Jump to content

Ksp 58


Fu Kjellberg

Recommended Posts

Jag kan offra mig, endast för er...

Fixa fram en Kulspruta 58 och tillräckligt med plugg så skall jag ta reda på om det är möjligt, självuppoffrande som jag är...

 

baaa.gif

Tänk vilket hemskt öde...  en pall med färdigbandad am och Kulspruta 58 med ett helt gäng extrapipor. Undrar vad det är för stackare som råkar ut för dessa hemska uppgifter.. :D

Hinner man bli trött på den redan efter 50 000 bulor?

 

Vad är det som går sönder först när man bara ligger på vallen tro?

 

Vore värt att testa...  :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Är inte den nya versionen tyngre än det gamla järnspettet?

Enligt testen så ska den ju väga 12.2 kg men den gamla versionen väger ju typ 11-11.5 kg.

Varför göra den tyngre? Tycker att den jag släpade runt på var tung nog i dom flesta situationer.

 

Appropå precisonsfrågan så hade jänkarna lite roliga experiment för sig under Korea-kriget. Dom tog välskjutande ex. av Browning M2 (.50 BMG) och monterade kikarsikten på dom, användes till att skjuta sönder fordon på lite längre avstånd (ut till 800 meter har jag för mig).

Link to comment
Share on other sites

Läste ngn stans om att vissa infanteriförband i Vietnam byggde bepansrade torn på sina "Firebases" och placerade en M2 med mörkersikte (starligth-kikare?) i tornet. Sedan mätte man och markerade avstånden i M2:ans skottfält och vipps så kunde man pricka smygande VC:s på 800m utan större problem - undrar om det går att tillämpa inom HV.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att de borde skaffa en annan säkringsmekanism till 58:an. Gärna en med "p" inställning (för patronvis).

Bössan är ju helt klart ett potentiellt prickskyttevapen. Med ett schyst sikte så kan alla grupper inom FM agera som prickskyttar. Perfa inom posttjänst :)

Link to comment
Share on other sites

Hade för mig att den första bekräftade dödsskjutningen med eldhandvapen på över 1km skedde under gulfkriget med ett Barrett M82.

Hur fan ser man någon på det hållet?

Med ett väldigt kraftigt kikarsikte kanske?

 

Föresten, finns det så kraftiga kikarsikten att man tydligt kan urskilja enskilda människor på 1000m avstånd?

Link to comment
Share on other sites

För att ta disskusionen tillbaka till KSP 7,62 kontra 5,56

 

 

I slutet av 80 början av nittiotalet när KSP 90 infördes i försvaret användes den bara av FV och KA.

 

Anledningen till att Armen iggade den och höll kvar vid Ksp 58 var enligt en vän (kapt) att 5,56 hade lite tråkiga tendenser att få väldigt dålig precision vid strid i betäckt terräng.

Helt enkelt så menade han på att 5,56 inte var tillräckligt bra biskröjare utan man tvingades skjuta runt dem ;-) Inte igenom dem...

Link to comment
Share on other sites

Dom hade en del konstiga försök för sig där borta i Vietnam. En verklig buskröjare var nog "Maxson Quad Mount", 4 M2 sammankopplade på en lavett. Utvecklades under WW2 för att monteras på M3 halv-bandvagnar som LV-pjäs. Användes under Vietnam kriget för försvar av skyttebaser.

Det går nog åt en snöskyffel bara för att hålla rent från tomhylsor runt pjäsen.

Link to comment
Share on other sites

Carlos Hathcock hade den längsta bekräftade träffen förut, omkr 2 km med en M2! Hörde ngt om kanadensare i Afghanistan som slog det i år, också med en .50 cal, kanske en Barrett?

I september numret av Soldier Of Fortune står om ett långskott av en kanadick.

Citat:

//

Alex made his longest shot. It wasn an elevated target at 2,310 meters. Alex was shooting from approximately 8,500 feet at an enemy forward observer at 9,000 feet (verified by his spotter via the Leica Vector laser range-finder) with his bolt-action McMillan .50 cal (LRSW), firing AMAX Natch ammunition and mounnting a 16x Leupold scope. His first two shots missed. "The first shot was high and left, the second shot was left and the third shot was a hit." Alex told Soldier Of Fortune that the altitude, the cold and the thin air might have enhanced bullet velocity. The spotter, according to Alex "did all the work".

//

 

Maverick; jag är tämligen säker på att den främsta anledningen var kostnaden.

Kulspruta 90 har ju införts på senare tid, funkar 5.56 bättre nu?

Jag tycker personligen att Kulspruta 90 skall komplettera Kulspruta 58.

Ge alla ksp58D så... ;-)

 

Mace; tror inte att det blir så farligt, en M2 har en eldhastighet på ung. 500, 4 x 500 = 2000, inte så mycket jämfört med en minigun på typ 6000 :)

Dock kan ju dessa vara riggade med en högre eldhastighet eftersom de var tänkta som lv ksp, pillat med en gammal m2 som hade ett lättat slutstycke, vilket jag antar är för att öka eldhastigheten?

I vilket fall som helst vill jag skjuta med en quad..

Link to comment
Share on other sites

I Amerikanska lätta infanteriplutoner ( 32 man ) har man 2 st KSP 7,62 mm( M60 som ersätts med FN MAG som M240 = KSP 58) i en fristående grupp på två man.

Sedan tillkommer 6 st 5,56 mm SAW (M249 = KSP 90) indelat i tre grupper...gruppchef + 2*4 soldater( en ksp i varje omgång).

Sedan tillkommer 3 man i toppen på plutonen.

 

Jämfört med en svensk norrlandsskyttepluton på 28 man och 2 st KSP 58 ( plutonen finns nog inte längre) har den nog en djävla eldkraft för sin storlek...De har visserligen inte 2 st GRG, men istället M136 ( AT4= Pskott M/86) + Javelin.

Sedan att de har tillgång till ett stort antal attackhelikoptrar, ett starkt eldrörs & raket ART mm...gör ju inte direkt saken värre.

Link to comment
Share on other sites

Ksp 90: jag är tämligen säker på att den främsta anledningen var kostnaden.

 

 

M2: Dock kan ju dessa vara riggade med en högre eldhastighet eftersom de var tänkta som lv ksp, pillat med en gammal m2 som hade ett lättat slutstycke, vilket jag antar är för att öka eldhastigheten?

Vad gäller kostnaden så var den det största skälet till att FV och KA fick den.

Lite dyrare att utrusta armén med Ksp 90.

 

M2: lättare slutstycke-högre eldhastighet.

Link to comment
Share on other sites

"the record for the longest shot by a military sniper in action was 2,250 metres by gunnery Sgt. Carlos Hathcock, USMC, near Duc Pho, South Vietnam, in 1967 with a Browning .50 HMG mounting an eight-power Unertl telescopic sight"

 

"Canadian snipers are being credited with more than 20 kills in Afghanistan, including one from 2,400 metres away -- almost a mile and a half. If validated, the kill would be the longest shot made by a military sniper in combat"

 

Okänd källa

 

"On the other hand, the longest confirmed kill in sniper history was achieved at a distance of 1.42 miles in Vietnam, by U.S. Marine Corps Gunnery Sergeant Carlos N. Hathcock. That feat is all the more impressive given that 50 caliber sniper rifles had not even yet been invented—Hathcock was firing single shots from a 50 caliber machine gun that he jury-rigged with a telescopic sight."

 

Från http://www.vpc.org/studies/roofone.htm där man också kan hitta en fin bild på en svensk pansarsoldat med en Barrett M82A1.

Link to comment
Share on other sites

Carlos Hathcock´s omtalade skott i Vietnam har beskrivits i en massa böcker, artiklar och på Internetsidor. Uppgifterna varierar från 2 000 till 2 500 meter. Jag har även sett 2 500 yards vilket jag tar som en miss mellan meter och yards.

 

Det är ibland även omskrivet som det längsta skottet med en M2 kulspruta med kikarsikte, vilket kan tolkas som att det finns längre skott med andra kalibrar (har dock inte sett något sådant).

Enligt vissa ska den kikarmonterade M2:an vara hans egen uppfinning, medan andra berättar att den användes redan under Korea för att precisionsbeskjuta bunkrar mm vid stormningar.

 

- HvPrsk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...