Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Jag har aldrig snott något som jag inte använt. Undantag för några burkar leverpastej som jag är rädd för att smaka på.

• Replies 277
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Har just fått ut stridsvästen :):/

Jösses vilket lyft jämfört med 304K...

Tycker att magasinsfickorna var lite trånga, men det är nog bara en vanesak. Magasinen går ju att få ner med lite våld.

Ni som har haft sv2k ett tag, hur har ni gjort med skyddsmaskväskan? Jag har testat att ha den på vänster höft, fäst i bältet men då är den lika svåråtkomlig som på 304K.

Har hängt den från bältet och fäst den runt låret med bärremmen som följer med, funkar så där men med en bättre rem runt låret kan det kanske bli riktigt funkis...

Några tips och trix?

Guest Lt. Payne
Posted (edited)

Jed, Var du tvungen att sabba min dag? ;)

Edited by Lt. Payne
Posted

Jed: har gjort så att jag har fäst karbinhakarna i dom övre hällorna på bältet på vänster sida med lite paracord så kommer den lite högre upp samt har slaktat bärremen till en vanlig bag men "clip" fäste eller vad det heter kortat av den så den sitter bra runt låret så väskan inte hänger och slänger.. funkar perfekt tycker jag

Posted

Jed, Var du tvungen att sabba min dag? ;)

Japp! :)

Och för att fullständigt sabba in dag så kan jag meddela att jag har fått 8 st västar...

Ska dela ut de till min grupp, så tyvärr kan jag inte tokutrusta min egen ;)

Toord: Jag har fäst den med karbinhakarna som följde med västen, men ska testa att höja den lite. Tack för tipset!

Posted

@Jed

Jag hade skyddsmaskväskan på vä sida, hängd med remmen över höger axel, under stridsvästen. Är inte ivägen och lätt att komma åt.

Fattar du?

Posted (edited)

Tycker vissa inlägg har liksom tappat "TRÅDEN" visst var det HV mtrl som gällde och inte föra en massa onödig tjafs.

Edited by RaVeN
Posted
Har just fått ut stridsvästen :D:wub:

Tycker att magasinsfickorna var lite trånga, men det är nog bara en vanesak. Magasinen går ju att få ner med lite våld.

Ni som har haft sv2k ett tag, hur har ni gjort med skyddsmaskväskan? Jag har testat att ha den på vänster höft, fäst i bältet men då är den lika svåråtkomlig som på 304K.

Har hängt den från bältet och fäst den runt låret med bärremmen som följer med, funkar så där men med en bättre rem runt låret kan det kanske bli riktigt funkis...

Några tips och trix?

Fusk! Varför fick ni den? Kan inte vara många HV kompanier som har den väl?

Själv får jag hjälmen på söndag! Sas iaf att den skall bytas... får väl se om det stämmer. Men det lät säkert att stålkrukan skall bytas mot hjälmen. Bättre sent än alldrig ;)

Posted (edited)

Fick nya hjälminredningen för ett tag sedan.

Hur glockren som helst, äntligen har man en hjälm som inte trycker mot huvudet OCH som sitter som gjuten.

Något jag inte vet riktigt om jag ser fram emot eller ej:

Eventuellt så ska vi få hem skyddsvästen (90) som personlig matriel att ha i hemmet.

Visst är det bra i bemärkelsen man slipper stå och tok leta efter en som är i storlek small.

Men att behöva släpa en klump kevlar fram och tillbaka när man ska på övning?

Nja finns både för och nackdel med det här.

Edited by dxl
Posted (edited)

Det finns en tråd om den nya inredningen på 90 hjälmen.

Lite förenklat så kan man säga att den är mer lik inredet på den gamla stålhjälmen.

Det är ett nät och det är lättare att ställa in så den passar... mycket lättare

men som sagt det ska finnas en tråd med både bilder och lite historik.

och här var den tråden.

Finns en hel del länkar med bilder, vågar dock inte säga om bilderna finns kvar på länkarna.

Edited by dxl
Posted (edited)
Har just fått ut stridsvästen :D:wub:

Några tips och trix?

Sätt fast den med buntband eller kabinhakar och sy sedan en rem av 50 mm svart resårband och kardborre funkar utmärkt. Sitter som en smäck trä igenom de nedre hällorna och fäst den mot låret.

Edited by wolfie666
Posted

Mig veterligen så skall skyddsmaskväskan inte bäras på stridsutr så länge inte N, B eller C GRÖN gäller.

Posted

Mig veterligen så skall skyddsmaskväskan inte bäras på stridsutr så länge inte N, B eller C GRÖN gäller.

Oj någon som är helt inne på reglementet. Han frågor ju om när man nu har den och då kan det vara bra att hitta ett funkis sätt att bära den på

B) ;) :wub:

Posted

jag är inne på att skaffa lite 50mm svart resårband och kardborre som wolfie sa.

Och vi har alltid skyddsmasken med enligt order långt uppifrån näringskedjan "Öva som du ska strida"

...dessutom har jag alltid haft regnstället med i den väskan, men nu har jag ju en flerbruksficka stor över :unsure:

Guest Lt. Payne
Posted

Eftersom du nu fått ut SV2K kanske du kan svara på en fundering jag har?

På de bilder jag sett har de allra flesta alla fickorna på eller längs bältet.

Är det inte funkis att fästa lämpliga fickor så att funktionen blir som en Chestrig?

:unsure:

Posted
Något jag inte vet riktigt om jag ser fram emot eller ej:

Eventuellt så ska vi få hem skyddsvästen (90) som personlig matriel att ha i hemmet.

Visst är det bra i bemärkelsen man slipper stå och tok leta efter en som är i storlek small.

Men att behöva släpa en klump kevlar fram och tillbaka när man ska på övning?

Nja finns både för och nackdel med det här.

Du menar kroppsskydd 90 A ?

kroppsskyddet är personlig materiel. Vi fick ut våra för ca 5 år sedan, men det skiljer sig väl över landet som med allt annat när det gäller matriel til hv :baskerPa:

Posted
Är det inte funkis att fästa lämpliga fickor så att funktionen blir som en Chestrig?

:baskerPa:

Jo, det är funkis (hela I 19/Livkomp 03 bar den så) och jag fattar inte hur folk som har allt på bältet får plats med allt utan att ha en flerbruksficka stor bak på ryggen där man knappt kommer åt den. Fast å andra sidan så kanske det inte är så ofta man behöver komma åt klädombytet (vilket vi förvarade i en flerbruksficka stor).

Jag har dock ibland tänkt tanken att det kanske vore bättre att ha magfickorna på bältet. Västen har en tendens att bli sladdrig beroende på aktivitet, mängd kläder under västen, osv. och då är det ett jädrans fippel att öppna och stänga magfickorna.

Guest Lt. Payne
Posted

@Leadhead

Du har inte bilder eller så?

Anledningen till min fråga är att om alla fäster väskorna på bältet, så var det ju bara oket som var dåligt på 304K?

Men eftersom jag inte själv har SV2K kan jag ju bara undra..

Posted

@LeadHead

Jo jag menar A och de är personlig matriel men de hänger i pluton (numera kompani) förådet.

Nu är tanken att man ska få hem det.

Posted

Nu när många krigsförband skrotas....Kan det inte vara så att utdelningen av stridsväst och 90-hjälm till "vanliga" hemvärnare påskyndas?

Posted
Nu när många krigsförband skrotas....Kan det inte vara så att utdelningen av stridsväst och 90-hjälm till "vanliga" hemvärnare påskyndas?

Känns som att sv2k kommer dröja bra länge till, men hjälm90, har inte alla den????

Posted

Lt Payne: hur har du tänkt? Vilka väskor vill du ha vart?

Jag har bara hunnit pilla med västen i 15-20 minuter än så länge, regeringen la in veto och ansåg att det var viktigare att skruva ihop garderober :baskerPa:

Jag vill helst ha så lite väskor som möjligt på bröstet så att jag kan ligga någorlunda bekvämt i anläggning...

Den enda väska jag har sittande på bröstet just nu är duellfickan som jag ska ha radion i, den s.

I övrigt så sitter de (sett från högra höften framifrån):

magficka

flaskhållare

flerbruksficka stor

flerbruksficka stor

skyddsmaskväska

magficka

Vi är styrda att ha västarna konfigurerade så på vår första övning med västarna, efter den kommer vi att få anpassa dom så att de passar oss.

Jag funderar på att flytta över bägga magfickorna på vänstersida, hänga ner skyddsmaskväskan och fästa den runt vänster lår med en 50mm bred svart resårsnodd som fästs med kardborre.

Flerbruksfickorna har jag inte bestämt hur de ska sitta, eller vilka som ska med varje gång än.

Men jag ska prova mig fram, som det är just nu känns det lite bökigt och snett (får se hur det blir med prylar i väskorna och full vattenflaska, nu har jag bara tomma magasin och skyddsmasken i)

Kroppskydd 90A har vi haft länge, minst sedan 2001 som personlig mtrl, används jämnt...

Personlig åsikt: skorpar det till sig, lämnar jag det hemma och plockar ut en riktig väst från Swedish body armor eller liknande...

Karin: i Sthlm har de flesta hjälm 90, men i tex Västerås är den fridlyst...

Guest Lt. Payne
Posted

Eftersom det är FMLOG som styr materialdistributionen för HV hittar de nog bara ännu en ursäkt för att inte tömma hyllorna. Deras värld rasar i takt med att de blir av med prylar..

Guest Lt. Payne
Posted

Jed,

Tänkte lite på att låta Magfickorna sitt centralt på överkroppen. Så att man kunde få fri rörlighet från midjan och neråt. Det skulle kanske vara enklare att byta från vänster till höger skytt och tvärtom med en central mag placering? En lite långsökt bonus skulle ju vara att maggen skulle öka splitterskyddet?

Posted (edited)

Känns som att sv2k kommer dröja bra länge till, men hjälm90, har inte alla den????

Nej, alla har inte ännu fått ut 90-hjälmen. Lär säkert få baskern innan den :)

...men det skiljer sig väl över landet som med allt annat när det gäller matriel til hv  :unsure:

Iaf inom södra norrland är det blandad utrustning på olika bataljoner... Ett komp fick t o m låna ut 90-hjälmen från förrådet p g a inspektion av högre chef. Dock lämnades de tillbaka dagen efteråt. "Yta o image är ALLT" :D

Kommer det utr så kommer det. Jag har i princip fått ut allt som jag hade i innan jag muckade -97 (undantaget kroppsskydd 90A, sommarkängor, ficklampa och kompass) + att jag fått skyddsmask 90 (dock fortfarande gamla väskan att ha den i).

EDIT: Det jag saknar i persedelväg (extra strumpor, tröjor och kallingar etc.) har ordnats med hjälp av vänligt sinnad förådspersonal och egen självantändbar mtrl.

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Edited by Foxtrotcharliegrg
Posted (edited)
Eftersom det är FMLOG som styr materialdistributionen för HV hittar de nog bara ännu en ursäkt för att inte tömma hyllorna. Deras värld rasar i takt med att de blir av med prylar..

"My preeeeecious..." (var är Gollum-smileyn?)

På bältet med start vänster sida medurs runt kroppen sett ovanifrån:

- Flerbruksficka liten

- Flerbruksficka stor

- Vattenflaska

- Tom plats (här fäste vi skyddsmaskväskan den enda dag jag bar den, under batövn 2)

- Flerbruksficka stor (här hade vi vapenvårdmtrl, comtac, första förband, ficklampa och annat nyttigt

Många inklusive mig flyttade vattenflaskan så att den hamnade efter tomrummet på ryggen (på vänster sida alltså), detta då den annars gärna var ivägen för stridssäcken.

Vi hade en magficka på vardera västfronthalva med valfri placering i sidled. Duellfickan på vänster axel (lock nedåt). Jag flyttade dock min ner bredvid den högra magfickan till andra vintern, vis av erfarenheten av soldatprovet när jag redan på förmiddagen knappt kunde lyfta vänsterarmen/-staven pga. högre ansträngning när stridssäcken satt fel.

Under länken nedan finns några av de bästa bilder jag kunde gräva fram.

Det är dels vår lilla kusträskpromenad i augusti 2003 och dels tre bilder från den hjältemodiga Alamo-inspirerade försvarsstriden vid Leåkersbatteriet någon gång i maj/juni.

Vadå insatsförsvar? Är inte fasta befästningar med öppna betongvärn high-tech?

Det är jag som är omaskerad (nja, förhoppningsvis ganska maskerad :) redan vid fototillfället) på "pansarslaktbilden". Och ja, vi använde "järnspettet" den veckan.

Bilden "tisdag kvaell_rast" visar även på ett utmärkt sätt hur en ingenjörpatrull gör halt för lång rast... :unsure:

http://www.erikdahlbeck.com/operation_kuktresk/

Pröva att sätta markören i URL-fältet och trycka på enter om ni får upp ett felmeddelande.

Edited by LeadHead
Posted (edited)

Hv (ej insats) inom gbg-gruppen har inte 90-hjälmen, helt säkert kommer vi få baskern före hjälmen då baskern är här :) eller inte....

Edit: förtydligande

Edited by Fu Gson
Posted

Upplandsgruppen

Insats: AK4 B, Kroppsskydd 90, Jägarkök, Hjälm 90, marschkängor samt en extra uppsättning M90 och baskern.

Vanliga: Baskern och AK4 B.. det enda nya. :clap:

Ibland känns det segt att behöva tillhöra ett signalist förband när hemvärnsgrupper på infanterist förband som tex LG har fått ut allt möjligt godis som Stridsväst 2000 och bärsystem 2000.