Syster Håkan Posted October 28, 2007 Report Share Posted October 28, 2007 (edited) Hej alla som vet, jag försöker komma kontakt med insats i malmö för att kunna att gå med, men jag hittar inte riktigt var jag skall leta, blir inte klok på hv:s hemsida, jag prata de med dom under FM dagen i malmö att jag ville gå med men inget hände, så här finns väll nån som kan hjälpa mig. //MVh SH Gulblå jag sökte och hitte ej, stäng om det är fel. Edited October 28, 2007 by Fk Satan Bytte rubrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted October 28, 2007 Report Share Posted October 28, 2007 Bytte rubrik och detta blir tråden som handlar om Hv-skåne, "någon från skåne" etc. Fk Satan Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilk Posted October 28, 2007 Report Share Posted October 28, 2007 (edited) Klicketklick: http://www.hemvarnet.se -> Rekrytering -> 2 Hitta ditt lokala hemvärnsförband -> Skåne län -> Malmö stad -> 458. Insatspluton Men jag skall göra det lätt för dig: http://hemvarnet.se/4_hvbat_ssk/?action=vi...amp;mdgruppid=1 På den sidan hittar du en e-postadress. Edited October 28, 2007 by Wilk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Håkan Posted October 28, 2007 Author Report Share Posted October 28, 2007 Klicketklick: http://www.hemvarnet.se -> Rekrytering -> 2 Hitta ditt lokala hemvärnsförband -> Skåne län -> Malmö stad -> 458. Insatspluton Men jag skall göra det lätt för dig: http://hemvarnet.se/4_hvbat_ssk/?action=vi...amp;mdgruppid=1 På den sidan hittar du en e-postadress. Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HA1 Posted November 1, 2007 Report Share Posted November 1, 2007 Någon här inne som ska på insatsövningen i Revinge som går av stapeln snart? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted November 1, 2007 Report Share Posted November 1, 2007 Menar du SIB:n 16-18:e? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HA1 Posted November 1, 2007 Report Share Posted November 1, 2007 Jajamensan! Ska tydligen bli en intressant övning. Enligt vissa rykten ha ssk satsat rejält på detta.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honke Posted November 1, 2007 Report Share Posted November 1, 2007 Någon här inne som ska på insatsövningen i Revinge som går av stapeln snart? Va?? Vilka är "inbjudna" till denna övning? Jag har inte fått någon kallelse?!?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HA1 Posted November 1, 2007 Report Share Posted November 1, 2007 Tror det är Plutoner och KompL från 1- och 7:e Bat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted November 1, 2007 Report Share Posted November 1, 2007 (edited) Stämmer. Insats ska tilläggas. Edited November 1, 2007 by cf112 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HA1 Posted November 1, 2007 Report Share Posted November 1, 2007 (edited) Stämmer. Insats ska tilläggas. Skulle inte allmänna hemvärnet också medverka? Var hör ni hemma? 151 IP här... Edited November 1, 2007 by HA1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted November 2, 2007 Report Share Posted November 2, 2007 755:e Nej, endast Insats på denna övning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HA1 Posted November 2, 2007 Report Share Posted November 2, 2007 Fick kallelsen idag. Hoppas bara jag är ledig från SU01 den helgen....verkar bli en nyttig övning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted November 2, 2007 Report Share Posted November 2, 2007 Fick kallelsen idag.Hoppas bara jag är ledig från SU01 den helgen....verkar bli en nyttig övning. Kvalificerad motståndare i Plutons storlek låter ju intressant... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
"SSA" Gunny Posted November 2, 2007 Report Share Posted November 2, 2007 Fick kallelsen idag.Hoppas bara jag är ledig från SU01 den helgen....verkar bli en nyttig övning. Kvalificerad motståndare i Plutons storlek låter ju intressant... Om jag inte minns fel så är det 1bat 20t hv som är b-styrka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HA1 Posted November 2, 2007 Report Share Posted November 2, 2007 Stämmer nog bra, har för mig att jag hört det också... Ja, det låter intressant. Och att en hel gymnasieklass ska va figuranter. Det kan bli en rolig övning!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honke Posted November 2, 2007 Report Share Posted November 2, 2007 Aha tillhör själv 252:a. Så då blir det inget för min/vår del. Verkar inte hända mycket i 2:a bataljon tycker jag. Sker något stort o roligt så är det ju alltid någon annan bataljon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HA1 Posted November 2, 2007 Report Share Posted November 2, 2007 Aha tillhör själv 252:a. Så då blir det inget för min/vår del. Verkar inte hända mycket i 2:a bataljon tycker jag. Sker något stort o roligt så är det ju alltid någon annan bataljon. Det verkar inte hända så mycket i SSK över huvud taget. Detta är vår första övning på ett år! Bortsett från FUSA:n förra helgen då... Det blir nog bättre med tiden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honke Posted November 2, 2007 Report Share Posted November 2, 2007 Aha tillhör själv 252:a. Så då blir det inget för min/vår del. Verkar inte hända mycket i 2:a bataljon tycker jag. Sker något stort o roligt så är det ju alltid någon annan bataljon. Det verkar inte hända så mycket i SSK över huvud taget. Detta är vår första övning på ett år! Bortsett från FUSA:n förra helgen då... Det blir nog bättre med tiden! Nä det verkar absolut inte hända mycket just nu. Hoppas verkligen det blir mer inom en rimlig framtid, men det ska man nog inte hoppas på så mycket det skärs ner hit o dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HA1 Posted November 2, 2007 Report Share Posted November 2, 2007 Nedskärningar ska enligt SSK inte påverka InsatsHV. Men det kan man ju tro vad man vill om..... Hoppas också att det händer mer nästa år, detta året har varit under all kritik! Själv hoppas jag ju på insats i Sudan, men när jag kommer hem vill jag gärna höra att ni blivit väl omhändertagna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted November 2, 2007 Report Share Posted November 2, 2007 (edited) Hoppas också att det händer mer nästa år, detta året har varit under all kritik! Ja det känns rätt så surt att vara med i Hv, känns nästan som om man snålar på att vi ställer upp frivilligt och nästan gratis... Har sett en planch på jobbet någonstans där en fet diriktörstyp pekar ner på en mager "arbetare" och skriker "-Du kostar för mycket!" Lite åt det hållet känns det som i Hv... fast jag inte är med längre... på förekommen anledning. Edited November 2, 2007 by Lfskbat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted November 2, 2007 Report Share Posted November 2, 2007 (edited) Hoppas också att det händer mer nästa år, detta året har varit under all kritik! Ja det känns rätt så surt att vara med i Hv, känns nästan som om man snålar på att vi ställer upp frivilligt och nästan gratis... Har sett en planch på jobbet någonstans där en fet diriktörstyp pekar ner på en mager "arbetare" och skriker "-Du kostar för mycket!" Lite åt det hållet känns det som i Hv... fast jag inte är med längre... på förekommen anledning + mycket annat som fick mig att slunga in handduken... gillade väl inte hur man skötte underställd personal i kompanierna... total likgiltighet för underställda kan man kanske säga... det viktigaste var att de gjorde timmar, vad utb handlade om var skit samma. Edit: gnäll Edited November 2, 2007 by Lfskbat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
"SSA" Gunny Posted November 2, 2007 Report Share Posted November 2, 2007 (edited) Är det sådan skillnad, jag räknar lite snabbt nu i höst så har jag/ ska vara på övning 9 av 13 helger, till å med jag tycker det börjar bli mycket, i våras var det lite magrare iåfs men vi fick cc07 så det vägde upp endel. 755e Ip Edit, glömde en sak Edited November 2, 2007 by "SSA" Gunny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honke Posted November 2, 2007 Report Share Posted November 2, 2007 Är det sådan skillnad, jag räknar lite snabbt nu i höst så har jag/ ska vara på övning 9 av 13 helger, till å med jag tycker det börjar bli mycket, i våras var det lite magrare iåfs men vi fick cc07 så det vägde upp endel.755e Ip Edit, glömde en sak Bara det att vi inte fick va med på CC07 känns ju kul... Antar att det var ganska skoj o vara med på den övningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
"SSA" Gunny Posted November 2, 2007 Report Share Posted November 2, 2007 Är det sådan skillnad, jag räknar lite snabbt nu i höst så har jag/ ska vara på övning 9 av 13 helger, till å med jag tycker det börjar bli mycket, i våras var det lite magrare iåfs men vi fick cc07 så det vägde upp endel.755e Ip Edit, glömde en sak Bara det att vi inte fick va med på CC07 känns ju kul... Antar att det var ganska skoj o vara med på den övningen. Jepp det var roligt, finns en tråd om det iåfs men har lite bilder där ifrån om du inte sett dom, här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HA1 Posted November 3, 2007 Report Share Posted November 3, 2007 (edited) Nu har ni chansen att medverka i övningen pojkar! 151 IP behöver fylla upp några platser till denna övningen, har diskuterat detta med PC och vi lånar gärna folk från andra IP i skåne! Det finns kanske en liten möjlighet att vi kan ta in en komplett grupp. Passa på! Mail eller PM till mig. [email protected] Edited November 3, 2007 by HA1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QM insats komp Posted November 20, 2007 Report Share Posted November 20, 2007 Då är dennna något anorlunda övning genomförd. det vore kul att få lite reflektioner på upplägg och genomförande. MVH PW1 http://www.p7.mil.se/skanskagruppen/index....ws&id=39604 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
widowmaker Posted November 24, 2007 Report Share Posted November 24, 2007 Då är dennna något anorlunda övning genomförd.det vore kul att få lite reflektioner på upplägg och genomförande. MVH PW1 http://www.p7.mil.se/skanskagruppen/index....ws&id=39604 Intressant att Hemvärnet övar "Strid i bebyggelse med ett internationellt scenario." När chefen säger att Hemvärnet ska syssla med nedanstående: ÖBs OPERATIVA INRIKTNING FÖR HEMVÄRNET. Hemvärnet utgör, med sin höga tillgänglighet och spridning över hela landet, en viktig del i det territoriella försvaret. Hemvärnet skall med kort förvarning, före eller i omedelbar anslutning till ett angrepp, snabbt kunna utveckla försvarseffekt. Inom ramen för territorialförsvarets krigsuppgifter skall hemvärnet medverka till försvaret mot sabotage, försvaret av infallsportar samt skyddet av övriga förbands mobilisering. Hemvärnspersonal skall inom ramen för grundberedskapen medverka i incidentberedskapen och ytövervakningen av vårt land. Har sedan tidigare förstått varför Hemvärnet ses av övriga kollegor som den korkade kusinen från landet. Såna här irrelevanta övningsupplägg minskar inte den bilden av Hemvärnet. Lägg ert krut på det ni ska göra och låt oss andra sköta utlandstjänsten så blir ni kanske bättre på er verkliga uppgift. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted November 24, 2007 Report Share Posted November 24, 2007 Då är dennna något anorlunda övning genomförd.det vore kul att få lite reflektioner på upplägg och genomförande. MVH PW1 http://www.p7.mil.se/skanskagruppen/index....ws&id=39604 Intressant att Hemvärnet övar "Strid i bebyggelse med ett internationellt scenario." När chefen säger att Hemvärnet ska syssla med nedanstående: ÖBs OPERATIVA INRIKTNING FÖR HEMVÄRNET. Hemvärnet utgör, med sin höga tillgänglighet och spridning över hela landet, en viktig del i det territoriella försvaret. Hemvärnet skall med kort förvarning, före eller i omedelbar anslutning till ett angrepp, snabbt kunna utveckla försvarseffekt. Inom ramen för territorialförsvarets krigsuppgifter skall hemvärnet medverka till försvaret mot sabotage, försvaret av infallsportar samt skyddet av övriga förbands mobilisering. Hemvärnspersonal skall inom ramen för grundberedskapen medverka i incidentberedskapen och ytövervakningen av vårt land. Har sedan tidigare förstått varför Hemvärnet ses av övriga kollegor som den korkade kusinen från landet. Såna här irrelevanta övningsupplägg minskar inte den bilden av Hemvärnet. Lägg ert krut på det ni ska göra och låt oss andra sköta utlandstjänsten så blir ni kanske bättre på er verkliga uppgift. Och, så säger man att antalet utb.timmar inte räcker till för att skapa den förmåga man skall ha. Widowmaker, Du har så rätt, så rätt. Precis som om våra fastlagda uppgifter inte skapar nog med problem att klara av, så bakar man in ännu ett perspektiv. Detta mina damer och herrar, visar på Hemvärnets identitetskris, eller om man så vill, oförmåga att tolka uppgiften på ett seriöst sätt. Bra reflektion Widowmaker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted November 27, 2007 Report Share Posted November 27, 2007 Firar ny Bataljonsstruktur Oj, av en slump så råkade ett virus i min dator länka denna artikel i just denna tråd. Va märkligt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts