Jump to content

Brist på vagnpersonal


Recommended Posts

Jag var lite nyfiken på om nån vet varför det verkar vara sån brist på personal till våra patbg. De finns ju alltid vakanser på dessa befattningar verkar det som. Nån som har någon bra tanke? Är det så enkelt att de som utbildas tröttnar och inte vill åka utomlands? FM kanske kan satsa på att utbilda ett gäng såna som jag, som bara villl ut...

Link to comment
Share on other sites

Jag var lite nyfiken på om nån vet varför det verkar vara sån brist på personal till våra patbg. De finns ju alltid vakanser på dessa befattningar verkar det som. Nån som har någon bra tanke? Är det så enkelt att de som utbildas tröttnar och inte vill åka utomlands? FM kanske kan satsa på att utbilda ett gäng såna som jag, som bara villl ut...

Jag vill påstå att så blir det till alla specialisttjänster.

De mera allmäna tjänsterna funkar alltid att tillsätta, men de tjänster som kräver redig utbildning blir svåra för att underlaget minskar rejält.

Och det kommer bli ännu mindre.

Jag skulle inte bli förvånad om dom börjar utbilda vagnspersonal, enda problemet är nog att dom har väldigt kort om tid.

Alternativt kalla in dom långt före resten.

Link to comment
Share on other sites

Detta här är något som jag föreslog till Utbildningschefen hos försvarsutbildarna för länge sedan, passa på under sommaren att utlysa en kurs för att ta förarbevis PATGB, vad kan det ta? två-tre veckor?

Förkraven är att man gjort GU med minst x-7-7

Snacka om att göra nytta för FM istället för att kosta på en massa dyra men roliga kurser med begränsat värde för vår nya försvarsmakt.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Detta här är något som jag föreslog till Utbildningschefen hos försvarsutbildarna för länge sedan, passa på under sommaren att utlysa en kurs för att ta förarbevis PATGB, vad kan det ta? två-tre veckor?

Jättebra idé, men vi hade 7 veckor bara för att köra PBV under GU till det kom lika mycket för att skjuta och utnyttja vagnarna taktiskt. Är det så mycket lättare att lära sig Patgb?

 

Edit: Detta är alltså enbart tid då INGA skyttegrupper var med i vagnarna...

Edited by johanp
Link to comment
Share on other sites

Detta här är något som jag föreslog till Utbildningschefen hos försvarsutbildarna för länge sedan, passa på under sommaren att utlysa en kurs för att ta förarbevis PATGB, vad kan det ta? två-tre veckor?

Jättebra idé, men vi hade 7 veckor bara för att köra PBV under GU till det kom lika mycket för att skjuta och utnyttja vagnarna taktiskt. Är det så mycket lättare att lära sig Patgb?

 

Edit: Detta är alltså enbart tid då INGA skyttegrupper var med i vagnarna...

 

ok säg att det får ta tre eller fyra veckor då, gör man inget annat så är jag helt säker på att det går att lära sig att köra vagnen och skjuta kanonen på den tiden, intensivt visst men möjligt. Sen tycker jag personligen att patgb är lättare att framföra, ingen omvänd styrverkan osv...

 

edit: eller varförinte riktat gå ut till alla pbvutbildade besättningar som muckat med x-7-7 o inte gjort utlandstjänst?

Edited by Blackadder
Link to comment
Share on other sites

det är väl vissa saker som kanske tar upp tid under fö-utb under GU?

 

BRAK, skåp som spyr osv.

en sommarkurs utnyttjar tiden bättre pga att rå-mtrl förhoppningsvis har lärt sig gå, krypa och ta order.

let´s face it boy´s and girls, det är viss skillnad på 19 åriga väringar jämfört med 25 åringar som kanske har ett par år i civilt yrkeslivet bakom sig.

 

en annan fördel är förmodligen att övnfält motsv ofta är lediga sommartid.

nackdelen är att även instrk är lediga sommartid och kostar rejäla pengar att sättas i arbete under uttag av övn-dygn

Link to comment
Share on other sites

För FS15 är förarutbildning 5 veckor, kan vara så att akan ingår men det vet jag faktiskt inte. Tämligen lång utbildning för en sommarkurs, kommer det att finnas instruktörer tillgängliga när nästan all militär vht ligger nere under sommaren....

Kanske en sommarkurs på ett par veckor som introduktion sedan behövs det "bara" ytterligare et par veckor.

Hmm kanske funkar

Link to comment
Share on other sites

För FS15 är förarutbildning 5 veckor, kan vara så att akan ingår men det vet jag faktiskt inte. Tämligen lång utbildning för en sommarkurs, kommer det att finnas instruktörer tillgängliga när nästan all militär vht ligger nere under sommaren....

Kanske en sommarkurs på ett par veckor som introduktion sedan behövs det "bara" ytterligare et par veckor.

Hmm kanske funkar

Och för en så lång och förmodligen duktigt dyr utbildning bör man ju kunna KRÄVA minst en mission efteråt för att det ska vara värt någonting för FM, inte bara 5 häftiga veckor en sommar i ett stort och dyrt fordon och ett förarbevis i näven.

Link to comment
Share on other sites

Jag var lite nyfiken på om nån vet varför det verkar vara sån brist på personal till våra patbg. De finns ju alltid vakanser på dessa befattningar verkar det som. Nån som har någon bra tanke? Är det så enkelt att de som utbildas tröttnar och inte vill åka utomlands? FM kanske kan satsa på att utbilda ett gäng såna som jag, som bara villl ut...

Min gissning ar att patgb inte har anvants tillrackligt lange och stor utstrackning som CV90 och PBV. Ju fler som utbildas/ar och ju fler ar som det har utbildats pa fordonet ger ju en storre bas for rekrytering till tjanster.

 

Och för en så lång och förmodligen duktigt dyr utbildning bör man ju kunna KRÄVA minst en mission efteråt för att det ska vara värt någonting för FM, inte bara 5 häftiga veckor en sommar i ett stort och dyrt fordon och ett förarbevis i näven.

 

Absolut borde man kunna krava det ifall FM nu staller upp och erbjuder nagot sa fint. Hade jag fatt det erbjudandet hade jag latt skrivit kontrakt pa minst 2 missioner, da jag har letat med ljus och lykta efter en utbildning som gor att jag pa allvar kan soka de befattningarna.

Link to comment
Share on other sites

Absolut borde man kunna krava det ifall FM nu staller upp och erbjuder nagot sa fint. Hade jag fatt det erbjudandet hade jag latt skrivit kontrakt pa minst 2 missioner, da jag har letat med ljus och lykta efter en utbildning som gor att jag pa allvar kan soka de befattningarna.

 

En bra början är att ta lastbilskort. Det kommer man långt med, samt att du får vanan att ratta tungt fordon.

 

Tror att utbildningen är 4-5 veckor för patrinan och sedan en vecka för kanonen.

När jag gjorde min utb för IA03 hade vi lätt kunnat kapat en vecka på utb eftersom lärarna inte nyttjade tiden fullt ut.

Har man lärare som vet vad de pratat om och motiverade elever skulle man kunna göra en bra utbildning på kort tid.

Men inte kortare än 3 veckor.

 

En fördel är om man kan meka eller har intresse för vagenen och hur den fungerar.

I dagens läge i Afghanistan utsätts vagenen för mer slitage. Fel som inte uppkommer i andra länder ploppar upp. Simpla fel som resulterar i att du blir stående med din vagn på ett olämligt ställe.

 

Nåja. Jag tror på idén med sommarkurs. Trots att de i så fall kommer att hota mina missoner i framtiden.

Men, jag har länge sagt att jag skall stanna hemma, men det är svårt att tacka ner när får samtal om nya utmaningar.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att sommar kurs är en bra ide. Fast min bedömning är att det tar 6 veckor. Då är de två sista veckorna en tillämpad slutövning och REMI. Detta kommer dock inte hända under överskådlig tid.

 

VARFÖR är det då vakanser på Patgb besättningar hela tiden??

 

Ja det är få personer utbildade men det är inte hela svaret.

 

Om någon hoppar av i nära anslutning till befatnningsutbildningen eller under efter denna utbildningen så måste denna individen ersättas med någon som redan har förarbevis eftersom det inte finns tid eller instruktörer att utbilda denna eller dessa vakans ersättare. När PBV rullade på missionerna i Bosnien och i Kosovo så fanns det en liknande problematik. Lösningen då (under vissa missionsutbildningar i allafall) var att ha ett över uttag av besättningsmän. Dvs De som var uttagna till PBV på en mission och en klunga personer som benämdes "utbildninsreserv" eller något åt detta hållet kallades också in och fick förarbevis utbildning (jag tror att det var 6 eller 8 veckor totalt). Om någon av de ordinare besättningsmännen hoppade av så gavs någon av reserverna en chans. Om någon av de ordinare besättningsmännen inte klarade utbildningen/avskiljdes eller inte erbjöds missionkontrakt så gavs någon av reserverna en chans. De reserver som inte kom med på mission hade i allafall skaffat sig ett förarbevis och hade en god möjligheet att komma med på någon annan mission.

 

Återinför denna reserv. Ev skulle man kunna låta frivilligrörelsen ha en egen kanal för att anmäla sig till denna utbildningen men det verkar lite bakvänt.

Link to comment
Share on other sites

Absolut borde man kunna krava det ifall FM nu staller upp och erbjuder nagot sa fint. Hade jag fatt det erbjudandet hade jag latt skrivit kontrakt pa minst 2 missioner, da jag har letat med ljus och lykta efter en utbildning som gor att jag pa allvar kan soka de befattningarna.

 

En bra början är att ta lastbilskort. Det kommer man långt med, samt att du får vanan att ratta tungt fordon.

 

Tror att utbildningen är 4-5 veckor för patrinan och sedan en vecka för kanonen.

När jag gjorde min utb för IA03 hade vi lätt kunnat kapat en vecka på utb eftersom lärarna inte nyttjade tiden fullt ut.

Har man lärare som vet vad de pratat om och motiverade elever skulle man kunna göra en bra utbildning på kort tid.

Men inte kortare än 3 veckor.

 

En fördel är om man kan meka eller har intresse för vagenen och hur den fungerar.

I dagens läge i Afghanistan utsätts vagenen för mer slitage. Fel som inte uppkommer i andra länder ploppar upp. Simpla fel som resulterar i att du blir stående med din vagn på ett olämligt ställe.

 

Nåja. Jag tror på idén med sommarkurs. Trots att de i så fall kommer att hota mina missoner i framtiden.

Men, jag har länge sagt att jag skall stanna hemma, men det är svårt att tacka ner när får samtal om nya utmaningar.

Och det tackar jag dig för ;)

 

klart det går att genomföra, låt säga att det man når en medelväg, CFB får kalla ut och utbilda på vagn under tre veckor på sommaren, dom som blir godkända får därpå haka på rotationsutbildning och skjuta kanon och bli en skuggpluton för att öva taktik och få lite allmän missionsutb därefter tillhör man utbildningsreserven, om detta så bara resulterar i 10 nya besättningsmän med missionssug varje år är det ett enormt fall framåt och då får CFB på riktigt göra nytta för FM

 

/b

hmm börjar det bli dags för en skrivelse till FM och CFB nu ?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ju meddela att jag skulle lätt ta ett par veckor semester oavsett sommer eller vinter och skriva på för ett par missioner... Det där med utbildnigsreservlåter som en jättebra idé. Det kan ju inte kosta mycket mer att utbilda ett tiotal fler personer. De har ju utbildningar inför varje mission ändå.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att sommar kurs är en bra ide. Fast min bedömning är att det tar 6 veckor. Då är de två sista veckorna en tillämpad slutövning och REMI. Detta kommer dock inte hända under överskådlig tid.

 

En tillämpad slutövning kan man hoppa över. Man kommer få övning under missonsutbildningen hemma. Och samtidigt tid att känna övriga i besättningen.

Tror inte man behöver lägga ner hela sin själ i en REMI eftersom vagnarna troligtvis kommer ut och rulla inom snar tid igen.

Men visst. Helt och ren och smord på alla sätt och vis innan man lämnar över, det ska dom vara.

Link to comment
Share on other sites

En bra början är att ta lastbilskort. Det kommer man långt med, samt att du får vanan att ratta tungt fordon.

En fördel är om man kan meka eller har intresse för vagenen och hur den fungerar.

I dagens läge i Afghanistan utsätts vagenen för mer slitage. Fel som inte uppkommer i andra länder ploppar upp. Simpla fel som resulterar i att du blir stående med din vagn på ett olämligt ställe.

Jag har lastbilskort. Korde vanlig lastbil tgb30 och 40 i lumpen och har nu pa slutet kort en del av de mindre tgb i HV med. Sa korning i terang, lossdragning av fastkorda fordon osv med allt vad det innebar har jag redan gjort en gang. Visserligen nagra ar sedan. Jag har aven jobbat med att kora lastbil till och fran under tiden jag pluggar.

 

Visst ar det en fordel den intresse for mekning och vagnen hur konrolleras det intresset och hur spelar det in nar man soker vakanser. Ett enkelt satt for FM att ge forarna mer kott pa benen ar ju att sammanstalla de enklare fel som normalt inte uppstar underutbildning och anvandning i sverige men som uppstar med det okade slitaget utomlands och som personalen enkelt kan fixa sjalva. Man kanske inte behover krava att de ska kunna det utantill men ge dem informationen sa att de har ett humm om vad ska kan komma och sedan ha med en "kokbok" i fordonet over nya fel som ar enkla att fixa.

 

Jag tycker att sommar kurs är en bra ide. Fast min bedömning är att det tar 6 veckor. Då är de två sista veckorna en tillämpad slutövning och REMI. Detta kommer dock inte hända under överskådlig tid.

 

VARFÖR är det då vakanser på Patgb besättningar hela tiden??

 

Ja det är få personer utbildade men det är inte hela svaret.

 

Om någon hoppar av i nära anslutning till befatnningsutbildningen eller under efter denna utbildningen så måste denna individen ersättas med någon som redan har förarbevis eftersom det inte finns tid eller instruktörer att utbilda denna eller dessa vakans ersättare. När PBV rullade på missionerna i Bosnien och i Kosovo så fanns det en liknande problematik. Lösningen då (under vissa missionsutbildningar i allafall) var att ha ett över uttag av besättningsmän. Dvs De som var uttagna till PBV på en mission och en klunga personer som benämdes "utbildninsreserv" eller något åt detta hållet kallades också in och fick förarbevis utbildning (jag tror att det var 6 eller 8 veckor totalt). Om någon av de ordinare besättningsmännen hoppade av så gavs någon av reserverna en chans. Om någon av de ordinare besättningsmännen inte klarade utbildningen/avskiljdes eller inte erbjöds missionkontrakt så gavs någon av reserverna en chans. De reserver som inte kom med på mission hade i allafall skaffat sig ett förarbevis och hade en god möjligheet att komma med på någon annan mission.

 

Återinför denna reserv. Ev skulle man kunna låta frivilligrörelsen ha en egen kanal för att anmäla sig till denna utbildningen men det verkar lite bakvänt.

Hur stora var denna utbildningsreserv nar de anvande den taktiken, 5% Hur mycket extra borde det ha kostat for FM? Tanker pa saker som att fler fordon anvands, soppaforbrukning, slitage, det kanske behovs fler utbildningsbefal som ska avlonas ifall de inte hade andra uppgifter som kunde laggas pa is etc.

 

Visst att fordons utbildning formodligen ar svindyr att satta upp men det ar ju en kostnad som forsvaret borde aka pa anda da det anda ska utbildas folk, men det vore intressant ifall det pa nagot satt gar att rakna ut hur mycket extra det skulle kosta for FM att ta in en utbildningsreserv for att bredda gruppen som ar villiga att skaffa sig forarbevis samt aka ivag pa vakanser eller kommande missioner. Om mojligheten fanns att betala for en plast skulle jag, naturligtvis beroende pa priset, vara intresserad av det.

 

Det skulle sakert ga att skriva nagon typ av kontrakt med den gruppen, som skulle kunna betala for att komma med som utbidlningsreserv och skaffa forarbevis, att aka pa minst en mission da FM erbjuder dem mojligheten och formoldigen vill ha nagot tillbaka mer an kostnaden for att skaffa sig en utbildning som istort sett enbart ar anvandbar innom forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...