Jump to content

Recommended Posts

Ang allt "tjipp-tjopp" runt "Vi i 5:ans bal" (5:E Hv-bats bal på Örenäs sk "slott".... Örenäs är inget slott, kulturhistoriskt/historiskt sett, bara en stor fläskig & smaklös byggnad)

 

Det som folk "hostar" om i det olämpliga när det gäller "balen" är väl snarare att C bat får medalj medan vissa soldater lägger huvudet under yxan i hemvärnets namn... ammen! Dvs no big deal... om man står utanför och tittar på, men ett jäkla grrrrr! om man blir behandlad som sk*t under övningarna....

 

Utan att dra detta i långbänk... för det är väl redan gjort :rockon:

 

 

'Frankley my damn I don´t give a dear.....

Edited by Lfskbat
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Replies 180
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hmmm det kan nog komma att revideras med kraft efter halva februari då förbandschefer ska lämna sina skrivelser till HKV...

 

Läs kluvna besked i Sälen http://tidningenhemvarnet.se/

 

Av 2 onda ting och utan att måla fan på dörren för mkt...så det enda jag eg hoppas på, är att jag kan få genomföra mitt kontrakt....och att inte tappa för mkt av min kunskap och framförallt att kunna bibehålla mina gubbar i min grupp...

Edited by Psson
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu kanske jag målar "Hin håle" på dörren i alla fall...

 

Hv utb blir väl som vanligt... dvs det dåliga mantrat som rabblas i tid och otid oavsett budget...

 

 

"...-Vidmakthålla soldatens kompetens!" Att höja det till förbandskompetens i grupp och pluton talas det inte ett dugg om, som vanligt! :dribble:

Edited by Lfskbat
Link to comment
Share on other sites

Jag tycke vi har rätt stort utbud i år, visserligen "billiga" Basic övningar i temat Krig men det lär inte bli svårt att få ihop timmarna iaf.

Jag får citera mig själv, efter alla turrer så ser detta året bra ut, inte mindre pengar iaf, ända skillnaden är att 7.62 kostar lite nu men övningar är där.

Link to comment
Share on other sites

"...-Vidmakthålla soldatens kompetens!" Att höja det till förbandskompetens i grupp och pluton talas det inte ett dugg om, som vanligt!

Det tror jag iofs inte jag håller med dig om, men varför skall "vi" egentligen göra detta när övrig förbandsverksamhet i landet just nu (pga ekonomin) syftar mot enskild soldats duglighet och att öva sammansatta enheter kraftigt nedprioriteras - undantaget insatsförbanden och så funkar det väl även i Hv, eller?!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycke vi har rätt stort utbud i år, visserligen "billiga" Basic övningar i temat Krig men det lär inte bli svårt att få ihop timmarna iaf.

Jag får citera mig själv, efter alla turrer så ser detta året bra ut, inte mindre pengar iaf, ända skillnaden är att 7.62 kostar lite nu men övningar är där.

 

Detta året ser väl inte direkt bra ut...mindre pengar har vi visst då. Men det e klart, jag ser att vi inte tillhör samma bat så det kan ju hända att ni har ngn som kan koka soppa på en spik.

 

7.62 kostar mer än lite...3.80/st kostar den numera i SSK...jag säger grattis god jul o godnatt...frågan är om och när man ska få uppleva en rejäl fusa igen...

Edited by Psson
Link to comment
Share on other sites

Jag tycke vi har rätt stort utbud i år, visserligen "billiga" Basic övningar i temat Krig men det lär inte bli svårt att få ihop timmarna iaf.

Jag får citera mig själv, efter alla turrer så ser detta året bra ut, inte mindre pengar iaf, ända skillnaden är att 7.62 kostar lite nu men övningar är där.

 

 

jag vill hålla med, det ser inte särskilt mörkt ut , jag bedömer att vi kan nå uppsatta mål med råge. känner ingen minskning i ekonomin som tar särskilt hårt. det vi på vår bat missar i år är FUSA, men å andra sidan får vi en mkt bra batövn.

 

det är inta bara vad man gör som räknas utan oxå hur man gör.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Passar också på att hälsa Syster Håkan välkommen, tror vi har setts på nån övning när han var b-styrka för nåt år sen. Mitt deltagande i hemvärnet ligger lite på is just nu p g a NBG men vissa gästspel kan förekomma :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Passar också på att hälsa Syster Håkan välkommen, tror vi har setts på nån övning när han var b-styrka för nåt år sen. Mitt deltagande i hemvärnet ligger lite på is just nu p g a NBG men vissa gästspel kan förekomma :dribble:

Tack tack, ja då det var vi, jag var han stora som var jobbig och högljudd. gött ses vi i dimman

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hemvärnets musikkår och soldater ur 6:e bataljon SSK eskorterar Rögle fram till folkets hyllning.

http://hd.se/angelholm/2008/04/12/tusental...olmare-hyllade/

 

6:e bataljon har sedan länge planerat en uppvisnings och rekryteringsaktivitet i centrala Ängelholm. Då visste man inte vad som komma skulle. Plötsligt var man två fenomen som skulle uppmärksammas på samma plats samtidigt. I sista minuten kokade man ihop detta samarrangemang. Musikkåren och soldaterna fanns ju på plats.

Link to comment
Share on other sites

Så fruktansvärt oproffsigt hela grejen.

Ja, precis....utveckla detta!

Två happenings, om man kan kalla det så, krockade med varandra, och man tog ett snabbt initiativ för att dra nytta av varandras närvaro. Hemvärnet fick extra publicitet och Rögle eskorterades av musikkår fram till folkets jubel. Kunde inte bli bättre. Lokal samverkan på bästa sätt.

Jag kan tillägga att bl a TV4, Aftonbladet, Kvällsposten samt NST var på plats. Vet inte hur mycket av hemvärnet som kommer att synas i medierna, men att hemvärnet är aktivt är det många som vet nu. NST bedömde att ca. 3000 personer samlats i centrum samtidigt. Det hade man inte lyckats åstadkomma utan Rögle på plats.

 

@Sleipnir.....detta är i sådana fall lika oproffsigt som att FV eskorterar hockeylandslaget när de analkas arlanda....eller?

FM är en del av samhället, å de här var ett ypperligt tillfälle att visa att man delar samhällets motgångar och glädjeämnen. T.o.m polisen som gick i täten hade en Röglehalsduk på sig. Det hade inte Hv!

Edited by 23:e komp.
Link to comment
Share on other sites

Landslaaget representerar Sverige, men jag måste säga att jag inte gillar det heller (eftersom som landslaget sponsras). Rögle representerar kommersiella intressen. Polisens beteende var under all kritik, men det var ju hans sista dag, så svårt att ge honom löneavdrag. Tänk dig en polis i Stockholm i AIK, Hammarby eller Djurgården halsduk, inte särskilt bra skulle jag tycka.

 

Vill man ha en musikkår kan man hyra en. Och vad musikkårerna tillför försvaret är något annat jag gärna skulle vilja ha svar på.

 

FMs association till "jippon" är något jag är mycket tveksam till.

 

Blev rätt många av mina käpphästar som det här pekade på.

Link to comment
Share on other sites

1.Landslaaget representerar Sverige, men jag måste säga att jag inte gillar det heller (eftersom som landslaget sponsras). Rögle representerar kommersiella intressen.

2. Polisens beteende var under all kritik, men det var ju hans sista dag, så svårt att ge honom löneavdrag. Tänk dig en polis i Stockholm i AIK, Hammarby eller Djurgården halsduk, inte särskilt bra skulle jag tycka.

 

3.Vill man ha en musikkår kan man hyra en.

 

4.Och vad musikkårerna tillför försvaret är något annat jag gärna skulle vilja ha svar på.

 

5.FMs association till "jippon" är något jag är mycket tveksam till.

 

Blev rätt många av mina käpphästar som det här pekade på.

 

Nu är detta inte specifikt för Skåne, men jag måste få kommentera kritiken mot ett skåneförband.

 

1.Bahhhh.....ge dig.....kom ner på jorden. Ishockey är en del av den svenska kulturen(nästan en religion) och betyder mycket för de flesta. Detta och mycket annat är FM till för att försvara.

 

2.Precis....det var hans sista dag.....inget att bråka om.....han visade mänsklighet. Detta var en s.k. extraordinär händelse, och ingen bryr sig.

 

3.Hyra musikkår?????.........när det står en på plats fit for fight.....lägg av med tramset. Kommunen slog två flugor i en smäll genom att synka två verksamheter som kommunen värnar om.

 

4.De tillför försvarsmakten och samhället ett stycke kulturhistoria, samt förser förbanden med efterfrågad marschmusik och underhållning.

 

5.Mmmmm..........lägg ner allt vad PR verksamhet heter........FM dagar.......uppvisningsgrupper.......nationaldagsfirande, hedervärda mottaganden av katastrofoffer och allt annat som visar att FM är och består av samhällets vanliga medborgare.

 

Trodde inte i min vildaste fantasi att någon skulle kritisera denna udda men ändå positiva nyhet. Personligen tycker jag att det ligger på samma våglängd som Hvsjv på fotbollsmatch, fast snäppet högre i PR värde.

Vet inte hur övriga Hvsverige gör, men i Skåne är vi mindre präktiga, och satsar på resultat(under ansvar) före princip. De du....!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Förra helgens (25-27/4) bataljonsövning (115:e bataljon) i Ravlunda !

 

Hur upplevde ni den? Ni som var med.

 

Någon mer än jag som tycker att batchefen förstörde ett antal övningsmoment genom sitt agerande, med olika kontraorder ute på plats?

 

Jag fick känslan av att instruktörerna blev mycket frusterade.

 

Lämna gärna Era synpunkter/kommentarer!

Link to comment
Share on other sites

Förra helgens (25-27/4) bataljonsövning (115:e bataljon) i Ravlunda !

 

Hur upplevde ni den? Ni som var med.

 

Någon mer än jag som tycker att batchefen förstörde ett antal övningsmoment genom sitt agerande, med olika kontraorder ute på plats?

 

Jag fick känslan av att instruktörerna blev mycket frusterade.

 

Lämna gärna Era synpunkter/kommentarer!

 

Eller inte. Ta det internt!

Link to comment
Share on other sites

Inte för jag vet hur ni hade det på 115:e men vi på 6:e på "en annan del av fältet" hade en mkt givande övning med mkt bra instruktörer från FMTS!

Var lite annat med logistiken osv som inte klaffa helt men det är sådant man får räkna med. :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Jag är av intresse att söka till detta kompaniet, som jag tror ligger i skåne och helsingborg?

Jag har så gott jag kan klickat mig runt på hemvärnets hemsida men jag blir fortfarande inte riktigt klok på vad det är.

 

Är insatskompaniet uppgifter likadana som dessa andra hemvärnare som skickas ut på eftersök, fågelsjukan med mera eller har insatskompaniet någon speciell uppgift?

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...