Pinnen_ Posted January 18, 2008 Report Share Posted January 18, 2008 Har hört mycket snack av gamla PBV-gurus om hur underbar PBV 302 är och hur mycket bättre den är än stridsfordon 90. Jag själv gjorde GU på stridsfordon 90 och tycker ju så klart att det är världens ballaste maskin, men har ju egentligen ingenting att jämföra med. Så nu vill jag veta om det är sant att en PBV 302 är bättre!? Använd riktiga fakta när ni argumenterar och försök att få så lite personliga åsikter inbyggda i dessa fakta som möjligt. Jag hyser enorm respekt för dig The Swede så jag hoppas inte att du tar illa upp av mig eller denna tråd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted January 18, 2008 Report Share Posted January 18, 2008 Har hört mycket snack av gamla PBV-gurus om hur underbar PBV 302 är och hur mycket bättre den är än stridsfordon 90. Jag själv gjorde GU på stridsfordon 90 och tycker ju så klart att det är världens ballaste maskin, men har ju egentligen ingenting att jämföra med. Så nu vill jag veta om det är sant att en PBV 302 är bättre!? Använd riktiga fakta när ni argumenterar och försök att få så lite personliga åsikter inbyggda i dessa fakta som möjligt. Jag hyser enorm respekt för dig The Swede så jag hoppas inte att du tar illa upp av mig eller denna tråd Lite svårt att jämföra, blir lite som att jämföra en T-Ford med en Audi R8. Båda har sin charm... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 18, 2008 Report Share Posted January 18, 2008 Jag hyser enorm respekt för dig The Swede så jag hoppas inte att du tar illa upp av mig eller denna tråd Fixa en platta Murphys Irish Stout så är det lungt. Angående din frågeställning så är ett rakt svar nej, pbv 302 är inte bättre än stridsfordon 90. Tittar vi på skyddsnivå, eldkraft, prestanda, ergonomi samt hur lättmekat fordonet är vinner strf90 alla kategorier. Varför pratar då alla så bra om pbv 302? För att den funkar! Den gör jobbet och besättningen litar på vagnen. Tänk på att pbv 302 är från tidigt 60-tal, de första vagnarna levererades 1966. Trots detta är den fortfarande en kompetent vagn med många användningsområden. Den kanske inte ska vara i främsta ledet hos mekinf men den har hittat nya områden att verka inom, det senaste som trupptransport för ingenjörtrupperna. Tittar vi på "skarp" tjänst har vi hur många exempel som helst från Bosnien att falla tillbaka på. Under BA01 rullade varje vagn mångdubbelt mer än på ett utbildningsår i Sverige och ingen vagn fick några större problem. Vid ett flertal tillfällen blev vi utsatta för direktriktad eld med allt från finkalibrig eld till pv-robot och ingen svensk soldat blev dödad. Det är helt enkelt som så att har man varit besättning i pbv 302 så älskar man vagnen. I Vapenhuvens, automatkanonens och det heliga Häggotrollets namn. Centrumsväng. The Swede *Pbv-profet* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted January 18, 2008 Report Share Posted January 18, 2008 Lite svårt att jämföra, blir lite som att jämföra en T-Ford med en Audi R8. Båda har sin charm... Nu vet jag inte om du var elak mot Pbv 302an eller mot Strf 90an Men uppenbarligen har ju 302an gjort bra ifrån sig under sin tid i FM, så det är ju inte underligt att många har positiva minnen av den, särskillt som dåliga minnen tenderar att blekna fortare än de positiva. Om 10-20 år kommer de som gjorde lumpen på Strf 90 gråtmilt över några stora starka berätta om hur jäkla bra den vagnen var, och om hur den räddade deras rumpa från att bli bortskjuten i Tchad 2009 eller Ukraina 2016.. Båda vagnarna var väl rikitgt bra relativt sina jämnåriga utländska kollegor, och har inget att skämmas för direkt. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynx_39 Posted January 21, 2008 Report Share Posted January 21, 2008 Lite off-topic men jag tillbringade helgen i sydöstra Finland och på en av deras typiska 80-vägar mötte jag två strftransporter med Finska CV90. Såg riktigt tjusiga ut, hur mkt skiljer dem från dem svenska? Observera att jag inte kan särskilt mkt om vagnar efter -45... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 21, 2008 Report Share Posted January 21, 2008 Rätt mycket skiljer. Annat chassie, annat torn, annan beväpning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynx_39 Posted January 21, 2008 Report Share Posted January 21, 2008 Rätt mycket skiljer.Annat chassie, annat torn, annan beväpning. Beväpning kan jag ana, en 30mm? Hur mkt skiljer på chassie & torn, finnarnas är ganska nya va? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 21, 2008 Report Share Posted January 21, 2008 Hittade en befintlig tråd om cv9030FIN här: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=12022 Kolla den och ta fortsatta frågor där. The Swede BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted January 21, 2008 Report Share Posted January 21, 2008 Anledningen till att stadsskyttet fortfarande använder sig av pbv302 är ju det att strf90 helt enkelt inte funkar i SiB. För mycket av vagnen exponeras, då kanonen sitter mitt på fordonet, medan den på pbv302 sitter rätt långt fram. Alltså inte lika stor exponering när man ska runt hörn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 21, 2008 Report Share Posted January 21, 2008 Vilket ju är en sanning med modifikation. Den sitter förvisso långt fram på taket men den sitter ändå mellan andra och tredje bärhjulet, dvs strax framför centrum av vagnen. På grund av vagnens konstruktion ser den ut att sitta långt fram men fundera på hur mycket vagn du måste visa om du ska skjuta vinkelrätt ut i en gatukorsning, speciellt om du ska bekämpa mål kl. 9. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted January 21, 2008 Report Share Posted January 21, 2008 En bild säger mer än tusen ord, här kommer därför ett inlägg motsvarande 2000+ 4000+ ord. Bilderna ska vara skalenliga inbördes. Nog visar nittian lite mer, men kanske inte så mycket mer än vad man kan tro. /E Edit: för en del räcker det inte med 2000 ord, det måste till ännu fler, därför får vi även se vagnarna från andra hållet också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted January 21, 2008 Report Share Posted January 21, 2008 (edited) För mycket av vagnen exponeras, då kanonen sitter mitt på fordonet, medan den på pbv302 sitter rätt långt fram. Alltså inte lika stor exponering när man ska runt hörn. Det är bara en anledning. Fler anledningar: - Pebban rymmer fler soldater/prylar - testa att genomsöka/rensa hus utan mycket fotfolk... - 20mm ska tydligen funka rätt lagom om man endast vill påverka det rum man skjuter på. - 9040 ska vad jag vill minnas ha sämre elevations möjlighet samt att granaterna ska ha armeringssträcka. - Pebban är mindre och lättare = kan antagligen ta sig fram bättre i trånga miljöer. - Pebban bör vara lättare att använda som stege till plan två vid inbrytningar. - Det bör gå snabbare att göra ursittning ur en pebba. MEN 9040 har ju en hel del gadgets som pebban skulle behöva i SiB, t.ex IRV, automatisk bandspänning, automatisk växellåda. Tyngden och den ökade motorstyrkan i 9040 kan också vara användbart vid forcering av hinder... edit: Jag glömde det viktigaste - en standard pebba saknar värmare... BIG misstake! edit2: FEL ovan - viktigaste missen är avsaknaden av stabilisator till akan, dagens pebba kräver att skytten är uppluckad och använder reflexsiktet för att kunna skjuta välriktad eld under färd. Edited January 22, 2008 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted January 21, 2008 Report Share Posted January 21, 2008 Jag hyser enorm respekt för dig The Swede så jag hoppas inte att du tar illa upp av mig eller denna tråd Tittar vi på skyddsnivå, eldkraft, prestanda, ergonomi samt hur lättmekat fordonet är vinner strf90 alla kategorier. Är 90'an mer lättmekad? I så fall måste jag säga att jag är imponerad. Min bild av dagens fordon är att de är dyrare, och jobbigare att just meka med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted January 21, 2008 Report Share Posted January 21, 2008 Jag hyser enorm respekt för dig The Swede så jag hoppas inte att du tar illa upp av mig eller denna tråd Tittar vi på skyddsnivå, eldkraft, prestanda, ergonomi samt hur lättmekat fordonet är vinner strf90 alla kategorier. Är 90'an mer lättmekad? I så fall måste jag säga att jag är imponerad. Min bild av dagens fordon är att de är dyrare, och jobbigare att just meka med. Ja, en nittia/strv 122 öppnar du huven på, lossar lite snabbkopplingar och lyfter upp hela paketet, sen lyfter du i det nya paketet, kopplar ihop kablaget igen, så är det bara att tuta o köra.. lite förenklat. En pebba är en helt annan historia. Där får du skruva bort en del inredning och dra ut motorn bakåt, ut genom bakdörrarna, efter att du skruvat upp en lyftanordning i taket, sen så sitter styrkopplingar och bromsar monterade separat där fram, och en massa grejor måste demonteras innan man får ut dem. Dagens stridsfordon är byggda för att det ska gå snabbt att byta ut viktiga komponenter. De är mer modulärt uppbyggda. Jag antar att även civila fordon är mer lättmekade nu än förr, fast inte för en amatör. Om inte amatören har tillgång till en dator och rätt kablage och mjukvara och vet vad den håller på med /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 (edited) Enligt mig är det där inte en normal eldställning, vrid upp fronten lite mer i hotriktningen. Ang mängden folk i bollhavet så har norrmännen plats för 8-mannagrupper i sina 9030 och det skulle nog gå att fixa till ett extra säte i 9040 om man tog bort pskotthållarna på höger sida. Bättre än 6 man i vart fall. Armeringssträckan är rätt lång på Slsgr 90 har jag för mig men mycket kortare på Kulsgr 95. Minns inga specifika avstånd längre. Edited January 22, 2008 by Triggerpuller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Enligt mig är det där inte en normal eldställning, vrid upp fronten lite mer i hotriktningen. Nej, det är det säkert inte, som du säger är det ju smartare att ha fronten riktad mot hotet, men det förutsätter att man redan från början vet riktningen från vilket hotet kommer. Samt att man har manöverutrymmet att svänga på. Men har man inte manöverutrymmet, eller koll på motståndaren har man nog fler problem än bara hur mkt vagn man visar fi. Men bilderna är ju till för att illustrera den problemställning som ställdes upp ovan. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 (edited) Ett foto på just en sån observationsställning: Edited January 22, 2008 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Från PBV302 kan 8 soldater strida uppluckade vid vagnstrid jämfört med 4 soldater i en CV-90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Ett foto på just en sån observationsställning: Men den vagnen kan inte verka längs med den korsande gatan vilket var vad som diskuterades ovan. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Ett foto på just en sån observationsställning: Men den vagnen kan inte verka längs med den korsande gatan vilket var vad som diskuterades ovan. The Swede Nej, men det visar iaf principen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Man behöver ju inte visa upp så mycket av sidan för att kunna få fritt skottfält på den korsande gatan. Man visar mest upp fronten. Åt andra hållet måste man visa upp lite mer om inte siktet ska hamna bakom hörnet. Vill ni veta hur det ser ut från marknivå så är det ju bara att titta på fotot ovanför och tänk er att tegelväggen går vinkelrätt ut ur bilden. Det ger samma resultat. Ritningsbilderna jag använt i illustrationerna kommer för övrigt från SPHF´s ritningssamling. Jag har tillstånd från SPHF´s sekreterare att använda dem, om någon undrar. (om sedan sekreteraren har rätt att ge ett sådant tillstånd är en annan fråga ) /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted January 23, 2008 Report Share Posted January 23, 2008 Har inte nämnt 302:an förträffliga möjligheter att medföra mtrl. Fack 1-7 rymmer förutom batterier, förläggningsutrustning bestående av tält 12, kamin med skorsten, tvättfat, tältlykta, eldpostlåda, toapapper, torr ved (fack 7). Allt stuvat inom vagnen. Ytterligare last går att surra på fronten utan att förarens sikt eller skyttens verkansområde berörs. I bollhavet ryms förutom 8 solader även dess packning utan problem, samt skytt och förares. Vagnchefen får ansvara för sin egen.... Vapenhållare till understödsvapen så som GRG och KSP samt P-skott gör att det inte behöver drälla på golvet. Med god vilja får man in även några säckar diverse skit, typ sopor och överbliven mat. Med allt detta så går det faktiskt att göra av och uppsittning inom stippulerade 10 sekunder, tro det eller ej. Martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted January 23, 2008 Report Share Posted January 23, 2008 Hur ser en Pebba ut på IRV, 90:an har ju ganska låg värmesignatur och så är den väldigt tyst om du inte står precis bakom. Skulle det gå att knöla in en 20mm AKAN istället för 39an som KSP ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted January 23, 2008 Report Share Posted January 23, 2008 Pebbans motorblock ger en ganska bra IR-signatur jämfört med 9040:ns motorblock. Har jag för mig Nu har det "egentligen" ingen större betydelse, då en pebba i eldställning i bästa fall bara visar tornet pga sin konstruktion, och skulle den visa motorblocket så påstår jag att den då syns i princip lika väl i ett dagsikte som i ett IR-sikte. Hur en stridsfordon 90-front kan upptäckas i eldställning med ditt IR-sikte är något jag helst inte går in djupare på. /simon, leg. pbv/strf. jäg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted January 23, 2008 Report Share Posted January 23, 2008 Pebban har ganska fin värmesignatur i fronten, då motorblocket är placerat där. Iaf vad jag kan minnas. Nu har det "egentligen" ingen större betydelse, då en pebba i eldställning i bästa fall bara visar tornet pga sin konstruktion, och skulle den visa motorblocket så påstår jag att den syns i princip lika väl i dagsiktet som i ett IR-sikte. Hur stridsfordon 90-front kan upptäckas i eldställning med ditt IR-sikte är något jag helst inte går in djupare på. /simon, leg. pbv/strf. jäg. Nja, styrbromsarna på pebban syns framifrån, ganska rejält dessutom. Motorn däremot sitter mitt i vagnen och syns inte mycket mer än att det är ett lysande moln över vagnen, med kärnan vid avgasutblåset mellan VC och skytt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted January 23, 2008 Report Share Posted January 23, 2008 Äh, fixas lätt med lite granris. Förvånansvärt bra för att dämpa IR-signatur. /martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted January 23, 2008 Report Share Posted January 23, 2008 Hur en stridsfordon 90-front kan upptäckas i eldställning med ditt IR-sikte är något jag helst inte går in djupare på. Syftar du på slutväxlarna(namn?) så är det ju ett rätt välkänt fenomen. Dock får man ju bort rätt mycket med maskeringssatsen samt vettiga eldställningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted January 23, 2008 Report Share Posted January 23, 2008 Ja, slutväxlarna åsyftades. Ursäkta otydligheten (motorblock -> motor och transmission. Diffust värre.) Born och Triggerpuller! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted January 24, 2008 Report Share Posted January 24, 2008 Granris är mycket effektivt. Liggunderlag likaså. Liggunderlagen lade vi i en hög mitt på en presenning, virade ihop allt sammans i ett snyggt paket och fäste mitt över fronten med långa gummisnoddar. OT: Ett par av kompaniets PBV302 agerade målvagnar åt AHkp (bla Apache som testades??) när jag låg inne. Det bör ha varit antingen Ravlunda eller Revingefältet. Dom körde fram och tillbaka, stod still i skogskanten osv, både med och utan granruskor. Jag minns inte resultaten exakt, kanske någon här var med om det, men direkt efter detta så skulle våra vagnar maskeras extra noga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Zak Posted January 24, 2008 Report Share Posted January 24, 2008 Hur en stridsfordon 90-front kan upptäckas i eldställning med ditt IR-sikte är något jag helst inte går in djupare på. Ja, slutväxlarna åsyftades. Nja, torde vara en typiskt dålig eldställning om nu slutväxlarna syns. Nej tacka vet jag "Akan bär" . /Zacke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.