JonnyHazzard Posted September 24, 2008 Report Posted September 24, 2008 Vet nån vart man kan kolla upp lönerna för dom olika befattningarna. Det stod inte på mitt antagningsbesked. Quote
Systererik Posted September 27, 2008 Report Posted September 27, 2008 Svara ja eller nej det är frågan Svaret blev nej till den erbjudna befattningen. Jag har kommit fram till att aldrig mer söka befattningen sjukvårdare. Verkar vara många vakanser hoppas att det ordnar sig. Pergite till alla gamla och nya livhusarer Quote
Skalman Posted September 27, 2008 Report Posted September 27, 2008 Svara ja eller nej det är frågan Svaret blev nej till den erbjudna befattningen. Jag har kommit fram till att aldrig mer söka befattningen sjukvårdare. Verkar vara många vakanser hoppas att det ordnar sig. Pergite till alla gamla och nya livhusarer Får man fråga varför? Var det den för dig jämförelsevis låga lönen, eller? Jag såg vakansen och blev lite sugen, faktiskt... Quote
Kn Glock Posted September 28, 2008 Author Report Posted September 28, 2008 Vakanslistan är lång, FM har ett generellt problem att få folk att ställa upp på r10 beredskapskontrakt över långtid. jag hoppas att kompaniet åtminstone får tillräckligt med folk för att kunna bli redo för insats. Quote
JonnyHazzard Posted October 8, 2008 Report Posted October 8, 2008 Såg idag att dom lagt ut reklam för vakanserna på Mils startsida. Verkar vara riktigt tomt i K3s inbox. Quote
Axly Posted October 10, 2008 Report Posted October 10, 2008 Hmm, tycker det låter märkligt med så många vakanser. Den "lägesrapport" jag tagit del av har sagt att i princip alla plutoner är fulltaliga, med undantag för några specifika tjänster som kanske kräver lite mer. Hursomhelst så verkar sökande-spektrat ganska brett. En överstelöjtnant hade visst sökt befattningen som gruppchef på GRK-pluton. Quote
Balt Posted October 17, 2008 Report Posted October 17, 2008 Eller så är det informationen som ni får för att hålla "kompaniandan" uppe... Man ska inte tro på allt man hör Men man ska hoppas på det bästa! /Balt Quote
Fästningstrollet Posted October 19, 2008 Report Posted October 19, 2008 I min omgivning så känns det som intresset för sånt här har dalat en aning. Jag jobbar i en branch där det, så länge jag varit där, funnits många yxor och många "på-väg-ut":are. För ett par år sedan var det ett ständigt prat om missioner och folk som skulle söka och åka iväg, nu är det i princip helt tyst om detta. Nu är ju detta bara en del i det stora hela så det kanske inte går att dra några generella slutsatser kring intresset för utlandstjänstegöring i stort. Men, det är så utvecklingen har sett ut i min "värld". Quote
Deluxe Posted October 19, 2008 Report Posted October 19, 2008 Ser tungt ut med rekryteringen till sjukvården. Först förlängde de till 18/10 och nu är sista ansökan 9/11. Fortfarande 4 vakanser på sjukvården. Några teorier varför det är så? Quote
tias Posted October 19, 2008 Report Posted October 19, 2008 Ser tungt ut med rekryteringen till sjukvården.Först förlängde de till 18/10 och nu är sista ansökan 9/11. Fortfarande 4 vakanser på sjukvården. Några teorier varför det är så? Kan kanske bero på att IA09 inte får ta folk från IA06, IA07 eller NBG´n säkert en del som skulle sökt annars. Quote
Lindeberg Posted October 19, 2008 Report Posted October 19, 2008 Ser tungt ut med rekryteringen till sjukvården.Först förlängde de till 18/10 och nu är sista ansökan 9/11. Fortfarande 4 vakanser på sjukvården. Några teorier varför det är så? Egentligen inte svar på frågan, men personligen söker jag inte sjukvårdstjänsterna pga att det i mitt tycke är för lång tjänstgöringsperiod. Quote
3924 Posted October 19, 2008 Report Posted October 19, 2008 Om inte FM kan få personer att skriva på för nästan 1,5 års tjänstgöring hur ska man då driva tanken med en tjänstgörningstid på 5-7 år i framtidens insatsförsvar. (en fundering) Kan det vara så att tjänstgörningstiden helt enkelt är för kort och hamna i ett vakuum som inte är ett nytt jobb eller en tillfällig utmaning. Quote
Deluxe Posted October 19, 2008 Report Posted October 19, 2008 Några teorier varför det är så? Kan kanske bero på att IA09 inte får ta folk från IA06, IA07 eller NBG´n säkert en del som skulle sökt annars. Varför skulle de inte få ta folk från NBG, då den är avslutad!?! Måste väl bero på om de har sökt mission, i så fall är de fortsatt kontrakterade. Eller har jag missat något? Quote
tias Posted October 19, 2008 Report Posted October 19, 2008 (edited) Försvarsmakten har ju sin 2 års regel... så om dom skulle anställa typ nbg folk i ia09 så hade dom blivit tvungna att kicka don innan beredskapstiden hade gått ut. Edited October 19, 2008 by tias Quote
Deluxe Posted October 19, 2008 Report Posted October 19, 2008 Försvarsmakten har ju sin 2 års regel... så om dom skulle anställa typ nbg folk i ia09 så hade dom blivit tvungna att kicka don innan beredskapstiden hade gått ut. Men det argumentet håller ju inte då många från NBG är med i olika missioner. Dessutom så åkte ju aldrig NBG iväg, då har jag svårt att tro att en sådan regel gäller. Dessutom måste det väl vara en fördel att använda NBG:are då de är relativt nyligt utbildade. Quote
tias Posted October 19, 2008 Report Posted October 19, 2008 (edited) Försvarsmakten har ju sin 2 års regel... så om dom skulle anställa typ nbg folk i ia09 så hade dom blivit tvungna att kicka don innan beredskapstiden hade gått ut. Men det argumentet håller ju inte då många från NBG är med i olika missioner. Dessutom så åkte ju aldrig NBG iväg, då har jag svårt att tro att en sådan regel gäller. Dessutom måste det väl vara en fördel att använda NBG:are då de är relativt nyligt utbildade. Men missioner då tillhör du utlandsstyrkan. Det gör du inte som beredskapssoldat i IA09. Jag sökte en av tjänsterna det är därför som jag vet att det är såhär tyvärr. Edited October 19, 2008 by tias Quote
Blackadder Posted October 19, 2008 Report Posted October 19, 2008 Försvarsmakten har ju sin 2 års regel... så om dom skulle anställa typ nbg folk i ia09 så hade dom blivit tvungna att kicka don innan beredskapstiden hade gått ut. Men det argumentet håller ju inte då många från NBG är med i olika missioner. Dessutom så åkte ju aldrig NBG iväg, då har jag svårt att tro att en sådan regel gäller. Dessutom måste det väl vara en fördel att använda NBG:are då de är relativt nyligt utbildade. Men missioner då tillhör du utlandsstyrkan. Det gör du inte som beredskapssoldat i IA09. Jag sökte en av tjänsterna det är därför som jag vet att det är såhär tyvärr. Det är i dagsläget inte klart vilken anställningsform som IA09 kommer att gå under därför så kan man inte säga något om dom påverkas av tvåårsregeln eller inte. Så om dom blir anställda i utlandsstyrkan, som beredskapssoldater, med stöd av LAS eller någon annan form vet du inte. Arbete i frågan pågår och förhoppningsvis kommer ett svar inom kort, håll ett öga här så ska jag skriva så snart beslutet är fattat alt på mil.se /b Quote
Deluxe Posted October 19, 2008 Report Posted October 19, 2008 Med tanke på hur få narkosläkare och narkossyrror som fanns med i NBG så tror jag inte att det är anställningsformen som är boven i dramat och som gör att vakanserna finns på dessa. Vad som är boven vet jag dock inte. Quote
resq Posted November 5, 2008 Report Posted November 5, 2008 Hej, Ar detta ett r10-forband? Man kommer alltsa att jobba och bo pa K3 under hela tiden? Eller aker man hem efter de 14 utbildningsveckorna och tar ett jobb i vantan pa att fa aka ut? mvh Quote
BILL Posted November 5, 2008 Report Posted November 5, 2008 @ Resq Man är heltidsanställd fram till och med oktober 2010. Quote
JonnyHazzard Posted November 5, 2008 Report Posted November 5, 2008 @ Resq Man är heltidsanställd fram till och med oktober 2010. Jag tycker det verkar väldigt luddigt med beredskapstiden. Detta kommer ifrån IA09s FAQ http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Utbildnings...kar/FAQ---IA09/ När börjar beredskapen? Delar av IA 09 kommer ha högre beredskap från 1 april, 2009. Uppgiften att ha högre beredskap växlar inom förbandet under beredskapsperioden (1 april, 2009 - 30 september, 2010) Ska det tolkas som att typ 2 plutoner ligger inne och har beredskaps och det växlar eller ? Quote
Festman Posted November 7, 2008 Report Posted November 7, 2008 Är det nån som har någon insikt i hur det ser ut på förbandet? Nästan alla vakanser ligger ju fortfarande kvar på mil.se. Fan man kanske borde söka. Om det finns plats kvar så att säga Quote
Blackadder Posted November 7, 2008 Report Posted November 7, 2008 Som jag antydde högre upp så kommer IA09 anställs på LAS, det betyder att även övervintrade NBG'ar kan anställas. Max två år får man vara anställd på LAS utan att bli tillvidareanställd. /b Quote
amfen Posted November 10, 2008 Report Posted November 10, 2008 Hej! Tänkte bara öppna upp detta ämne och se ifall det finns några här som skall rycka med in till IA09, (jan 2009) mer än jag. och ev. Beskrivning av f.d vänpliktiga på k3? Som jag förstod det var det, alltså IA09's soldater mestadels nymuckade vpl från k3. Om så är fallet, så vet jag inte riktigt, haha... måste juh ha ngn YXA med på missionen igen... Quote
Jonne Posted November 10, 2008 Report Posted November 10, 2008 Jupp, ska också rycka in i januari. Är inte en K3:are! Verkar som vi kommer bli ett gäng än då som kommer få gå baskermarschen. Förbandet kommer till stor del bestå av nymuckade soldater men inte endast från K3. Så det kommer nog inte finnas allt för många yxor i leden! Quote
BILL Posted November 10, 2008 Report Posted November 10, 2008 (edited) @JohnnyHazzard Håller med om att det är luddigt. Och det är nog ungefär så det kan tolkas. Tror dock att alla ligger inne samtidigt, inga som åker hem och får ledigt för att de råkar ha lägre beredskap. Enligt den preliminära tidsplaneringen påbörjas beredskapen V.914. Ska passa på att fråga några som borde veta när jag pratar med dem imorgon, återkommer med svar. @Amfen Vad är det för "ev beskrivning" du söker? Kul att höra att även andra förband blir representerade, jag är övertygad om att det är bra med en blandning. När gjorde ni eran GU? Vakanslistan ligger kvar, och det rekryteras fortfarande. Min uppfattning är att det är ett djävulskt velande fram och tillbaka av de som sökt, först är de "sugna" sen ändrar dom sig. Plutonen där jag hamnar var "färdigrekryterad" för någon månad sen, nu hade dom ringt runt igen. Kan inte vara lätt det där. Fast det är kanske inte så konstigt eftersom man kan ändra sig så långt fram som till två veckor innan inryck, självklart kan förhållandena ändras för den enskilde, men det känns som om man fortfarande är med i uttagningarna (såhär sent) borde ha tänkt igenom sitt beslut... Pergite! Edited November 10, 2008 by BILL Quote
skytt122 Posted November 10, 2008 Report Posted November 10, 2008 Låter som att det är många yngre som kommer att vara med, gissar att jag är äldst i min pluton, 30 bast och har inte hållit i en Ak sedan värnplikten för ca: 10 år sedan. Men i vilket fall så ska ingen få bära "farfars" packning när hjärnan börjar blöda och benen brinner.. Är hysteriskt taggad! Är det någon som har kikat på annat boende än F6? Quote
amfen Posted November 11, 2008 Report Posted November 11, 2008 @JohnnyHazzardHåller med om att det är luddigt. Och det är nog ungefär så det kan tolkas. Tror dock att alla ligger inne samtidigt, inga som åker hem och får ledigt för att de råkar ha lägre beredskap. Enligt den preliminära tidsplaneringen påbörjas beredskapen V.914. Ska passa på att fråga några som borde veta när jag pratar med dem imorgon, återkommer med svar. @Amfen Vad är det för "ev beskrivning" du söker? Kul att höra att även andra förband blir representerade, jag är övertygad om att det är bra med en blandning. När gjorde ni eran GU? Vakanslistan ligger kvar, och det rekryteras fortfarande. Min uppfattning är att det är ett djävulskt velande fram och tillbaka av de som sökt, först är de "sugna" sen ändrar dom sig. Plutonen där jag hamnar var "färdigrekryterad" för någon månad sen, nu hade dom ringt runt igen. Kan inte vara lätt det där. Fast det är kanske inte så konstigt eftersom man kan ändra sig så långt fram som till två veckor innan inryck, självklart kan förhållandena ändras för den enskilde, men det känns som om man fortfarande är med i uttagningarna (såhär sent) borde ha tänkt igenom sitt beslut... Pergite! OK! Tack för detta, det var detta jag ville ha reda på. Skönt att veta att man inte är den enda på plats som gör en "tredje termin"... Då är det juh allt som de förra beredskapsförbandet IA. Jobbade ganska mkt med dom i missionen. BRA KILLAR! BRA KOMPENTETA NIVÅ! Gjorde min GU inom Amfibiekåren 05-06 Kustjägarna. Därefter en mission precis efter muck.. Varit civil ett år och sedan ska man ta en anställning i ca: 2år, låter för jävla sköjj att trixxa runt i grönkläderna igen Vem nämnde något om en baskermarsh igen? NEJ tack! Men är villig ifall ett måste står på schemat. Sen var det en sak till: OC-UTBILDNING utan att låta allt för pessemistisk så hoppas jag inte att man e tvungen att göra om skiten.. haha var inte speciellt skojj men är nästan övertygad om att man kommer att få ett kärt återseende med denna ovan nämnde produkt. Fick bef. LB-soldat skytt. Ska bli skojj att få vara basse igen om inte annat! Någon mer här som kanske vet vilka plutoner man hamnat i ? Rektryteringen har jag också hört vara ett slags problem? Men det gäller juh trots allt under en ganska så lång tid. Har rekommenderat ett par fd. kollegor och hoppas nu på det bästa! Quote
Blackadder Posted November 11, 2008 Report Posted November 11, 2008 OC-UTBILDNING OC, har du intyget så ska du inte behöva genomföra det igen.. nu är det visserligen K3 som sätter upp men ändå... Quote
BILL Posted November 11, 2008 Report Posted November 11, 2008 Jag hamnar på robotplutonen. Angående beredskapen så är tydligen chefernas uppfattning och det sista beskedet uppifrån att hela förbandet har "förhöjd beredskap", med andra ord R10 under hela beredskapstiden. Även fast det står annat på internet. Tanken med förbandet är att förstärka upp pågående mission, Afghanistan eller Kosovo. IA09 är tänkt för Afghanistan. Men det var väl inget nytt. Quote
Recommended Posts