Tomas Posted February 18, 2003 Report Posted February 18, 2003 Vad tros om denna tingest? http://www.aresdefense.com/products.htm Nåt som kommer att kunna konkurrera ut Ksp 90 och liknande lätta ksp eller är det bara en massa trams? Quote
BlåGul -1 9x19 Posted February 19, 2003 BlåGul -1 Report Posted February 19, 2003 Den riktar sig förmodligen (att döma av reklamen) mer till folk som har fullauto som hobby än till militära styrkor. Klart hög vilja-ha-faktor på den Quote
Vikström Posted February 19, 2003 Report Posted February 19, 2003 verkar väll vara helt ok. men man måste ju testa grejer under dom omständigheter man själv ska använda dom i. skulle tro att det e nått för jänkarna, dom har väll inga ksp i Kulspruta 90 klass??? Quote
Fk Fjellman Posted February 19, 2003 Report Posted February 19, 2003 Vikström: Kulspruta 90 eller FN Minimi heter M249 SAW i USA FM... och dom har den i stort antal i nästan hela organisationen (mark trupp). Quote
[Bedlam] Posted February 19, 2003 Report Posted February 19, 2003 (edited) ser ut som det perfekta vapnet för att jaga knott när man står o fiskar i norrlands vattnen.. spöet i ena handen o denna leksak i andra.. är det nåt likvärdigt m4 - g36 med barrel mag? Edited February 19, 2003 by [Bedlam] Quote
Lt P Posted February 19, 2003 Report Posted February 19, 2003 30000:- är ju fullkomligt vansinnigt då man får en Kulspruta 90 för samma pris. Quote
HvPrsk Posted February 19, 2003 Report Posted February 19, 2003 30000:- är ju fullkomligt vansinnigt då man får en Kulspruta 90 för samma pris. Priset är ju som vanigt baserat på att det är ett konceptvapen och inte finns i serieproduktion...Men jag håller med dig, varför köpa en "leksak" när man kan få en beprövad modell för samma pris. - HvPrsk Quote
Guest Lt. payne Posted February 19, 2003 Report Posted February 19, 2003 Vad skulle ni ha den till? Quote
Tomas Posted February 19, 2003 Author Report Posted February 19, 2003 den väger tydligen ungefär hälften så mycket som en Ksp 90, kan det möjligtvis vara en stor fördel? Quote
VKT M39 Posted February 19, 2003 Report Posted February 19, 2003 Hur klarar den temperaturen som följer med serieeld? Hur pålitlig kan den vara? Kan ett kompromissvapen konkurrera med ett vapen som är utvecklad för just det jobbet? Jag vet att jag är gammalmodig och har dessutom fördomar när det gäller AR -besläktade vapen. Eller så är jag bara bortskämd med kalashnikov-modellen ;) Quote
2Sharp Posted February 19, 2003 Report Posted February 19, 2003 30000:- är ju fullkomligt vansinnigt då man får en Kulspruta 90 för samma pris. Jag skulle tro att köper du en Kulspruta 90 i USA så för du nog punga ut med 30000, fast dollar... Detta kan räknas som en modifiering som är tillåten för vanliga privatpersoner, har du ett godkänt underbeslag till m16 som tillåter automateld så har du helt plötsligt ett bandmatat vapen.. Det är min idé om Shrike, dock så har säkert tillverkaren en förhoppning om en ev. försäljning till försvaret. Historiskt sett har väl i princip alla lätta understödsvapen mer eller mindre fallerat? de håller inte för kontinuerlig automateld, blir för varma etc. Men, vilken leksak.... en bra burk på det så man inte stör någon, sedan rattatta Quote
Recon Posted February 20, 2003 Report Posted February 20, 2003 En del företag har byggt understödsvapen baserat på colts AR konstruktioner, tex stoner gjorde en 7.62 ksp som verkade vara ett bättre alternativ än M60. Jag tror också att det här vapnet är menat att vara en civil leksak. Quote
Recommended Posts