Juhl Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 Ok, kanske lite "luddig" fråga med vad ska man ha för fysik grund för att bil pansarskytt eller någon annan slags skytt? E d milen på 32 blankt som gäller eller? /// Juhl Quote
Medic Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 Nej 25 min är det som gäller för alla pansar skyttar... Skämta, baskraven inom armen är väl 55 min på milen fortfarande, och så är det 1km på 5 min med full stridspackning och vapen om jag inte missminner mig. (Ca 15- 20kg?) Vidare typ 25 sträck-böj (armhävningar) på 1 min och ungefär lika för situps och ryggups. OBS att detta är baskraven. Det kan bli hårdare beroende på var du rycker in. Således: har du någorlunda grundkondis klarar du det. (Skyttetjänst alltså) Quote
MBW Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 Kan säga att de ovanstående värdena inte är riktigt korrekta, sedan har ju olika föband ändrat. Tror att detta är en mer korrekt beskrivning(slå mig gärna på fingrarna) FM baskrav 12 armhävningar 30 sek 25 situp 30 sek Ryggböj 25(?) 30 sek Milen på 60 min 1 km på 6min(?) med full STRIDSutrustning, 5-7 kg Olika förband har olika som sagt var. Quote
BlackDragon Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 Kan säga att de ovanstående värdena inte är riktigt korrekta, sedan har ju olika föband ändrat.Tror att detta är en mer korrekt beskrivning(slå mig gärna på fingrarna) FM baskrav 12 armhävningar 30 sek 25 situp 30 sek Ryggböj 25(?) 30 sek Milen på 60 min 1 km på 6min(?) med full STRIDSutrustning, 5-7 kg Olika förband har olika som sagt var. Kan det där verkligen stämma? Aldrig hört talas om så "mesiga" grund krav... Vilken del av FM har dessa? Quote
granQ Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 tänk på att folk i staber ska klara det, folk nämare 60 än 20 ;) dessutom är det som sagt BAS krav.. Quote
MBW Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 Olika förband har olika som sagt var. Kan det där verkligen stämma? Aldrig hört talas om så "mesiga" grund krav... Vilken del av FM har dessa? Ingen fara, de kommer nog att jaga livet ur dig ändå. hehehe..ööhhm...ja Quote
Grunt Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 Ok, kanske lite "luddig" fråga med vad ska man ha för fysik grund för att bil pansarskytt eller någon annan slags skytt? E d milen på 32 blankt som gäller eller? /// Juhl Låg självbevarelsedrift kanske? Så höga kan jag inte tänka mig att kraven är. Jag fick ju bli det ju......... Quote
SFC Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 I detta dokument kan ni läsa de fullständiga bestämmelserna för FM Baskrav: Bestämmelser FM Baskrav (.doc) Quote
113JOR Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 Kan säga att de ovanstående värdena inte är riktigt korrekta, sedan har ju olika föband ändrat.Tror att detta är en mer korrekt beskrivning(slå mig gärna på fingrarna) FM baskrav 12 armhävningar 30 sek 25 situp 30 sek Ryggböj 25(?) 30 sek Milen på 60 min 1 km på 6min(?) med full STRIDSutrustning, 5-7 kg Olika förband har olika som sagt var. Kan det där verkligen stämma? Aldrig hört talas om så "mesiga" grund krav... Vilken del av FM har dessa? Det är bl.a. kraven för att kunna sök till YOP (yrkesofficersprogrammet) /JOR Quote
Emil Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 Jag kan då säga av erfarenhet att om du rycker in som pansarskytt i Boden behöver du inte klara av de där annars än på mönstringen, här har vi haft fys ungefär 2 ggr sen inryckningen den 26:e augusti och ja du det jobbigaste är väl att göra avsittning i 70 cm snö och kriga loss ca. 200 m sen insittnig efter att man försvarat terrängen. Om jag skulle mönstra idag skulle jag fasen ha sämre kondis än då jag mönstrade. För att inte nämna min gruppchef som har blivit en riktig tjockis. Quote
Aron Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 Jag kan då säga av erfarenhet att om du rycker in som pansarskytt i Boden behöver du inte klara av de där annars än på mönstringen, här har vi haft fys ungefär 2 ggr sen inryckningen den 26:e augusti och ja du det jobbigaste är väl att göra avsittning i 70 cm snö och kriga loss ca. 200 m sen insittnig efter att man försvarat terrängen.Om jag skulle mönstra idag skulle jag fasen ha sämre kondis än då jag mönstrade. För att inte nämna min gruppchef som har blivit en riktig tjockis. Vafalls!? Vad ligger du inne som? Skyttesoldat på strf 9040 eller? /Aron Quote
Grunt Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 Vet inte om jag är 100% förvirrad nu men är det inte en 6:a i kondition och en 3:a i styrka på mönstringen som behövs för skyttesoldater? Här blir man ju lite orolig. Ingen fys för skyttesoldater? Då måste jag arbeta ännu hårdare på mina intrigplaner för att få en spantjänst efter tiden på KBS....... Quote
Aron Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 (edited) Vet inte om jag är 100% förvirrad nu men är det inte en 6:a i kondition och en 3:a i styrka på mönstringen som behövs för skyttesoldater? Här blir man ju lite orolig. Ingen fys för skyttesoldater? Då måste jag arbeta ännu hårdare på mina intrigplaner för att få en spantjänst efter tiden på KBS....... Mönstringsvärdena du nämner stämmer om jag inte minns fel. Kan ju lugna dig Grunt med att vi hade fys tre till fyra gånger i veckan de första månaderna och jag kan garantera att INGEN hade sämre fysisk status vid muck än vid mönstring oavsett tidigare verksamhet. En spantjänst ställer säkert högre fysiska krav så det är säkerligen ännu bättre om man är ute efter det. /Aron Edited February 12, 2003 by Aron Quote
Axial Posted February 13, 2003 Report Posted February 13, 2003 En av de grundläggande egenskaperna för att bli en framgångsrik skytteslusk är nog förmågan att hålla god min i elakt spel, för till skillnad från jägarförbanden (förmodar jag) finns det en del moment under utbildningen som kan upplevas som meningslösa eller rentav värdelösa: Det är inte kul att ligga i en hög med snöslask och vänta på att 2:a skyttekompaniet ska bli klara med sin uppgift så att 3:e komp kan göra sitt osv osv tills det blir dags för ditt komp (typ 10:e kompaniet) att flytta sig 200 meter vänster för att sedan börja om från början... Allvarligt, livet på skytte är inte riktigt lika high-life och glamouröst som jägartjänst. Som jag uppfattade det hela kan skytte-tjänsten sammanfattas som "kuta skjuta gräv" så det krävs ett bra psyke och ett rejält tålamod för att stå ut med alla de där stunderna när inget händer. Quote
Grunt Posted February 13, 2003 Report Posted February 13, 2003 hmmm.... det låter ju inte alltför roligt det där..... Måste helt klart artbeta med intrigplanerna.... Några tips om vad befälen tycker om att värnpliktiga göra så att jag kan vara lite smygande inställsam......? Quote
Fu. Kil Posted February 16, 2003 Report Posted February 16, 2003 En av de grundläggande egenskaperna för att bli en framgångsrik skytteslusk är nog förmågan att hålla god min i elakt spel, för till skillnad från jägarförbanden (förmodar jag) finns det en del moment under utbildningen som kan upplevas som meningslösa eller rentav värdelösa:Det är inte kul att ligga i en hög med snöslask och vänta på att 2:a skyttekompaniet ska bli klara med sin uppgift så att 3:e komp kan göra sitt osv osv tills det blir dags för ditt komp (typ 10:e kompaniet) att flytta sig 200 meter vänster för att sedan börja om från början... Allvarligt, livet på skytte är inte riktigt lika high-life och glamouröst som jägartjänst. Som jag uppfattade det hela kan skytte-tjänsten sammanfattas som "kuta skjuta gräv" så det krävs ett bra psyke och ett rejält tålamod för att stå ut med alla de där stunderna när inget händer. Det som står ovan stämmer tillviss del, förutom att man inte har tio komp i en bataljon. Dessutom är det skillnad på pansarskytte och t.ex. mek.skytte. Pansar skytte har sina sluskar för att skydda stridsvagnarna de är uppsuttna stora delar av tiden, mek skytte, sitter uppsuttet bra mycket mindre än pansarskytte. Det är mer troligt att en mek.skytte pluton gör t.ex. eldöverfall än en pansarskytte pluton. Förutom de två tidigare nämnda skytte varianterna så finns det två till Stadsskytte och Mek. stadsskytte som BARA slåss i städer, dessa varianterna är bra mycket värre än att kriga loss iskog och mark, striden bedrivs i högre tempo man har mer materiel med sig mm, mm. Det lustiga är att det är samma antagnings krav till alla sorterna, detta trots att Stadsskytte är mer ansträngade och krävande. Quote
Superholger Posted February 16, 2003 Report Posted February 16, 2003 Vi på P10 som ligger inne som skyttesoldater strf 9040 har ingen fys förutom på fredagar. Anledningen till det är att det är tillräckligt med fys att köra skyttelinje framåt med en tung Kulspruta 58 och 10 band. Det enda som är jobbigt är att ligga ute i fält hela tiden samt sova ungefär 3,5 timmar per natt Men om du blir skyttesoldat kan du skratta åt alla KB som ligger inne i 15 månader och har fortfarande 12 månader kvar då du muckat. Finns det något bättre än att skrika 55 pinnar muck i matsalen då det sitter KB i närheten som har 400 pinnar? Quote
Axial Posted February 18, 2003 Report Posted February 18, 2003 Fu Kil: Jag vet också att det inte finns 10 kompanier i en bataljon, jag ville bara genom en lätt överdrift åskådliggöra min synpunkt. Quote
Minimi Posted February 21, 2003 Report Posted February 21, 2003 Kan säga att de ovanstående värdena inte är riktigt korrekta, sedan har ju olika föband ändrat.Tror att detta är en mer korrekt beskrivning(slå mig gärna på fingrarna) FM baskrav 12 armhävningar 30 sek 25 situp 30 sek Ryggböj 25(?) 30 sek Milen på 60 min 1 km på 6min(?) med full STRIDSutrustning, 5-7 kg Olika förband har olika som sagt var. He he! Min Stridsutrustning vägde lite över 17 kilo sist jag var i Kosovo! Quote
BJK Posted February 21, 2003 Report Posted February 21, 2003 Kan säga att de ovanstående värdena inte är riktigt korrekta, sedan har ju olika föband ändrat.Tror att detta är en mer korrekt beskrivning(slå mig gärna på fingrarna) FM baskrav 12 armhävningar 30 sek 25 situp 30 sek Ryggböj 25(?) 30 sek Milen på 60 min 1 km på 6min(?) med full STRIDSutrustning, 5-7 kg Olika förband har olika som sagt var. He he! Min Stridsutrustning vägde lite över 17 kilo sist jag var i Kosovo! Typ 8-10 mag och 6 Hgr då eller.... B) Quote
Grunt Posted February 22, 2003 Report Posted February 22, 2003 Plockat från Värnpliktsnytt: Kokutrustningen för fältbruk är dock ingenting soldaterna kommer ha mycket användning för under tiden på P 7. Med undantag för slutövningen är det inte stor risk att pansarsoldaterna behöver nöja sig med någon annan mat än den i isoleringskärl medan de är i fält. Fördomarna om pansarsoldaters bekväma fältliv bekräftas också när man ser 7:e kompaniets läger. Förutom att pansarvagnsbesättningen bjuds på grillkorv och läsk till kvällsmat och har en dusch- och toalettbarack 100 meter ifrån tälten så ligger de på upphöjt trägolv i tälten. Det där känns ju verkligen inte speciellt lovande............ :( Quote
Mats Posted February 22, 2003 Report Posted February 22, 2003 Vadårå? Man kan ju inte vara hungrig och lortig när man stormar mot fienden för att dö en hjältedöd! Jo, pansar är lite för slappt, vi har inte så bekvämt som P7 verkar ha när vi är ute. Men man blir matad med mycket. Stridsportioner i överflöd och T2s NBC-troppar upprättar fältduschar. Överlevnadsutbildning är kanske inte vad man slösar på kanonmaten som vi faktiskt är. I kriget kommer vi bara att anfalla tills vi stupar om inte kriget är vunnet innan dess. Quote
Grunt Posted February 22, 2003 Report Posted February 22, 2003 Vore ju trevligt om någon kunde säga något positivt om Pansarskytte....... :( Quote
Mats Posted February 22, 2003 Report Posted February 22, 2003 Jag är tamejfan pansarskytt! Och det är det ballaste som finns för att det är vi som ser till att kriget blir vunnet! Och det är mycket lättare att vinna kriget om man har bevarat enskild soldats stridsvärde högt med mycket mat o.s.v. Sömn blir det lite av när man sitter och glor efter jägare i sin IRV. Men det ger ju utdelning det också. Vår E-grupp såg ett gäng misstänkta individer snoka runt så de gjorde vad e-grupper gör bäst: Ledde indirekt eld. Quote
Superholger Posted February 23, 2003 Report Posted February 23, 2003 Min lilla ksp 58 vägde runt 20 kg senast. Perfekt för 800 meter skyttelinje-framåt i djupsnö genom hela vansöåsen Quote
The Swede Posted February 23, 2003 Report Posted February 23, 2003 Ahh, Vansinnesåsen. Där har man krigat fram och tillbaka. Lagom kul framåt vårkanten vid tjällossning när stridsvagnskompaniet varit där och åkt. Jag gjorde GU som pansarskyttegruppchef 1986-87 och jag har inte ångrat mitt val en sekund. Jag är medvaten om att det hänt mycket sen dess, bl.a har man bytt ut musköterna. Visst, det är inte lika krävande som jägar eller span men som vissa sagt redan, det är lagomt tungt med skyttelinje framåt i djupsnö. The Swede Quote
Grunt Posted February 23, 2003 Report Posted February 23, 2003 Jo, jo. Men jag förväntar ju mig inte så mycket snö på Gotland...Sedan så är jag ju KB så det blir väl någon annan som får kånka på det tunga. Själv blir det tydligen till att sitta i en strf90 och äta snickers tills jag blir tjock. Quote
Guest Fågel Fenix Posted February 26, 2003 Report Posted February 26, 2003 taget från pliktverket.. Kravprofilen för skyttesoldat är: Längd: 3 Muskel: 3 Fysisk arbetsförmåga: 6 Syn: 7 Färgseende: 1 Hörsel: 5 Om det nu reder ut ngt ;) Quote
Razvedka Posted February 26, 2003 Report Posted February 26, 2003 (edited) FM baskrav12 armhävningar 30 sek 25 situp 30 sek Ryggböj 25(?) 30 sek Milen på 60 min 1 km på 6min(?) med full STRIDSutrustning, 5-7 kg He he! Min Stridsutrustning vägde lite över 17 kilo sist jag var i Kosovo! Typ 8-10 mag och 6 Hgr då eller.... B) 5 - 7 kg låter lätt. Antar att stridsutrustning kan räknas på olika sätt och förmodligen är det för YO prov väldigt specificerat... Annars ex: Pers vapen Ksp 90 med kassett, extrapipa, stridsväst, stridssäck - blir en del tillsammans! Edited February 26, 2003 by Razvedka Quote
Recommended Posts