Kn Glock Posted November 7, 2007 Report Share Posted November 7, 2007 Nu när FINEX för NBG 2008 har dragit igång så finns det nog underlag för en del tyckande om hur nästa NBG skall se ut. Ett visst mått av realism uppskattas alltid Org? deltagande länder? Helt svenskt förband? Förmågor? Mtrl? (Kärt ämne ) Rekrytering? Boende? Anställningsform? Utbildning? Kör hårt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted November 7, 2007 Report Share Posted November 7, 2007 En core battalion med endast det som krävs för att få anmäla sig till styrkeregistret, inga påhängda extraförmågor på enskilda förband "för att det är bra att ha" Utrustning anskaffas i god tid innan beredskap för att förbandet skall kunna öva med den mtrl som skall användas skarpt innan man går i beredskap. Personalplanering från FM på ett sådant sätt att de officerare och soldatersom inte ingår i NBG inte blir lidande av uppsättandet av förbandet. Rekrytering sker centralt för att säkerställa ett snabbt och effektivt handläggande av alla ansökningar. Och sammanfattningsvis, en realistisk analys av hela verksamheten som resulterar i ett underlag som i god tid ger FM möjlighet att täcka upp brister på alla plan innan man står där på kaserngården.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted November 7, 2007 Report Share Posted November 7, 2007 En bataljon Ett CSS En UNDTF Dvs en rejäl avskalning av vad som finns i NBG08. Minst hälften av alla enablers tas bort. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rissanen Posted November 8, 2007 Report Share Posted November 8, 2007 Nu när FINEX för NBG 2008 har dragit igång så finns det nog underlag för en del tyckande om hur nästa NBG skall se ut. Ett visst mått av realism uppskattas alltid Org? deltagande länder? Helt svenskt förband? Inte så mycket tyckande men... Under Noble Mariner "lovade" amiral Kaskeala (ÖB FIN) att den finska komponenten kommer att utbildas vid Nylands brigad och följaktligen bestå av kustjägare (ATU). Spekulation: Det skulle kanske kunna betyda att IAS också kommer att ingå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted November 8, 2007 Author Report Share Posted November 8, 2007 (edited) En bataljon Ett CSS En UNDTF Dvs en rejäl avskalning av vad som finns i NBG08. Minst hälften av alla enablers tas bort. /K I like it men jag justerar något Ett (F) HQ En bat(+) Ett CSS En Und TF dessutom så är den helsvensk (orderspråk svenska) + = lite ing och art och ytterliggare ett skyttekomp Edited November 8, 2007 by Kn Glock Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spook Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 Man bör kanske se över materiel-listorna och fundera på vad man ska beställa redan nu, så man inte får leverans 2012..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tikvah Posted November 14, 2007 Report Share Posted November 14, 2007 En bataljon Ett CSS En UNDTF Dvs en rejäl avskalning av vad som finns i NBG08. Minst hälften av alla enablers tas bort. /K I like it men jag justerar något Ett (F) HQ En bat(+) Ett CSS En Und TF dessutom så är den helsvensk (orderspråk svenska) + = lite ing och art och ytterliggare ett skyttekomp På liknande sett som det krävs ett förutpekat (F)HQ krävs det "minst" samarbete med ett OHQ, således bör även det pekas ut i förväg. Dessutom har vi i många andra trådar pekat ut att HKP behövs och mer eller mindre saknas i dagsläget. Frågan är om UND TF skall vara som idag sammansatt till ett "ISTAR concept" eller om allt skall vara enskilda inhämtare med "egen berarbetning och analys". Fortsättningsvis vill jag kasta in SF delarna som möjliga enablers. Slutligen vill jag lösa den Strategiska flygtransporten på ett "smidigare" sätt än med SALIS avtalet, fast meningen med tråden var kanske inte att gå till jultomten med önskningarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted November 16, 2007 Author Report Share Posted November 16, 2007 Jag är helt övertygad om att core battalion m/11 kommer att vara lättare än m/08. Både logistik och ekonomi talar för detta. + att "alla" andra BG är lättare och att det besutom är ett krav som EU ställer. EU säger ju att GB skall vara på ca 1500 man NBG med plusmenu=2800 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted November 16, 2007 Report Share Posted November 16, 2007 och var hittar vi då denna bataljon av odödliga supersoldater som vill strida utan vare sig sjv eller underhåll? visst sjv-bitarna som NBG08 har just nu kanske inte helt motsvarar det som behövs, men det kommer att krävas minst ett ROLE 2 sjukhus, samt någon form av strategisk medivac förmåga. rent krasst lägger jag min röst på ett flytande fältsjukhus inbyggt i någon passagerarfärja, samt hkp och tp c-130 förmåga. dagens ROLE 2 koncept är tung och svår-transporterat. framskjuten kirurgisk kapacitet behövs också men bör vara lätt rörlig. skicka genast hela förmedC på studiebesök hos stridande enheter i irak och afganistan. så kanske vi får tillbaks lite kompetent folk.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted November 16, 2007 Author Report Share Posted November 16, 2007 och var hittar vi då denna bataljon av odödliga supersoldater som vill strida utan vare sig sjv eller underhåll?visst sjv-bitarna som NBG08 har just nu kanske inte helt motsvarar det som behövs, men det kommer att krävas minst ett ROLE 2 sjukhus, samt någon form av strategisk medivac förmåga. rent krasst lägger jag min röst på ett flytande fältsjukhus inbyggt i någon passagerarfärja, samt hkp och tp c-130 förmåga. dagens ROLE 2 koncept är tung och svår-transporterat. framskjuten kirurgisk kapacitet behövs också men bör vara lätt rörlig. skicka genast hela förmedC på studiebesök hos stridande enheter i irak och afganistan. så kanske vi får tillbaks lite kompetent folk.... Sjv ingår i CSS Observera att CSS kan vara större än Core Bn i antal personer och underenheter men man undviker att ha ett stort antal DUC till (F)HQ som man har i dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sisuchef Posted November 18, 2007 Report Share Posted November 18, 2007 Lite OT men ändå, FM räknar med och har begärt längre kontrakt för nästa NBG styrka. FM vill ha minst 3½års kontrakts anställningstid, mest för att kunna vara ett alternativ på arbetsmarknaden. Källa från en personlig kontakt med en ÖvLt på planering på FM staben Stockholm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted November 19, 2007 Author Report Share Posted November 19, 2007 Lite OT men ändå, FM räknar med och har begärt längre kontrakt för nästa NBG styrka. FM vill ha minst 3½års kontrakts anställningstid, mest för att kunna vara ett alternativ på arbetsmarknaden. Källa från en personlig kontakt med en ÖvLt på planering på FM staben Stockholm. Skall 3 1/2 årskommendering gälla anställd personal också?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer Posted November 23, 2007 Report Share Posted November 23, 2007 En luftburen bataljon med vissa enablers och gott om helikoptrar, några hercor och några JAS för CAS.?? Eller man kanske vill ha med lite tyngre förband också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sisuchef Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 Lite OT men ändå, FM räknar med och har begärt längre kontrakt för nästa NBG styrka. FM vill ha minst 3½års kontrakts anställningstid, mest för att kunna vara ett alternativ på arbetsmarknaden. Källa från en personlig kontakt med en ÖvLt på planering på FM staben Stockholm. Skall 3 1/2 årskommendering gälla anställd personal också?? Kn Glock, kan ej svara för vad som gäller FM anställda. jag vet bara FM önskan att kontraktet ska vara längre pga arbetsmarksnadskäl (ej rätt till tjänstledighet). Borde dock vara rimligt för att soldater och underlydande chefer ej ska få "nya" chefer hela tiden. Några problem finns naturligtvis, hur göra med skolor (Y o RO utb)och liknande under tiden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynx Lynx Posted December 5, 2007 Report Share Posted December 5, 2007 Hahaha!! Det är ju skitskoj att läsa detta. Tråden började med 3 enheter, sen bara ploppar det på vartefter och alla vill ha in sin specialförmåga. En skyttebataljon i grunden låter bra, men lättare??? Klart man ska ha relevant skydd! Lite Und måste givetvis också finnas, men så mycket som i NBG08? Dock, glömmer inte alla något av det viktigaste för en snabbinsatsstyrka? Logistik och flygplats??? Hur har man annars tänkt få allt på plats, underhålla och sen skicka hem? Nej, alla spel man gjort på FHQt har visat behovet av en flygplatsenhet. Kanske lika bra att slå samman den med logCoy, helikopter och ett fältsjukhus, så har man alla funktioner samlat där. Kan man inte börja om diskussionen med vad som kan plockas bort från NBG08? Jag börjar med LV! Tack för ordet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spook Posted December 5, 2007 Report Share Posted December 5, 2007 CBRN enheten som finnarna står för i dagens NBG kanske man inte nödvändigtvis behöver ha med beroende på hotbild givetvis. Smartare vore väl att ha en lätt CBRN grupp som Sverige idag står för och om NBG blir utskickat höja beredskapen på vår Internationella CBRN-insatsstyrka, BC? Så utnyttjar man enheter som finns utanför NBG. Går nog att tillämpa inom andra områden också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tikvah Posted December 5, 2007 Report Share Posted December 5, 2007 En skyttebataljon i grunden låter bra, men lättare??? Klart man ska ha relevant skydd! Lite Und måste givetvis också finnas, men så mycket som i NBG08? Dock, glömmer inte alla något av det viktigaste för en snabbinsatsstyrka? Logistik och flygplats??? Hur har man annars tänkt få allt på plats, underhålla och sen skicka hem? Nej, alla spel man gjort på FHQt har visat behovet av en flygplatsenhet. Kan man inte börja om diskussionen med vad som kan plockas bort från NBG08? Jag börjar med LV! Jag vet inte om vi kan påstå att NBG08 har mycket UND delar, det finns unddelar och de är hyffast samlade. Dessutom har inte ALLA spel på (F)HQ påvisat ett behov av en flygplatsenhet, flygplatser/hamnar är dock generellt viktiga. Det man främst borde plocka bort från NBG08 är inte kompetenser utan det du var inne på. Att plocka bort antalet SuCos och således samordna delarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted December 5, 2007 Report Share Posted December 5, 2007 Kan man inte börja om diskussionen med vad som kan plockas bort från NBG08? Jag börjar med LV! Intressant! Skulle du kunna ge mig ett bra motiv till varför förmågan att verka i luftarenan skall strykas? Jag är övertygad om att något typ av luftläges/luftbekämpningsförband behövs, främst då sensorer och luftlägessamordnare, ex. UndE23 och GBADOC, men även ett antal eldenheter, ex. EldE23 eller EldE70 (med BORC). UndE23 har också den fördelen att den även agerar förvarnare för inkommande indirekt eld, 360 grader runt grupperingsplatsen. Således ett idealt skydd för en camp/motsv, och väldigt efterfrågat i Afghanistan och Irak. För bekämpning av illasinnad a-hkp eller annat flygetyg skulle inte jag vilja förlita mig på Ak5, KSP58 eller enstaka 9040. Det är lätt i sinnet för den enskilde att stryka luftvärnsförmågor till höger och vänster, då luftvärnet generellt har åsidosatts över en lång tid inom försvarsmakten, detta har som följd att relativt få människor i firman inser att förmågan att kunna bevaka luftrummet och verka i det, är minst lika viktig som alla andra stödfunktioner. Det är lätt att säga att LV ska strykas när man faktiskt inte vet så mycket om funktionen i sig. /s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noname Posted December 5, 2007 Report Share Posted December 5, 2007 Kan man inte börja om diskussionen med vad som kan plockas bort från NBG08? Jag börjar med LV! [...] Intressant! Skulle du kunna ge mig ett bra motiv till varför förmågan att verka i luftarenan skall strykas? [...] För att NBG är en bataljonsstridsgrupp som inom 10 dagar ska kunna vara på plats och lösa uppgift under 30 dagar (som kan utsträckas till 120). Ett av kraven är att det ska vara lättrörligt. Ett förband som har en massa underställda enheter som mer eller mindre inte kan svara för sitt eget skydd kommer medföra att förbandet blir statiskt, förutsägbart och med en stor del av dess manöverenheter upplåsta till egenskydd istället för att lösa förbandets huvuduppgifter. Det går enskilt att motivera en jädrans massa förmågor till NBG men för varje "förmåga" du tillsätter kommer du att ta bort en del av grundförmågan och grundtanken med förbandet. NBG (och alla andra av EU:s BG) är en förstyrka som ska verka under 30 dagar, då gäller det att snabbt etablera sig i området och organisera sig. KISS-regeln gäller! Finns det ett så stort lufthot som motiverar speciella lv-funktioner utöver bataljonens egna organisatoriska, löses detta bättre genom att tillföra flygstridskrafter. Sen så kommer NBG aldrig att slåss ensam mot en high-techmotståndare. Det är trots allt bara en förstärkt bataljon vi pratar om, inte en komplett mini-armé. I strid är endast det enkla möjligt! (Även om vissa förband känner sig nedläggningshotade...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts