Jump to content

695:-

Guest Dedicated

Recommended Posts

• Forumsledning
Posted

Det är dyrt för den ryggsäcken, får betydligt mer för pengarna på STADIUM och en EVEREST-säck.

Billiga nylonremmar av grovmaskiga nylonband och de allra billigaste plastspännena som sitter för 100:- ryggor på Åhlens inför skolstarten.

Dock är försvarets pris på 200 kr rätt bra, men bärsäck 2000 som Fm pröjsar 200 kr är ritkigt bra pris.

Tyvärr inte nära det dubbla i handeln utan det fyrdubbla.

Posted

Om jag får tipsa om en ryggsäck av ungefär samma utförande men som dock "bara" ligger på 30L, rekomenderar jag starkt Haglöfs Shosho 3000.

Kör själv med en och den är perfekt ! tror den går på typ 700-800 kr.

Guest Dedicated
Posted (edited)

Jo, det var ju oerhört korkat av mig att påpeka att säcken i fråga råkar vara 200:- billigare än vanligt just nu, men, men......tänker dock själv varken lägga pengar på varken denna eller någon annan säck eftersom jag faktiskt klarar mig rätt bra med LK35.........och vem är Måsse????

Edited by Fänrik F
Posted (edited)

Fick en sån här vid MUCK:

Haglöfs Hunter

ca 35liter

Am. ficka, "två termosfickor" m.m

Den kommer bli min "Stridssäck" i den civila trossen iaf :D

2325pb.jpg

Edited by Doyle
  • Forumsledning
Posted

Har använt Stridssäck 2000 både hemma och i utlandstjänsten, till vardags och den har varit med på marscher och i tjänsten här hemma.

Kan inget annat än ge den bra betyg. Den är suverän i mina ögon och ett mycjet bra mindre komplement till min Berghaus och Jude-väska. :unsure:

Posted
Fick en sån här vid MUCK:

Haglöfs Hunter

ca 35liter

Am. ficka, "två termosfickor" m.m

Den kommer bli min "Stridssäck" i den civila trossen iaf :lol:

Åhhhh, vi testade dem när jag gjorde GU, för ev. användning som ny stridsäck.

De var alldeles nya och fina när vi fick ut dem, när vi lämnade in dem var de flesta rejält kvaddade! ficklock hade slitits av, remmar lossnat, de frostsäkra spännena sprack när det var kallt.. etc. etc. kollade på en nå't år senare och fick då intrycket att den hade "biffats" upp något.

Den var i vilket fall som helst bättre än den risiga patrullsäcken som fanns då.

• Forumsledning
Posted
Appropå "jude-väskor", är det någon som vet hur man kan få tag på en till ett rimligt pris??

Tja ett sätt vore väll att ha en kontakt med en i utlandsstyrkan.. :ph34r:

Jag vet inte vad de på militaryshop kostar ? :lol:

Posted

Jag känner ingen som är nere just nu och på Militaryshop kostar de, alldeles för mycket.. Inte för att jag vet vad man kan få tag i dem för, för pris i yx-land men säkert billigare.

Posted (edited)

Här har du länk till Judeväskor o andra israeliska prylar.

prylar

verkar inte vara så billiga som när jag var i Libanon ;)

Tror att det är affären som ligger i det stora köpcentret vid Dizengoff street.

Edited by Fu Kjellberg
Posted
Jo, det var ju oerhört korkat av mig att påpeka att säcken i fråga råkar vara 200:- billigare än vanligt just nu, men, men......tänker dock själv varken lägga pengar på varken denna eller någon annan säck eftersom jag faktiskt klarar mig rätt bra med LK35.........och vem är Måsse????

Gröna Trollet på Recon.

Guest Dedicated
Posted

De är hur som helst nåra jäklar på att ta betalt för sina grejjor! Köpte nyligen ett vapenfordral därifrån, inte fasen är det värt sina pengar inte! Möjligen en fjärde-del...........max!

Guest Lt. payne
Posted
Har använt Stridssäck 2000  både hemma och i utlandstjänsten, till vardags och den har varit med på marscher och i tjänsten här hemma.

Kan inget annat än ge den bra betyg. Den är suverän i mina ögon och ett mycjet bra mindre komplement till min Berghaus och Jude-väska. :winner:

På ett eller annat sätt representerar stora delar av oss som hänger här på forumet Försvarsmakten.

Jag anser att vi ska visa oss värdiga det och inte bidra till ett nedvärderande synsätt på andra människor.

Kimster,du bör inte använda ordet "judeväska". Jag och många andra vet vad det är.Men det kan lätt feltolkas.

Posted (edited)

Jag tycker inte att det finns något nedsättande med ord som innehåller jude, jag har i alla fall aldrig lagt något nedsättande i det.

För övrigt har jag svårt att tro att ett forum för militärdårar av typ SoldF kan bli anklagat för att vara nedsättande mot judar. Allt som oftast tycker jag att vinden blåser åt andra hållet: Israel har varit i mer eller mindre konstant krig sedan sin skapelse och har klara sig mycket bra mot resten av mellanöstern och det måste man som militär erkänna är en lysande prestation.

Edited by Inf
Guest Lt. payne
Posted

Med tanke på att fler människor än oss militärdårar :D läser detta forum kunde man kanske hänvisa till sakernas rätta namn typ ,chimidan-väska och liknande.

Är väl inte så lyckat om nån MÖP går och frågar efter judeväskor och hänvisar hit.

:winner:

Guest Dedicated
Posted

Väldigt O-T, men hur skiljer sig en "äkta" .......eh, chimidan från bärsäck 2000? Kvalitetsmässigt? Kanske ska börja använda min chimidan med större värdighet........

Posted

Jag håller med i sak angående jude vs. chimidan, mem vi behöver väl inte bli allt för politiskt korrekt pissnödiga? :winner:

Jag tycker att min judeväska håller bättre kvalité än bärsäck 2K, dock kan syntetväven vara en fördel på 2K. Det möglar/ruttnar ju inte på samma sätt och lättare att hålla rent.

Posted

Jag är böjd att hålla med Lt Payne, även om de flesta av oss vet vad som avses med "judesäck" el. "judeväska" så kan det mycket väl missuppfattas av (med flit eller inte) "utomstående" personer.

Ser det framför mig, löpsedeln på Aftonlögnen:

"Rasistiska militärgalningar på internet diskuterar fascism, special-döds-tekniker och judesäckar..!!" blahblah..

Framöver är det nog bättre att benämna saker vid dess korrekta namn.

Guest Dedicated
Posted

2Sharp: tack för infon!

Gotcha: Håller med om att kalla saker och ting vid sitt rätta namn.

• Forumsledning
Posted
Har använt Stridssäck 2000  både hemma och i utlandstjänsten, till vardags och den har varit med på marscher och i tjänsten här hemma.

Kan inget annat än ge den bra betyg. Den är suverän i mina ögon och ett mycjet bra mindre komplement till min Berghaus och Jude-väska. :blink:

På ett eller annat sätt representerar stora delar av oss som hänger här på forumet Försvarsmakten.

Jag anser att vi ska visa oss värdiga det och inte bidra till ett nedvärderande synsätt på andra människor.

Kimster,du bör inte använda ordet "judeväska". Jag och många andra vet vad det är.Men det kan lätt feltolkas.

:D Kimster tänker till lite.. och kommer på att saker och ting kan bli himmla fel ibland.

Slänger sig ner och gör 80 snabba på knogarna samt 15 min i sträckbänken.

Visst är det rätt i det du säger. Ibland går det ut av bara farten. Hoppas ingen tog illa upp !? :blink:

Posted (edited)

Nää, jag böjer mig inte för sånt här..

Jag tror inte att någon jude blir ledsen för att man kallar honom/henne för jude.. Det handlar om varför man säger det, i vilket sammanhang.

Det är precis samma fel som när man smyger runt problem, som gör att nationalsånger inte får spelas i skolan på avslutningar. Avdramatisera ord och tecken!!

Så mycket blod som de offrat för att försvara sig och sin religion, tror jag att de med stolthet vill bli kallade för judar, om man då ska applicera detta på en väska så kan jag sträcka mig till "jude designad väska"..

Dessutom är det ju en bra väska! Finns inget negativt sagt överhuvudtaget..

Och om ni tänker efter, är det värre än att kalla Volvo för en svensson-bil?

Fattar mig inte på sånt här.. Jag försvarar mig gärna, med risk för att denna tråd kommer att stängas.. :D

Edited by Jonte11
Posted
Fattar mig inte på sånt här.. Jag försvarar mig gärna, med risk för att denna tråd kommer att stängas.. :)

..i got your six... :lol:

• Forumsledning
Posted

OT

Med tanke på vad detta forum handlar om (till 90%) samt vilka som hänger här, och plus de spridda rykten och historier jag får höra om forumet utifrån, från de som inte delar samma intresse som oss, så är jag jäkligt försiktig med vad jag säger.

Samt skulle nån känna sig kränkt eller förolämpad så ser det verkligen inte bra ut. Än värre om det skulle bli känt på något högre plan. Jag kan föreställa mig den biten :(

Jag tollererar inte att ord som kränker/förolämpar nån annan här/utanför detta forum. En väldigt stor gråzon men jag håller klara linjer på den punkten så slipper det bli missförstånd. Jag föreslår att ni andra göra samma sak. Chansa inte för då kan det bli vääldigt fel om vi har otur.

Det må vara hårt draget men hellre det än ett forum ingen respekterar. -_-

Frihet under Ansvar.

/ Kim BlåGul

"With great powers comes great responsebility"