Jump to content

Recommended Posts

Hej alla som vet, jag försöker komma kontakt med insats i malmö för att kunna att gå med, men jag hittar inte riktigt var jag skall leta, blir inte klok på hv:s hemsida, jag prata de med dom under FM dagen i malmö att jag ville gå med men inget hände, så här finns väll nån som kan hjälpa mig.

//MVh SH

Gulblå jag sökte och hitte ej, stäng om det är fel.

Edited by Fk Satan
Bytte rubrik

• Replies 180
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Klicketklick: http://www.hemvarnet.se -> Rekrytering -> 2 Hitta ditt lokala hemvärnsförband -> Skåne län -> Malmö stad -> 458. Insatspluton

Men jag skall göra det lätt för dig: http://hemvarnet.se/4_hvbat_ssk/?action=vi...amp;mdgruppid=1

På den sidan hittar du en e-postadress.

Edited by Wilk

Klicketklick: http://www.hemvarnet.se -> Rekrytering -> 2 Hitta ditt lokala hemvärnsförband -> Skåne län -> Malmö stad -> 458. Insatspluton

Men jag skall göra det lätt för dig: http://hemvarnet.se/4_hvbat_ssk/?action=vi...amp;mdgruppid=1

På den sidan hittar du en e-postadress.

Tack

Aha tillhör själv 252:a. Så då blir det inget för min/vår del. Verkar inte hända mycket i 2:a bataljon tycker jag. Sker något stort o roligt så är det ju alltid någon annan bataljon.

Det verkar inte hända så mycket i SSK över huvud taget. Detta är vår första övning på ett år! Bortsett från FUSA:n förra helgen då...

Det blir nog bättre med tiden!

Aha tillhör själv 252:a. Så då blir det inget för min/vår del. Verkar inte hända mycket i 2:a bataljon tycker jag. Sker något stort o roligt så är det ju alltid någon annan bataljon.

Det verkar inte hända så mycket i SSK över huvud taget. Detta är vår första övning på ett år! Bortsett från FUSA:n förra helgen då...

Det blir nog bättre med tiden!

Nä det verkar absolut inte hända mycket just nu. Hoppas verkligen det blir mer inom en rimlig framtid, men det ska man nog inte hoppas på så mycket det skärs ner hit o dit.

Nedskärningar ska enligt SSK inte påverka InsatsHV. Men det kan man ju tro vad man vill om.....

Hoppas också att det händer mer nästa år, detta året har varit under all kritik!

Själv hoppas jag ju på insats i Sudan, men när jag kommer hem vill jag gärna höra att ni blivit väl omhändertagna!

Hoppas också att det händer mer nästa år, detta året har varit under all kritik!

Ja det känns rätt så surt att vara med i Hv, känns nästan som om man snålar på att vi ställer upp frivilligt och nästan gratis... Har sett en planch på jobbet någonstans där en fet diriktörstyp pekar ner på en mager "arbetare" och skriker "-Du kostar för mycket!" Lite åt det hållet känns det som i Hv... fast jag inte är med längre... på förekommen anledning.

Edited by Lfskbat

Ja det känns rätt så surt att vara med i Hv, känns nästan som om man snålar på att vi ställer upp frivilligt och nästan gratis... Har sett en planch på jobbet någonstans där en fet diriktörstyp pekar ner på en mager "arbetare" och skriker "-Du kostar för mycket!" Lite åt det hållet känns det som i Hv... fast jag inte är med längre... på förekommen anledning + mycket annat som fick mig att slunga in handduken... gillade väl inte hur man skötte underställd personal i kompanierna... total likgiltighet för underställda kan man kanske säga... det viktigaste var att de gjorde timmar, vad utb handlade om var skit samma.

Edit: gnäll

Edited by Lfskbat

Är det sådan skillnad, jag räknar lite snabbt nu i höst så har jag/ ska vara på övning 9 av 13 helger, till å med jag tycker det börjar bli mycket, i våras var det lite magrare iåfs men vi fick cc07 så det vägde upp endel.

755e Ip

Edit, glömde en sak

Edited by "SSA" Gunny

Är det sådan skillnad, jag räknar lite snabbt nu i höst så har jag/ ska vara på övning 9 av 13 helger, till å med jag tycker det börjar bli mycket, i våras var det lite magrare iåfs men vi fick cc07 så det vägde upp endel.

755e Ip

Edit, glömde en sak

Bara det att vi inte fick va med på CC07 känns ju kul... Antar att det var ganska skoj o vara med på den övningen.

755e Ip

Edit, glömde en sak

Bara det att vi inte fick va med på CC07 känns ju kul... Antar att det var ganska skoj o vara med på den övningen.

Jepp det var roligt, finns en tråd om det iåfs men har lite bilder där ifrån om du inte sett dom, här

Nu har ni chansen att medverka i övningen pojkar!

151 IP behöver fylla upp några platser till denna övningen, har diskuterat detta med PC och vi lånar gärna folk från andra IP i skåne!

Det finns kanske en liten möjlighet att vi kan ta in en komplett grupp.

Passa på!

Mail eller PM till mig.

[email protected]

Edited by HA1

• 3 weeks later...
Då är dennna något anorlunda övning genomförd.

det vore kul att få lite reflektioner på upplägg och genomförande.

MVH

PW1 :)

http://www.p7.mil.se/skanskagruppen/index....ws&id=39604

Intressant att Hemvärnet övar "Strid i bebyggelse med ett internationellt scenario." När chefen säger att Hemvärnet ska syssla med nedanstående:

ÖBs OPERATIVA INRIKTNING FÖR HEMVÄRNET.

Hemvärnet utgör, med sin höga tillgänglighet och spridning över hela landet, en viktig del i det territoriella försvaret. Hemvärnet skall med kort förvarning, före eller i omedelbar anslutning till ett angrepp, snabbt kunna utveckla försvarseffekt.

Inom ramen för territorialförsvarets krigsuppgifter skall hemvärnet medverka till försvaret mot sabotage, försvaret av infallsportar samt skyddet av övriga förbands mobilisering.

Hemvärnspersonal skall inom ramen för grundberedskapen medverka i incidentberedskapen och ytövervakningen av vårt land.

Har sedan tidigare förstått varför Hemvärnet ses av övriga kollegor som den korkade kusinen från landet. Såna här irrelevanta övningsupplägg minskar inte den bilden av Hemvärnet. Lägg ert krut på det ni ska göra och låt oss andra sköta utlandstjänsten så blir ni kanske bättre på er verkliga uppgift.

Då är dennna något anorlunda övning genomförd.

det vore kul att få lite reflektioner på upplägg och genomförande.

MVH

PW1 :baskerHV:

http://www.p7.mil.se/skanskagruppen/index....ws&id=39604

Intressant att Hemvärnet övar "Strid i bebyggelse med ett internationellt scenario." När chefen säger att Hemvärnet ska syssla med nedanstående:

ÖBs OPERATIVA INRIKTNING FÖR HEMVÄRNET.

Hemvärnet utgör, med sin höga tillgänglighet och spridning över hela landet, en viktig del i det territoriella försvaret. Hemvärnet skall med kort förvarning, före eller i omedelbar anslutning till ett angrepp, snabbt kunna utveckla försvarseffekt.

Inom ramen för territorialförsvarets krigsuppgifter skall hemvärnet medverka till försvaret mot sabotage, försvaret av infallsportar samt skyddet av övriga förbands mobilisering.

Hemvärnspersonal skall inom ramen för grundberedskapen medverka i incidentberedskapen och ytövervakningen av vårt land.

Har sedan tidigare förstått varför Hemvärnet ses av övriga kollegor som den korkade kusinen från landet. Såna här irrelevanta övningsupplägg minskar inte den bilden av Hemvärnet. Lägg ert krut på det ni ska göra och låt oss andra sköta utlandstjänsten så blir ni kanske bättre på er verkliga uppgift.

Och, så säger man att antalet utb.timmar inte räcker till för att skapa den förmåga man skall ha. Widowmaker, Du har så rätt, så rätt. Precis som om våra fastlagda uppgifter inte skapar nog med problem att klara av, så bakar man in ännu ett perspektiv.

Detta mina damer och herrar, visar på Hemvärnets identitetskris, eller om man så vill, oförmåga att tolka uppgiften på ett seriöst sätt. Bra reflektion Widowmaker!