Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted
Hmmm om man ska agera ninja och kanske kanske stj... näee... men avis man blir...

finfin kniv.... grattis...  :ph34r:

Nu är du begränsad i ditt tankesätt, skäms! :)

Men tack, den är fiiiin.... my precious...

Posted

Själv har man en CS Recon Tanto, införskaffad på MekB18 för 600:-, dyrt för en kniv men lagom för en bra kniv.

Lite funderingar:

Bär ni kniv civilt?

Har ni tänkt använda kniven till nån typ av självförsvar?

Det verkar vara en bra kniv annars, ser bra ut iaf.

Posted
Själv har man en CS Recon Tanto, införskaffad på MekB18 för 600:-, dyrt för en kniv men lagom för en bra kniv.

Lite funderingar:

Bär ni kniv civilt?

Har ni tänkt använda kniven till nån typ av självförsvar?

Det verkar vara en bra kniv annars, ser bra ut iaf.

"Dyrt för en kniv"

Det beror nog på vem du frågar.. jag blir inte förvånad över någonting längre ;)

Bärandet av kniv har varit uppe förrut lite i den här tråden:

tråd om knivar

Posted
"Dyrt för en kniv"

Det beror nog på vem du frågar.. jag blir inte förvånad över någonting längre ;)

Bärandet av kniv har varit uppe förrut lite i den här tråden:

tråd om knivar

Om man säger så, jag köper inte en kniv för samma pris som jag kan köpa en pistol och en massa am :)

Tack för länken, svårt topic att söka på :ph34r:

Posted
Tacka vet jag Mora 2000...där köper man en ny om man tappar den eller råkar ha sönder den...i ditt fall hade jag gråtit blod och funderat på hur jag skulle kunna ta mitt liv nu när kniven e borta ;)

Det är en viss skillnad mellan Mora 2000 och Emerson CQC6 vad gäller deras kvalitet. Ibland vill man dessutom verkligen ha oddsen på sin sida vad gäller knivens hållbarhet, då en trasig kniv vid fel tillfälle kan medföra att man förlorar livet.

Att acceptera att man slarvar bort knivar, eller annat för den delen, lär in ett dåligt beteende. En dyr kniv ökar sannolikheten att du verkligen bryr dig om var kniven är, vilket i en nödsituation ökar sannolikheten för att du har tillgång till din kniv. Det är inte alltid du har en butik i närheten till vilken du kan springa för att köpa en ny kniv. Tänk om försvaret införde extremt billiga och dåliga automatkarbiner med argumentet att det då inte gör något om soldaterna tappar bort dem eller har sönder dem, för det är bara att köpa en ny i så fall...

:D

Hehe...var helt säker på att någon skulle skriva just det du skrev =)

Helt rätt man SKA INTE TAPPA NÅGOT...men det händer ändå...och jag skulle inte palla att tappa 8000:- istället för 150:-

...men om det blir krig eller om jag skulle ut på något uppdrag där jag bedömmer att jag behöver en "säkrare" kniv...skulle jag oxå köpa en bättre/dyrare

I 2Sharps fall hade jag haft den i en monter i mitt vapenrum (som jag tyvärr inte har något, men ändå) eller kedjat fast den i en prins-albert för att verkligen känna när man tappar den (om man nu råkar göra det) ;)

För övrigt bra idé med engångs AK...kanske något att utveckla?

/JOR :winner:

Posted (edited)
I 2Sharps fall hade jag haft den i en monter i mitt vapenrum (som jag tyvärr inte har något, men ändå) eller kedjat fast den i en prins-albert för att verkligen känna när man tappar den (om man nu råkar göra det) ;)

Jag har de 3 grejor som behövs, alternativet med att den ligger i skåpet är inte aktuellt, resten får du fundera på själv...... ;-)

Yeah, jag har inget vapenrum, jag har en vapenlägenhet... j/k...

,O

Recon

Jag bär kniv civilt, givetvis beroende på vad jag gör, har i princip alltid haft jobb där kniv behövts, roligare med egen kniv än tråkig plastmora ;-) har man ett stort knivintresse är det för mig logiskt att använda egen kniv.

Kniv är främst ett verktyg, men kan givetvis kan användas till självförsvar.

Vad man är beredd att betala för en kniv är ju varierande/individuellt, du tyckte det var ok med 600, en del tycker 120 för en Mora är max, jag tycker det jag betalade för denna var ett bra pris.

Det är en bra kniv :)

Edited by 2Sharp
Posted (edited)

Har jag missat det, eller har du köpt Emersson kniven här i Sverige eller är det import?

Annars finns det någon generalagent i sverige, Emerson CQC6:an är trevlig..

Annars har jag precis köpt den här(den svarta):

Pappas kniv

Edited by Jonte11
Posted
Har jag missat det, eller har du köpt Emersson kniven här i Sverige eller är det import?

Annars finns det någon generalagent i sverige, Emerson CQC6:an är trevlig..

Annars har jag precis köpt den här(den svarta):

Pappas kniv

Nej, så vitt jag vet finns inte Emerson i Sverige, jag har aldrig sett/hört någon som för deras knivar.

Det är egen import :unsure:

CQC6 är nice.... mycket nice... :)

Posted

2Sharp: Du som gillar Knivar blir nog glad nu när du får veta att Bruce Willis i nya filmen Tears of the sun där han spelar SEAL använder en Emerson Kandahar :)

kandahar.jpg

kolla hans högra axel.

TearsoftheSun-trailer_03.jpg

TearsoftheSun-trailer_13.jpg

Skall bli intressant att se om filmen är bra.

Posted
2Sharp: Du som gillar Knivar blir nog glad nu när du får veta att Bruce Willis i nya filmen Tears of the sun där han spelar SEAL använder en Emerson Kandahar :)

Old news.. :)

Studera längden på bladet, det borde peta ut mer än det bärs på selen, vilket ger att de också använder Emerson PUK(e) i filmen ,O

Vilket skall vara verifierat av folk på EKI ,O

KÖP, som MÖP fast med knivar... ),O

Posted
Ok. Dumt att tro att man hittade något nytt eftersom du har järnkoll på knivar. :D

Jaa, jobbar ju rätt hårt på det! särskilt Emerson, då det är min favorit :)

Posted (edited)

Jäkligt schyssta knivar 2sharp. Sån skulle man vinna på Bingolotto!

Själv var jag mycket besviken och ledsen när jag pajade min Gerber Gator som kanske var värd 400 spänn... :)

Edited by APC-mannen
Posted
Jäkligt schyssta knivar 2sharp. Sån skulle man vinna på Bingolotto!

Själv var jag mycket besviken och ledsen när jag pajade min Gerber Gator som kanske var värd 400 spänn... :)

Tack!

Då hade jag suttit klistrad framför TV'n varje Lördag :)

Får man fråga hur du pajade den??

Posted

Ahhh, i see... jag har sett det på väldigt många Gerber, vet inte om det är mindre bra behandling av bladetsstål, eller om det är att kniven är vanlig i Kosovo/Bosnien och jag har sett så många??

Jaja, bara att köpa ny.. :D

Posted

Ja, jag är ju ingen knivfetischist (ursäkta uttrycket 2sharp :) ) så jag har kvar den i bruk ändå. Den funkar i alla fall att skära med.

(Nu kommer väl A2Keltainen och säger något i stil med att det ju är som att ha en ak som man inte kan skjuta med) :sniper:

Posted

Old news.. :D

Studera längden på bladet, det borde peta ut mer än det bärs på selen, vilket ger att de också använder Emerson PUK(e) i filmen :)

Vilket skall vara verifierat av folk på EKI :)

KÖP, som MÖP fast med knivar... )<!--emo&:)-->navy2.gif.webp<!--endemo-->

2Sharp: Klart att det är en Emerson PUK.

Ser det nu :D

Läste på ett annat forum att det var Kandaharen.

puk_02.jpg

Längden på bladet stämmer bättre.

Posted

Kan det verkligen vara sant att man går o köper en kniv för 8000:-.........

Tja, har man mycket kosing och inte vet vart man ska kasta de så....visst..................

Annars kan du alltid kasta de på mig....jag är inte den som är den

Posted
Kan det verkligen vara sant att man går o köper en kniv för 8000:-.........

Tja, har man mycket kosing och inte vet vart man ska kasta de så....visst..................

Annars kan du alltid kasta de på mig....jag är inte den som är den

8000 sek är inte så mycket med tanke på vad en del människor lägger på Hi-Fi, konst, kläder, resor, festande, golf, bilar, m.m. Tänk dessutom på kniven i fråga är en klassisk och mycket välkänd samlarkniv. Att det sedan inte är alla människor som är förunnade med gåvan att förstå det underbara i en Emerson CQC6, det är deras problem. :D

Posted (edited)
8000 sek är inte så mycket med tanke på vad en del människor lägger på Hi-Fi, konst, kläder, resor, festande, golf, bilar, m.m. Tänk dessutom på kniven i fråga är en klassisk och mycket välkänd samlarkniv. Att det sedan inte är alla människor som är förunnade med gåvan att förstå det underbara i en Emerson CQC6, det är deras problem. :D

Kunde inte sagt det bättre själv...

"det är inte bara en kniv, det är en livsstil"

:)

Edited by 2Sharp