Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Jag ska skriva en artikel i Värnpliktsnytt om avskiljningar. Vad blir man egentligen avskiljd för och vem avgör det? Jag har redan en del exempel på folk som blivit avskiljda av konstiga anledningar, men behöver fler. Har du eller känner du nån som blivit avskiljd av någon tveksam anledning, eller kanske tvärtom vet någon som inte blivit avskiljd fast den borde ha blivit det? Ibland känns det ju som att det handlar om hur mycket befälen gillar personen i fråga, eller har jag fel?

Posted (edited)
ibland känns det ju som att det handlar om hur mycket befälen gillar personen i fråga, eller har jag fel?

Ja, på denna punkt har du fel. Befäl (dvs yrkesofficerer i trupptjänst) kan inte "avskilja" beväringarna lite som de själva känner för, utan det måste finnas påtaglig substans och konkreta olämpligheter för att det ska gå igenom.

Man kan bli avskiljd av många olika skäl, det vanligaste - som jag har uppfattat det - är att dessa beväringar helt enkelt missuppfattade lumpen och trodde det skulle bli ett lite häftigt kollo, och inte den kollektiva press och framförallt KRAV som inte ställts på dem tidigare, vilket gör att en del får det psykiskt jobbigt och gör sitt bästa för att "slippa ut".

Man försöker alltid lösa situationen på plats med samtal befäl - värnpliktig - värnpliktskonsulent för att behålla soldaten (som trots allt kostar pengar, tid och plats som man inte vill slösa bort) i tjänst, men kanske på annan befattning.

Ibland accepterar soldaten detta - ibland inte, och det är kanske då alla "konstiga" orsaker dyker upp, när beväringen gör allt för att slippa lumpen.

Övriga skäl kan vara olämplighet i tjänsten, sjukdom (fysisk eller psykisk), belastningsregistret "kommer ikapp" (man upptäcker sent att någon är dömd för grova brott), ansökan om vapenfri tjänst, hastigt föräldrarskap, osv, osv, osv.

Det finns säkert en guldgruva i detta forum och kanske flashback.info, men vad du än gör - se till att vara saklig och se detta problem från flera perspektiv.

Lycka till och visa gärna upp resultatet!

edit: leprafingrar kna itne stvaa...

Edited by Apone
Posted

Avskiljning på Tolkskolan har mig veterligen skett av två anledningar - bristande hälsa och bedömd oförmåga att klara utbildningen. Det sistnämnda har baserats på språkprovsresultat. Skolledning har därvid haft ganska litet utrymme att kicka eller rädda kvar personal baserat på subjektiva kriterier.

Posted
ibland känns det ju som att det handlar om hur mycket befälen gillar personen i fråga, eller har jag fel?

Det finns säkert en guldgruva i detta forum och kanske flashback.info, men vad du än gör - se till att vara saklig och se detta problem från flera perspektiv.

Det gör det säkert, men vart ska jag leta? Har sökt på "avskiljd" utan nåt jättestort resultat...

Posted
Hur är det med brott? Vissa blir ju inte avskiljda innan de är dömda, medan andra blir det. Vem avgör?

Til syvende og sidst är det Pliktverket som avgör om någon ska avbryta sin utbildning. Första steget brukar dock vara förbandsnämnd där förbandschef, läkare, pvkonsulent m fl deltar. Jag känner dock till fall där förbandsnämnden fattade beslut om avskiljning (egentligen hemförlovades soldaten i väntan på Pliktverkets beslut) men Pliktverket sa ifrån varpå soldaten ifråga fick komma tillbaka och fullfölja sin utbildning.

Posted

I de fall jag känner till har soldaten vart grovt olämplig för militär tjänstgörning, t ex slarvat upprepa gånger med vapen, summariskt ordervägrat osv samt alltid själva önskar avsluta sin tjänstgörning. Det är svårt att få bort olämpliga soldater och jag tror inte att det sker godtyckligt.

Posted

Om fallet som KD803 avser är det jag tror det är, så är det det i mina ögon ett väldigt bra exempel på avskiljning med konstig anledning, eller snarare ett konstigt resonemang bakom beslutsfattarnas val. Tack och lov så blev det som sagt upphävt.

Posted

Den avskiljning som skedde vid mitt förband var pga att personen ifråga åkte dit på ett drog test, hade THC i pisset. Lika bra att han drog, hade ett hakkors intatuerat på insidan av underläppen, var nog högst olämplig för militär tjänstgöring.

Posted

Hög frånvaro pga exempelvis sjukdom (som apone var inne på) och skador, gamla som nya, är vanliga skäl enligt min erfarenhet. När frånvaron börjar överstiga 10% av avverkad tjänstgöringstid kan det vara ett skäl för att kalla till granskningsnämnd. Om dessutom rehabiliteringstiden bedöms tära ännu mer på tjänstedagarna kunde detta förr leda till en 1-årig hemförlovning för att kallas in igen vid senare tillfälle. Idag innebär det i praktiken att PliktV direkt frikallar den "hemförlovade" från fortsatt värnplikt.

Det som Vysotskij nämnde, bedömd oförmåga att tillgodogöra sig utbildningen, har jag också sett exempel på men inte i lika stor omfattning. Kan vara t.ex. vpl som gång efter annan misslyckas med ett säkerhetsprov i vapenhantering och därmed blir att betrakta som en säkerhetsrisk.

Posted

Nej nej. Det ska mycket till för att bli avskiljd. Hade en tjomme på plutonen led av någon typ "panikångest" som bröt ut vid lite pressade situationer. Han slutade andas helt enkelt och tuppade av. När han väl kommit till sans satte försvarsmekanismerna igång och han hävdade för regementsläkaren att det var befälen som pressat honom för hårt - att det bara var han som tuppat av tänkte han nog inte på.

Det inträffade väl en 3-4 gånger vilket innebar att det blev granskningsnämnd. Men FBU-ungdom som han var (att få avmönstra var ju ett misslyckande) så ljög han om sitt tillstånd och blev kvar. 3 ambulansturer senare insåg granskningsnämnden sitt misstag och skickade hem honom. Han överklagade såklart men vad som hände sedan minns jag inte.

Denne soldat har för länge sedan lämnat mitt minne, skrockade kapten von edman och slog med sitt träben i relingen.

Posted (edited)

Ja, på denna punkt har du fel. Befäl (dvs yrkesofficerer i trupptjänst) kan inte "avskilja" beväringarna lite som de själva känner för, utan det måste finnas påtaglig substans och konkreta olämpligheter för att det ska gå igenom.

Man kan bli avskiljd av många olika skäl, det vanligaste - som jag har uppfattat det - är att dessa beväringar helt enkelt missuppfattade lumpen och trodde det skulle bli ett lite häftigt kollo, och inte den kollektiva press och framförallt KRAV som inte ställts på dem tidigare, vilket gör att en del får det psykiskt jobbigt och gör sitt bästa för att "slippa ut".

Man försöker alltid lösa situationen på plats med samtal befäl - värnpliktig - värnpliktskonsulent för att behålla soldaten (som trots allt kostar pengar, tid och plats som man inte vill slösa bort) i tjänst, men kanske på annan befattning.

Ibland accepterar soldaten detta - ibland inte, och det är kanske då alla "konstiga" orsaker dyker upp, när beväringen gör allt för att slippa lumpen.

Övriga skäl kan vara olämplighet i tjänsten, sjukdom (fysisk eller psykisk), belastningsregistret "kommer ikapp" (man upptäcker sent att någon är dömd för grova brott), ansökan om vapenfri tjänst, hastigt föräldrarskap, osv, osv, osv.

Lycka till och visa gärna upp resultatet!

edit: leprafingrar kna itne stvaa...

Jag förstår inre riktigt argumentet med att kraven skulle bli så mycket högre under värnplikten. Jag tyckte själv att värnplikten var ljuset i studiemörkret. Helt plötsligt kunde jag var ledig på helger och kanske till och med på vardagskvällar sitället för att sitta över gymnasieböcker hela veckan. En lättnad. Deta civila mörkret är hårt!

Edited by UAV
Posted

Det gör det säkert, men vart ska jag leta? Har sökt på "avskiljd" utan nåt jättestort resultat...

Om du söker på 'avskild' blir nog resultatet något bättre.

Posted
Om fallet som KD803 avser är det jag tror det är, så är det det i mina ögon ett väldigt bra exempel på avskiljning med konstig anledning, eller snarare ett konstigt resonemang bakom beslutsfattarnas val. Tack och lov så blev det som sagt upphävt.

Så du vet till skillnad från mig vad beslutet om avskiljning grundades på? Var det kanske att pliktverket hade en annan syn på hans åsikter om andra raser eller kanske en annan bedöming av hans astma. Eller vad det nu var för anledning man avskiljde honom?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svårigheten är att om en VPL går till pressen och klagar så får man inte från myndigheten gå och tala om det rätta förhållandet då beslut i GN har sekretess.

Exempel är tre grabbar av utländsk härkomst som rykte in till KJ, dom gick till GN och avskiljdes av "normala" skäl och med eget medgivande. Problemet var att när dom kom hem så var det lättare att skylla på något annat än att medge att kroppen inte räckte till (Gäller även "Svenskar") Skilnaden var att dom här grabbarna fick media utrymme när dom sa att dom avbrutit pga av rasism hos befälen. Nu hade man som tur låtit någon från vplrådet(?) granska handläggningen och och han kunde snabbt torpedera vidare mediatäckning, men det här dök tyvärr upp under lång tid i olika mindrer medier.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Personligen tycker jag att det kan (kunde) vara svårt att få någon avskiljd om han är emot det själv. För vad hjälper 20 års erfarenhet när man säger att "jag blir nervös varje gång när jag ser X hantera ett vapen" Om man inte kan påvisa att han flera gången brutit mot säkerhetsbestämmelser edyl, så blir det ingen GN

Posted
Jag ska skriva en artikel i Värnpliktsnytt om avskiljningar. Vad blir man egentligen avskiljd för och vem avgör det? Jag har redan en del exempel på folk som blivit avskiljda av konstiga anledningar, men behöver fler. Har du eller känner du nån som blivit avskiljd av någon tveksam anledning, eller kanske tvärtom vet någon som inte blivit avskiljd fast den borde ha blivit det? Ibland känns det ju som att det handlar om hur mycket befälen gillar personen i fråga, eller har jag fel?

Avskiljd av konstiga anledningar....Härligt att se att Värnpliktsnytt går in för att skriva en artikel utan att ha bestämt vinklingen på förhand [iRONI].

Motståndsnytt!

Posted
Jag förstår inre riktigt argumentet med att kraven skulle bli så mycket högre under värnplikten. Jag tyckte själv att värnplikten var ljuset i studiemörkret. Helt plötsligt kunde jag var ledig på helger och kanske till och med på vardagskvällar sitället för att sitta över gymnasieböcker hela veckan. En lättnad. Deta civila mörkret är hårt!

Jämför kraven hemma hos mamma och gymnasieskolan med de kraven befälslaget och regelverken sätter.

Om du inte finner någon skillnad mellan din mamma och Kapten Böjsträck, så...ja....får det stå för dig, men för en betydande del ungdomar ÄR det lite skillnad i kravspec'en.

Vidare skulle åtminstone jag önska att LaSofiore skulle utveckla sin tes och resonemang - varför utgå och skriva om "konstiga" avskiljningar istället för de som faktiskt existerar i högst grad, dvs vpl som inte klarar ganska lågt (ur mitt perspektiv) satta krav?

När ska Värnpliktsnytt sluta vara Aftonlögnen-wannabe och skriva om verkligheten istället för tillskruvade teser?

Eller har jag missuppfattat uppläget?

Posted

Media - inklusive Värnpliktsnytt - skriver inte en massa om det som är normalt, utan om det som är ovanligt.

Det får anses vara mer onormalt med omotiverade avskiljningar än med motiverade. Däremot kunde det vara intressant att intervjua killar och tjejer som blivit avskilda, och för ovanlighetens skull inte anser att det är någon annans fel.

Posted (edited)

Till Mordred, Apone och alla andra: Är det inte ganska självklart att man avskiljs om man inte klarar kraven? Det är ju inte mer än rätt och hur intressant blir en sådan artikel? "Kalle klarade inte kraven, blev avskild." Ja, och? Problemet där är väl att det tas in folk som inte klarar kraven, för att något går snett på mönstringen etc... och det är också ett mycket intressant ämne som jag funderar på att skriva om, men inte i den här artikeln.

Idéen till den artikel jag ska skriva nu kommer från alla de fall vi har fått reda på där personer anser att de blivit avskilda av tveksamma anledningar, samt fall där två personer har gjort samma sak men en har blivit avskild, den andra inte. Min utgångspunkt är alltså, som jag skrev i mitt första inlägg: Vad blir man egentligen avskild för och vem avgör det? Det kan visa sig att jag kommer fram till att det inte finns några problem. Att de här personerna verkligen inte var lämpliga och att allt har gått rätt till. Men det vet jag inte förrän jag har rett ut det, eller hur? Min ambition är ALLTID att skriva om verkligheten. Jag föraktar Aftonbladet och liknande tidningar precis lika mycket som ni. Sen får ni gärna läsa mina reportage innan ni placerar mig i kategorin "Motståndsnytt", jag jobbar mycket med att försöka föra fram positiva saker som finns inom Försvarsmakten.

Till KD803 och Mr Confused, om ni vill berätta mer om det fallet får ni jättegärna slänga iväg ett PM. Jag misstänker att jag vet vilket fall det är...

Edited by LaSofiore
Posted
Till KD803 och Mr Confused, om ni vill berätta mer om det fallet får ni jättegärna slänga iväg ett PM. Jag misstänker att jag vet vilket fall det är...

Jag har inga förstahandsuppgifter utan hörde om det på avvägar. Personerna ifråga gjorde GU på underhållsplutonen förra året, ring till LSS och be att få tala med något av befälen på den plutonen så får du förstahandsuppgifter.

Posted
samt fall där två personer har gjort samma sak men en har blivit avskild, den andra inte.

Samma förband? Samma komp? samma Plut?

Om inte så faller frågeställning ganska platt.

Posted

Ett skäl kan också vara att bataljonen fått för mycket folk, detta hände när jag ryckte in.. jag hade dock turen att få byta bataljon medan ett flertal andra hemförlovades (detta berodde officiellt på "att de inte klarade kraven")

Posted
samt fall där två personer har gjort samma sak men en har blivit avskild, den andra inte.

Inte säker på att jag håller med dig där. Jag tycker att man ska vara "lika inför lagen". En olämplig handling som leder till avskiljning ska göra det oavsett vilket förband, kompani eller pluton man ligger på. Annars blir det ju just en subjektiv bedömning som avgör...

Posted

Inte säker på att jag håller med dig där. Jag tycker att man ska vara "lika inför lagen". En olämplig handling som leder till avskiljning ska göra det oavsett vilket förband, kompani eller pluton man ligger på. Annars blir det ju just en subjektiv bedömning som avgör...

Varför inte då skriva en artikel om att tingsrätterna i landet dömer olika straff för samma brott? Eller hade du tänkt dig att man skulle lista alla "olämpliga handlingar" i ett jättekartotek och finns en "handling" inte med där så kan man inte avskiljas?

Posted
Varför inte då skriva en artikel om att tingsrätterna i landet dömer olika straff för samma brott? Eller hade du tänkt dig att man skulle lista alla "olämpliga handlingar" i ett jättekartotek och finns en "handling" inte med där så kan man inte avskiljas?

Tycker du att det är konstigt att Värnpliktsnytt fokuserar på konstigheter i militära sanktioner och låter dagspressen ta hand om rättsväsendet i stort?

Posted

Anser du inte att det är tjänsten som bör avgöra? Vilket förband eller enhet man tillhör torde vara totalt ointressant men den befatning du har borde rimligtvis spela in på vad som är acceptabelt och inte. Detta innebär t.ex. att griskarlsson i tallskogen kan bli avskiljd för helt andra anledningar än undlotta på G2?

Posted

Som Vysotskij sa ligger det lite utanför mitt område just nu som reporter på Värnpliktsnytt.

Den andra frågan du ställer... hm, jag tycker nog det hade varit bra om det fanns någon form utav "kartotek", eller kanske inte ett kartotek men i alla fall något nedskrivet om vad som bör leda till avskiljning och inte. Så beslutsfattarna har något att gå på. Sen är det självklart att allt inte kan listas, ibland uppstår det nya händelser som ingen tänkt på förut. Men jag tror inte att det hade skadat om de som ska bedöma har någonting att luta sig mot... Du håller inte med alls, eller?

Posted

Anser du inte att det är tjänsten som bör avgöra? Vilket förband eller enhet man tillhör torde vara totalt ointressant men den befatning du har borde rimligtvis spela in på vad som är acceptabelt och inte. Detta innebär t.ex. att griskarlsson i tallskogen kan bli avskiljd för helt andra anledningar än undlotta på G2?

Svår fråga! Kan du ge nåt exempel på en situation när det borde vara tjänsten som avgör? Rent spontant känns det som att vissa saker borde vara totalt oacceptabla oavsett tjänst och allt annat, men du kanske har rätt i att det finns andra tillfällen då tjänsten ska avgöra även om jag inte kan komma på något konkret exempel just nu...