113JOR Posted March 2, 2003 Report Posted March 2, 2003 Lindman. Med "godkänd" menas att man ska ha klarat övningarna på stipulerat antal försök. 113JOR. Det märket finns inte längre. The Swede Konstigt med tanke på att det är med i UniR 2003 under utbildningstecken /JOR Quote
106 Posted March 2, 2003 Report Posted March 2, 2003 Ak5b och Ak4or kraven står till och med i samma PEK bok som alla använder sig av (frånsett K-pist och Pistol).. Saknar tyvärr den. Quote
Forumsledning Kimster Posted March 3, 2003 Forumsledning Report Posted March 3, 2003 Lindman. Med "godkänd" menas att man ska ha klarat övningarna på stipulerat antal försök. 113JOR. Det märket finns inte längre. The Swede Konstigt med tanke på att det är med i UniR 2003 under utbildningstecken /JOR Stämmer JOR att den e med, men det måste vara ett misstag dom gjort och glömt ta bort den. För jag är 100 på att den bortagen helt. Ser även att märket för FJS på samma sida, inte är det som VPL FJS får, utan det är ett märke som du får om du som officer (annat förband) går bara Örnmarschen. Det märket VPL FJS får ser likadant ut men har en rödtråd runt själva örnen. Jag pratade med en Fd. FJS befäl om just detta, och hans kommentar och benämning på det utan röd tråd var "saft&fika kursen" The Swede du vet vem Quote
113JOR Posted March 3, 2003 Report Posted March 3, 2003 Lindman. Med "godkänd" menas att man ska ha klarat övningarna på stipulerat antal försök. 113JOR. Det märket finns inte längre. The Swede Konstigt med tanke på att det är med i UniR 2003 under utbildningstecken /JOR Stämmer JOR att den e med, men det måste vara ett misstag dom gjort och glömt ta bort den. För jag är 100 på att den bortagen helt. Ser även att märket för FJS på samma sida, inte är det som VPL FJS får, utan det är ett märke som du får om du som officer (annat förband) går bara Örnmarschen. Det märket VPL FJS får ser likadant ut men har en rödtråd runt själva örnen. Jag pratade med en Fd. FJS befäl om just detta, och hans kommentar och benämning på det utan röd tråd var "saft&fika kursen" The Swede du vet vem Kimster: Jo det e säkert så. Finns säkert en massa missar i den, kommer väl en massa remisser m.m. snart Vet någon vad det var man skulle göra för att få den med bara gevär? fick den när jag var VPL men kommer inte ihåg (vi sköt iaf inget förutom m/45) /JOR Quote
Razvedka Posted March 3, 2003 Report Posted March 3, 2003 Ser även att märket för FJS på samma sida, inte är det som VPL FJS får, utan det är ett märke som du får om du som officer (annat förband) går bara Örnmarschen. Det märket VPL FJS får ser likadant ut men har en rödtråd runt själva örnen. Jag pratade med en Fd. FJS befäl om just detta, och hans kommentar och benämning på det utan röd tråd var "saft&fika kursen" The Swede du vet vem "SAFT OCH BULLE" - kursen som skapades för underlag för befälsrekrytering till FJS heter 0231. Denna innehåller ett antal moment under en utb period och efter godkänt resultat kan man ta Örnen. FJS - örn på vinröd filtbakgrund - Tar man genom 15 mån GU och de prov som finns inlagda í utbildningen. Anledningen till att den "nya" örnen kom till var dels den utökade Fsk tjänsten med den nya utb planen, samt annan breddad utb. Quote
106 Posted March 3, 2003 Report Posted March 3, 2003 (edited) Om jag inte missminner mig är 0231 på totalt 8 veckor uppdelat i 4 veckor barmark och 4 veckor vinter. Det lär vara möjligt för offar som gått 0231 att få det vinröda filtmattan om de jobbat på FJS i 15 mån. Även de värnpliktiga får filtbiten efter 15 mån, dvs inte samtidigt som örnen. Tidigare fanns även 10 mån vpl som alltså bara fick örnen. Själva tygmärket med örnen har jag sett 2 varianter av, en ser ut som 0231s örn fast med en röd kant runt, den andra varianten är hela örnen vinröd. Är det 2282 FBJS saft&bulle-kurs heter? Edited March 3, 2003 by 106 Quote
Forumsledning Kimster Posted March 3, 2003 Forumsledning Report Posted March 3, 2003 saft&BULLE visst fan.. förlåt.. glömde.. bullebullebullebullebullebulle Quote
Razvedka Posted March 3, 2003 Report Posted March 3, 2003 Är det 2282 FBJS saft&bulle-kurs heter? 2282 är korrekt. Quote
Recon Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Jag fick automatvapen skyttemärket i guld och skyttemedaljen och jag tror jag fick 100:- i pris, yay... Detta var -98. Quote
Recommended Posts