Jump to content

Kniv

LimpFish

Recommended Posts

det är en vanlig standard mora med den skillnaden att handtaget inte är rött utan grönt... (fm modell) :D

Den gröna??? :ph34r: Är det Mora 2000 dom får ut ?? jag har själv två sådana och dom är skitbra enligt mej, Gummi inklätt handtag som verkligen ser till att man inte slinter plus att dom är grymt skarpa och håller sin skärpa länge. :blink:

Den gröna??? :ph34r:  Är det Mora 2000 dom får ut ?? jag har själv två sådana och dom är skitbra enligt mej, Gummi inklätt handtag som verkligen ser till att man inte slinter plus att dom är grymt skarpa och håller sin skärpa länge. :blink:

Japp, den bör väl vara standard-kniven på de flesta förbanden numera.

Detta är då iaf den kniv jag sett ute på förbanden under de senaste åren:

Mora2000.jpg

och nog ser det ut som en Mora 2000 tycker jag!

:D visst fanken är det en Mora 2000....som sagt en bra kniv doch ingen potenshöjande kniv men den duger till det dan skall användas till.

Syftet med Mora 2000 är väl att det skall vara en allroundkniv. De som har behov av en A1:a, (ja det finns faktiskt dem som har det..), brukar ofta komplettera med en fällkniv eller lappkniv, för att använda vid finliret...

// Magnus

De som har behov av en A1:a, (ja det finns faktiskt dem som har det..), brukar ofta komplettera med en fällkniv eller lappkniv, för att använda vid finliret...

// Magnus

Vad menar du med finlir?`typ pilla bort skiten under naglarna eller vadå? Jag menar att "oskadliggöra" en FI i närstrid eller liknade så räcker det ju med en "pennkniv"!

PS inget illa menat.....bara lite fundersam! :blink:

Edited by JBP

Mora 2000 är troligtvis den bästa kniv man kan få för pengarna. Utländska mlitärer brukar vara väldigt förtjusta i den...

Det är nog mer än ett par Mora2000 som har "tappats" bort nere i Kosovo, och vips så har viss utländsk mtrl dykt upp istället hos den helt oförstående soldaten utan kniv... B)

• Forumsledning
Mora 2000 är troligtvis den bästa kniv man kan få för pengarna. Utländska mlitärer brukar vara väldigt förtjusta i den...

Det är nog mer än ett par Mora2000 som har "tappats" bort nere i Kosovo, och vips så har viss utländsk mtrl dykt upp istället hos den helt oförstående soldaten utan kniv... B)

Word ! :)

förstår precis vad du menar.. helt plötsligt så stod man där med en rysk t-shirt och en basker.. . förstår inte hur det kunde komma sig..

Min kniv ? ..äh den tappade jag väll under nån patrull eller nått ?! ,O:=o:)

JBP:

Det jag menar är att A1:an används istället för såg, för att ta slanor och kapa mindre träd, men den är inte så funkis att använda till vanlig "täljtjänst"

Då passar det bättre med en mindre kniv, som löser de mer "vardagliga" sysslorna. Eftersom kniven är ett av de mest välanvändat verktygen i fält, (känns som att all mtrl har behov av knivvåld för att fungera stundvis), så tror jag att du, om du tänker efter en stund, kan fundera ut en sisådär 200.000 tillfällen då kniven kommer fram i "icke-strid"?

Då dödandet av ryssar med kniv på nära håll, inte står i särskilt många befattningsbeskrivningar, så tror jag inte att K4:s "finest" heller använder sin A1:a uteslutande till det..

"Att lämna kniven på kasern är som att göra upp en eld av sina kläder för att värma sig"

(eller....tja, typ!) :ak: