Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 180
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag är av intresse att söka till detta kompaniet, som jag tror ligger i skåne och helsingborg?

Jag har så gott jag kan klickat mig runt på hemvärnets hemsida men jag blir fortfarande inte riktigt klok på vad det är.

 

Är insatskompaniet uppgifter likadana som dessa andra hemvärnare som skickas ut på eftersök, fågelsjukan med mera eller har insatskompaniet någon speciell uppgift?

 

MVH

Hej!

 

Såg att Du verkar intresserad av ett insatskompani i Helsingborgsregionen. Är det något speciellt Du tänker på? I 6.hvbat har vi ett IK men våran hemsida under hemvarnet.se är under uppbyggnad, så är det oss Du vill till hjälper jag Dig gärna och lotsar Dig rätt. 5.hvbat som rekryterar i Hbg samt 6.hvbat som rekryterar i kranskommunerna har anknytning till Helsingborg så till vida att SSK har ett detachement där. Båda bataljonerna har ett IK.

 

MVH

Edited by 23:e komp.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Skulle gärna vilja prata med någon som är involverad i den insatsplutonen som finns i Kristianstad. Så om någon har lite tid över och känner sig manad så får ni gärna skicka ett PM till mig så återkommer jag med några frågor som jag skulle vilja ha svar på.

Link to comment
Share on other sites

Skulle gärna vilja prata med någon som är involverad i den insatsplutonen som finns i Kristianstad. Så om någon har lite tid över och känner sig manad så får ni gärna skicka ett PM till mig så återkommer jag med några frågor som jag skulle vilja ha svar på.

 

har du fått nått svar än från kristianstads plutonen???

Link to comment
Share on other sites

Skulle gärna vilja prata med någon som är involverad i den insatsplutonen som finns i Kristianstad. Så om någon har lite tid över och känner sig manad så får ni gärna skicka ett PM till mig så återkommer jag med några frågor som jag skulle vilja ha svar på.

 

har du fått nått svar än från kristianstads plutonen???

Kontakt upprättad.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Fick idag ett mail från vår Batch via Komp Ch med innebörden att all verksamhet (som kostar pengar) för vår bataljon kommer att ställas in per 081020. I närtid berörs en skjutning på lördag och senare i höst en Insatsplutonövning och säkert även annat som andra delar av bataljonen pysslar med. Det som får fortsätta är planering för 2009 och sånt som har med medbestämmande att göra, dessutom intro, skyddsvakt osv.

 

Några fler skåningar som fått denna kalldusch idag? Det borde ni, annars blir jag lite......fundersam. Alldeles oavsett; TRIST!

Edited by CP2
Link to comment
Share on other sites

Fick idag ett mail från vår Batch via Komp Ch med innebörden att all verksamhet (som kostar pengar) för vår bataljon kommar att ställas in per 081020. I närtid berörs en skjutning på lördag och senare i höst en Insatsplutonövning och säkert även annat som andra delar av bataljonen pysslar med. Det som får fortsätta är planering för 2009 och sånt som har med medbestämmande att göra, dessutom intro, skyddsvakt osv.

 

Några fler skåningar som fått denna kalldusch idag? Det borde ni, annars blir jag lite......fundersam. Alldeles oavsett; TRIST!

 

japp samma här i en annan bataljon all verksamhet ställs in med ett undantag.

 

hade iochför sig inte så mycket verksamhet kvar i år men visst det var det trist nästan ltie värre än en kalldusch lite mer åt vakbads hållet.......

Link to comment
Share on other sites

Igår, brev med kallelse till Prisskjutning och Rikshemvärnschefens Aimpointtävling.

 

Idag, mail om övningsstopp.

 

Tja, blir ju gott om tid till SoldF och hoppas att jag får göra något av det i verkligheten, nån gång i framtiden...

 

Är det här lokalt Skåne/P7 eller riksomfattande? Och har någon en spåkula om 2009? Eller bara en tanke?

 

FkSatan edit: fair enough...

Edited by 709
Tog bort olämpliga ord.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Lite intressant är det att vi ska rekrytera nya soldater men vi har inte pengar för att öva de (få) soldater vi redan har. Vad är det jag inte fattar??

 

Håller med. Det blir väldigt märkligt när det resoneras som "Hoppas det inte kommer fler än x antal soldater på denna övningen, annars räcker inte pengarna."

Eller ett annat exempel.

Budget fördelas efter antal soldater/antal fullgjorda kontrakt.

Dom nyrekryterade som kommer in under året finns ingen budget för - överhuvudtaget.

 

Bataljonerna/kompanierna borde tillföras en extra kom-i-gång-peng för varje nyrekryterad soldat.

Link to comment
Share on other sites

Lite intressant är det att vi ska rekrytera nya soldater men vi har inte pengar för att öva de (få) soldater vi redan har. Vad är det jag inte fattar??

 

Håller med. Det blir väldigt märkligt när det resoneras som "Hoppas det inte kommer fler än x antal soldater på denna övningen, annars räcker inte pengarna."

 

Vem resonerar så?

 

Det enskilt största kostnaden för Hemvärnets övningsverksamhet är lönekostnader. Om man anlitar instruktörer, vill säga, och det bör man väl

om det skall vara kvalitet i verksamheten?

 

Det kostar lika mycket i lön med tio instruktörer och 50 övande, som tio instr. och 350 övande. Övriga kostnader är marginella i sammanhanget.

 

Det blir onödigt dyrt i förhållande till utfallet. 50 utbildade för samma pris som 350 utbildade=FÖR dyrt!

Man kan inte enbart räkna den arbetstid som läggs ned på själva övningen. Ingen förbereder övningar gratis. Det görs också på

betald arbetstid.

 

Ju mer man får för pengarna, desto större chans att man slår till.

 

Fortsätt därför att rekrytera....ingen kommer att klandra.

Link to comment
Share on other sites

Lite intressant är det att vi ska rekrytera nya soldater men vi har inte pengar för att öva de (få) soldater vi redan har. Vad är det jag inte fattar??

 

Håller med. Det blir väldigt märkligt när det resoneras som "Hoppas det inte kommer fler än x antal soldater på denna övningen, annars räcker inte pengarna."

 

Vem resonerar så?

 

Det enskilt största kostnaden för Hemvärnets övningsverksamhet är lönekostnader. Om man anlitar instruktörer, vill säga, och det bör man väl

om det skall vara kvalitet i verksamheten?

 

Det kostar lika mycket i lön med tio instruktörer och 50 övande, som tio instr. och 350 övande. Övriga kostnader är marginella i sammanhanget.

 

Det blir onödigt dyrt i förhållande till utfallet. 50 utbildade för samma pris som 350 utbildade=FÖR dyrt!

Man kan inte enbart räkna den arbetstid som läggs ned på själva övningen. Ingen förbereder övningar gratis. Det görs också på

betald arbetstid.

 

Ju mer man får för pengarna, desto större chans att man slår till.

 

Fortsätt därför att rekrytera....ingen kommer att klandra.

 

Att kostnaderna är marginella är en sanning med modifikation, varje soldat som kommer till övningen har en grundkostnad på ca 260:-/ soldat i startavgift.

till det kommer instr kostnader och övningsmtrl kostnader.

Am kostnaderna är idag höga, skall jag skjuta 80 skott/soldat på kompaniet under en övning kostar det ca 30´ kr

Link to comment
Share on other sites

Jag har inga bekymmer med att rekrytera; det blir emellertid svårt motivera om eventuella nya rekryter undrar varför resten av årets övningar ställts in. Den största moroten torde vara mycken och kvalitativ övning, ett stort smörgåsbord av övningsutbud. Rekrytera (och vänta i evigheter på grönt ljus på myndigheterna) för att sedan meddela att övningarna riskerar ställas in pga ekonomiska skäl lär inte ge speciellt många nya soldater...ibland kan man fundera på om man drar in på resurserna för att sen konstatera att vi ej förmår uppnå de nya kraven för att sedan utan någon form av dåligt samvete och utan att behöva skylla på någon annan än HV sonika lägga ner verksamheten. Fast härska genom att söndra är ju som bekant inte helt nytt..

Edited by CP2
Link to comment
Share on other sites

Att kostnaderna är marginella är en sanning med modifikation, varje soldat som kommer till övningen har en grundkostnad på ca 260:-/ soldat i startavgift.

till det kommer instr kostnader och övningsmtrl kostnader.

Am kostnaderna är idag höga, skall jag skjuta 80 skott/soldat på kompaniet under en övning kostar det ca 30´ kr

På sätt och vis har Du helt rätt, men man måste slå ut totalen på antalet övade. Ju färre, desto dyra pris per utb.soldat oavsett vad dagsnoteringen

på am. är. Jag vet inte vad en instruktör/yoff kostar, men gissar att han har runt 200:-/h helgtid????

Slå lite på räknaren, t ex: X 24-48 timmar X 10 man, och glöm inte sociala avgifter och andra omkostnader.

 

Har man en budget att förhålla sig gör det saken lite mer komplicerad. Eftersom man aldrig vet hur många X 260:- man kan förvänta sig,

så kanske det i vissa lägen är säkrast att ställa övningen för att inte spräcka årets budget.

 

Visst finns det mer än en faktor att räkna med.

 

Jag ville mest komma åt resonemanget att vi inte har råd att bli fler i Hemvärnet. Tänk inte ens i dom banorna! Som det är just nu

täcker inte nyrekryteringen avgångarna, så nya soldater är inget ekonomiskt problem.

Link to comment
Share on other sites

Att kostnaderna är marginella är en sanning med modifikation, varje soldat som kommer till övningen har en grundkostnad på ca 260:-/ soldat i startavgift.

till det kommer instr kostnader och övningsmtrl kostnader.

Am kostnaderna är idag höga, skall jag skjuta 80 skott/soldat på kompaniet under en övning kostar det ca 30´ kr

På sätt och vis har Du helt rätt, men man måste slå ut totalen på antalet övade. Ju färre, desto dyra pris per utb.soldat oavsett vad dagsnoteringen

på am. är. Jag vet inte vad en instruktör/yoff kostar, men gissar att han har runt 200:-/h helgtid????

Slå lite på räknaren, t ex: X 24-48 timmar X 10 man, och glöm inte sociala avgifter och andra omkostnader.

 

Har man en budget att förhålla sig gör det saken lite mer komplicerad. Eftersom man aldrig vet hur många X 260:- man kan förvänta sig,

så kanske det i vissa lägen är säkrast att ställa övningen för att inte spräcka årets budget.

 

Visst finns det mer än en faktor att räkna med.

 

Jag ville mest komma åt resonemanget att vi inte har råd att bli fler i Hemvärnet. Tänk inte ens i dom banorna! Som det är just nu

täcker inte nyrekryteringen avgångarna, så nya soldater är inget ekonomiskt problem.

 

En instruktör kostar 130:-/tim (som ska skattas) + soc-avg.

 

Samma timlön har gällt sedan mitten på (19)80-talet! Dvs en riktigt dålig timpeng för (oftast) helgarbete. ;-)

 

Dessutom ska man skatta fullt för (för)månen att äta varje måltid som bjuds i fältkoket.

 

Timtak vid övningar kan ibland vara satt till max 10-12 tim betalt/dygn, även om man jobbar fler.

Edited by VJ9
Link to comment
Share on other sites

Instruktörsarvodet ligger väl ovanpå lönen, precis som för oss andra, eller?

Instruktörsarvode, inkl LKP 195,0 0,00

Kmersättning 1,85 0,00

 

 

Det stämmer att arvodet är 130:-/h innan skatt.

dock så är det så att dom som är anställda av P7 inte får arvode utan skall göra det inom ramen för planerade timmar, så lite beroende på hur mycket helg man har gjort innan så är tillägget varierande.

Link to comment
Share on other sites

Dem flesta som jobbar som instruktörer för Hv är inte yoff, men kanske fd yoff/reservare eller andra "lämpliga".

 

Om alla har andra yrken eller studerar!? Vad vet jag, men det är ändå 130:-/tim före skatt som gäller för denna kategori av instruktörer

 

Yoff som jobbar extra (om det är sanktionerat) vilket numera sker väldigt sällan har givetvis sin normala lön + event ötid och förbandsdygn mm.

 

Officerare som normalt arbetar med Hv tidsplanerar sin arbetstid efter verksamhet och lagligt arbetstidsmått.

 

Detta är något som gäller inom Skånska gruppen och jag förmodar att det är så på andra grupper också.

Link to comment
Share on other sites

Dem flesta som jobbar som instruktörer för Hv är inte yoff, men kanske fd yoff/reservare eller andra "lämpliga".

 

Om alla har andra yrken eller studerar!? Vad vet jag, men det är ändå 130:-/tim före skatt som gäller för denna kategori av instruktörer

 

Yoff som jobbar extra (om det är sanktionerat) vilket numera sker väldigt sällan har givetvis sin normala lön + event ötid och förbandsdygn mm.

 

Officerare som normalt arbetar med Hv tidsplanerar sin arbetstid efter verksamhet och lagligt arbetstidsmått.

 

Detta är något som gäller inom Skånska gruppen och jag förmodar att det är så på andra grupper också.

Och om man skall ha en övning en helg så blir annat arbete liggande ett antal vardagar för att de skall hålla arbetstidsmåttet.

Arbete som måste utföras under normal kontorstid blir då övertid om man tjänstgör t ex en helg.

Hur man än vänder på det så kostar det mer än 130:-/h om en anställd officer tjänstgör en helg i Hemvärnet.

 

Men, men.....strunt samma. Jag ville ändå bara få fram att ingen skall sluta rekrytera i Skåne. Om budgeten spricker pga

för många soldater så är det ett angenämare problem att ta itu med, än tvärt om.

Link to comment
Share on other sites

Dem flesta som jobbar som instruktörer för Hv är inte yoff, men kanske fd yoff/reservare eller andra "lämpliga".

 

Om alla har andra yrken eller studerar!? Vad vet jag, men det är ändå 130:-/tim före skatt som gäller för denna kategori av instruktörer

 

Yoff som jobbar extra (om det är sanktionerat) vilket numera sker väldigt sällan har givetvis sin normala lön + event ötid och förbandsdygn mm.

 

Officerare som normalt arbetar med Hv tidsplanerar sin arbetstid efter verksamhet och lagligt arbetstidsmått.

 

Detta är något som gäller inom Skånska gruppen och jag förmodar att det är så på andra grupper också.

 

Intressant är också vilken typ av instruktör man önskar ur den gröna firman; den pensionerade majoren som till stora delar lever kvar i invasionsförsvaret eller löjtnaten med den absolut färskaste utbildningen och som utbildar trupp dagligen? En lagom mix vore det allra bästa men på sistone....... :ph34r: Efter 21 år i Hv anser jag en bra Instr är löjtnant/kapten, gärna med erfarenhet ifrån utlandstjänst.

Edited by CP2
Link to comment
Share on other sites

Att kostnaderna är marginella är en sanning med modifikation, varje soldat som kommer till övningen har en grundkostnad på ca 260:-/ soldat i startavgift.

till det kommer instr kostnader och övningsmtrl kostnader.

Am kostnaderna är idag höga, skall jag skjuta 80 skott/soldat på kompaniet under en övning kostar det ca 30´ kr

Jag är väldigt intresserad av den där "startavgiften". Är summan specifik för SSK, eller något som gäller i

hela riket? Vad innefattar den?

Link to comment
Share on other sites

Att kostnaderna är marginella är en sanning med modifikation, varje soldat som kommer till övningen har en grundkostnad på ca 260:-/ soldat i startavgift.

till det kommer instr kostnader och övningsmtrl kostnader.

Am kostnaderna är idag höga, skall jag skjuta 80 skott/soldat på kompaniet under en övning kostar det ca 30´ kr

Jag är väldigt intresserad av den där "startavgiften". Är summan specifik för SSK, eller något som gäller i

hela riket? Vad innefattar den?

Ett snitt på dagsersättning, körersättning och mat för dagen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...