Jump to content

Recommended Posts

Posted

Idag har vi på underhållsskolan fått lära oss lite om hur man går till väga när man rekar grupperingsplats för kompani. Skoj... B) En del moment i utbildningen är riktigt, riktigt sega, men ju mer man hinner reflektera över det, desto bättre förståelse får man för det mesta. Jäkligt skoj att lära sig mer om arméns underhållsorganisation.

Hälsningar, Foxtrot Lima :huh:

• Replies 211
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Syftet med att skicka ingenjörer på Rb70-utbildning? Luktar befälsbrist och HTG-vht lång väg tycker jag...  :D

Vi två blev över pga. att UGL:en bara tog 22 man. Vi fick köra en del PC-Dart och resa högantenn bortsett från en tyvärr lite väl stor dos lök (eller i vårt fall, faktiskt rätt mycket SoldF) på stället så det var ändå inte helt bortkastat men visst, veckan var nog lågvattenmärket under GU hittils om man bortser från den veckan jag låg på HSA...

Sen fick vi marscha en del. - Lv som kör stenhårt med mottot "Fort fort, fel fel, fan fan!" och uppenbarligen inte har läst FMR marscherar med 120-130 steg/min och typ 110 cm steglängd. :lol:

Edited by LeadHead
Posted (edited)

Nästa vecka har vi ett så kallat korpralsprov, som i själva verket innebär fortsatt utbildning med inriktning på ingenjörstjänst (minsökare, försvarsladdning, sprängtjänst etc). Dagsprogrammen nästa vecka blir antagligen ganska hektiska, men vi ska pyssla med många intressanta saker.

På tisdag ska vi ha strid med SimFire ute i skogen, och med oss kommer vi ha ett antal tyska kadetter som är på "studiebesök" hos oss. Tanken är att de ska spridas ut på våra grupper och hänga med så gott det går, trots eventuella språksvårigheter. Lyckligtvis har vi en kille på plutonen som är mer eller mindre uppvuxen i Bayern, så översättning blir inget större problem när engelskan upphör att fungera. Ser fram emot att få strida med dem - både för att se hur duktiga de är, och dels för att få se närmare på deras uniformer. :((

Om några veckor är det även planerat att vi KB-elever ska bygga lite Ponton 100 i Luleå i samband med någon mässa eller liknande tillställning. Stöd till det civila samhället... :((

Onsdag kväll får vi ut våra nya gradbeteckningar och på torsdag morgon blir vi formellt korpraler i svenska armén. 8-/ Inte särskilt stort för allt i världen, men för oss är det ett tecken på att vi kommit en bit på vägen till att bli ingenjörsbefäl.

PS. När jag skulle ta flyget från Kallax landade ett flertal utländska stridsflyg, bl a ett F-16 plan. De ska troligtvis vara med på flygshowen på som F 21 anordnar. Ganska häftigt...

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Edited by Foxtrot Lima
Posted

När jag gick Underhållsskolan (som var på A8 då) i Boden satt jag i kasernvakten på A8 över midsommarledigheten och sydde korpralsbeteckningarna. Det var sommaren då jag blev idiotförklarad för att jag anmälde mig frivillig till kasernvakten över midsommar, men det är ju för fan amatörernas afton! Ska man ändå sitta där nån gång så passade midsommar finfint! Dessutom så var det roligt när en berusad man kom två gånger och ville titta på helikoptrarna som han "visste" stod inne på A8's område...

Lycka till nu som korpraler i de stolta, svenska ingenjörtrupperna!

Posted

Ett tillägg:

Vår plutonchef sa att det cirkulerat ett PM i organisationen, och som hamnat hos chefen Ing 2, där det står utvärderat att vi KB-elever på Ingbat uppvisat störst duglighet bland alla KB-skolor vad gäller strid och dess genomförande. C Livkompaniet ska ha uttryckt det i sin utvärdering av den gemensamma KB-skolan på I 19 - verksam under vår GSU.

Vi brädar således pansar, lv, signal och art på I 19... B) Sedan kan man ju ta det med en nypa salt, men ändå...

Hälsningar, Foxtrot LIma :((

Posted
På tisdag ska vi ha strid med SimFire ute i skogen, och med oss kommer vi ha ett antal tyska kadetter som är på "studiebesök" hos oss. Tanken är att de ska spridas ut på våra grupper och hänga med så gott det går, trots eventuella språksvårigheter. Lyckligtvis har vi en kille på plutonen som är mer eller mindre uppvuxen i Bayern, så översättning blir inget större problem när engelskan upphör att fungera. Ser fram emot att få strida med dem - både för att se hur duktiga de är, och dels för att få se närmare på deras uniformer. :wub:

Uniformerna är föga imponerande... Se bara till att ni inte gör om samma misstag som fjolårets FYOP lyckades med, att börja diskutera Wehrmacht med herrarna från Tyskland... B)

Posted

Får instämma i SFC:s utlåtande om de tyska uniformerna. De tyska fallskärmsjägarna som gick baskerprovet med oss måste lidit hårt i deras tunna bomullsuniformer. Men det ger ju en skön känsla av att man prioriterar antal pansardivisioner framför infanteristernas komfort hehe

Posted

Nä, kanske inte, men det är ju lite "kul och combat" (som vår Kn E brukar säga) med tyskt camo ute i skogen när man pangar på. ;)

Har för mig att det rör sig om en alpjägare, två pansarkillar och en eller två andra från något annat vapenslag.

Hälsningar, Foxtrot Lima :wub:

Posted

Nu i veckan som kommer ska jag tjata på "LeadHead" så att vi får upp lite fina bilder på nätet från KBS. Förhoppningsvis blir det lite bilder från när vi övar strid med "tyskarna".

Kommer "fira" min födelsedag med att sova under bar himmel i ensamma vargen. Kul va? :D:blink: Man får ju i alla fall en korpralsgrad i födelsedagspresent... Det jobbiga är att jag och den andra kvartermästaren på bataljonen missar introduktionen till 2. komp resp 4. komp på grund av att underhållsskolan ska ha genomgång av gravtjänst och krigsfångetjänst på fredag förmiddag.

Låter lagom roligt att man som kvartermästare i krig har hand om alla lik och krigsfångar. :(

Posted (edited)

Så äntligen lite bilder:

http://lead-head.net/kbing/

Ett minnesvärt tillfälle från NBC-banan. KB Ing under framryckning i pingvinformation mot några intet ont anande (*host*) luftvärnare som låg och lökade i dungen bakom:

nbc_boeghoeg_lv_1.jpg

Resultatet:

nbc_boeghoeg_lv_2.jpg

En mycket väl utförd "böghög på LV"... :D

Notera att dageleven står kvar och övervakar operationen... ,O

Edited by LeadHead
Posted (edited)

Lite fler bilder från KBS/Ing - stoltaste plutonen på I 19. ;)

Jag och mina kamrater på logementet

Gruppen uppe i Kiruna

En till bild från fjället

OBS! Det är inte jag som tagit fotografierna, men vi har kommit överens om att vi får publicera varandras bilder på plutonen.

Hoppas ni får någon glädje av dem...

Hälsningar, Foxtrot Lima :baskerHV:

Edited by Foxtrot Lima
Posted
Här förevisar jag hur man INTE ska använda uniformssystemen i armén. ;)

Jag med M/87 och M/90!

Jösses! :D Du aspirerar inte på Adjutantstjänsten!? :) Ser så ut i alla fall ...

Posted

Mina axlar värker, ty de tyngs ner av varsitt par pinnar... :D

Så var vi då äntligen korpraler. - Korpralsprovet var en tvådagars övning med marsch, strid (BT-46M och två hjältemodiga gruppers stormning av en försvarande grps stridsställning i bästa Hamburger Hill-stil), marsch, vattenrening, upprättande och rivande av skärmskydd, övernattning i ensamma vargen, marsch, fordonsmarsch och sprängtjänst.

Bland annat smällde vi en stridsvagnsmina 5, en försvarsladdning 21 mot pappfigurer, en sten, en I-balk, kätting, osv.

Posted

Precis som LeadHead säger är vi nu korpraler i svenska armén. B) Veckan som gått har varit lite slitig, men väldigt kul och lärorik också. De tyska kadetterna delades upp på våra tre grupper och sedan drog vi ut i terränglådan för att strida.

I "min" grupp hade vi en militärpolis och en artillerist (gebirgsartillerie). VI samtalade om tyska försvarsmakten och andra saker rörande det militära. De fick en liten chock när jag berättade att vi blev Vpl Fk efter 15 månader i lumpen. För de tog det 3 år... :baskerPa:

Vi kånkade omkring på stridsvagnsminor, ammolådor och annat skit en hel dag, för att sedan bygga ensamma vargen och lägga oss i mygghelvetet. Myggspray, myggspray och mera myggspray...

Fick förresten ett par souvenirer från en av de tyska kadetterna. Ett tyskt soldatprovsmärke (en örn) och ett förbandsmärke med en edelweiss på. Alltid lika kul att få grejor. :} Samma kadett glömde sin fältjacka i skogen, så jag fick kånka på den också - samt två ak5:or, stridspackning och en mina. Ett tag hoppades jag nstan på att få behålla jackan, men han kom tillbaka och var tacksam för att jag hade tagit med den. Klart man står till tjänst...

I onsdags (andra dagen) hade vi besök av en tjej från Värnpliktsrådet. Som tur var genomfördes besöket när vi skulle ha sprängtjänst. Hon fick trycka av en omgång med laddningar...och fy fasen vad det fladdrade i brallorna! :alien:

Nu på måndag rycker drygt 140 rekryter in på bataljonen, och vi KB ska ta hand om dem så gott det går. I egenskap av blivande kvartermästare hade jag en självklar plats i en styrka om åtta man som ska sköta inmönstringen och allt vad det medför. Kan ju säga att vi ägnade en kvart åt att bläddra igenom id-korten och garva åt fotona på en del personer. *oskyldig* :navy:

Hoppas det bara är skärpta personer som kommer till oss nu, så man vet att verksamheten kommer flyta på ordentligt ute i fält.

Hälsningar, korpral Foxtrot Lima :)

Posted

Gratulerar till korpralsutnämningen Leadhead och Foxtrot Lima.

För att fira detta riktigt så ska jag nu framföra en liten visa till er ära.

Melodin är Arméns uppställningssignal.

Korpralerna, korpralerna, dom tror dom komma från Gud.

I helvetet, i helvetet, där hamna dom alla till slut.

The Swede :baskerPa:

Posted
Gratulerar till korpralsutnämningen Leadhead och Foxtrot Lima.

För att fira detta riktigt så ska jag nu framföra en liten visa till er ära.

Melodin är Arméns uppställningssignal.

Korpralerna, korpralerna, dom tror dom komma från Gud.

I helvetet, i helvetet, där hamna dom alla till slut.

The Swede :baskerPa:

Vilken tur att man blir furir om ett par månader då... ;)

Hälsningar, Foxtrot Lima :alien:

Posted
Men en K4-korpral har väll befälsrätt över en I19-korpral? Det vore det logiska ju.

:)

K 4 och logik går väl inte ihop?? :P ;)

Hälsningar, korpral Foxtrot Lima :sniper:

Posted

GRATTIS till korpralsutnämningen!!!

den dagen ser man ju helt klart fram emot...

har ni någon koll på vad de andra KB håller på med just nu? är mest intresserad av pansar.. de lär ju också förbereda för soldaterna som kommer.. men mer?

ha det fint!

Posted
Men en K4-korpral har väll befälsrätt över en I19-korpral? Det vore det logiska ju.

:sniper:

K4 -> :D:) <- Ing/I19

Kom inte och försök vara logisk här va. ;)

Posted (edited)

KB_2004: Jag skulle tippa på att de har helgtjänst och byter bandplattor... :D:):sniper:

Nej men allvarligt talat så har jag inte så stor koll på vad de sysslar med. Klart är dock att de liksom resten av KB på I 19 utom ing och kanske sign har gått ut på sina respektive kompanier/plutoner för befattningsutbildning. Det är nog bara vi på ing som kör med en gemensam, blandad KB-pluton ända tills F-soldaterna rycker in.

Angående K4 så kan jag ju tillägga att våra instruktioner från sergeanterna, som var våra gruppchefer första två veckorna, var att under senare större övningar så skulle vi göra vårt yttersta för att röja och helst tillfångata eventuella jägarnissar som smyger runt i skogen och tror de är coola, just för att de/ni som stra...jag menar, "belöning" brukar få gå hem eller något annat trevligt... :banana

Edited by LeadHead
Posted
Precis som LeadHead säger är vi nu korpraler i svenska armén. B)  

Grattis till strecken!

Hoppas att du har samma tur med gruppchefer som jag hade, behövde bara säga till de en gång, sen körde de själva och kom in med en massa positiv rapportering

"Vi såg att det och det behövde göras, ska vi göra det?"

Hann nästan säga "Ja", sen var det klart...

Inget (onödigt) gnäll, utan fanan i topp!

Tror att våra GB hade mycket stort inflytande när vi gick och vann plutonfälttävlan strax innan man kastades ut i det civila mörkret igen.

(Jag låg som KB BatStab, vi borde ha kommit näst sist, inte vunnit med över 18 minuter framför skytteplutonerna...)

Till skillnad från några på skytte... De hade GB som bara försökte löka undan... Stackars jävlar...

Bra GB är de bästa en KB/PB kan hoppas på i värnplikten!

Väckte lite minnen till liv när jag läste den här tråden... Tackar :navy:

Posted (edited)

Ja, det har jag insett för länge sedan att bra GB är guld värda. Ju bättre GB, desto mer lök för min del ju... :D LOL! Skämt och sido. ;)

Men det kan vara djävulskt lökigt att vara KB ibland. En av mina kamrater frågade en major som hade hand om DB200-utbildningen på bataljonen nyligen (för både kadetter och KB) om det var väldigt slitigt att ha hand om byggandet av bron. Svaret blev att det mestadels var GB som skötte de olika stationerna, exempelvis materielgruppen med markankaret etc. Allt man behövde göra som KB var att se till att det inte ballade ur helt.

Han frågade också om det inte var väldigt kallt att stå och bygga mitt i vintern, och då svarade majorn helt enkelt: "Det finns inget bättre förstärkningsplagg än en Volvo på tomgång." :Malaj: LOL! :lol: LOL! :lol:

Medan jag minns det kan jag tillägga att vi under sprängmomentet i onsdags använde en stridsvagnsmina 5, en försvarsladdning 21, 14 kg sprängdeg och 1000 meter pentylstubin. Weeeee! Vad det small högt! B)

Edited by Foxtrot Lima
Posted (edited)
Med bra GB klarar man sig med kassa PB/KB.

Med bra KB klarar man sig trots kassa yrkesbefäl också. :Malaj:

Hälsningar, Foxtrot Lima :lol:

Nej, man måste ha någon som gör skitgörat på staben också. Där sätter vi våra kassa yrkesbefäl. Är de tillräckligt kassa får de läsa Chefsprogrammet på FHS ... ;)

Edited by Vargas