Jump to content

Rb74 (sidewinder) fenfråga

Tobbeo

Recommended Posts

Fenan är tom på övningsrobot, men på skarpa versioner sitter där mekanism som roterar, för stabilisering har jag för mig. jämför gärna bilder

http://www.papyrus.ru/lj/aim9.jpg med "utfyllnad" http://www.af.mil/news/airman/0104/aim-9.jpg

utan

http://saab-gripen.masdf.com/pic/gripen04.jpg

Mvh

OT: Någon som vet varför det står "DO NOT FLY" på fenorna på AIM-9-roboten på bilden (jag får en liiiiiten association till texten "Trampa ej här" på luftintagen på J28 Vampire, J35 Draken motsv. Men den texten är/var ju för att ingen skulle skada luftintagen)? Slut OT.

http://www.af.mil/news/airman/0104/aim-9.jpg

/Stocken

Hej, RB74 Sidewinder har 4 fenor baktill, och varje fena har ett litet skovelhjul i bakkant som får roboten att rotera "stabilisera" sig själv, Det finns både simulations robotar med och utan roder.

Mvh Sgt

Jag har trott mig veta att sidewinders målsökare inte klarar av att roboten roterar. Men det är kanske det du menar, att dessa skovelhjul är där för att häva eventuell tendens till att roboten börjar rotera? Inte menar du väl att roboten roterar för att få stabilitet? Det vore i såfall precis tvärt om vad jag trodde mig veta. Jag har alltid trott att om en sidewinder robot börjar rotera då kommer den inte träffa något överhuvutaget beroende på dess målsökarkonstruktion.

Enkel variant av gyrostabilisering helt enkelt ;)

Jo, vet du alltså att sidewinder medvetet roterar för att uppnå gyrostabilisering? För jag har lärt mig att målsökaren på sidewinder är en roterande glugg, som genom att mäta tiden mellan varje avkänning av det varma målet kan manövrera mot det. Dock skall denna typ av målsökare helt förvirras om roboten roterar, därför så är då sidewinder konstruerad för att hela tiden kompensera bort alla tendenser att rolla. En roterande sidewinder skulle därmed vara en helt förvirrad sidewinder. Men det är klart det har ju funnits en hel del varianter av den genom åren så kanske det gällde bara vissa modeller eller också har jag lärt mig fel.

"Retikelns uppgift att detektera punktformiga mål....." bla bla bla :surprise:

Rb som sådan roterar inte mig veterligen utan det är skovelhjulen som ger gyrostabilisering, därav vill man inte flyga med dom på övningsrobotar då dom kan påverka flygplanet.

För den som vill läsa om detta så heter hjulet "Rolleron" på engelska så sökningar på AIM-9 Sidewinder + Rolleron ger nog en del.

Edited by Danne

men sidewindern har ju fenor? om den roterar så bromsar ju fenorna in missilen rotation och borde väl göra missilen ostadig?

är inte fenorna till för att styra in missilen mot målet?

eller är det jag som bara är helt kass på aerodynamik?

Från f-16.net:

The rollerons act as air-driven mini-gyros, their inertial moment resisting every change in attitude. This way, they tend to roll-stabilize the missile. Both tailfins and control surfaces are in a cross-like arrangement.

OT: Någon som vet varför det står "DO NOT FLY" på fenorna på AIM-9-roboten på bilden (jag får en liiiiiten association till texten "Trampa ej här" på luftintagen på J28 Vampire, J35 Draken motsv. Men den texten är/var ju för att ingen skulle skada luftintagen)? Slut OT.

http://www.af.mil/news/airman/0104/aim-9.jpg

/Stocken

Gissningsvis ett demo ex/mockup?

Bara nått för dom att kunna visa hur snygg den är i en mässmonter och liknande...

Sen att den flyger som en kratta och "sladdar" halva vägen till målet är ju en annan sak... Side-winder
Min uppfattning är att det bara var dom tydigaste målsökarna och styrsystemen som "led" av fladdrig flykt. Men nån som är mer inne på systemet kan säkert räta ut frågetecknet.

*lyfter frågan*

OT: Någon som vet varför det står "DO NOT FLY" på fenorna på AIM-9-roboten på bilden längre upp i tråden (jag får en liiiiiten association till texten "Trampa ej här" på luftintagen på J28 Vampire, J35 Draken motsv. Men den texten är/var ju för att ingen skulle skada luftintagen)? Slut OT.

/Stocken

*lyfter frågan*

OT: Någon som vet varför det står "DO NOT FLY" på fenorna på AIM-9-roboten på bilden längre upp i tråden (jag får en liiiiiten association till texten "Trampa ej här" på luftintagen på J28 Vampire, J35 Draken motsv. Men den texten är/var ju för att ingen skulle skada luftintagen)? Slut OT.

/Stocken

Duger inte det svar du redan fått på denna fråga?

Kolla 5 poster innan denna. (post #15)

*lyfter frågan*

/Stocken

Övningsrobot för markpersonal att träna rutiner på ( på och av maskin)

"Retikelns uppgift att detektera punktformiga mål....." bla bla bla 0:)

...och ange det rymdgeometriska läget... :rodna:

Du kan lite från din robotlära oxå hör jag ;)

Rollar Rb74 eller hur var det?

J.K Nilsson

Jag kommer inte riktigt ihåg, men jag har för mig att jag fick lära mig att rolldämparrodren är till för att dämpa rollen, inte ta bort dom helt. Vilket verkar logiskt med tanke på rodrens funktion och robotens rörelse under flykt. Retikeln roterar med hög hastighet åt ett håll. Detta skapar en motkraft som får hela roboten att rotera åt det andra hållet. Hjulet på rolldämparrodret snurrar med höghastighet av fartvinden. När roboten roterar så kommer hjulet på rolldämparrodret att vilja vrida sig åt ett annat håll p.g.a de gyroskopiska krafterna och detta vrider ut rolldämparrodret. När robotens rollning minskar så minskar utslaget på rolldämparrodret och det kommer att vilja neutralställa sig, då kommer givetvis rollmomentet på roboten att öka igen och rodret återgå till fullt utslag osv, osv. Kort och gott en sidewinder rollar mer eller mindre under hela flykten. Styrmekanismen stävar alltid efter att styra in roboetn mot det punktfomiga mål som retikeln detekterat och angivit det rymdgeometriska läget för. Det finns ingen upp eller nersida på roboten den styr mot målet oaktat var det finns eller sin egen attityd.

Var jag nog otydlig nu...

Jag kommer inte riktigt ihåg, men jag har för mig att jag fick lära mig att rolldämparrodren är till för att dämpa rollen, inte ta bort dom helt. Vilket verkar logiskt med tanke på rodrens funktion och robotens rörelse under flykt. Retikeln roterar med hög hastighet åt ett håll. Detta skapar en motkraft som får hela roboten att rotera åt det andra hållet. Hjulet på rolldämparrodret snurrar med höghastighet av fartvinden. När roboten roterar så kommer hjulet på rolldämparrodret att vilja vrida sig åt ett annat håll p.g.a de gyroskopiska krafterna och detta vrider ut rolldämparrodret. När robotens rollning minskar så minskar utslaget på rolldämparrodret och det kommer att vilja neutralställa sig, då kommer givetvis rollmomentet på roboten att öka igen och rodret återgå till fullt utslag osv, osv. Kort och gott en sidewinder rollar mer eller mindre under hela flykten. Styrmekanismen stävar alltid efter att styra in roboetn mot det punktfomiga mål som retikeln detekterat och angivit det rymdgeometriska läget för. Det finns ingen upp eller nersida på roboten den styr mot målet oaktat var det finns eller sin egen attityd.

Var jag nog otydlig nu...

Ungefär som jag kommer ihåg också. En rollrörelse kommer också att göra att målsökaren inte kommer att se det punktformiga målet mitt i retikeln utan målet kommer att alltid att ses i periferin, vilket gör att mätnogranheten ökar genom att vinkelavvikelsen inte minskar nämnvärt.

Denna styrning kommer att ge skäl för robotens namn: "Sidewinder". ;-)

J.K Nilsson