Fu Kjellberg Posted September 2, 2007 Report Share Posted September 2, 2007 Sökte men hittade ingen tråd om hur land cruiserna är modifierade. Fick frågan av en utländsk soldat om hur vi svenskar modifierat våra bilar i A-stan. Tänkte att här är säkert några som suttit i dom och har mer info. Posta gärna bilder om ni har. Har ett gäng från mil.se men fler bilder är aldrig fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted September 2, 2007 Report Share Posted September 2, 2007 Vad är du ute efter för information? TLC är TLC... eller... vad är det för moddar du funderar på? Takräcken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted September 3, 2007 Author Report Share Posted September 3, 2007 (edited) Ja typ vad som skiljer den från civila. Takräcke är ju en grej. Är motor och tekniska grejer ändrade? Interiör. GPS, laptophållare mm Snorkelkit eller vad det kallas. Vad är det för årsmodeller? Vad är det i mitten mellan sätena? Är det den som är radio 1952. radiomast fram. Är det förberett på alla eller bara vissa? Edited September 3, 2007 by Fu Kjellberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tsomitore Posted September 3, 2007 Report Share Posted September 3, 2007 Kort beskrivet: En massa tekniska grejer är instoppade och det är skapligt trångt!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted September 3, 2007 Report Share Posted September 3, 2007 En sak som förvånar mig lite med alla civila fordon som FM använder är kabeldragningar till extra milität utr. Man kan ganska lätt ränkna ut att det blir slitage på kontakter mm om allt hänger löst.... En skena eller flexigt rör att dra allt i så att det går lätt att byta/dra ur kabeln vore kanske en ide? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elisson Posted September 3, 2007 Report Share Posted September 3, 2007 (edited) radiomast fram.Är det förberett på alla eller bara vissa? Som gammal mastbyggare vill jag inte kalla det där för mast.. är väll mer en lång antenn? Edited September 3, 2007 by The Swede Bild i citatruta gillar vi inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted September 3, 2007 Author Report Share Posted September 3, 2007 Eliasson: Vad vet jag. Är ju bara jägare Tack för korrekt benämning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted September 3, 2007 Report Share Posted September 3, 2007 @ Fu Kjellberg Tidningen Four wheel drive hade ett reportage om just modifieringar på de Toyota som ska till A-stan. Jag tror att reportaget kom med i årgång 06 (eventuellt 05). De brukar kunna skicka det nummer man söker om de har kvar gamla tidningar. Nu är det lite sent men jag kan kolla i min samling om jag hittar just den tidningen så vet du vilket nummer/årgång. /Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted September 3, 2007 Report Share Posted September 3, 2007 Ska de inte också vara förstärkta i karossen för ökat splitterskydd. Eller har drömt den biten. TLC inte finns i modellerna 100 och 90 längre utan bara en modell som heter TLC, jag tycker att FM:s TLC ser ut som de gammla TLC 90 modellerna. Är det någon som kan berätta vilken modell det är som används? Tillverkar Toyota i så fall TLC 90 fortfarnade till mydigheter eller totalrenoverar FM bilarna efter ett antal år i affe? Går lite OT med funderingen om att vore det inte funkis att ta fram en modell baserad på Hilux D-Cab också, som en packåsna i ett MOT eller liknande, Bara en fundering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BILL! Posted September 4, 2007 Report Share Posted September 4, 2007 (edited) Bilen är TLC 105 med en sexcylindrig diesel. Ingen moddning på motor. Annan fjädring är ditsatt, sist jag kikade där var det Old man emu som var märket. Visst splitterskydd i de vanliga. Finns även pansrade. Alla har radiorack i skuffen men alla har inte radio. TEXT BORTTAGEN AV MODERATOR. Bushguarden är extrautr, och tung som fan. Frågan om en pickis modell har tagits upp men avfärdats då man anser att två bilar är lagom för sex pers plus tolken. Det är trångt men alternativet med 2 pers i varje bil blir inte mycket om någon blir påslagen. Ibland måste man hålla långa avstånd på grund av den sand som yr upp. Var själv med om upp till 1 km mellan bilarna på grund av att det inte gick att se för bil 2. Radioracken är inte kanon eftersom radion skakar loss lätt om man inte moddar själv med spännremmar och liggunderlag. Kontakterna står rakt ut från racken vilket blir slitage då man drar ut saker ibland och puttar in dem ibland. Modellerna skiftar men de håller inte mycket mer än 3500 mil cirkus. Oerhört slitigt för bilarna med den terrängen. Även däcken slits mycket. Finska styrkorna leasade sina och hade mindre moddningar än svenskarna, men en djävulsk uppsättning fjädrar. Ordentligt med markfrigång på dem bak..... EDIT: Men hänvisning till §14 har jag tagit bort viss information om fordonens sambandssystem. The Swede BLÅGUL Edited September 5, 2007 by The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted September 4, 2007 Author Report Share Posted September 4, 2007 Tack Bill. Precis sådan info som jag vill veta. Gusten: Hade varit jätte tacksam om du hittar numret. Då kan jag ju kolla med förlaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
what Posted September 4, 2007 Report Share Posted September 4, 2007 (edited) Kan tillägga att "bull-baren" är av märket TJM, vissa har även stålkofångare bak av samma märke. Motorn är moddad med turbo eftersom det inte är standard på denna modell, man har även satt dit diffspärrar fram och bak (ARB) Övrigt är torrlufstuttag, kartläsarlampor, diverse sidostrålkastare, flaggbelysning, extraljus, huvudströmbrytare, dubbla batterier(skilda system), stege på bakdörren, extra backspegel på passagerarsidan, 4,5T Warn vinch fram mm. Snorkel och dubbla bränsletankar mm. är standard på bilarna från återförsäljaren. För mer info om grundmodellen, se här: http://ecom.toyota-gib.com/Default.asp?WCI...&WCE=VID:40 /What EDIT: Glömde tillägga att modellen inte tillverkas av Toyota längre, gick ur produktion i augusti. Edited September 4, 2007 by what Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BILL! Posted September 4, 2007 Report Share Posted September 4, 2007 (edited) Kan tillägga att "bull-baren" är av märket TJM, vissa har även stålkofångare bak av samma märke.Motorn är moddad med turbo eftersom det inte är standard på denna modell, man har även satt dit diffspärrar fram och bak (ARB) Övrigt är torrlufstuttag, kartläsarlampor, diverse sidostrålkastare, flaggbelysning, extraljus, huvudströmbrytare, dubbla batterier(skilda system), stege på bakdörren, extra backspegel på passagerarsidan, 4,5T Warn vinch fram mm. Snorkel och dubbla bränsletankar mm. är standard på bilarna från återförsäljaren. För mer info om grundmodellen, se här: http://ecom.toyota-gib.com/Default.asp?WCI...&WCE=VID:40 /What EDIT: Glömde tillägga att modellen inte tillverkas av Toyota längre, gick ur produktion i augusti. Aah tack. Fick dock informationen om att turbon och ARB var moddade av leverantören och inte av FM men same same.. den har ju turbo. Det dubbla batterisystemet var ett ständigt problem. Själv var jag baksätesförare och rattade radion men vi hade mycket problem med batterierna som i tid och otid laddade ur. Edited September 4, 2007 by BILL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
what Posted September 4, 2007 Report Share Posted September 4, 2007 (edited) Aah tack. Fick dock informationen om att turbon och ARB var moddade av leverantören och inte av FM men same same.. den har ju turbo. Det dubbla batterisystemet var ett ständigt problem. Själv var jag baksätesförare och rattade radion men vi hade mycket problem med batterierna som i tid och otid laddade ur. Rätt, turbon och ARB är moddat av fordonsleverantören men det är ej leverantörens standard utan "option", precis som bull-bar, vinsch och dubbla batterier. Och som vanligt (nästan) är det inte FM som moddar utan FMV. /what Edited September 4, 2007 by what Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 5, 2007 Report Share Posted September 5, 2007 Tänk på vad ni skriver. All information, speciellt sån som rör sambandsutrustning, taktik, operativ förmåga etc. för förband som är insatta behöver inte komma ut på ett Internetforum. The Swede BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted October 2, 2007 Report Share Posted October 2, 2007 (edited) Har äntligen fått tummen ur och letat rätt på 4 Wheel Drive #5 2004. Artikeln om Toyota LC finns på sidan 18-20. /Gusten Edit: Hemligt. Edited October 2, 2007 by Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted October 30, 2007 Report Share Posted October 30, 2007 En sak som förvånar mig lite med alla civila fordon som FM använder är kabeldragningar till extra milität utr. Man kan ganska lätt ränkna ut att det blir slitage på kontakter mm om allt hänger löst.... En skena eller flexigt rör att dra allt i så att det går lätt att byta/dra ur kabeln vore kanske en ide? Lämna in det till FM som ett "Kaizen-förslag" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 31, 2007 Report Share Posted October 31, 2007 En sak som förvånar mig lite med alla civila fordon som FM använder är kabeldragningar till extra milität utr. Man kan ganska lätt ränkna ut att det blir slitage på kontakter mm om allt hänger löst.... En skena eller flexigt rör att dra allt i så att det går lätt att byta/dra ur kabeln vore kanske en ide? Lämna in det till FM som ett "Kaizen-förslag" Eller lämna det till Toyota som ett "Kaizen-förslag" eller varför inte säga åt Toyota att bygga militära bilar direkt. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts