Jump to content

Situps i lumpen


Guest Jansberger

Recommended Posts

Fick papper hem från amfpb. Där säger dom att man skall träna med benen upp i luften och knäna 90 grader. Så nej det säger inte det mesta ^^. Beror antagligen på förband och vad du finner själv ger mest. Du ska inte träna för tränandets skull, gör du fel och tycker det känns obekvämt så ger det inget. Träna för att bli starkare, gör det som känns bäst.

Link to comment
Share on other sites

Jag ställer en följdfråga.

 

När ni gör brak om mornarna, kör sit-ups ni direkt på golvet då? Jag har själv problem att göra det, utan måste ligga på en matta. Dessutom måste jag ha fötterna "fast under något", eller ha dom i luften med knäna i 90 grader, annars kommer jag över huvudtaget inte upp, utan att hela kroppen viker sig i en väldigt lustig ställning...

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Golvet?!

 

I det militära är det ganska vanligt att genomföra dessa BRAK-övningar på kaserngården utomhus på asfalten. Dock iförd M90.

Man kan inte räkna med sitt lokala gyms standard. Det är jäkligt ont om tighta kvinnliga gyminstruktörer med mikrofon, fett PA-system, rena aerobicssalar och bekväma "träningsmattor" under BRAK. Liggunderlaget är till för att sova på. :rolleyes:

 

Fötterna uppe eller nere är olika mellan regemente/befäl/ BRAK-ledare och jag kan inte tänka mig att det skulle vara några större problem att göra på det sätt man själv önskar.

För länge sedan när jag gick i skolan fick vi lära oss att ha benen 90 grader i luften. Anledningen sades vara att då tränar man magen till 80% och "höftböjarmuskeln" 20%. De tradtionella med fötterna på marken sades vara tvärtom 20% mage och 80% höft. Nu kanske rönen säger annat, men det var vad vi fick höra då.

I lumpen gick det vanligen bra att göra sina situps som man själv behagade, bara man gjorde dem "klokt". Men någon madrass under har jag aldrig varit med om.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

I tester till officer ska fötterna vara i golvet och händerna mellan knäna och raka armar.

 

Det många oerfarna gör fel på är att de reser överkroppen för långt upp. Man ska bara upp så pass långt att magen ansträngs. Går du längre upp är det ryggen som ofta får ta smällen.

Link to comment
Share on other sites

Rätta mig gärna om jag har fel i den här diskussionen om mage/höftböjarmuskeln,.

 

Om anledningen till träningen är att man skall kunna böja sig snabbt/med belastning genom att dra ihop mage och höft, spelar det då någon roll vilken muskel man använder om man tex orkar sträcka sig upp om man har fötterna högt, eller snabbt komma upp i sittande ställning från liggande på rygg?

Link to comment
Share on other sites

Rätta mig gärna om jag har fel i den här diskussionen om mage/höftböjarmuskeln,.

 

Om anledningen till träningen är att man skall kunna böja sig snabbt/med belastning genom att dra ihop mage och höft, spelar det då någon roll vilken muskel man använder om man tex orkar sträcka sig upp om man har fötterna högt, eller snabbt komma upp i sittande ställning från liggande på rygg?

 

Nej. Det där med att man det vore något fel i att belasta höftböjaren är uppfunnet av folk som tränar mage i fåfäng strävan efter tvättbräda. Styrkelyftare och andra som tränar för att använda sina muskler vet nyttan av starka höftböjare. Och att magmuskulaturen är till för att stabilisera, inte för att se bra ut.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Denna text verkar florera på flera olika webbplatser.

Jag är inte tillräckligt påläst för att kunna bedömma vilken information som är den absoluta sanningen.

Men att träna magmuskeln är onödigt och bara ger tvättbräda verkar kanske inte stämma till fullo.

Som med all träning är det viktigt att det råder en bra jämnvikt mellan alla muskelgrupper och inte ensidigt träna vissa.

 

. Vid magträning där även höftleden böjs, tränas i första hand inte magmusklerna utan främst höftböjarmuskeln, den starka muskeln som används dagligen när du går och står. Det är med andra ord för de flesta personer viktigare att stretcha denna muskel än att träna upp dess styrka. En för stark och kort höftböjarmuskeln i förhållande till magmuskulaturen kan ge rygg problem genom en ökad svank. För motions styrketränande är det därför viktigt att till så liten del som möjligt engagera höftböjarnuskeln vid magträning.

Källa: http://homepage.calypso.net/~ci-24335/snasae/mage.html

http://www.maxx.nu/bodybuilding/traningsti...ningsguiden.htm

Link to comment
Share on other sites

Men att träna magmuskeln är onödigt och bara ger tvättbräda verkar kanske inte stämma till fullo.

 

Men riktigt så skrev jag heller inte, eller hur? Min poäng - och den var kanske lite oklar - var att det råder lite hysteri kring att isolera hit och isolera dit, vilket leder just till den brist på jämvikt du så riktigt påpekar vikten av. Folk skulle må så mycket bättre av att lära sig några få basövningar och hålla sig till dessa istället för att fäppla med senaste isoleringsövningen från senaste numret av senaste glassiga träningstidningen. Men det är bara mina två gram proteinpulver.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte reflektera min erfarenhet av situps lite. Jag har typ kört situp sen jag började köra hockey sen har de ju gått lite till och från. Nu kör jag de 2 gånger i veckan med minst 72timmar vila mellan passen. De jag tycker tar bäst för mej är att ha som många andra säger, benen i 90 grader mot en väg (ha dem på en bänk eller stol funkar de också) Jag böjer magen och reser mej som att jag skulle vilja röra höger axel mot mitt vänstra knä samtidigt som jag andas ut. När jag sedan går ner så andas jag ut, när jag går ner så försöker jag inte vila magen allt för mycket utan strävar efter att den jämnt ska vara spänd. Sedan samma lika mot samma lika mot samma knä för att sedan köra med den vänsta axeln mot höger knä två gånger.

 

Jag började köra med händerna på bröstet, för att sedan köra med en vikt på bröstet. Detta kör jag jag ca 30 reps om 4 set. Har gett mej skit mycket! Jag har frågat många som kör liknande övningar och de tycker att den tar bäst. Vissa gillar att köra mindre reps tex 15-20 reps om 6 till 10!!! set.

 

Sen finns de ju många andra bra magövningar som man borde komplitera magträningen med, men de borde vi göra en helt annan tråd för kanske. :surprise:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Jag ställer en följdfråga.

 

När ni gör brak om mornarna, kör sit-ups ni direkt på golvet då? Jag har själv problem att göra det, utan måste ligga på en matta. Dessutom måste jag ha fötterna "fast under något", eller ha dom i luften med knäna i 90 grader, annars kommer jag över huvudtaget inte upp, utan att hela kroppen viker sig i en väldigt lustig ställning...

 

Du är inte ensam om det problemet.. både jag och ett antal till (främst lite längre och smalare) hade svårt med det under värnplikten...det där officerstestet där du ska få upp händerna mellan knäna är ett korkat test tycker jag som inte tar hänsyn till hur folks kroppar är konstruerade. Är själv rätt lång och smal och har alltid haft skitsvårt med att komma upp med händerna mellan knäna = underkänd.

Något som irriterar mig något fruktansvärt utan dess like då jag aldrig haft något problem med något annat test i försvarsmakten inkl. snabbmarsch 20 km osv.. Jag är inte svagare än någon annan i magen, jag kan krampa ryggen lika länge som någon annan, jag kan göra omvända situps lika många som någon annan, likaså armhävningar och armböj. Men just komma upp med händerna mellan knäna i test sit-upsen kan jag inte, inte ens EN ENDA. Dvs om jag gör på rätt sätt, alltså rullar upp och...annars om jag ligger på matta eller är ute i gräset är det ju bara svanka upp sig så man sitter upp istället = fel sätt att göra men lätt att bli godkänd om testet är utomhus. Jag var så JÄVLA irriterad över oförstående instruktörer á la lekahårdfänrikar under lumpen pga detta under formella styrkekraven.

 

Sedan kan vissa andra som är annorlunda konstuerade och kan resa sig lätt vila både där uppe och där nere och göra 150-200 testarmhävningar á la försvarsmakten utan problem för att man ska få upp händerna mellan knäna. inför omvända situps (resa benen) eller nåt istället...vem kom överhuvudtaget på att man ska få upp händerna mellan knäna egentligen???? Krister på fmlog som aldrig tränat i sitt liv?? För att göra en riktig situps behövs ju knappt någon rörelse alls, det är lika jobbigt för det. Eller om det gäller försvarsmakten, jadå svankar man upp sig istället så man får HÄNDERNA MELLAN KNÄNA och sen använder bara höftböjaren istället och inte det som ska testas...

 

Borde vara fler som här håller med tycker jag..

 

Men jag är inte bitter :P...

 

mvh rille 23Jplut

Link to comment
Share on other sites

Härom veckan gjorde jag multitest som görs av all Off. Då var det benen i backen och raka armar böj upp till knäna. Ett riktigt skämt måste jag säga!

 

Jag tycker det är ganska jobbigt, men då har jag också gjort fel i... 5 år. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Du är inte ensam om det problemet.. både jag och ett antal till (främst lite längre och smalare) hade svårt med det under värnplikten...det där officerstestet där du ska få upp händerna mellan knäna är ett korkat test tycker jag som inte tar hänsyn till hur folks kroppar är konstruerade. Är själv rätt lång och smal och har alltid haft skitsvårt med att komma upp med händerna mellan knäna = underkänd.

Något som irriterar mig något fruktansvärt utan dess like då jag aldrig haft något problem med något annat test i försvarsmakten inkl. snabbmarsch 20 km osv.. Jag är inte svagare än någon annan i magen, jag kan krampa ryggen lika länge som någon annan, jag kan göra omvända situps lika många som någon annan, likaså armhävningar och armböj. Men just komma upp med händerna mellan knäna i test sit-upsen kan jag inte, inte ens EN ENDA. Dvs om jag gör på rätt sätt, alltså rullar upp och...annars om jag ligger på matta eller är ute i gräset är det ju bara svanka upp sig så man sitter upp istället = fel sätt att göra men lätt att bli godkänd om testet är utomhus. Jag var så JÄVLA irriterad över oförstående instruktörer á la lekahårdfänrikar under lumpen pga detta under formella styrkekraven.

 

Sedan kan vissa andra som är annorlunda konstuerade och kan resa sig lätt vila både där uppe och där nere och göra 150-200 testarmhävningar á la försvarsmakten utan problem för att man ska få upp händerna mellan knäna. inför omvända situps (resa benen) eller nåt istället...vem kom överhuvudtaget på att man ska få upp händerna mellan knäna egentligen???? Krister på fmlog som aldrig tränat i sitt liv?? För att göra en riktig situps behövs ju knappt någon rörelse alls, det är lika jobbigt för det. Eller om det gäller försvarsmakten, jadå svankar man upp sig istället så man får HÄNDERNA MELLAN KNÄNA och sen använder bara höftböjaren istället och inte det som ska testas...

 

Borde vara fler som här håller med tycker jag..

 

Men jag är inte bitter :P...

 

mvh rille 23Jplut

 

Hur svankar du upp händerna mellan knäna?

 

Om man har styrka i magen och höftböjarna så klarar de flesta att utföra testet men det kanske krävs lite träning, har man svaga höftböjare och/eller mage så kan det bli lite svårare. Försvarets test är inte ute efter att kolla om man kan utföra situps eller crounches utan att se om man har tillräcklig styrka för att utföra den efterfrågade rörelsen som de har bedömt vara ganska viktig.

Omvända situps blir mycket lättare om man har svaga ben och det är inget försvaret borde uppmuntra att någon har så det är ingen bra testmetod, har man svaga ben så är det däremot svårare att utföra testet ovan.

Link to comment
Share on other sites

Du är inte ensam om det problemet.. både jag och ett antal till (främst lite längre och smalare) hade svårt med det under värnplikten...det där officerstestet där du ska få upp händerna mellan knäna är ett korkat test tycker jag som inte tar hänsyn till hur folks kroppar är konstruerade. Är själv rätt lång och smal och har alltid haft skitsvårt med att komma upp med händerna mellan knäna = underkänd.

Något som irriterar mig något fruktansvärt utan dess like då jag aldrig haft något problem med något annat test i försvarsmakten inkl. snabbmarsch 20 km osv.. Jag är inte svagare än någon annan i magen, jag kan krampa ryggen lika länge som någon annan, jag kan göra omvända situps lika många som någon annan, likaså armhävningar och armböj. Men just komma upp med händerna mellan knäna i test sit-upsen kan jag inte, inte ens EN ENDA. Dvs om jag gör på rätt sätt, alltså rullar upp och...annars om jag ligger på matta eller är ute i gräset är det ju bara svanka upp sig så man sitter upp istället = fel sätt att göra men lätt att bli godkänd om testet är utomhus. Jag var så JÄVLA irriterad över oförstående instruktörer á la lekahårdfänrikar under lumpen pga detta under formella styrkekraven.

 

Sedan kan vissa andra som är annorlunda konstuerade och kan resa sig lätt vila både där uppe och där nere och göra 150-200 testarmhävningar á la försvarsmakten utan problem för att man ska få upp händerna mellan knäna. inför omvända situps (resa benen) eller nåt istället...vem kom överhuvudtaget på att man ska få upp händerna mellan knäna egentligen???? Krister på fmlog som aldrig tränat i sitt liv?? För att göra en riktig situps behövs ju knappt någon rörelse alls, det är lika jobbigt för det. Eller om det gäller försvarsmakten, jadå svankar man upp sig istället så man får HÄNDERNA MELLAN KNÄNA och sen använder bara höftböjaren istället och inte det som ska testas...

 

Borde vara fler som här håller med tycker jag..

 

Men jag är inte bitter :P...

 

mvh rille 23Jplut

 

Hur svankar du upp händerna mellan knäna?

 

Om man har styrka i magen och höftböjarna så klarar de flesta att utföra testet men det kanske krävs lite träning, har man svaga höftböjare och/eller mage så kan det bli lite svårare. Försvarets test är inte ute efter att kolla om man kan utföra situps eller crounches utan att se om man har tillräcklig styrka för att utföra den efterfrågade rörelsen som de har bedömt vara ganska viktig.

Omvända situps blir mycket lättare om man har svaga ben och det är inget försvaret borde uppmuntra att någon har så det är ingen bra testmetod, har man svaga ben så är det däremot svårare att utföra testet ovan.

 

Jo jag liksom andra tränade upp rörelsen men det är fortfarande enligt min åsikt inte ett test som är adoptivt på alla... Och svaga ben torde jag inte ha då jag sprugnit långdistans sen högstadiet och tränat gym...

Link to comment
Share on other sites

Jo jag liksom andra tränade upp rörelsen men det är fortfarande enligt min åsikt inte ett test som är adoptivt på alla... Och svaga ben torde jag inte ha då jag sprugnit långdistans sen högstadiet och tränat gym...

 

Du menar inte att du krummar upp ryggen? Svankar du så böjer du ryggen åt andra hållet vilket motverkar syftet.

 

Svaga ben = långdistansare etc som inte har någon större styrka i benen, styrka innebär också att man har lite muskelmassa vilket gör det lättare att lyfta överkroppen från golvet eftersom man har mer motvikt.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag liksom andra tränade upp rörelsen men det är fortfarande enligt min åsikt inte ett test som är adoptivt på alla... Och svaga ben torde jag inte ha då jag sprugnit långdistans sen högstadiet och tränat gym...

 

Du menar inte att du krummar upp ryggen? Svankar du så böjer du ryggen åt andra hållet vilket motverkar syftet.

 

Svaga ben = långdistansare etc som inte har någon större styrka i benen, styrka innebär också att man har lite muskelmassa vilket gör det lättare att lyfta överkroppen från golvet eftersom man har mer motvikt.

 

 

Tillräckligt stark i benen och explosiv för att också ha tränat innebandy, fotboll i högsta reservdivisionen, hockey och bandy i min uppväxt och gjort 15 månader på AJB + klarat förtesterna till jplut Int osv.... håller inte med om styrka, kanske kroppsmassa eller kroppstyp men inte styrka i frågan om detta test då de allra flesta tycker detta test är en totalbarn lek då man kan resa sig upp helt och vila för att få händerna mellan knäna..

Om du menar krumma som i böja upp/rotera/spänna magen = nej...bara krumma i början och sen typ när man fått över vikten då bara lyft med höftböjaren. (kanske inte direkt svank det var fel ordval av mig)... men jag kan göra övningen nu....men PGA min kroppsform ingenting annat så anser jag att jag har svårare med den övningen...inte att jag är svagare i benen än någon annan som du påstår...sen verka befälen sura för att man istället gav sken av att man reste sig upp helt istället bara för man var tvungen för att få händerna mellan knäna, så det är two ways......Klart man har mer muskelmassa om man är starkare, men alla ser inte likadana ut och du kan inte anta att någon har sämre fysisk prestationsförmåga bara för han är större eller mindre kortare tjockare än dig. Alla ser inte ut som van damme men spöar oss i armhävningar ändå...

Nej men jag håller med dig att de flesta klarar av det med lite teknikträning...jag klarar av det med nu men jag får sätta mig upp betydligt mer än alla andra för att jag ska få händerna till knäna...men jag tror snarare på att det är en kroppsform fråga än en styrkefråga då det oftast är en viss kroppstyp som har svårare för den....= behöver inte betyda svagare än dig i magen eller höftböjaren...

Det är min poäng med det första inlägget iallafall och jag håller inte med om din poäng att bara svagare har svårt med denna övning..Om det inte är din poäng (tvetydigt eftersom du likställer muskelmassa med styrka) så borde du hålla med mig och då är vi överens....

Slut.

 

Edit: Uppdatera gärna din profil mkt svårare att bli övertygad av folk som inte avslöjar nåt som helst om sin erfarenhet eller bakgrund..min åsikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kan någon förklara vad för situp ni pratar om.. förstår inte riktigt...

Menar ni en helt vanlig situp där fötterna är i marken och man har raka utsräckta armar emellan knäna för att sedan resa sig upp som en situp.. eller menar ni på ett annat sätt.. ? förklara please! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...