Jump to content

Recommended Posts

Posted

Var uppe på kasernens vindsvåning en kväll för att underhålla min kamrat som åkt på disciplinstraff (skrubba vindsgolv och rutor).

Gick omkring och betraktade klottret på väggarna.

Här kunde man finna:

"MUCK om tre dagar, 1952"

"Här knullade jag med Maja 1962"

Ja nu är det ju inte ordagrant men i den stilen iaf.

Finns mycket sådant som kan roa en ett bra tag.

Så om du tröttnat på de moderna pubertala skämten, de hängda befälen på undersidan av sängen

eller på muggdörren, smit upp på vindsvåningen och insup historia.

Ofta har de inte brytt sig om att måla om där det senaste seklet.

Om det är någon som har ett roligt "klotter" att dela med sig i den här tråden så skulle det vara kul.

• Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
smit upp på vindsvåningen och insup historia.

Det är varken roligt eller klotter, men historia är det: När några från mitt kompani fick order att röja på kompaniets vind så hittade de en massa skumma gamla dokument, däribland en utredning om en beväring som begätt självmord genom att hänga sig i ett av träden utanför kasernen. Jag hade inte hört någonting om den händelsen innan upptäckten av papperen. Lite intressant är även att kasernerna vi bodde i fungerade som koncentrationsläger/arbetsläger under och efter finska inbördeskriget. Hundra meter utanför garnisonens grindar finns en massgrav med monument över en del av de som dog där.

Posted

Fasiken att man inte kommer ihåg allt man läst.

Men man såg en hel del ritade bilder på galanta damer och sånt under sängarna på luckan. Och när man satt på dass i Kosta Läger i Småland var det alltid roligt att läsa om pajkastningen mellan amf&flygvapnet :huh:

Guest Lt. payne
Posted

På flottbasen nya varvet i Göteborg fanns det i idrottshallen två

toaletter vid bastun.

En gång kunde man läsa på väggen:

På havet blåser inte vinden, den suger..

Och naturligtvis kom tillägget under:

Det gör Löjtnant xxxxxxström med när han får klådan! :huh:

Som "belöning" för att ingen erkände tilltaget fick vi tillbringa hela natten med full stridsutrustning påtagen. :(

Men nu kan man ju skratta åt det. :wacko:

Posted

Eftersom jag ingick i patrullen när vi gick högvakten på sthlm slott så fick jag ofta uppdraget att hissa flaggan på slottet, enbart det var en häftig upplevelse. Men nu till saken, vinden på slottet är full av meddelanden från personer som hissat flagan, nyare meddelande innehåller oftast person, datum och regemente medan de äldre (vissa från förra århundradet) är mer av karaktären, xxx var här. Men man känner verkligen historiens vingslag och får känslan av att vara en del i ett långt historiskt skeende.........kuriosa: man kunde utav klottret/inristningarna se utveklingen och avveklingen av svenska förband och regementen. Det fanns en hel del inristningar från 80/90 tal som utlästes krp U:son hissade för sista gången den svenska flaggan å xxx(nedlagt regementes) vägnar, numera finns det en liknande inristning men med IB12 istället för xxx ,O

Posted
Klottrat på vaktboden vid grind 32 på revinge:

Revinge, platsen gud glömde, jävulen ratade och försvaret köpte!

Samma klotter finns/fanns på blåshålet Hästholmen.... ,O Är det inte underligt att FM köper in alla blåshål...

Posted

Det fanns ett klotter i ett logement på I 16 innan luckorna renoverades som nog är det sämsta jag någonsin läst, men det blev ganska kul efter ett tag just därför att det var så dåligt.

"Hellre en blöt muffla i sängen än en trasig lampskärm i ögat!" ,O ;)

Posted
Är det inte underligt att FM köper in alla blåshål...

FM checklista att användas vid markköp för övningsområden:

1. Är det blåsigt där?

2. Är det kallt där?

3. Är det blött där?

4. Finns de mycket finkornig sand där som snabbt kan tränga in i all utrustning?

5. Finns det mycket mygg och andra störande insekter där? Bonus om det finns mycket orm inom området.

6. Finns det en massa civila i närheten, som i fredstid kommer att gnälla på att de störs av alla övningar och efter kriget gnälla att försvaret kunde skött sig bättre om de bara övat mer.

7. Saknar marken alla de terrängfunktioner man verkligen skulle behöva för att öva strid i den terräng man i en skarp situation förmodligen kommer att strida i? D.v.s. om ditt förband strider i tät skog, så se till att marken är helt öppen.

8. Är området fullt av fridlysta växter och djur som man på ett störande sätt måste ta hänsyn till under allt övande inom området?

9. Finns det möjlighet att kunna betala överpris för marken? Alternativt: Finns det möjlighet att tvångsköpa marken, så att de civila, före detta ägarna, hatar FM resten av sina liv?

Om det rör sig om finska försvaret så tillkommer:

10. Var det ett stridsområde under kriget, så att området nu är fullt med instabila gamla minor och oexloderad grk- och artammunition som de värnpliktiga hela tiden riskerar att utlösa?

Om svaret är JA på alla frågor; köp genast marken!

Denna lista har givetvis ingen som helst koppling till mina egna erfarenheter av riktiga övningsområden och köp av mark till sådana. ,O

Posted

var och mönstrade upp i uppsala för undass typ förra och vi fick bo på tångahed eller var det hette. I logement 5 finns blandat ett citat som jag redan delvis glömt men typ såhär:

Ådalen-31

Vi kan göra det igen

Militärpolisen

Posted
var och mönstrade upp i uppsala för undass typ förra och vi fick bo på tångahed eller var det hette. I logement 5 finns blandat ett citat som jag redan delvis glömt men typ såhär:

Ådalen-31

Vi kan göra det igen

Militärpolisen

OT nu, men det var Skolkompaniet från I 21 som sköt de skotten, inte några Militärpoliser.

Tror det var någon gång på mitten av 90-talet som ett kompani från I 21 hade en muck t-shirt med texten: "We did it then, and can do it again, Ådalen 31".

Kanske inte helt smakligt...

Posted

Från ett toabås i kasern 1 på Amf1:

"Den som tycker runka är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt bajsnödig."

Klockrent ,O

Posted

Haha, det kunde man läsa redan i gymnasiet!

Lumpenmaten var ju smaskens. Brottsligt att jämföra den med skolmaten! :ph34r:

Posted

"Helvetet är inte varmt" i Gunnarn, pisskallt ställe, säkert -12 i juli...

Hittade på utedasset, man bajsar fort i dryga -30..

Posted
Gunnarn..ligger ju nära hemtrakterna ju...-30??? då var det varmt då.. :)  :D

WTF? BOR du där??? bjud för hel-vete ALDRIG hem mig till dig!!! :)

Ja, vi hade en värmebölja då :)

Posted

Läst under sängen på luckan på P4 vintern -95:

"Vi låg inne vintern XX, varmaste vintern på 50 år". Minns tyvärr inte vilket år det stod.

Vad säger man när det för tillfället förmodligen var den KALLASTE vintern på 50 år... :) Annars är det ju typiskt, eller vad säger ni, varje gång man är med om något så är det just då den varmaste/kallaste/blötaste/krångligaste/svåraste/dyraste osv. Fattar inte det där... :)

Posted
Njae inte riktig i Gunnarn...dock i vilhelmina...inte så långt därifrån..... *lider av värmebölja för tillfället -25*

Ok, taget, då är det ok :)

Det fanns mycket intressant klotter i de baracker vi bodde i då, klotter från 50- 60 talen... folk som skrev när de var födda etc. årtal som 1937 och liknande, tankeväckande!

Posted

Någon poetisk jävel skrev följande på muggen i revinge:

Det finns en plats på jorden

där solen aldrig ler

den platsen heter Revinge

dit vill jag aldrig mer

Posted
Är det inte underligt att FM köper in alla blåshål...

FM checklista att användas vid markköp för övningsområden:

1. Är det blåsigt där?

2. Är det kallt där?

3. Är det blött där?

4. Finns de mycket finkornig sand där som snabbt kan tränga in i all utrustning?

5. Finns det mycket mygg och andra störande insekter där? Bonus om det finns mycket orm inom området.

6. Finns det en massa civila i närheten, som i fredstid kommer att gnälla på att de störs av alla övningar och efter kriget gnälla att försvaret kunde skött sig bättre om de bara övat mer.

7. Saknar marken alla de terrängfunktioner man verkligen skulle behöva för att öva strid i den terräng man i en skarp situation förmodligen kommer att strida i? D.v.s. om ditt förband strider i tät skog, så se till att marken är helt öppen.

8. Är området fullt av fridlysta växter och djur som man på ett störande sätt måste ta hänsyn till under allt övande inom området?

9. Finns det möjlighet att kunna betala överpris för marken? Alternativt: Finns det möjlighet att tvångsköpa marken, så att de civila, före detta ägarna, hatar FM resten av sina liv?

Om det rör sig om finska försvaret så tillkommer:

10. Var det ett stridsområde under kriget, så att området nu är fullt med instabila gamla minor och oexloderad grk- och artammunition som de värnpliktiga hela tiden riskerar att utlösa?

Om svaret är JA på alla frågor; köp genast marken!

Denna lista har givetvis ingen som helst koppling till mina egna erfarenheter av riktiga övningsområden och köp av mark till sådana. :huh:

Jag har alltid undrat över vilka kriterier som ska uppfyllas när Fm köper in övingsterräng.... :D

Posted (edited)
Njae inte riktig i Gunnarn...dock i vilhelmina...inte så långt därifrån..... *lider av värmebölja för tillfället -25*

Ofan, Vilhelmina... inte långt hemifrån då :D

Bor i Dorotea själv

Edit:

Kul att se folk "hemifrån" :huh:

Edited by Ondskan
Posted (edited)

En KJ som låg inne samtidigt som jag hade klottrat ner sångtexter under en säng på kungsholmen. Texterna kom ifrån deras sånger "Helikoptern" och "Lilla Lisa".

Edited by Amfibieslusken
  • 3 years later...
Posted

Tycker det är lite klankande på P7 nu. Jag bor faktiskt här och sååååå illa är det faktiskt inte :P Bara nästan

Posted

Öberg hade klottrat "Öberg 1882" på en dörr i vapenvårdslokalen på K3. (Inte riktigt säker på årtalet, men tidsperspektivet är imponerande).