Jump to content

Recommended Posts

Posted

Skillnaden mellan att göra GU på Kvarn resp Skövde: Grenadjärkompaniet på Kvarn lyder under P4 men används till stor del av MSS för övning av YOP/ROP. Man utbildar två 90 och två 302-plutoner om jag inte minns fel. Dessutom GRK och E-plutoner. Rent praktiskt kan det innebära att du som skyttegruppbefäl på Kvarn får lyda under ett stort antal olika plutonchefer då alla kadetter skall ha genomfört ex plutons anfall skarp ammunition. Detta ger mycket övning men ställer också stora krav på soldaterna då cheferna själva är under utbildning och utvärderas. För övrigt så åker vissa 302:or utan skyttetrupp och simulerar enbart vagnsstrid.

• Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jägarna är ju trots allt infanteri... sen alla sorters säkerhetsförband, amfibiekåren och annat är väll knappast något annat än infanteri och hemvärnet...

Flygsoldater, flottister och amfibiekårister som springer runt med finkalibriga vapen måste man väll kalla infanterister precis som de som gör det i armén?

Ok, de tillhör inte truppslaget infanteri. Skytte kanske är en bättre term att använda?

Allt är ju bara en fråga om larviga definitioner...

Posted
Vet inte riktigt, men jag kan tänka mig följande:

Inf: Mera försvar och fördröjning avsuttet, kanske med vagnen på en plats där den kan gå mellan eldställningarna och skyttet på en annan, flankerande riktning möjligtvis.

Pansar vet jag med säkerhet men någon annan kanske vet mer om vad inf gör?

Kan bara bekräfta det du säger. Vi på I5 stred väldigt mycket avsuttet. Både vid tagande av terräng, försvar och fördröjning. Vagnarna kan exempelvis få i uppgift att bekämpa pansar på ett ställe medan vi i skyttegruppen skulle skida nånstans och bekämpa, hålla eller fördröja något. Det är även vanligt, som du skriver, att skyttegruppen får till uppgift att agera skydd åt den egna vagnen (vagnarna).

Har för mig att dom åker omkring i pansarskttefordon även på I5.
Stämmer. Samtliga stridande kompanier i Jämtlands infanteribataljon är mekaniserade med antingen Strf 90 eller PBV 401, förutom GRK-killarna och span då.

/Aron

Posted

Det "infanteriregementen" som finns kvar kvar idag är ju: I19 som bara är samlingsnamnet för de vinterförmågor som finns i boden, I5 i Östersund som har strf90 och Livgardet.

I5 utbildar vad jag förstått likadana 90 kompanier som tex P10/4/7/18.

Livgardet (I1) utbildar stadsskytte och MP. Vad jag förstått och sett är båda numera uppsuttna i antingen Sprinter eller Patgb203. Vad Mpj ska ta vägen när de nya säkförbanden blir verklighet är väl skrivit i himlen. Vad jag förstod på regementschefen kommer MP/MPJ? och Stadsskytte vara det som är kvar när Swedint flyttar dit nästa år.

Jägarförbanden tillhör i Sverige Kavalleriet. I andra länder utvecklades Kavalleriet till Pansarförband (Detta skede i Sverige mig veterligen bara med K2 (fd K5/K6/K7) som blev P2). Att kavalleriet i Sverige blev Jägarförband är lite ologiskt om man ser till det gamla kavalleriets uppgifter.

Jägarförband är iofs ett slags lätt elitinfanteri så dessa är ju inte mekaniserade, däremot kommer ju vi snart få luftburet lätt infanteri vilket kommer vara en återgång till det "gamla" kavalleriets rörlighet och snabbhet.

Det finns mao inte så mycket icke-mekaniserat inf i Sverige, Jägarförbanden, Hemvärnet (lätt infanteri), Amfibieförbanden(vilka utomlands brukar kallas marint infanteri) och Stadskytte är de enda. De andra förband som nämnts tidigare hör snarare hemma i bevaknings-/säkerhets-förbandsgruppen.

Posted

Som jag tidigare skrev så är det bara lite halv-larviga definitioner.

Kavalleriet har minskat sin rörlighet, infanteriet ökat sin över tiden...

Under det traditionella kavalleriets sista dagar så hade de ju uppgifter likt dagens jägares. Spaning, räder osv i liten skala. Att kavalleriet i traditionell mening som anföll med sabel i hand var förlegat visades under Krim och amerikanska inbördeskriget. Definitivt under de bägge världskrigen.

Posted

Någon som vet när pansarskytte får:

Stridsväst 2000?

Rödpunktssikte på ak:n?

Och vet nån vilket kroppsskydd de har...eller om de får nått nytt 2003?

Posted

På P4 har alla kroppsskydd 90, även vagnsbesättningar för att alla kroppsskydd 94 ligger redo för IA03....

Stridsväst 2000 kommer i och med nästa utbildningsår, fast officerarna har den redan och det ryktas om att det hyper-effektiva truppserviceförrådet på P4 sitter på ett lager av 3000 stycken...

Rödpunktssikte kan jag inte svara på... det ryktas om att en pluton ska få granattillsats och ksp 90 på prov i år, men det har vi inte sett röken av än...

Posted

Jag gör just nu lumpen som pansarskyttesoldat i en skyttegrupp i ett strf. 90 och det enda som upplevs lite jobbigt av GB:arna är ju att de inte får varsin vagn då och någon måste åka därbak med oss skyttar ibland. Annars verkar de ha det ganska ball nog för att vi skyttar kallar dem "vagnslökar".

Men iaf det är mycket fält på pansarskytte iofs har vi ju alltid tillgång till vagnen med inbyggd vattenkokare så man kan alltid brygga kaffe och lyxa till det ibland. Men jag har hört någonstans att vill du ha mera fält får du bli jägare.

Men come to pansar det är skönt här bra befäl och kamrater nog för att de flesta befäl i år verka ska till IA03 men det blir säkert bra nästa år också.

Posted

Skillnaden mellan att ligga i Skövde och Kvarn?

Nu tillbringade jag inte så mycket tid i Skövde (annat än på fältet då), men Kvarn känner jag desto bättre.

Skillnaden är väl f.f.a. att Kvarn ligger mitt i skogen, där det de enda kvällsnöjena är att gå till markan och träna.

F.ö. så tycker jag Kvarn är bra.

Bra kaserner, bra käk, Sveriges bästa truppserviceförråd(?) och ett kanonbra övningsfält med,

stora ytor (vilket ger manöverutrymme och variation i övningsterrängen),

mycket skog (som Sverige i övrigt) och

mycket lera (vilket ger bättre förare* och stärker karaktären).

Det enda fältet saknar är ett pålitligare snötäcke vintertid och en SIB-anläggning.

Vad avser SIB-anläggningen så har de fått godkännande för en som medger

plutonsövningar inom kompanis ram (c:a 20 hus och 3 parallella gator),

men de hoppas på en som medger bataljonsövningar (1x1km).

*Bättre såtillvida att de kör fast mera sällan.

Detta har jag dock bara empiriska bevis på.

Posted

Kvarn låter som ett förträffligt ställe. Bra övningmöjlighter måste ju vara A och O för ett förband.

Det måste bli en ganska stor SIB-anläggning, den där för Bataljonsövningar.

Tack för det utömliga svaret om Kvarn.

MvH

Sandquist

• 4 months later...
Guest Bengtsson
Posted

Tjenare, tänkte ta upp den här tråden igen, då den är besläktad (iaf till namnet) med den fråga jag har. Är det någon som vet, förslagsvis ärade medlemmar från Boden, hur det ser ut med pjäsplutoner på PBat i Boden? Jag har just fått ett "tredjehandsval" på mönstringen som pjäsplutonschef på Pansarskyttekompaniet PBat Boden? Sker den utbildningen tillsammans med ArtReg eller? Vad är plutonens uppgift i stort? Är plutonen mekaniserad? Någon som haft min tjänst, eller vet något matnyttigt om den, förutom det som står på pliktverkets och försvarets beskrivning? Tacksam för all info.

Tack på förhand!

Bengtsson

Posted
Kvarn låter som ett förträffligt ställe. Bra övningmöjlighter måste ju vara A och O för ett förband.

Det måste bli en ganska stor SIB-anläggning, den där för Bataljonsövningar.

Tack för det utömliga svaret om Kvarn.

MvH

Sandquist

"Kvarn låter som ett förträffligt ställe..."

Förvänta dig inte för mycket. Under fyra veckor i Kvarn (två övningar*2veckor) var det enda vi såg en helvetes massa regn och lera.

Det är iofs inget fel med att strida i regn, men det är sådär roligt för de som är avsuttna att framrycka i lera upp till stövelskaften.

Dock så finns det en enorm mängd härliga ställen som du kan bedriva fördröjningsstrid eller eldöverfall på.

Posted
Någon mer måste väl rimligtvis ha gjort sin vpl på pansarskytte och kan dela med sig av sina erfarenheter, eller?

Strf 9040 hade äran att lära känna mig i slutet av 90-talet, nu ska jag återvända till denna underbara skapelse på IA03.

Posted
På P4 har alla kroppsskydd 90, även vagnsbesättningar för att alla kroppsskydd 94 ligger redo för IA03....

Stridsväst 2000 kommer i och med nästa utbildningsår, fast officerarna har den redan och det ryktas om att det hyper-effektiva truppserviceförrådet på P4 sitter på ett lager av 3000 stycken...

Rödpunktssikte kan jag inte svara på... det ryktas om att en pluton ska få granattillsats och ksp 90 på prov i år, men det har vi inte sett röken av än...

Varför ska ni ha granattillsats och Kulspruta 90 på prov? dom har ju använts av oss i utlandsstyrkan i många år.

Ett aimpoint sikte kommer du heller inte se röken av på ett tag,endast 500 st är leverade.

Posted

Kvarn är Pedagogikens rövhål och Arméns armhåla. Det befolkas gamla officerare från I4 som kommer att försvinna när dom dör och ett antal kadetter som kräks på fältet efter en månad. det finns inget bra med Kvarn. enda anledningen att MSS/P4 Detachement kvarn är där är p.g.a skjutfältet. (Som f.ö bara är bra till avsutten strid a´la knätofs. vagnar göre sig icke besvär.) Enda anledningen till att skjutfältet är där är för att MSS ligger där. Ett moment 22 således.

Posted

Tänkte bara tillägga till diskutionen att Pansarskytte nu inte fungerar riktigt som tidigare då de körde fram vagnen till striden och det gjordes avsittning.

nu används en annan teckink: Man strider huvudsakligen från vagnen, de enda tillfllena då det görs avsittning är för att skydda närområdet runt vagnen, tillskillnad från tidigare då det gjordes avsittning för att vinna terräng.

Så om du väljer Pansarskytte för den här gammla genuina: Köra till fienden, göra avsittning och sedan storma. Då är pannsar skytte som det ser ut i dag inte rätt tjänst för dig.

Posted
Jag var själv inte GB, men väl skyttesoldat, och det verkade vara en jädrans schyst tjänst bara man får en bra grupp och om man är en bra chef. Har sett exempel på det motsatta och då är det väl bara halvkul att vara GB.

Tjänsten skiljer sig en del mellan förbanden, vart hamnar du?

Och ja, man tillbringar många härliga dygn i tält.

/Aron

Tjena! Jag ska in som skyttegruppbefäl nu i juni! var var du? SKulle vilja veta vad det innebär att vara skyttegruppbefäl? har inte fått någon beskrivning som hjälpt mig så mycket!

tack på förhand!//Erik

Posted

Jag muckade för någon vecka sedan som pansarskyttesoldat och jag kan väl säga att grubbchefen har det ganska bra och ja det är mycket fält väldigt mycket fält. Då jag var inne var det mycket fält och ibland blev det väl lite tråkigt ex. en hel fältvecka utan att avlossa ett skott är ju lite tråkigt.

• 8 months later...
  • 7 months later...
Posted (edited)

Rycker in som SkyttePB 24 januari på P4/Kvarn. Dock har jag en fråga. En kompis till mig rycker in på P4/Skövde, men på hans lapp där det står "Enhet/kompani" så står det "KB-försteg". Innebär det att vi som hamnar på Kvarn inte kommer hamna på KBS eller bli KB-elever? På min står det bara "Grenadjärkompaniet". Ses i lingonskogen!

En annan sak också. Är det meningen att man ska få hem lappen angående glasögon tillsammans med sin inkallelseorder?

Edited by Cullipop
  • 2 months later...
  • 10 months later...
Posted (edited)

Tänkte att jag kunde använda denna tråden till min fråga..

Har pansarskyttesoldater vanlig m90-uniform eller m90P?(Har sökt och kollat på bilder men kan ej hitta något..)

Edited by Moro
  • 3 months later...
Posted
Skillnaden mellan att göra GU på Kvarn resp Skövde: Grenadjärkompaniet på Kvarn lyder under P4 men används till stor del av MSS för övning av YOP/ROP. Man utbildar två 90 och två 302-plutoner om jag inte minns fel. Dessutom GRK och E-plutoner. Rent praktiskt kan det innebära att du som skyttegruppbefäl på Kvarn får lyda under ett stort antal olika plutonchefer då alla kadetter skall ha genomfört ex plutons anfall skarp ammunition. Detta ger mycket övning men ställer också stora krav på soldaterna då cheferna själva är under utbildning och utvärderas. För övrigt så åker vissa 302:or utan skyttetrupp och simulerar enbart vagnsstrid.

Man utbildar idag 3 stycken 90-plutoner, grk, E-pluton samt stab och tross. För övrigt har 302:orna gått ur tiden, i alla fall på Kvarn så används de inte längre. Dock har jag för mig att jag såg Hemvärnet i en sådan under slutövningen förra året.

Posted
För övrigt har 302:orna gått ur tiden, i alla fall på Kvarn så används de inte längre. Dock har jag för mig att jag såg Hemvärnet i en sådan under slutövningen förra året.

Vad är nu detta? Det kan ju inte vara sant, det måste varit HV-SSG :)