Fk Satan Posted April 28, 2007 Report Posted April 28, 2007 Hur mycket har snatteri med skyddsvakt att göra? Så här pratar vi Polis som skyddsvakt med eller utan militär uniform. Åtgärder som faller utanför skyddsvaktens åtaganden kan vi lämna därhän. Fk Satan Blågult Underbefäl. Quote
Sn@jper Posted May 13, 2007 Report Posted May 13, 2007 Jag har en hemvärnssoldat som är nyexaminerad polis. Hur fungerar det rent juridiskt om han deltar i någon skarp verksamhet som skyddsvakt. Soldaten är ju polis 24/7, men står han som skyddsvakt, har han automatiskt polismans befogenheter då, eller hur ser man på den dubbla rollen polis/militär. Han är ju även utbildad MP som grädde på moset... /Koskela Jag var på en föreläsning med en fd polis som nu är anställd av försvarsmakten för att informera om frågor ang. skyddsvakt och kriminella hotbilder. Eftersom jag läst denna fråga på forumet och tyckt att det varit många som tyckt och tänkt men inte vetat så ställde jag frågan och fick ett direkt och rakt svar: Om en polis skall stå skyddsvakt med militär uniform är han inte längre polis. Den polisiära legitimationen lämnas in innan skyddsvakten gås på. Skulle han stå där i egenskap av polis, i polisuniform, på ett militärt skyddsobjekt kan han/hon inte åberopa skyddslagen i sitt handlande. Quote
KD803 Posted May 13, 2007 Report Posted May 13, 2007 Skulle han stå där i egenskap av polis, i polisuniform, på ett militärt skyddsobjekt kan han/hon inte åberopa skyddslagen i sitt handlande. Åtminstone i detta har han direkt fel. En polisman kan mycket väl stödja sig på skyddslagen. Quote
Bamse Posted May 13, 2007 Report Posted May 13, 2007 Hoppas ingen tar illa upp men jag tycker det är ett mycket intressant ämne. Problemet är att jag skulle uppskatta mer konkreta källor och referenser än t ex Åtminstone i detta har han direkt fel. En polisman kan mycket väl stödja sig på skyddslagen. eller åtminstone en liten förklaring/motivering för en stackars idiot (jag). Quote
Born Posted May 13, 2007 Report Posted May 13, 2007 (edited) Jag har en hemvärnssoldat som är nyexaminerad polis. Hur fungerar det rent juridiskt om han deltar i någon skarp verksamhet som skyddsvakt. Soldaten är ju polis 24/7, men står han som skyddsvakt, har han automatiskt polismans befogenheter då, eller hur ser man på den dubbla rollen polis/militär. Han är ju även utbildad MP som grädde på moset... /Koskela Jag var på en föreläsning med en fd polis som nu är anställd av försvarsmakten för att informera om frågor ang. skyddsvakt och kriminella hotbilder. Eftersom jag läst denna fråga på forumet och tyckt att det varit många som tyckt och tänkt men inte vetat så ställde jag frågan och fick ett direkt och rakt svar: Om en polis skall stå skyddsvakt med militär uniform är han inte längre polis. Den polisiära legitimationen lämnas in innan skyddsvakten gås på. Skulle han stå där i egenskap av polis, i polisuniform, på ett militärt skyddsobjekt kan han/hon inte åberopa skyddslagen i sitt handlande. Hur rimmar det med att polisman under ledig tid (Polisförordningen. 4kap. 10§ andra stycket) är skyldig att självmant ingripa för att trygga den allmänna ordningen och säkerheten inom det distrikt där de är anställda? Ingen regel utan undantag, men om en polisman ingår i HV kan man mycket väl anta att han är aktiv inom HV i samma polisdistrikt som han jobbar vid. Dvs, polismannen kan inte bara koppla av polisrollen när han/hon går in i skyddsvaktsrollen, iallafall inte enligt min tolkning. Utöver detta så kan man lägga till: Lag (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m: 9 § För bevakning av skyddsobjekt får anlitas polismän, militär personal eller annan särskilt utsedd personal. Den som bevakar ett skyddsobjekt och inte är polisman benämns skyddsvakt. Vad det däremot inte står något om är vad Polismannen benämns. men det torde vara Polisman och inget annat. Edited May 13, 2007 by Born Quote
KD803 Posted May 13, 2007 Report Posted May 13, 2007 Hoppas ingen tar illa upp men jag tycker det är ett mycket intressant ämne. Problemet är att jag skulle uppskatta mer konkreta källor och referenser än t ex Åtminstone i detta har han direkt fel. En polisman kan mycket väl stödja sig på skyddslagen. eller åtminstone en liten förklaring/motivering för en stackars idiot (jag). Ok. 9 § För bevakning av skyddsobjekt får anlitas polismän, militärpersonal eller annan särskilt utsedd personal. Den som bevakar ett skyddsobjekt och inte är polisman benämns skyddsvakt. Av ovanstående följer att polisman kan anlitas för att bevaka skyddsobjekt. Att denne då inte skulle kunna stödja sig på ovanstående lag, som ju är det som ger möjlighet att bland annat avvisa civila, faller på sin egen orimlighet. Däremot är polismannen då inte skyddsvakt utan just polisman. Quote
Erik Adam Posted May 14, 2007 Report Posted May 14, 2007 Jag har en hemvärnssoldat som är nyexaminerad polis. Hur fungerar det rent juridiskt om han deltar i någon skarp verksamhet som skyddsvakt. Soldaten är ju polis 24/7, men står han som skyddsvakt, har han automatiskt polismans befogenheter då, eller hur ser man på den dubbla rollen polis/militär. Han är ju även utbildad MP som grädde på moset... /Koskela Jag måste ställa en fråga som inte har med befogenheter att göra. Snarare med plikt. Blir det inte lite "tårta på tårta" när en polis är med i Hv? Den dagen Hv behöver den Hv-mannen för en skarp uppgift så är väl samhället i en beredskapshöjning/skymningsläge. Jag har då svårt att se att särskilt många av landets poliser har/tar ledigt från sin tjänst. Låt höra; hur är det egentligen? Quote
DaRaven Posted May 14, 2007 Report Posted May 14, 2007 Jag måste ställa en fråga som inte har med befogenheter att göra. Snarare med plikt. Blir det inte lite "tårta på tårta" när en polis är med i Hv? Den dagen Hv behöver den Hv-mannen för en skarp uppgift så är väl samhället i en beredskapshöjning/skymningsläge. Jag har då svårt att se att särskilt många av landets poliser har/tar ledigt från sin tjänst. Låt höra; hur är det egentligen? De kommer inte kunna ta ledigt, eftersom de med all sannolikhet blir pliktade in till sina polisjobb. Fördelen med att ha folk i Hv som inte är ordinarie hemvärnsmän är ju ändå att vi för större förand att öva med, och de som är "extra" upprätthåller en massa nyttiga kunskaper. Detta gäller ju änen dem som är krigsplacerade i andra förband inom FM. Quote
23:e komp. Posted May 15, 2007 Report Posted May 15, 2007 Hoppas ingen tar illa upp men jag tycker det är ett mycket intressant ämne. Problemet är att jag skulle uppskatta mer konkreta källor och referenser än t ex Åtminstone i detta har han direkt fel. En polisman kan mycket väl stödja sig på skyddslagen. eller åtminstone en liten förklaring/motivering för en stackars idiot (jag). Frågan är ställd till polismyndigheten och jag redovisar svaret så fort det kommer. Enklast att göra så. MVH Quote
Fk Satan Posted May 16, 2007 Report Posted May 16, 2007 Delade på tråden. Hurvida ett objekt kan vara militärt eller civilt och militärs ev befogenheter vid resp objektstyp är lite OT i denna tråd. Den diskussionen fortsätter i: Civilit eller militärt skyddsobjekt Fk Satan Blågul Quote
Zurse Posted June 5, 2007 Report Posted June 5, 2007 som polis är man krigsplacerad. som polis har du skyldighet att ingripa. skall polis polis vara hemvärnsman så får han "bara" vara extra hemvärnsman. Quote
Hornet Posted June 5, 2007 Report Posted June 5, 2007 Ja? Jag är extra hemvärns man men jag är ändå skyddsvakt och har gjort skyddsvakts jobb vad spelar det för roll var man är krigsplacerad? Quote
Fk Satan Posted June 5, 2007 Report Posted June 5, 2007 Ja? Jag är extra hemvärns man men jag är ändå skyddsvakt och har gjort skyddsvakts jobb vad spelar det för roll var man är krigsplacerad? Krigsplaceringen kan bli ganska viktig den dagen larmet går... Vad kommer att hända den dagen med de poliser som är extra hemvärnsmän när det blir Hemvärnslarm? Personligen tycker jag att det är en intressant diskussion med vad som gäller med poliser och skyddsvakt under "fritidssysselsättning" av formen extra hemvärnsman. Tror att HKV/RiksHvAvd kanske ska skicka ut en skrivelse om detta samt vad som gäller för extra hemvärnsmän i form av var de får placeras och deras förmåga för olika tilläggsutbildningar exempelvis Skyddsvakt. Ska en som är polis automatiskt bli skyddsvaktsintruktör? får en som är polis gå som skyddsvakt i hemvärnet eller på sin fritid? är en som är polis automatiskt skyddsvakt? är en polis automatiskt i nivå med MP? finns mängder med frågetecken runt denna problematik som ligger på en mycket hög nivå för beslutsfattande. dvs HKV... (alt RPS som skall komma med yttranden) Quote
Hornet Posted June 5, 2007 Report Posted June 5, 2007 Hur tror ni det går överhuvud taget den dagen larmet går? Hur många av Hemvärns soldaterna är inte krigsplacerade någon annanstans? Här lär vi inte ha något Insats Kompani den dagen larmet går för då sitter alla på tåg till sina mob platse... Men nu är det väl troligare att det gäller skyddsvakts jobb idag i fredstid uttan att skitten träffat den berömda fläkten Quote
II63 Posted June 5, 2007 Report Posted June 5, 2007 Hur tror ni det går överhuvud taget den dagen larmet går?Hur många av Hemvärns soldaterna är inte krigsplacerade någon annanstans? Här lär vi inte ha något Insats Kompani den dagen larmet går för då sitter alla på tåg till sina mob platse... Men nu är det väl troligare att det gäller skyddsvakts jobb idag i fredstid uttan att skitten träffat den berömda fläkten De flesta är krigsplacerade i HV Insatskompaniernas personal som är Y-off är krigsplaserade på sitt insatskompomani. Av de soldater som finns i vårt IK så är det en handfull som inte är krigsplaserade i HV II63 Quote
Recommended Posts