Lfskbat Posted November 25, 2007 Report Share Posted November 25, 2007 Här kommer ett jäkla bra restips för er som inte varit där ännu... Det är nästan lika obligatoskt att åka dit, som det var att göra värnplikt på 80-talet. Island heter platsen, bekant? Det är andra gången jag besöker ön på kort tid. Senast nu andra helgen i november då jag pep dit över helgen, hyrde en bil och körde nästan 80 mil... Underbar ö. Gott om 4x4 Hotell-tips är... Foss hotel Baron vid Skulagata, nära hamnen och centrum. Pub-tips i Reykjavik är... Celtic Cross som ligger i korsningen Klapparstigur och Hverfisgata. Lugn och ro-tips är Esjafjell strax utanför Reykjavik. Vacker natur-tips är Ejafjallajökul sydkusten nere vid Vik. Beg bil-tips är Bilfirman vid rondellen i Selfoss eller han som säljer allt från dumpers till personbilar på en leråker i Borganäs, han hade en heltuff Toyota Landcruiser HJ60 som var höjd 5" och var "skodd" med 38" Ground Hawgs... det var kärlek vid första ögonkastet.... 240.000 Isländska kronor . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted November 28, 2007 Report Share Posted November 28, 2007 Island är ett jättebra re bit ifrån resmål för naturmänniskan. Sambon är Islandsfrälst och åker dit minst 1 vecka per år. För bästa upplevelse kanske man skall undvika att resa dit på vintern. Det är enligt säkra källor konstant skitväder då. Fler utfyktsmål på Island är Sprengisandi, vilket är ett ENORMT lavafält som är väldigt imponderande. Givetvis så är vulkanen Hekla ett hett(!) tips, den är fortfarande aktiv. Finns tydligen ett fint Heklamuseum med övernattning alldeles i närheten. Oavsett vad man tycker om hästar så är alla islandshästgårdar en upplevelse. Och du kan få hyra en häst på istort sett alla gårdar. Oftast ingår då också en guide/ridlärare, rekommenderas varmt. Självklart har man kameran med sig till island, allt annat är en miss Fler restips? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted November 28, 2007 Report Share Posted November 28, 2007 Förenade arabemiraten! Var på en långweekend i landet här om veckan. Otroligt fascinerande att se vad som händer när människor har för mycket pengar. Det byggs fanenmej överallt. Hela tiden större och bättre. Att i ett land som egentligen bara är öken bygga en inomhusskidbacke och sen bygga in värmestuga mitt i backen får ju en att undra. Miljöaspekterna med alla projekt tänks det knappt på och man skall inte tala om det faktum att utan arbetskraftsinvandringen från Indien skulle det inte vara möjligt att genomföra dessa projekt. Indierna som får alla skitarbeten medan Emiraterna går runt och pillar sig i naveln. Oj nu blev det otroligt kritiskt – så skulle det ju inte vara. Jag rekommenderar verkligen alla att åka dit – En helt otrolig upplevelse. ÅK DIT! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted November 28, 2007 Report Share Posted November 28, 2007 Ett ganska okänt resmål är Ukraina och Karparterna på dess sida. Gilla man att vandra eller bara slappa i en liten bergsby så är det perfekt. Vandraren kan klara 2 veckor inklusive resa för 2000 spänn. Går utmärkt att skida på vintern Bäst och billigast att ta sig dit. Wizz air till Budapest tor ca 800 kr (från Sturup) Buss (tåg) till Ukraina tor 200 spänn. En öl på den lokala puben ca 5 spänn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekvall Posted November 28, 2007 Report Share Posted November 28, 2007 Apropå Ukraina: är det någon som har provat på att morbidturista i den förbjudna zonen runt Tjernobyl? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Halldén Posted November 28, 2007 Report Share Posted November 28, 2007 Apropå Ukraina: är det någon som har provat på att morbidturista i den förbjudna zonen runt Tjernobyl? Vet sen ett reseprogram man knäppte över till för nåt halvår sen att detta ska visst gå att göra tom genom charter(!). Har totalt glömt bort vad programmet hette och allt därtill men man kunde visst ta sig så nära att man kunde se själva reaktorbyggnaden. Geigermätaren lät som en mindre ksp ska tilläggas.. Kommer man så långt fram i det "oförbjudna" området att man kan se själva byggnaden så är väl det "förbjudna" området inte så värt att ta sig igenom om man inte vill bli utsatt för större doser radioaktiva partiklar. Har själv inte gjort det och har inte heller någon lust, dock vore det kanske ett riktigt festligt partytrick om man lyckades bli lite självlysande? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annahörig Posted November 28, 2007 Report Share Posted November 28, 2007 Nya Zeeland som resmål är fantastiskt om man undviker turistbussarna. Har man det minsta intresse för marint liv, bör man besöka Kaikoura. En förkastning precis utanför kustlinjen skapar uppvällning av näringsrikt vatten från djupet. Detta attraherar fiskar, som attraherar delfiner och hajar. Byn i sig är en hisklig turistfälla, men att bo lite utanför och gå längs vattnet nedom South Bay är fantastiskt. Du ser garanterat säl och delfin, och tidvattenpölarna är fantastiska. Under mina två veckor där såg jag dessutom knölval och späckhuggare upprepade gånger. EDIT: Men håll er borta från delfinsimningen. Det är bara plågsamt för alla inblandade, särskilt delfinerna. Tänk dig att nån dumpar en båtlast bisarrt klädda tyskar i ditt vardagsrum. Tre gånger om dagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekvall Posted November 28, 2007 Report Share Posted November 28, 2007 Apropå Ukraina: är det någon som har provat på att morbidturista i den förbjudna zonen runt Tjernobyl? Vet sen ett reseprogram man knäppte över till för nåt halvår sen att detta ska visst gå att göra tom genom charter(!). Har totalt glömt bort vad programmet hette och allt därtill men man kunde visst ta sig så nära att man kunde se själva reaktorbyggnaden. Geigermätaren lät som en mindre ksp ska tilläggas.. Kommer man så långt fram i det "oförbjudna" området att man kan se själva byggnaden så är väl det "förbjudna" området inte så värt att ta sig igenom om man inte vill bli utsatt för större doser radioaktiva partiklar. Har själv inte gjort det och har inte heller någon lust, dock vore det kanske ett riktigt festligt partytrick om man lyckades bli lite självlysande? Ja, just det. Det är "Packat och klart" du tänker på. Såg det själv och blev sugen på att åka ner och känna på den kusliga stämningen där. Tänkte om någon på forumet har egna erfarenheter av en resa i zonen och ville delge dem. Någon som är sugen på en solsemester runt Tjernobyl? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted December 8, 2007 Author Report Share Posted December 8, 2007 Apropå Ukraina: är det någon som har provat på att morbidturista i den förbjudna zonen runt Tjernobyl? Ha ha ha! Morbidturista... den var tusan så bra. Ett annat bra resetips är Azorerna, inte så exploaterat ännu och med natur i väster som liknar England, medan öster liknar Bastogne... typ. Ytterligare ett restips är Kap Verde... vissa samhälle är lite som att semestra i Mogadishu... fast trevligare, men in´t fan var det så billigt där... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted December 9, 2007 Author Report Share Posted December 9, 2007 Back to Iceland... En arbetskamrat till mig... också Islandsfantast, har kört "varvet runt" och rekomenderar området runt Isafjördur... höga klippor och mastodontterräng. Thats 4 sure!!! Att kvällstid ligga på klippkanten och titta ner alla dessa metrar och se fåglar flyga som galningar i olika nivåer är en upplevelse... Lunnefågel rockar fett med sina glasspinnar till vingar. Annars är valsafari helt jäkla ok... åk med "Havssulan" från Reykjavik... (pilsner finnes ombord). Val är nästan en garanti med denna lilla skorv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted January 3, 2008 Report Share Posted January 3, 2008 Angående Island. Ska dit nästa vecka med jobbet. Blir förmodligen lite bad och skumpande på Min-Lilla-Pony m.m. Tips på restauranger och klubbar, eller är utbudet hyfsat så man kan ta första bästa? Ska visst vara europas dyraste land, vad kostar t.ex en middag, en stor-stark osv? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MPMöller Posted January 3, 2008 Report Share Posted January 3, 2008 Apropå Ukraina: är det någon som har provat på att morbidturista i den förbjudna zonen runt Tjernobyl? Vet sen ett reseprogram man knäppte över till för nåt halvår sen att detta ska visst gå att göra tom genom charter(!). Har totalt glömt bort vad programmet hette och allt därtill men man kunde visst ta sig så nära att man kunde se själva reaktorbyggnaden. Geigermätaren lät som en mindre ksp ska tilläggas.. Kommer man så långt fram i det "oförbjudna" området att man kan se själva byggnaden så är väl det "förbjudna" området inte så värt att ta sig igenom om man inte vill bli utsatt för större doser radioaktiva partiklar. Har själv inte gjort det och har inte heller någon lust, dock vore det kanske ett riktigt festligt partytrick om man lyckades bli lite självlysande? Ja, just det. Det är "Packat och klart" du tänker på. Såg det själv och blev sugen på att åka ner och känna på den kusliga stämningen där. Tänkte om någon på forumet har egna erfarenheter av en resa i zonen och ville delge dem. Någon som är sugen på en solsemester runt Tjernobyl? Om man funderar på Tjernobyl så kanske man skulle svänga förbi i Prypriat om man är ute efter spökstad! Särskillt för er som spelat igenom CoD4 Wiki om Prypriat Från SVT om Packat och klart-resan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rara Avis Posted January 3, 2008 Report Share Posted January 3, 2008 Ett annat bra resetips är Azorerna, inte så exploaterat ännu och med natur i väster som liknar England, medan öster liknar Bastogne... typ. Måste hålla med där! Var på Sao Miguel i somras och ville för allt i världen inte åka hem igen, även om det var väldigt "kultiverad" natur, och inte så vilt som jag brukar fastna för. Trevliga människor, god mat och enkelt att turista. Håller med hyllningskören om Island också. Var där i mars, genomled det årets värsta snöstormar. Vore kul att åka dit på sommaren någon gång. Mina starkaste minnen är från Hveragerdis tropiska växthus och Haukadalurs geysrar. Och även om man inte är hästmänniska så är en dagstur på de små lurviga väl värt både tiden och pengarna. Det är lite som att rida på månen (iaf när hela landskapet är täckt med snö som det var när jag var där). Katalonien är en underskattad del av Spanien. Flyg till Barcelona, hyr en bil och åk till Pyreneerna, Andorra (riktig tax free kanske lockar några?) och Montserrat (gregoriansk morgonsång är ett fint sätt att börja dagen på). Och missa för allt i världen inte Gaudís byggnader och den gotiska delen av Barcelona. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted January 4, 2008 Report Share Posted January 4, 2008 Ett ganska okänt resmål är Ukraina och Karparterna på dess sida. Gilla man att vandra eller bara slappa i en liten bergsby så är det perfekt. Vandraren kan klara 2 veckor inklusive resa för 2000 spänn. Går utmärkt att skida på vintern Bäst och billigast att ta sig dit. Wizz air till Budapest tor ca 800 kr (från Sturup) Buss (tåg) till Ukraina tor 200 spänn. En öl på den lokala puben ca 5 spänn. Ukraina blir förhoppningsvis ett av mina resmål nästa sommar. Planen är att vandra lite i Karpaterna, slappa på Krim och festa i Odessa. Det enda jag gruvar mig för är väl att mina kunskaper i slaviska språk är rätt begränsade. Mitt dagens jägartips är annars Polen. Eller egentligen Östeuropa överhuvudtaget. Nån här som rest i Albanien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sernlo Posted January 5, 2008 Report Share Posted January 5, 2008 Dublin har en lite "Göteborgsk" känsla över sig, med sin blandade arkitektur och gamla gotiska kyrkor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naccache Posted January 5, 2008 Report Share Posted January 5, 2008 Libanon, i all ärlighet är det inte alls så farligt som folk får det att framstå. Har varit där de senaste 3 somrarna och flertalet gånger när jag var mindre. Ett land med extrema kontraster, allt från absolut stadsliv med pubar, klubbar och allt shopping heter så långt ögat kan se. Till att vara ute och vandra med vännerna utan civilisation inom gå-avstånd. Är man på badhumör finns perfekta badstrander med glasklart vatten samt sten- och sandstrand för den som vill ha det. Känner man för att åka skidor eller snowboard så kan man göra det också, efter en kort biltur så finns det snö och det är bara att åka på, har själv inte varit så långt upp (får nog av snön i Sverige) men farsan berättade om det. Så, Libanon som sagt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wemla Posted January 5, 2008 Report Share Posted January 5, 2008 Island Tyvärr kan jag inte rekommendera något annat än island om man inte varit där. Jag var där 9 dagar varav 7 på hästryggen. Tog en långridtur med Eldhestar, red sammanlagt 245 km, mellan 5-9 timmar/dag. Fick se bla Thingvallavatn, Geysir, Gullfoss, thjórsa, hekla etc etc. Ett helt underbart sett att se island på, Man bor inte på lyxhotell och pimplar champagne men man bor inte heller på något sunkigt vandrarhem. Detta kanske inte är något för förstagångsrytten men det finns kortare turer. Jag rekomenderar detta varmt, speciellt om man vunnit på lotto eller råkade snubbla över halv förmögenhet, vilket det krävs då det är en aning dyrt där. En pizza går på ca 150 spänn. Men jag skulle lungt åka dit igen, även stadslivet är underbart. London Gillar man shopping och andra sevärdigheter rekomenderar jag london. Med ett busskort (och subway) tar man sig lite var stans. Några tips är The Dungeon, Churchill Museum and Cabinet War Rooms, Towern (ta gott om tid här, det finns hur mycket att se som helst, en dag räcker knappt, men se till att de som inte är intresserade av historia eller krig får göra något annat.) Estland Tallin är en underbar stad som är perfekt att ta över en weekend. Rikt resturangliv, mycket historia, billig shopping. Perfekt för de flesta, kanske iinte barnen.. Man kan ta båt eller flyga. Mallorca Sola och bada Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sernlo Posted January 16, 2008 Report Share Posted January 16, 2008 Jag gör en liten request på restips om Sharm El Sheik, Egypten Fick just tag i en sista-minuten-biljett ihop med en kompanjon, en liten trip för att tina upp från vintern, precis innan inrycket. Det jag har hittar på internet är dels resebyråernas löften om kritvita stränder, vacker snorkling och blåa hav.. dels bloggar från backpackers som ger en något mörkare bild av turistkomplex, slitna korallrev och fejkade beduinläger. Någon som har bra tips på annat man borde göra när man är där, något som inte ger känslan av att vara på ett turistzoo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stolpskottet Posted January 16, 2008 Report Share Posted January 16, 2008 Jag gör en liten request på restips om Sharm El Sheik, Egypten Fick just tag i en sista-minuten-biljett ihop med en kompanjon, en liten trip för att tina upp från vintern, precis innan inrycket. Det jag har hittar på internet är dels resebyråernas löften om kritvita stränder, vacker snorkling och blåa hav.. dels bloggar från backpackers som ger en något mörkare bild av turistkomplex, slitna korallrev och fejkade beduinläger. Någon som har bra tips på annat man borde göra när man är där, något som inte ger känslan av att vara på ett turistzoo? se till att snorkla eller dyk med tuber! var själv i hurghada över nyår och passade på att plaska lite i röda havet! dykningen och snorklingen skall tydligen vara ännu bättre i Sharm El Sheik än i Hurghada! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted January 16, 2008 Report Share Posted January 16, 2008 Smekmånad till Maldiverna är på gång. Flyget klart men viken ö (av 1190 st) kan rekomenderas? Har kollat lite på Kuredu, Sun island, Summer island osv, men är inte riktigt tillfreds men avskildheten, lite konstgjort. Prisläget är ovesäntligt, men de dyraste ställena (1000 £/natt och uppåt) kan man kanske bortse ifrån. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted January 16, 2008 Report Share Posted January 16, 2008 Åter från Island Kan bara lovorda hela stället. Byn är helt OK med många bra pubar och klubbar. Blev varnad för att allt skulle vara dyrt, men tycker verkligen inte att det stämmer. Inga problem att äta och dricka gott under stockholmspriser. Gjorde "Gyllende cirkeln" och Thingvallir var riktigt riktigt mäktigt. För övrigt hade vi kanon väder... men fan tro om dom blir deprimerade när solen är uppe mellan 12 och 15 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted January 17, 2008 Report Share Posted January 17, 2008 Mallorca Sola och bada Det finns en del saker att se på i bergen också. Flickvänner motsv kan vara intresserade av att se Majorica-fabriken där de tillverkar mallorcapärlor. Det finns även en likörfabrik i bergen med fri provsmakning, vilket blir helvetes sött efter ett tag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted February 28, 2008 Report Share Posted February 28, 2008 Funderar att ta med frun till Liverpool. Frågan är då, vart köper jag plåtar till Anfield road? Har googlat lite men dom svenska företag som säljer plåtarna är SVIN dyra. En sak till, tänkte åka dit under Valborg/Första maj. Är Första maj "bank holiday", dvs allt är stängt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pappa6116 Posted February 28, 2008 Report Share Posted February 28, 2008 Funderar att ta med frun till Liverpool. Frågan är då, vart köper jag plåtar till Anfield road? Har googlat lite men dom svenska företag som säljer plåtarna är SVIN dyra. En sak till, tänkte åka dit under Valborg/Första maj. Är Första maj "bank holiday", dvs allt är stängt? Nej, första maj är en "vanlig" dag, men första måndagen i maj är bank holiday ( den 5:e maj i år). http://www.worldticketshop.com/tickets/liverpool_tickets http://www1.liverpoolfc.talentarena.co.uk/ http://www.euroteam.info/eventdescription....nchester%20City Varning för dyra priser dock...(ca 200 £). Ni kan ju alltid prova en fuling och häcka utanför Anfield och köpa plåtar av omtänksamma människor som har köpt några plåtar för mycket..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted February 28, 2008 Report Share Posted February 28, 2008 Min nästa resa skall gå i Kalle dussins tecken. Skall ta mig från Poltava till Benderi med lämpliga uppehåll längs vägen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted May 21, 2008 Author Report Share Posted May 21, 2008 Känner igen det där med "historiska resor". Min oömme broder lurar sin familj varje år med något skitsnack om festival i byn X... när familjen väl är framme så har han lurat ut dom på en leråker i Breitenfeld eller på något pansarmuseum. Än så länge håller familjen ihop Någon som varit på pansarmuseet "Kubinka" Ryssland? Ett restips till... Cap Verde! Helt ok! Det är som Mogadishu toppat med Lisebergs alla åkatraktioner. PS Var på Island igen i november... det går inte att hålla sig där ifrån DS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spook Posted May 28, 2008 Report Share Posted May 28, 2008 Apropå Ukraina: är det någon som har provat på att morbidturista i den förbjudna zonen runt Tjernobyl? Var i vitryssland 2006. Besökte då zonen som har en radie på 30km. Även där behövdes särskilda tillstånd. Var ganska facinerande, traktorer och fabriker från 80talet. Lämnade precis som om människorna trodde att de skulle komma tillbaka 20min senare. Nu 20år senare var det en kuslig känsla att gå runt där. Vi hade inte fixat resa över gränsen till ukraina. De ville att man skulle vara över "könsmogen ålder" för den inre zonen. Egentligen för att besöka båda zonerna tror jag. Mätte inte upp några höga radioaktiva nivåer. Hittade dock några ställen där det radioaktiviteten sköt i höjden Det man slogs av var hur fridfullt det var där. Sen såg man på Geigermätaren och hade 10ggr bakgrundsstrålning. Kusligt. Zonen var en annorlunda upplevelse. Dock är nog landet Vitryssland den största upplevelsen från den resan. Endast 60mil från Sverige! Har vi en diktatur med Lenin statyer, Stridsvagns monument mitt i staden från "den stora fosterländska segern" (WW2). Istället för Zlatan hade de stora röda fasad-affischer med arbetare och naturligtvis hammaren och skäran. Man kunde köpa puma, eller gucci plastpåsar för 20öre. Det var visst mode att gå runt med fancy plastpåsar. För 70öre kunde man åka buss hur långt som helst. 75a vodka för 10kr, för att ta några märkliga saker man stötte på. Så annorlunda, men ändå så nära. Om man missade att besöka Sovjet kan man ta sig till vårt grannland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 28, 2008 Report Share Posted May 28, 2008 Jäklar Spook. Sverige känns inte så säkert längre? /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Zak Posted September 16, 2008 Report Share Posted September 16, 2008 Birmingham - någon som hängt i den staden och kan ge ett omdömme? Ska dit med damen i början av november över en weekend. /Zacke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.