Jump to content

Recommended Posts

Känner mig jäkligt sugen på att söka FS15 eller KS17, fråga är om det inte redan är för sent nu för de vanligaste befattningarna. :S

Så du tror att de inte väntar på slutdatumet för ansökningen utan kör mera på först sökt först antagen principen?

 

Jag tror inte att det är en fördel att söka måndag V.16 kl 10:00 jämfört med onsdag samma vecka kl 14:00! Platserna besätts inte förrän söktiden är utgången!! Just nu så pågår väl söktiden ytterligare 2 veckor så det är bara att söka på och hoppas på det bästa!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 340
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Känner mig jäkligt sugen på att söka FS15 eller KS17, fråga är om det inte redan är för sent nu för de vanligaste befattningarna. :S

Så du tror att de inte väntar på slutdatumet för ansökningen utan kör mera på först sökt först antagen principen?

 

Jag tror inte att det är en fördel att söka måndag V.16 kl 10:00 jämfört med onsdag samma vecka kl 14:00! Platserna besätts inte förrän söktiden är utgången!! Just nu så pågår väl söktiden ytterligare 2 veckor så det är bara att söka på och hoppas på det bästa!

 

Vidare så har inte plutoncheferna ännu fått reda på om de är uttagna eller ej, vilket gör det märkligt om det vore för sent att söka innan ansökningstiden ens gått ut.

Link to comment
Share on other sites

Tjaoo, fick man nyss hem brevet att man ej blivit antagen till KS16/FS14. =/

Så nu har man slängt in en ny ansökan för nästa missioner, det jag tänkte höra är om ni vet om man ska skicka in ny komplettering eller om man kan hänvisa till den gamla man skickade in.

 

:camo:

Link to comment
Share on other sites

Du skall skicka in ny komplettering för varje ansökan du skickar in. De gamla sparas inte, skulle bli gigantiska högar med papper hos de som tar emot ansökningarna isf.

 

 

 

 

 

Good point...! :-(

Link to comment
Share on other sites

snabb fråga, vad är det som ni skickar in o kompletterar med, vilken form av uppgifter, betyg, vitsord.. funderar då jag inte kompletterat med något,

 

 

Säger inte att det är rätt, men med ett personligt brev och en CV borde du inte vara fel ute.

Link to comment
Share on other sites

snabb fråga, vad är det som ni skickar in o kompletterar med, vilken form av uppgifter, betyg, vitsord.. funderar då jag inte kompletterat med något,

 

 

Säger inte att det är rätt, men med ett personligt brev och en CV borde du inte vara fel ute.

 

Om du är med i hemvärnet eller i en annan gren av frivilligförsvaret kan du be ditt kompanichef eller liknande att skriva ett rekommendationsbrev.

 

Vet inte om det fanns något utrymme på anmälan till KS17 eller FS15 om man var med i Hv. Vet bara att de har pratat om att försöka lösa detta till sommaren då de på US ser Hv som en rekryteringsplats av framtida soldater som är "up to date".

Link to comment
Share on other sites

snabb fråga, vad är det som ni skickar in o kompletterar med, vilken form av uppgifter, betyg, vitsord.. funderar då jag inte kompletterat med något,

 

 

Säger inte att det är rätt, men med ett personligt brev och en CV borde du inte vara fel ute.

 

 

får väl sätta mig i helgen o komponera ihop något, var hittar jag addressen det ska skickas till och räcker det med namn och personnummer uppe i högra hörnet?

 

skulle man kryssat i någon ruta av typen jag bifogar på nätansökan?

 

Man får alltid snabba svar här, TACK

Link to comment
Share on other sites

Så slängde in en ansökan som Datasupporttekniker, får väl se om jag får det. Har viss erfarenhet av internet support + utbildade CCNA + läst nästan tre år på högskola. Får hoppas att det räcker

Link to comment
Share on other sites

någon som vet om det kommer att råda "personalbrist" till KS17 och FS15 i skuggan av NBG?

 

Detta går ju naturligtvis bara att spekulera i och mina slantar sitter på att inte kommer göra det. Jag tror att nbg:t inte lockade till sig tillräckligt mycket "missionsfolk" pga dåliga kontrakt. Trycket till affeland lär vara fortsatt högt, något sämre till kosovo. Sen kan man ju spekulera (vi som inte vet i alla fall) sig harmynt över vad IA07 ska hitta på, om de redan är pinpointade för någon mission och i såfall vilken, ks17? ks18? fs?

 

/affe

 

Edit:

 

Om man söker som patgb-förare, är det Sisu eller 203a man får köra då? Om det är sisu, varför?

 

Från ks16 tråden:

 

Någon som vet om man använder Patgb 203 i Kosovo, och varför ligger dessa vakanser ute på mil ?

 

 

Edit... eller om jag vänder lite på frågan, varför går det inte att söka Patgb 203 till KS17?

 

Just nu är det sisu, vet inte om det är spikat men det surras om att de skall bytas ut mot patria framöver kanske innan eller under ks16.

Byter de till patria lär de som söker sisuförare ks17 få gå patria utbildningen istället.

 

Varför sisu (patgbxa180)? Det är vad som finns på plats nu, det senaste jag hörde är att det kommer bytas under ks15 till patria (patgb203) obs rykte!

Edited by alfie
Link to comment
Share on other sites

Om man söker som patgb-förare, är det Sisu eller 203a man får köra då? Om det är sisu, varför?

Det är XA-180 som används i Kosovo.

 

/K

Är det nån som vet varför man inte uppgraderar? Får man ut 90p?

Edited by hejo
Link to comment
Share on other sites

Om man söker som patgb-förare, är det Sisu eller 203a man får köra då? Om det är sisu, varför?

Det är XA-180 som används i Kosovo.

 

/K

Är det nån som vet varför man inte uppgraderar? Får man ut 90p?

 

Läs mitt inlägg före ditt förra.

 

Ja det får du som vagnsbesättnin.

Link to comment
Share on other sites

Okej tack för svaren. Jag ska söka förare på patgb180 med ks17, men det verkar lite som om den börjar bli lite oldschool. Skönare om dom hade 203orna. :) Får man c-kort när man går utbildningen innan rotering för jag läste nånstans att det var tvunget med c-kort för att framföra patgb?

Link to comment
Share on other sites

Okej tack för svaren. Jag ska söka förare på patgb180 med ks17, men det verkar lite som om den börjar bli lite oldschool. Skönare om dom hade 203orna. :) Får man c-kort när man går utbildningen innan rotering för jag läste nånstans att det var tvunget med c-kort för att framföra patgb?

 

Jo det är väl sannerligen dags att byta ut de gamla trotjänarna! Kommer dock sakna 12,7:an!

 

Nope, inget c-kort. Tar för lång tid med övningskörning, uppskrivning, uppkörning etc. Har det inte i huvudet nu, men står det verkligen krav c-kort och inte bara att c-kort är meriterande?

 

Vet folk som åkt som patgbxa180 förare utan c-kort.

Edited by alfie
Link to comment
Share on other sites

Om man söker som patgb-förare, är det Sisu eller 203a man får köra då? Om det är sisu, varför?

Det är XA-180 som används i Kosovo.

 

/K

 

Inneliggande mission KS15 är den sista missionen i Kosovo som använder 180:an. Från och med i början på Oktober 07 kommer omställningen till Patgb 203 att påbörjas. Således kommer både KS16 och KS17 använda sig av Patgb 203. Det sista jag hörde ang sisuns framtid är att dom skall skrotas och inte användas i GU utb i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Det känns onödigt att skicka ner nya vagnar om de gamla funkar.

XA-180:orna rullar ju knappt något.

 

/K

 

Nu kanske vi snackar äpplen och päron, men sjv vagnarna skulle må bra av ett utbyte där det enligt mig är 2 av 4 som mår hyffsatt i dagsläget. En (13010) av de 4 plockades isär rejält för 2 år sedan för att fixa ihop de andra vagnarna, åkte med den nu ivintras och den funkade men det var inte en vagn jag skulle vilja rulla 6 månader med (2/3 i beredskap).

 

Skyttevagnarna har jag dålig statuskoll på, men en höftning säger att:

 

1) De gånger sisun egentligen behöver komma fram funkar den, skytten kan vara lite dåligt skyddad

 

och

 

2) Patria med 20 mm kan vara väl taggat

 

och

 

3) Hur mycket behöver vi rulla sisu/patria i Kosovo på skytte?

 

Ja det hade varit fint med nya fräscha vagnar (absolut på sjukvård). De gånger sisun behöver komma fram och visa muskler finns det tillräckligt på plats.

Link to comment
Share on other sites

Det känns onödigt att skicka ner nya vagnar om de gamla funkar.

XA-180:orna rullar ju knappt något.

 

/K

 

ONÖDIGT? Skärp Dig! Kan Försvarsmakten gödsla med pengar utan att uträtta något vettigt så är det givetvis deras skyldighet att göra så! Kan man bränna X antal miljoner på att skicka ner nya vagnar för att ersätta sådana som funkar men knappt rullar så ser jag det som självklart att man gör så. Givetvis ska man även kompletteringsutbilda förare som har gjort 14 missioner som förare på 180-vagnarna till 203-förare under typ tre veckor utan att lära dom något särskilt. Kan man hålla dom i fyra veckor, eller kanske till och med fem så är det ännu bättre.

Link to comment
Share on other sites

ONÖDIGT? Skärp Dig! Kan Försvarsmakten gödsla med pengar utan att uträtta något vettigt så är det givetvis deras skyldighet att göra så! Kan man bränna X antal miljoner på att skicka ner nya vagnar för att ersätta sådana som funkar men knappt rullar så ser jag det som självklart att man gör så. Givetvis ska man även kompletteringsutbilda förare som har gjort 14 missioner som förare på 180-vagnarna till 203-förare under typ tre veckor utan att lära dom något särskilt. Kan man hålla dom i fyra veckor, eller kanske till och med fem så är det ännu bättre.

 

Håller med dig inge större skillnad pansar som pansar.....lite mer o lite tyngre....gammal pansar knekt :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Haha, det var värst vad folk vill ha pansarbussar ståendes i torrluftningen på CV.

Sjv-vagnarna får rulla en del men skyttevagnarna står ju mest.

 

Men vi släpper det och låter den här tråden fortsätta handla om KS17!

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Jag slängde in en ansökan igår lördag, hoppas jag kommer med. Men det tar väl ett halvår nånting innan man får antagningsbesked eller motsv? Finns det några fler här som sökt som gjorde GU på LG/6e komp 05/06?

Link to comment
Share on other sites

Jag slängde in en ansökan igår lördag, hoppas jag kommer med. Men det tar väl ett halvår nånting innan man får antagningsbesked eller motsv? Finns det några fler här som sökt som gjorde GU på LG/6e komp 05/06?

 

Eftersom utbildningen börjar i Jan-08 så bör antagningsbesked komma ett bra tag innan dess.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...