LimpFish Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Vad får man ut för kniv i lumpen? E d olika lr? Har hört att man ska få ut en "morakniv"? E d en sån där me rött handtag lr vad? AAahhhh jag måste få veta!!!!!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Det finns...hur många då? ?....10-20 OLIKA trådar om knivar....sök och du skall finna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 jag fick ut en gammal hederlig Mora med rött handtag. Bäst kniv i världen. Men läs här så ska du nog få den information du söker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Spelar kniven så stor roll? Den är ju bara ett verktyg,ingen personlighetsförbättrare.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LimpFish Posted January 30, 2003 Author Report Share Posted January 30, 2003 bara undrar... har läst lite allt möjligt i olika trådar så tänkte kolla hur det egentligen ligger till... B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 det är en vanlig standard mora med den skillnaden att handtaget inte är rött utan grönt... (fm modell) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minki Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Noterade på en bild i tidningen "Blå dragonen" att samtliga hade samma kniv, en A1 eller liknande. Bilden var från K4. Får de ut den istället för morakniv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Spelar kniven så stor roll? Den är ju bara ett verktyg,ingen personlighetsförbättrare.... VA?? shit pommes frittes.... vilken miss jag har gjort... Jag har hört att K4 får ut Fällknivens A1. Maila dem och fråga: [email protected] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MBW Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Kniv i lumpen varierar mycket fram och tillbaka beroende på vart man är och hur länge. Fick ut två olika sorter i lumpen och en tredje variant nu för ett halvår sedan. Så länge den är vass är jag nöjd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 det är en vanlig standard mora med den skillnaden att handtaget inte är rött utan grönt... (fm modell) Den gröna??? Är det Mora 2000 dom får ut ?? jag har själv två sådana och dom är skitbra enligt mej, Gummi inklätt handtag som verkligen ser till att man inte slinter plus att dom är grymt skarpa och håller sin skärpa länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Den gröna??? Är det Mora 2000 dom får ut ?? jag har själv två sådana och dom är skitbra enligt mej, Gummi inklätt handtag som verkligen ser till att man inte slinter plus att dom är grymt skarpa och håller sin skärpa länge. Japp, den bör väl vara standard-kniven på de flesta förbanden numera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 nej, det är INTE mora 2000, det är en helt vanlig mora fast med grönt handtag i stället för rött... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Detta är då iaf den kniv jag sett ute på förbanden under de senaste åren: och nog ser det ut som en Mora 2000 tycker jag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Vi på I 19 får ut den vanliga gröna moran. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 det verkar växla väldigt mycket mellan förbanden, den jag har sett på p4 och T2 är iaf den vanliga gröna Moran, dvs inte mora 2000 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Detta är då iaf den kniv jag sett ute på förbanden under de senaste åren: och nog ser det ut som en Mora 2000 tycker jag! visst fanken är det en Mora 2000....som sagt en bra kniv doch ingen potenshöjande kniv men den duger till det dan skall användas till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Mora 2000 är troligtvis den bästa kniv man kan få för pengarna. Utländska mlitärer brukar vara väldigt förtjusta i den. En större kniv som en A1 är alledeles för stor för att bära i bältet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badboy Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Syftet med Mora 2000 är väl att det skall vara en allroundkniv. De som har behov av en A1:a, (ja det finns faktiskt dem som har det..), brukar ofta komplettera med en fällkniv eller lappkniv, för att använda vid finliret... // Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 (edited) De som har behov av en A1:a, (ja det finns faktiskt dem som har det..), brukar ofta komplettera med en fällkniv eller lappkniv, för att använda vid finliret... // Magnus Vad menar du med finlir?`typ pilla bort skiten under naglarna eller vadå? Jag menar att "oskadliggöra" en FI i närstrid eller liknade så räcker det ju med en "pennkniv"! PS inget illa menat.....bara lite fundersam! Edited January 30, 2003 by JBP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Mora 2000 är troligtvis den bästa kniv man kan få för pengarna. Utländska mlitärer brukar vara väldigt förtjusta i den... Det är nog mer än ett par Mora2000 som har "tappats" bort nere i Kosovo, och vips så har viss utländsk mtrl dykt upp istället hos den helt oförstående soldaten utan kniv... B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Jag menar att "oskadliggöra" en FI i närstrid eller liknade så räcker det ju med en "pennkniv"! Hur menar du nu??? (nyfiken) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted January 30, 2003 Forumsledning Report Share Posted January 30, 2003 Mora 2000 är troligtvis den bästa kniv man kan få för pengarna. Utländska mlitärer brukar vara väldigt förtjusta i den... Det är nog mer än ett par Mora2000 som har "tappats" bort nere i Kosovo, och vips så har viss utländsk mtrl dykt upp istället hos den helt oförstående soldaten utan kniv... B) Word ! förstår precis vad du menar.. helt plötsligt så stod man där med en rysk t-shirt och en basker.. . förstår inte hur det kunde komma sig.. Min kniv ? ..äh den tappade jag väll under nån patrull eller nått ?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted January 30, 2003 Report Share Posted January 30, 2003 Jag har hört eykten om någon som lyckades byta till sig en GT jacka mot en Mora 2000. Så de måste vara rejält populära =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 Jag menar att "oskadliggöra" en FI i närstrid eller liknade så räcker det ju med en "pennkniv"! Hur menar du nu??? (nyfiken) Ehmmm om jag berättar så måste jag döda dig sen B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 Ehmmm om jag berättar så måste jag döda dig sen B) Jag är en NINJA så jag vinner.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badboy Posted January 31, 2003 Report Share Posted January 31, 2003 JBP: Det jag menar är att A1:an används istället för såg, för att ta slanor och kapa mindre träd, men den är inte så funkis att använda till vanlig "täljtjänst" Då passar det bättre med en mindre kniv, som löser de mer "vardagliga" sysslorna. Eftersom kniven är ett av de mest välanvändat verktygen i fält, (känns som att all mtrl har behov av knivvåld för att fungera stundvis), så tror jag att du, om du tänker efter en stund, kan fundera ut en sisådär 200.000 tillfällen då kniven kommer fram i "icke-strid"? Då dödandet av ryssar med kniv på nära håll, inte står i särskilt många befattningsbeskrivningar, så tror jag inte att K4:s "finest" heller använder sin A1:a uteslutande till det.. "Att lämna kniven på kasern är som att göra upp en eld av sina kläder för att värma sig" (eller....tja, typ!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grunt Posted February 1, 2003 Report Share Posted February 1, 2003 Vad kostar en Mora 2000 ute i handeln? Måste ha en redig kniv till om ett par veckor då jag ska ut och vandra sörmlandsleden med en vän. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted February 1, 2003 Report Share Posted February 1, 2003 75-100 spänn, beroende på vart mn hittar den..kanske finns billigare och?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted February 1, 2003 Report Share Posted February 1, 2003 jag vet vicken kniv The Shadow menar..det e faktiskt en RÖD/BLÅ klassisk plastskaft mora...fast då med grönt plastskaft...slidan e liten smal och otillräcklig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted February 1, 2003 Report Share Posted February 1, 2003 Precis en sån... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts