ut den gula "PEK-plattan" med M-nummer 7742-111041 M PEK ak, pskott. Nåväl, här kommer det. Skjutövning 1-15: högst 4 serier/soldat Skjutövning 16-17: högst 5 serier/soldat Skjutövning 18: högst 3 serier/soldat Skjutövning 19-23: högst 4 serier/soldat Skjutövning 24-25 hittar jag inget max på (lv-skjutning) Av dessa ingår följande övningar i automatvapenmärket: Skjutövn, 6,7,10,11,14,17 För dessa gäller: Guld: Minst fem av övningarna godkända i den första serien och en senast i den tredje serien. Silver: Minst fyra av övningarna godkända i den första serien och övriga senast i den tredje. Brons: Minst tre av övningarna godkända i den första serien och övriga senast i den tredje. Utöver dessa finns prisskjutning och medaljskjutning men det orkar jag inte gå in på nu. The Swede Quote
LeadHead Posted March 2, 2003 Report Posted March 2, 2003 Be att få titta i SkjutR A PEK del 1 sid. 102. För Utbildningstecken 1 (gevär med stjärna) krävs: Godkänd ehv grundövn. 1-11 Godkänd p-skott grundövn. 1-8 Godkänd i skjutövn. 1-14 samt 16-17 Det där var lite mysko i våra PEK-böcker är övning 1-3 ehv, 4-5 pskott, 6-7 ehv, 8-9 något annat (pskott? ksp?) samt övn 10-11 ehv. Ingen indelning mellan vapenkategorier alltså. Quote
LeadHead Posted March 2, 2003 Report Posted March 2, 2003 Dessa övningar är bl.a. att springa 25m fram till 100metersvallen, skjuta tre skott stående, lägga sig ner i liggande skjutställning och skjuta tre skott liggandes. Allt detta under ett visst tidskrav, jag tror det är 50sek. Låter som övning 11: 25 m löpning till 100-metersvallen (på egenhändigt upptrampad snöstig i vårt fall), 2 skott stående mot helfigur, ner i liggande, magasinbyte, två skott mot tredjedelsfigur. Tid för detta: 30 sekunder. Träffkrav: 1 träff per tavla. Quote
The Swede Posted March 2, 2003 Report Posted March 2, 2003 PEK står för Pansarskott Eldhandvapen Kulspruta Därav blandningen. För att erövra märkena måste man skjuta godkänt med både P-skott och eldhandvapen. Har man ksp som huvudbeväpning måste även det vara godkänt. The Swede Quote
NBC Posted March 2, 2003 Report Posted March 2, 2003 Jag har hört att man kan vinna pengar också, nån som vet vilken summa. Den kan ju inte direkt vara astronomisk med tanke på FM generösa lön till alla Vpl. Quote
Doyle Posted March 2, 2003 Report Posted March 2, 2003 500:- är det väl man kan kamma hem? FM's "lön" är väldigt generös. Gratis mat, kläder och logi ingår. Glöm inte det B) Quote
NBC Posted March 2, 2003 Report Posted March 2, 2003 Jo det gör det ju faktiskt, man måste dock slita för brödfödan i många fall Quote
106 Posted March 2, 2003 Report Posted March 2, 2003 Nuförtiden får väl alla vpl full ersättning oberoende av hur länge de legat inne. Har även hört att de får ett riktigt fett utryckningsbidrag. Själv började jag på 40 kr/dag. Quote
Doyle Posted March 2, 2003 Report Posted March 2, 2003 (edited) Det här hör inte till tråden. Men Alla VPL har 66/dag under hela sin GU. Och vid MUCK får man ut 66xAntalet dagar=Stor summa pengar. Edited March 2, 2003 by Doyle Quote
106 Posted March 2, 2003 Report Posted March 2, 2003 Fel av mig, jag läste bara de senaste inläggen, jag är kass. Åter till tråden då, hur är det med Ak5B? Är det högre krav eller genomförs PEK endast med vapen med öppna riktmedel? Quote
Doyle Posted March 2, 2003 Report Posted March 2, 2003 (edited) Givetvis finns det en PEK-övningar för Ak5b Edited March 2, 2003 by Doyle Quote
MKS GB Posted March 2, 2003 Report Posted March 2, 2003 Ak5b och Ak4or kraven står till och med i samma PEK bok som alla använder sig av (frånsett K-pist och Pistol).. Quote
Sniff Posted March 2, 2003 Report Posted March 2, 2003 Hade lite otur när jag höll på med att ta PEK märket, jag & en annan blev klart med alla ehv övningar långt tidigare än de flesta andra i plutonen, så de resterande pekskjutningarna roade vi oss med lite egenhändigt snickrade övningar typ. 20 plugg, jakskotts mot helfigur 400 meter, ganska kul faktiskt Vi båda hade dock missat EN enkel övning med p-skott, befälen hade försäkrat att denna skulle komma senare igen, men då den dagen äntligen kom så behövde strv kompaniet "plötsligt" en ledningsvagn med tillhörande bessätning... jag --> alla andra --> :rocket: för övrigt kan nämnas att strv övningen bestog av att köra till punkt A & avvakta där tills övningen är slut Quote
Recommended Posts