The Swede Posted August 23, 2003 Report Posted August 23, 2003 En liten fundering. Varför får ni utbildning på Ak 4? Finns det inte bättre saker att lägga utbildningstid på? The Swede Quote
Foxtrot Lima Posted August 23, 2003 Author Report Posted August 23, 2003 (edited) En liten fundering. Varför får ni utbildning på Ak 4? Finns det inte bättre saker att lägga utbildningstid på? The Swede Syftet är flera: 1. På KB-skolan genomför vi sk "elevarbeten", där man redovisar i antingen teorietisk eller praktisk form (eller både och). Det kan handla om allt ifrån gamla svenska uniformssystem, till finska försvarsmakten eller grunläggande utbildning på grg. På så vis får man möjlighet att praktisera som trupputbildare, samt att vi (truppen) lär oss något nyttigt. Några på plutonen hade helt enkelt valt att utbilda oss andra på ak4:an och grg. 2. Nu i veckan genomförde vi strid med understödsvapen (grg, försvarsladdning 21, ksp och pskott). Vi skulle ha med oss ett personligt vapen, och eftersom vi nyligen fått utbildning på ak4:an, kunde vi lika gärna få ha med den ut i fält för att befästa våra "kunskaper" om vapnet. 3. Slutligen har vi även en "kul"-faktor på vapnet. Det är alltid kul att lära sig nya vapensystem. Dessutom trivdes jag enormt med ak4:an! Fick du svar på din fundering? Hälsningar, Foxtrot Lima Edited August 23, 2003 by Foxtrot Lima Quote
Dobberman Posted August 23, 2003 Report Posted August 23, 2003 Borde inte ni ha en sk strapatsövning nu när som helst??? har ni hört om den eller är den inställd för i år? Quote
Foxtrot Lima Posted August 23, 2003 Author Report Posted August 23, 2003 Man kan på sätt och vis säga att veckan som gått innehöll en strapats, även om befälen inte direkt anser det. ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
LeadHead Posted August 23, 2003 Report Posted August 23, 2003 (edited) En annan stor fördel med ak 4 är att 7,62 liksom fullbumpa är nollad ammunition. Strapats och strapats som sagt. Jag tyckte det var en strapats men det är väl klena jag det... Måndag 1230 Bvtp till Bjässbergets skjutbana. Inskjutning av ak 4 samt grundläggande utb (jag och en till instruktörer) för de som missat tidigare. Utb på avvägningsinstrument. 2000 ca Tilldelning av middag i form av ett paket knäckebröd (5-6 skivor). Befälen B) står och dricker Cola och äter glass. Rätt solklar pik. Bvtp till Kusträsk skjutfält (numera: "Kukträsk"). Folks ansiktsuttryck var helt obetalbara. Vi såg ut ungefär som om ryssen redan hade tagit halva Sverige... 2100-2400 ca. Avsläppta gruppvis på olika platser. Marsch till olika marschmål för att söka stridsställningar och gå i bas. 3. grp. (min och FL:s) lyckades gå/klättra över iaf. ett berg i mörkret. Tisdag 0600-0730 Revelj, kort grpvis marsch till ny punkt, frukost best. av en burk ravioli/grp. 0730-0900 lök i väntan på eldsläckningsförberedelser (hjullastare med vattentank) inför skjutning. 0900-??? kanske 1700/1800 Skjutning pskott 20 mm och grg barlastad.. 1900-2400 Tilldelning av lite mat. Plutonsordergivning. Ny marsch till UFE. Vägar verboten = ca 5 h framryckning på kraftledningsgata = En i min grp kollapsar pga. grg och vätske/näringsbrist. 1300 ca huttrande eldöverfall mot befälens fordon. Tillbakaryckning och återgång till samma UFE för ev förnyat e.ö. Bas med hög stridsberedskap. Order via radion att undersöka vägen för att hitta ev. av fi förlorad mtrl (mat). Onsdag 0600 Frukost och kort marsch till ny samlingsplats. 0730-??? (1700-2000) stridsskjutningar. Tre stationer: Eldöverfall med pskott, grg och ksp, mineldöverfall med Tändaparat 9 m. markeringslng (2 x 1 kg sprängdeg) samt "flankskydd" (väntläge). När 3. grp var på mineldöverfall fick vi vänta ett tag medan kn H sprang och haffade en civil bilist som av någon d-ävla anledning kom farande på vägen ca 30 m från våra apterade (och vid det laget armerade) laddningar. 19-2000-22XX Tilldelning av hela en burk chili con carne (komplett med två extra toarullar per grp ), mariekex och lite annat smått (jäklar vad mätt man blev). Marsch till ny plats (försvarsbanan på Kusträsk). Torsdag 0730-1600 ca Plutons försvar av "utförda" (av oss rekade) fältarbeten. Grupperna roterade runt 3 ggr mellan tre ställningar och skulle samordna striden. Skarpt med alla vapen vi hade samt en station med försvarslng 21. Tilldelningen var 6 bumpor per grg och genomförande. Rejält med regn. Nästan lite 'Nam över det. Nervös grpch kommenderar dessutom pga inte alls näraliggande rök. 1600/1700 språngmarsch (ak + stridsutr) till Kusträsk läger. Bvtp tillbaka til Ingbat. Kväll och natt: Vård! Fredag Förmiddag: Visitation av pers. mtrl. Genomgång efter övn och diverse olika saker som behövde åtgärdas. T.ex. polisanmälan av korkad civilist. Eftermiddag: Helgrutiner och hemresa. En särskild tanke går till de två pionjär-KB som på bekostnad av en veckas ledighet följde med oss ut i skogen. Edited August 24, 2003 by LeadHead Quote
Foxtrot Lima Posted August 24, 2003 Author Report Posted August 24, 2003 En särskild tanke går till de två pionjär-KB som på bekostnad av en veckas ledighet följde med oss ut i skogen. Å andra sidan lät det på dem som att detta var den första, riktigt vettiga, verksamheten de pysslat med sedan GSU:n. Innan de kom till oss hade de knappt någon vapenutbildning (förutom ak5 och ksp)! På bussen till Kallax i fredags, samtalade jag med en bekant på lvbat som sa att de endast hade utbildning på ak5:an och ksp - i likhet med pionjärerna. Inte konstigt att vår plutch brukar kommentera övriga bataljoners verksamhet med ett litet nedlåtande flin på läpparna. Visst har vi olika expertis och uppgifter i krig, men det var samma visa under GSU:n (gemensam på hela I 19 för KB). Det var bara vi ingenjörer, samt stridsvagnsuttagna från pansar, som hade fullgjord ksp-utbildning innan GSU:n var slut. Om några timmar beger jag mig ännu en gång till flygplatsen för att återvända norrut. Imorgon klockan 08.00 startar inmönstringen av F-soldaterna, och jag ska som sagt vara med och hålla i den tillsammans med sex av mina kollegor. Ska bli intressant att få en närmare titt på vilka individer man kommer få ha hand om under resten av värnplikten. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Mårten Posted August 24, 2003 Report Posted August 24, 2003 Ni måste ju kräva att få bygga Järnvägskrigsbro! Vi fick tyvärr bara bryta den, men det är manliga grejer! Quote
Foxtrot Lima Posted August 24, 2003 Author Report Posted August 24, 2003 Jag tror inte någon sådan verksamhet blir av, med tanke på att vi bara har två veckor kvar på KBS. Men visst hade det varit kul att bygga. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
LeadHead Posted August 24, 2003 Report Posted August 24, 2003 (edited) Tillägg angående fältveckan: Jag gick, trots att jag pga. diverse fotproblem inte deltog i de sista marscherna, ner 3-4 kg på dessa 3,5 dygn. Alltså är jag uppe i (eller nere) 8-9 kg bort sedan inryck. Ok, det fanns en del att ta av men jisses... Snart är jag en Edited August 24, 2003 by LeadHead Quote
Foxtrot Lima Posted August 30, 2003 Author Report Posted August 30, 2003 Den gågna veckan har i stort sett enbart handlat om den gemensamma fältövningen som genomfördes. Ni kan läsa mer här: I 19 Vi fick möjlighet att ratta en Haubits 77A, klättra omkring i strv 122 (samt öva nödutrymning), klättra i en strf90, plus en massa andra vapensystem i FM. Utöver det fick vi ingenjörer förevisa en del av våra system för våra KB-kollegor. En oerhört nyttig övning för oss som befälselever. En liten trevlig detalj var fälttävlan, som genomfördes i form av orientering. "Min" grupp kom på totalt 3:e plats av alla KB på I 19, SkyddC och PB från F 21. *stolt* I mådags ryckte F/G-värnpliktiga in på I 19, och vi på ingenjörbataljon tog emot ca 110 rekryter. Som brukligt satt jag med vid inmönstringen, men GB hade hand om det praktiska mottagandet av soldaterna. Vi KB har inte haft tid att vara med så mycket ute på plutonerna i veckan. Istället har GB fått ett utmärkt tillfälle att testa sitt ledarskap inom gruppen. Jag pratade med mina gruppbefäl i veckan för att fråga hur det gick för dem, och om det var något de undrade över. När jag en dag valde att besöka plutonens logement, höll gruppcheferna på med att visa soldaterna hur man satte ihop stridsvästen. Efter att haknackat på dörren steg jag in på ett logemente, vilket tydligen gjorde intryck på samtliga i rummet. Verksamheten stannade upp för en stund och gruppchefen ställde upp sinasoldater, utan att jag ens hade sagt något. Vad som sedan hände hade jag aldrig kunnat förutse. GB:n presenterade mig för sin grupp och sa att jag var deras blivande plutonchef på de kommande övningarna efter GSU:n. Själv blev jag lite paff över hur disciplinerat min gruppchef handskades med gruppen. Jag fortsatte med att fråga soldaterna hur de mådde och försökte peppa dem som såg lite trötta ut. Därefter pratade jag lite med gruppchefen, och gick vidare till ett annat logemente. Därinne satt två av mina plutonssjukvårdare och småpratade. Den ena hade ryggen mot mig och såg inte att jag kom in, men hörde tydligen att någon var på väg in. Medan han vände sig om klämde han ur sig en fråga, som troligtvis var riktad till den person han trodde jag var, men satte meningen i halsen när han såg att jag stod där, och inte någon av hans kompisar. Jag log en sekund och började sedan fråga dem hur det gick för democh deras motortjänst. Då blev de genast betydligt lugnare och berättade om allt de hade gjort hittills. Det märktes att de inte var rädda för mig, samtidigt som de verkade ha ganska stor respekt. I stort tycker jag att mina GB verkar vara mycket trevliga och lätta att ha och göra med. På måndag blir vi utnämnda till furirer av bataljonschefen, och vi har fått hem märken och gradbeteckningar att sy på uniformen. Det tycker jag är kul. B) En annan kul grej är att vi KB på 4. komp kommer ha en egen våning i kasern för oss själva. Finns ju för- och nackdelar med det, fast jag är nöjd. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Azan_Gb Posted August 30, 2003 Report Posted August 30, 2003 Foxtrot Lima >> Hur långt tar det (antal dagar) innan man blir korpral? Eller är det olika på andra förband? Quote
Foxtrot Lima Posted August 30, 2003 Author Report Posted August 30, 2003 Hos oss tog det 5 månader. Jag tror det finns uppsatt ett antal dagar för hur länge man ska ha tjänstgjort, innan man blir befordrad. Tiden kan dock variera från förband till förband. Den som lever får se... Däremot vet jag att vi blir sergeanter i december någon gång. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
The Swede Posted September 4, 2003 Report Posted September 4, 2003 Vi hade besök från I19/Ingbat och Lvbat förra veckan. Ni hade tydligen missat att beställa värnpliktiga så dom försökte rekrytera från Ing2. Bl.a behövde dom lastbilsförare och motorredskapsförare. Tror inte att Ing2 släpper ifrån sig speciellt många vpl med körkort. The Swede Quote
Dobberman Posted September 4, 2003 Report Posted September 4, 2003 Bvtp till Kusträsk skjutfält (numera: "Kukträsk"). Dissa INTE KUSTRÄSK..... Har du en enorm tur kommer du få tillbringa mycket tid där. Det och "Södra" är perfekta platser för er att lära er vad soldatlivet går ut på. Quote
Forumsledning henke Posted September 4, 2003 Forumsledning Report Posted September 4, 2003 Leadhead: Bara att börja publicera före och efter bilder så kanske du har en karriär på TV-shop för nån övernaturlig muskeltränare "The Kusträsk slim master", mostv. Så, blir det nån före/efter bild i din personliga profil nu? Quote
Axial Posted September 4, 2003 Report Posted September 4, 2003 Hursomhelst var det en fantastisk upplevelse, och nu sitter jag och funderar på att gå med i FBU på något vänster. Kan man vara med fastän man gör lumpen, eller måste man vänta till efter muck?FBU står för resa, kost och logi. Och dessutom får du betalt! Om du tjänar över ~20.000 (tror jag taket ligger på) så får du ca 2.500 efter skatt på en vecka... Det här blir OT i den här tråden men jag tar det här ändå eftersom det var här spörsmålet uppstod. BlåGul flyttar om det behövs. Det går att gå med i FBU innan muck. Om du får ledigt kan du till och med gå kurser under din värnplikt. Vad gäller ersättning är det så att den som arbetar, stämplar eller har annan skattepliktig inkomst får ersättning med 90 % av sjukpenningsgrundande inkomst (SGI). (räkneexempel följer nedan) Den som studerar eller t ex får socialbidrag erhåller dagersättning om 66:-/dag (samma ersättning som för värnpliktiga). Ersättning erhålles ej för in- och utryckningsdagar (exempelvis söndag respektive lördag för 5-dagarskurs måndag-fredag). Något tak för ersättningen har jag inte hört talas om men det är möjligt att det finns en "högsta nivå" SGI. Nuförtiden behöver den som arbetar inte begära intyg om SGI utan det räcker med att arbetsgivaren skriver under den blankett som medföljer vid antagningsbeskedet för kursen. RÄKNEEXEMPEL: Jag räknar med att tjäna 285.000:- före skatt i år. 90% av detta är 256500:- vilket delas med antalet dagar per år (365) för att avgöra vad varje dag är värd. I mitt fall ca. 703:-. Detta belopp betals för varje dag kursen pågår så för mig blev detta för en 5-dagars kurs: 3515:- och sedan dras en schablonmässig skatt om 30% på detta vilket gjorde att jag i slutänden fick 2461:- utbetalt i ersättning. Ersättningen utbetalas i efterskott. Reseersättning betalas ut med den faktiska resekostnaden för den som inte kan resa med tåg (sådan biljett beställs via MZ Travel på särskild blankett). Observera att grundregeln är att reseersättning endast utgår med det belopp en 2. klass tågbiljett skulle kostat. Naturligtvis går det alltid att "snacka till" det men detta snack bör göras med CFB kansli i Stockholm innan kursen och inte med kursadjutanten på kursgården. Reseersättning utbetalas på plats på kursgården mot uppvisande av kvitto eller vid resa med egen bil 16:-/mil raka vägen hemmifrån. SLUT. FRÅGOR ? FÖR SENT ! VERSTÄLL ! Quote
Fredriksson Posted September 4, 2003 Report Posted September 4, 2003 Taket för ersättningen ligger på 2500 kr. Quote
Foxtrot Lima Posted September 5, 2003 Author Report Posted September 5, 2003 Vi hade besök från I19/Ingbat och Lvbat förra veckan.Ni hade tydligen missat att beställa värnpliktiga så dom försökte rekrytera från Ing2. Bl.a behövde dom lastbilsförare och motorredskapsförare. Tror inte att Ing2 släpper ifrån sig speciellt många vpl med körkort. The Swede Åja, några lyckas vi nog locka. Vad jag har hört kommer inte Ing 2 ha full utbildning i år, utan att endast 2 kompanier utbildas. Därför ska det finnas massor av överflödig personal (vpl) som kan komma upp till oss. Självklart är det frivilligt, men av vad jag hört av min kompch rör det sig om 5-6 beväringar som med hög sannolikhet ansluter till f d Ing 3. Personerna i fråga skulle få en veckas betänketid. Så det så! ;) En sak till angående Ing 2. Enligt uppgift består majoriteten av personalstyrkan på Ing 2 av f d IB12:are, som helt enkelt sadlat om, och på så vis saknar stora delar av de kunskaper som ett ingenjörbefäl skall besitta. Därför ska de tydligen ha en massa befälsutbildning (vidareutbildning) i år för att "omskola" en del befäl. Därav reduceringen av GU-bataljonens verksamhet. Stämmer detta? Nåja, idag hade vi avslutning på KBS 03 och igår kväll åt vi god middag tillsammans med befälslaget, och njöt av stämningen som uppstod mellan oss och befälen. I måndags blev vi som sagt utnämnda till furirer, vilket i sin tur innebar sytjänst. Men det är alltid kul med lite extra krimskrams på uniformen. På måndag anmäler vi oss för tjänstgöring vid respektive pluton (i mittfall 4:e pluton - 4.komp), och sedan får man se vad som händer... Hälsningar, Furir Foxtrot Lima Quote
The Swede Posted September 5, 2003 Report Posted September 5, 2003 Det stämmer att Ing2 har ett kompani mindre detta året. Dock är de kompanier vi utbildar större än vanligt. Ett lednings/bro-kompani och ett ingenjörkompani/int. I vanlig ordning finns det även ett kompani för KB/Insats/Hv. Kompetensutveckling för officerare är högt prioriterat på Ing2 detta året till alla befäls stora glädje Bara för att dom inte kunde få tummen ur röven så blir det mitt under soldaternas GSU istället för i våras efter muck när folk ändå gick omgring och inte gjorde något. Vad gäller överflytt av soldater till I19 så stämmer det att några soldater visat intresse men det innebär inte att Ing2 släpper dom rätt av. Med tanke på att vi lider brist på soldater med körkort lär ni inte få speciellt många. 5-6 man låter inte mycket när ert behov låg på ~60 stycken. The Swede Quote
Etranger Posted September 6, 2003 Report Posted September 6, 2003 The Swede - Måste fråga, hur stor blir årets KB5-kull? Upp mot 60-65 man? Quote
The Swede Posted September 6, 2003 Report Posted September 6, 2003 Kan tyvärr inte svara på det. Jag jobbar inte på det kompaniet. The Swede Quote
Foxtrot Lima Posted September 6, 2003 Author Report Posted September 6, 2003 Vad gäller överflytt av soldater till I19 så stämmer det att några soldater visat intresse men det innebär inte att Ing2 släpper dom rätt av.Med tanke på att vi lider brist på soldater med körkort lär ni inte få speciellt många. 5-6 man låter inte mycket när ert behov låg på ~60 stycken. Hmm... 60 man låter lite väl mycket. Jag tror inte de menade att vi behöver 60 soldater extra på bataljonen, utan kanske att det behövdes 60 soldater med körkort. Vi är ju redan nästan 280 pers på ingbat, och "taket" går vid 300 ungefär. Men det stämmer att vi behöver mer folk. Enligt organisationsplanen ska det finnas en DB200-pluton, en KB5-pluton, en maskinpluton och en SoT-pluton på 4. komp där jag ligger. I dagsläget saknar DB200-plutonen minst 10 soldater med körkort, KB5-plutonen vet jag inte säkert, maskinplutonen har blivit två grupper och är sammanslagen med SoT-plutonen (som i sin tur svällt till 45 man). Så visst har vi kanske ett behov av 20-30 soldater. Informationen vi KB fick var att ni på Ing 2 hade ett stort överflöd av soldater, som ni inte visste vad ni skulle göra av. Det kanske var felaktiga signaler? Fasen, vad jag är sugen på att få "truppa" nästa vecka!! Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Lindeberg Posted September 6, 2003 Report Posted September 6, 2003 -FL Har du koll på vilka sjukvårdare det finns på 4:e kompaniet där uppe? Varför jag frågar: Under ASÖ03 samövade vi med KB5-byggarna från Boden. Sjukvårdaren på den troppen (eller var det en hel pluton) ska enligt uppgift haft ett utbildningstecken på höger arm med texten "Stridssjukvårdre". Det var en kadett som brukade öva sjukvårdsmoment för mig när jag hade på tok för lite att göra, och hon övade även lite med "stridssjukvårdaren". Utbildas det stridssjukvårdare i Boden, och vad är det i så fall. I detta fallet betydde utbildningstecknet inte så mycket, för enligt kadetten så var han långt sämre på sjukvård än vad jag var. Hon rådde mig till och med att träffa honom och lära honom lite sjukvård och utrustning. Men, det lät ju helgrymt att ha "stridssjukvårdare" på högerarmen, istället för som jag, ingenting Aaaaaargh, jag måste få vetskap om detta, jag sover inte på nätterna... Quote
The Swede Posted September 6, 2003 Report Posted September 6, 2003 @FL. 60 soldater var nog det kombinerade behovet för Ingbat och Lvbat. Båda bataljonerna var nere och raggade hos oss. The Swede Quote
Foxtrot Lima Posted September 6, 2003 Author Report Posted September 6, 2003 (edited) Det enda jag vet om sjukvård i Boden är att jag har två plutonssjukvårdare på SoT, som är uttagna gruppchefer (dock utan någon grupp att chefa över). "Stridssjukvårdare"...låter ungefär som att jag skulle gå och köpa en "kvartermästare"-båge åt mig själv. Har aldrig hört uttrycket förut. Sorry... @ The Swede Förhoppningsvis får vi lite extra personal från Ing 2 i slutändan, eftersom det behövs lite "kött i kvarnen". ;) Hälsningar, Furir Foxtrot Lima Edited September 6, 2003 by Foxtrot Lima Quote
Foxtrot Lima Posted September 7, 2003 Author Report Posted September 7, 2003 Nu när KB-skolan är avslutad på Ingbat/I 19, ämnar jag upphöra med min rapportering om vad som sker varje vecka på KBS. Orsaken är att det känns fel att fortsätta rapporteringen (eller summering om man så vill) under ämnet KBS, som var mer eller mindre gemensam för alla oss KB på Norrlands Ingenjörbataljon, när vi sprids ut på respektive plutoner. Jag hoppas att någon nyfiken själ har haft tålamod nog att följa tråden under de ca 7 månader som den existerat, för att på så vis kunna få en inblick i utbildningen av värnpliktiga ingenjörbefäl. Förhoppningsvis fortsätter min rapportering under ett annat namn här i "Luckan", men kommer självfallet då att dels beskriva verksamheten på en Stab/Tross-pluton på bataljonen, och dels berätta om livet som KB i ett befälslag ute på en pluton. Hälsningar, Furir Foxtrot Lima (SoT-pluton - 4. komp) Quote
Mårten Posted September 7, 2003 Report Posted September 7, 2003 Det blir mkt intressant att följa! Hoppas du trivs med Fk E*****, Kn F********* och Lt U****** /Mårten (SoT-pluton 4.Komp 00/01) Quote
Foxtrot Lima Posted September 7, 2003 Author Report Posted September 7, 2003 Befälslaget är nog helt nytt, om man tittar på första bokstaven i efternamnen. ;) Hälsningar, Furir Foxtrot Lima Quote
Mårten Posted September 7, 2003 Report Posted September 7, 2003 Skumt.. Fk E***** rabblade befälsindelningen på INGBAT för mig nyligen... Äh, skit samma, det blir nog bra ändå! Quote
LeadHead Posted September 7, 2003 Report Posted September 7, 2003 En kort resumé av sista veckan på KBS: Måndag: Plutonens timme, några elevarbeten (bl.a. besök vid Notvikens Hed, Norrbottens Regementes gamla exercisplats) och diverse annat smått och gott. Tisdag: Mtrltjänst, avstädning KBS 03 så gott det gick. Fälttest. Elevarbete TU Strid i bebyggelse. Kort och gott: Framryckning mot och stormning av övervåningen på vårt för tillfället nedsläckt och av annan grupp försvarat plutonsförråd (byggnaden till vänster om "gamla sjukan" från kasern sett) medelst vapentejpade ficklampor, "verbal eldgivning" (fattigmans BT) och hgr simulerade med blinda truppmina 10 (undertecknad lyckades kasta sönder en sådan men det kanske var bättre än att kasta järnklumpar på varandra...). Nyttig övning på så sätt att man fick en viss förståelse för hur helsikes svårt striby är. Onsdag: Förberedelser för verkansförevisning för Ingbat ute vid centralkröken på Bodens Södra. Vi dukade upp med: - napalmbumpor (grgfordral fyllt med napalm) som inledning (eldvägg framför åskådarna, - en skyttegrupp som skulle skjuta ak, ksp, grg och pskott (barlast och barlast 20 mm) samt försvarslng 21 och fordonsmina 13R mot en kontainer och pappfigurer bakom diverse mer eller mindre tillräckliga skydd. - Stridsvagn (kontainer) som "sköt" en napalmbumpa (för att dra till sig uppmärksamheten) och sedan "körde på" en strvmina 5. - Markeringsladdningar för fi "artilleri". Det var även tänkt att smällas pentylstubinrullar bakom och vid sidan av publiken (för att ge kalsongtvätten extrajobb...) men någon hade klantat sig vid armeringen av mottagarna. Allt var riggat för avfyrning med TA 9. Övernattning i 20-tält ett par meter från en artillerigranat som hittats halvt nedborrad i marken (avspärrningsband). Torsdag: Förevisningen inleddes med en genomgång av vad vi KB hade gjort under KBS och att gruppchefen skrek en EKOBUSARE i radion som speakern vid publiken höll mot en megafon. Sedan var det bara att blåsa iväg allt vi hade. Bortsett från ett klick (förnyad avfyrning) på mitt pskott gick allt smärtfritt (så smärtfritt som grg-laddning följd av stressig pskottskjutning kan vara ). Vård och sedan avslutningsmiddag med KBS-befälen på kvällen. Fredag: TU-fys och utvärdering KBS 03. Quote
Recommended Posts