Axial Posted February 2, 2003 Report Posted February 2, 2003 jag vet vicken kniv The Shadow menar..det e faktiskt en RÖD/BLÅ klassisk plastskaft mora...fast då med grönt plastskaft...slidan e liten smal och otillräcklig Den här mora-kniven fick vi också ut i lumpen... Det absolut största felet med den är att slidan inte är anpassad för fältverksamhet utan man tappar kniven. Och tror ni man fick en ny på förrådet ? Nä. Man fick inte köpa en via förrådet heller för de hade bara så varje vpl kunde få en när de ryckte in. Fyllnadsbeställning sysslade inte CÖF/I 13 med tydligen... Quote
Tompa Posted April 16, 2003 Report Posted April 16, 2003 På K4 får dom ut A1 från fällkniven Har du nån källa på det? för A1:an kostar ju en slant per styck! Quote
Elfgren Posted April 16, 2003 Report Posted April 16, 2003 Jag fick info från en K4 jägare. Kolla i deras tidningen vad heter den nu igen , blå dragonen?. Där ser man ett gäng jägare och alla har A1:an i deras egna stridsväst Quote
Joanzon Posted April 16, 2003 Report Posted April 16, 2003 Jag råkade slarva bort min moramördare under första fältveckan, som straff vägrade mina befäl ge mig en ny samt att dom vägrade godkänna min egenhändigt inköpta mora. Efter två-tre veckor "hittade befälet min kniv av en "slump" när han var ute i det området vi hade varit i. Då var den rostig å jävlig som fan och slö som en smörkniv, men jag var tvungen att använda den i nån vecka innan jag fick en ny. På kadettbalen berättade befälet att han sett när jag tappat den och tagit med den hem. Sen hade han låtit den ligga i sin trädgård under tiden för att slutligen tälja lite med den i ett metallrör innan han "hittade" den och gav den till mig. Men sen tappade jag inte något mer. Quote
Vakten_F4 Posted April 16, 2003 Report Posted April 16, 2003 Vi hade stridsmoran, rött handtag och allmänt kääässs. Dock visste de på förrådet att knivarna var förbrukningsmaterial så det var bara att hämta ny när bladet gått av eller handtaget spruckit. Hur bra kniv man än har så är vara-rädd-om-sin-egen-grej faktorn ofta avgörande. Quote
Doyle Posted April 16, 2003 Report Posted April 16, 2003 Vi hade stridsmoran, rött handtag och allmänt kääässs.Dock visste de på förrådet att knivarna var förbrukningsmaterial så det var bara att hämta ny när bladet gått av eller handtaget spruckit. Går bladet av så har ni nog använt kniven till lite fel saker. Min morakniv med rött trähandtag fungerade i 10månader. Quote
Yman Posted April 16, 2003 Report Posted April 16, 2003 (edited) En anna fick ju ut en hel flock med knivar. 1 st. Morakniv, grönt skaft. 2 st. Modell F1, en med ATS 34- och en med VG 10- stålet. 1 st. Poseidon dykkniv. 1 st. Linkniv. Desvärre var det bara morakniven jag fick behålla :( //Yman, som inte bryr sig så värst... Men alltid retar det någon :P Edited April 18, 2003 by Yman Quote
A2Keltainen Posted April 16, 2003 Report Posted April 16, 2003 2 st. Modell F1, en med ATS 34- och en med VG 40- stålet. Det ska nog stå "VG10" istället för "VG40". Märkte du någon praktisk skillnad på de två F1:orna? Quote
Vakten_F4 Posted April 17, 2003 Report Posted April 17, 2003 Vi hade stridsmoran, rött handtag och allmänt kääässs.Dock visste de på förrådet att knivarna var förbrukningsmaterial så det var bara att hämta ny när bladet gått av eller handtaget spruckit. Går bladet av så har ni nog använt kniven till lite fel saker. Min morakniv med rött trähandtag fungerade i 10månader. Beror på vad man menar med "fel" saker. Om man bänder ur mosade patroner ur patronläget på Kulspruta 90 så går spetsen på kniven av väldigt lätt, om man använder kniven som dörrstopp så spricker handtaget lätt. Min plastmora klarade sig också i 10 månader, dock satt bladet inslaget i handtaget (som inte var helt helt) så jag tog ut en extra kniv för säkerhets skull. Quote
Guest Fågel Fenix Posted April 17, 2003 Report Posted April 17, 2003 jag vet vicken kniv The Shadow menar..det e faktiskt en RÖD/BLÅ klassisk plastskaft mora...fast då med grönt plastskaft...slidan e liten smal och otillräcklig Också är slidan alldeles för dålig på att hålla kvar kniven,... plasten blir utsliten väldigt snabbt vilekt resulterar i att kniven lägger sig i skogen... Det är iaf min erfarenhet.... Quote
113JOR Posted April 17, 2003 Report Posted April 17, 2003 75-100 spänn, beroende på vart mn hittar den..kanske finns billigare och?? Mora 2000 kostar 150:- på MilitaryShop....men man kan säkert hitta den billigare i någon jaktaffär eller liknande /JOR - nöjd ägare till 2st Mora2000 Quote
Doyle Posted April 17, 2003 Report Posted April 17, 2003 Beror på vad man menar med "fel" saker. Om man bänder ur mosade patroner ur patronläget på Kulspruta 90 så går spetsen på kniven av väldigt lätt, om man använder kniven som dörrstopp så spricker handtaget lätt. Typiskt exempel på fel saker. Quote
Vakten_F4 Posted April 17, 2003 Report Posted April 17, 2003 Beror på vad man menar med "fel" saker. Om man bänder ur mosade patroner ur patronläget på Kulspruta 90 så går spetsen på kniven av väldigt lätt, om man använder kniven som dörrstopp så spricker handtaget lätt. Typiskt exempel på fel saker. Nä, inte om man har en billig kniv. Och frågan är vad man skulle ha använt istället? Quote
Gustav-TS Posted April 17, 2003 Report Posted April 17, 2003 Också är slidan alldeles för dålig på att hålla kvar kniven,...plasten blir utsliten väldigt snabbt vilekt resulterar i att kniven lägger sig i skogen... Det är iaf min erfarenhet.... Lösningen heter två varv eltejp. Då sitter den kvar. Själv använde jag under 10 månader en fällkniv inköpt för 19 kronor på Jula. Moran låg i skåpet i princip hela tiden. Quote
nsky_517 Posted April 17, 2003 Report Posted April 17, 2003 Jag råkade slarva bort min moramördare under första fältveckan, som straff vägrade mina befäl ge mig en ny samt att dom vägrade godkänna min egenhändigt inköpta mora. Efter två-tre veckor "hittade befälet min kniv av en "slump" när han var ute i det området vi hade varit i. Då var den rostig å jävlig som fan och slö som en smörkniv, men jag var tvungen att använda den i nån vecka innan jag fick en ny. På kadettbalen berättade befälet att han sett när jag tappat den och tagit med den hem. Sen hade han låtit den ligga i sin trädgård under tiden för att slutligen tälja lite med den i ett metallrör innan han "hittade" den och gav den till mig. Men sen tappade jag inte något mer. så var min morakniv! fast den var i det skicket när jag fick ut den från förådet... Quote
Guest Fågel Fenix Posted April 17, 2003 Report Posted April 17, 2003 Beror på vad man menar med "fel" saker. Om man bänder ur mosade patroner ur patronläget på Kulspruta 90 så går spetsen på kniven av väldigt lätt, om man använder kniven som dörrstopp så spricker handtaget lätt. Typiskt exempel på fel saker. Nä, inte om man har en billig kniv. Och frågan är vad man skulle ha använt istället? Till det första så kan man väl använda namnbrickan kanske ? Quote
Skuggan Posted April 17, 2003 Report Posted April 17, 2003 Också är slidan alldeles för dålig på att hålla kvar kniven,...plasten blir utsliten väldigt snabbt vilekt resulterar i att kniven lägger sig i skogen... Det är iaf min erfarenhet.... Lösningen heter två varv eltejp. Då sitter den kvar. Själv använde jag under 10 månader en fällkniv inköpt för 19 kronor på Jula. Moran låg i skåpet i princip hela tiden. Amen to that... något jag faktiskt lärde mig här på Soldf.. Linda ett par varv eltejp runt nederdelen av skaftet så stannar kniven kvar... dessutom är de ju gratis bara att hämta en låda eller 2 Quote
Celander Posted April 17, 2003 Report Posted April 17, 2003 det är en vanlig standard mora med den skillnaden att handtaget inte är rött utan grönt... (fm modell) Sluta jiddra, börja trolla!! Min kniv påminde förbannat mycket om färgen röd!! Och hör sen! Fixa dig en ordentlig kniv typ F1 när du rycker in. Om du skall använda dig av den RÖDA kniven du får av förrådet, kommer du tyvärr inte långt. Den duger till att peta naglarna... Quote
Celander Posted April 17, 2003 Report Posted April 17, 2003 det är en vanlig standard mora med den skillnaden att handtaget inte är rött utan grönt... (fm modell) Hur kan du med att uttala dig så mycket om lumpen när du inte ens har gjort den ännu?? Ta reda på fakta innan du uttalar dig! Gör om, gör rätt!! Quote
Löken Posted April 17, 2003 Report Posted April 17, 2003 Vad får man ut för kniv i lumpen? E d olika lr? Har hört att man ska få ut en "morakniv"? E d en sån där me rött handtag lr vad? AAahhhh jag måste få veta!!!!!!!! Är du finne eller! DEt viktigaste måste väl ändå vara vilka coola vapen du får skjuta. Det är inge finsk hockeymatch du ska på! Quote
Ing Posted April 17, 2003 Report Posted April 17, 2003 det är en vanlig standard mora med den skillnaden att handtaget inte är rött utan grönt... (fm modell) Hur kan du med att uttala dig så mycket om lumpen när du inte ens har gjort den ännu?? Ta reda på fakta innan du uttalar dig! Gör om, gör rätt!! Fakta är att han har rätt. Om du vill kan jag ta kort på min kniv jag fick ut i lumpen, en morakniv, 95mm kolstålblad med GRÖNT plastskaft. FRÅGOR? Sedan förekommer det garanterat variationer, och det låter enligt mig lite småmärkligt att få ut röda moraknivar.. och ändå lite märkligare att de plockar fram begagnade knivar. Skaffa en Mora2000 istället då, det kan väl ingen jättesak gnälla på, och jag har svårt att se att befälen inte skulle godkänna den.. Annars kan man kanske ta upp det på något snyggt sätt med sina befäl, så de kan fixa ut riktiga moraknivar om ni anser er ha behov av det? Att få ut begagnade, slöa moraknivar tycker jag är höjden av vidrig snålhet. Särskilt som det verkar finnas begränsade möjligheter att slipa knivarna... Fick ut ett sådant härke under min lilla visit på Ing2, hoppas inte att vpl. får ut liknande saker. Quote
Skuggan Posted April 18, 2003 Report Posted April 18, 2003 (edited) jag kan ta kort på den kniv jag fått via FBU/u och som jag hämtade ut på förrådet på P4... de sade tom att jag kunde ta så många jag behövde... verkar finnas överskott... just då behövde jag bara 1 annars hade jag nog tagit en hel låda (10 knivar?) så FBU/u är anledningen att jag kan säga så mycket om hur vissa saker ser ut och fungerar, samt ett ENORM intresse för det millitära... kniven är dessutom tillverkad av Frosts i Mora sweden av stainless steel... Edited April 18, 2003 by Skuggan Quote
SG OLSSON Posted April 18, 2003 Report Posted April 18, 2003 Prima röd mora med trähandtag. Begagnad slöare än ett bananskal. Tur man vara tekniker med tillgång till mekhall Quote
Vakten_F4 Posted April 19, 2003 Report Posted April 19, 2003 Beror på vad man menar med "fel" saker. Om man bänder ur mosade patroner ur patronläget på Kulspruta 90 så går spetsen på kniven av väldigt lätt, om man använder kniven som dörrstopp så spricker handtaget lätt. Typiskt exempel på fel saker. Nä, inte om man har en billig kniv. Och frågan är vad man skulle ha använt istället? Till det första så kan man väl använda namnbrickan kanske ? Hmm... Provade aldrig med den men jag tror att den är för bred för att få in där. Quote
Celander Posted April 20, 2003 Report Posted April 20, 2003 det är en vanlig standard mora med den skillnaden att handtaget inte är rött utan grönt... (fm modell) Hur kan du med att uttala dig så mycket om lumpen när du inte ens har gjort den ännu?? Ta reda på fakta innan du uttalar dig! Gör om, gör rätt!! Fakta är att han har rätt. Om du vill kan jag ta kort på min kniv jag fick ut i lumpen, en morakniv, 95mm kolstålblad med GRÖNT plastskaft. FRÅGOR? Sedan förekommer det garanterat variationer, och det låter enligt mig lite småmärkligt att få ut röda moraknivar.. och ändå lite märkligare att de plockar fram begagnade knivar. Skaffa en Mora2000 istället då, det kan väl ingen jättesak gnälla på, och jag har svårt att se att befälen inte skulle godkänna den.. Annars kan man kanske ta upp det på något snyggt sätt med sina befäl, så de kan fixa ut riktiga moraknivar om ni anser er ha behov av det? Att få ut begagnade, slöa moraknivar tycker jag är höjden av vidrig snålhet. Särskilt som det verkar finnas begränsade möjligheter att slipa knivarna... Fick ut ett sådant härke under min lilla visit på Ing2, hoppas inte att vpl. får ut liknande saker. Intressant diskussion det blev... Din kanske var grön, men min och resten av de som gjorde lumpen på IB16 fick röda knivar. Jag är fullt medveten om att det inte är särsklit fältmässigt, kanske därför halva kompaniet köpte egna knivar istället. Men för att glädja "Skuggan" straffar jag mig själv genom att hoppa från balkongen tre gånger. Quote
Recommended Posts