Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Nu har vår IP pluton fått en plutsjv som civilt jobbat på ambulansen/akuten men som nu går skola för att bli sjuksköt. :clap: Känns väldigt tryckt att ha med sig på övn.

Någon fler som är lyckligt lottade?

Edited by RaVeN
Posted (edited)

Sir Vival: Inom IP org. finns det nio sjukvårdare i en sjukvårdsgrupp inom insatskompaniledningen. Alltså nio per "kompani" mot nio per bataljon.

Jag hoppas att det blir slut på daltet. Jag är frustrerad över den negativa attityd som möter hv sjv här och på fältet.

sjukvården finns till för att ge en trygghet för de stridande soldaterna och för att ge en bra vård för de skadade. Det är fullständigt vridet att förtroendet är så lågt för sjukvården.

För min del så kommer jag inte direkt att gråta blod om FM frigör sig från SRK. Jag är en realist. Jag tänker inte dra ut i krig obeväpnad, över min döda kropp. Jag vill skydda mitt eget liv och mina patienters om det krävs.

Jag tillhör en IKL och har motiverade sjukvårdare i min grupp. Tyvärr upplever jag att övningsledarna inte riktigt hänger med i motivation. När jag påpekade för ÖL senaste övningen att jag ville ha ett massivt skadeutfall för att öva triage och stressa oss sjv så "rodde han ihop" 3 skadade... På en gång! :clap:

Så - vart tusan vill jag komma?

Jo, jag vill bygga på och verka i en sjukvårdsorganisation som är knuten till en insatspluton, och att i fält, på ett fältmässigt sätt lösa sjukvårdsuppgifter i anknytning till insatsplutonerna.

Hur? Utrusta sjukvårdsomgångarna med BV 206 - värdelöst att inte kunna ta sig fram i skog och mark. Kan IP det så måste SJV kunna det, annars har vi ingenting där att göra.

Beväpna oss! Ska vi åka runt i skogen så krävs det beväpning. Är vi i skymningsläge/krig så krävs förstås beväpning varhelst man är...

Övning - hela kedjan. Öva ute i skogen TILLSAMMANS med soldaterna. Visa att vi kan och att vi vill. Jag vill att ni ska känna förtroende för mig och mina gelikar, men för att ni ska kunna göra det så måste vi visa oss dugliga, inte konstigt.

// Skaya - inväntar hur allt utvecklar sig.

Edited by skaya
Posted (edited)

Nu är du väl ute och cyklar lite grann.

Inga hemvärnsbataljoner har sjukvårdsgrupper. Sjukvårdspersonal på bataljonsnivå är enbart sjukvårdsbefälet (GN7 SRK). En bataljon har generellt tillstånd att göra avsteg från (P)TOEM och

den bataljon har en batläkare (bland mycket annat folk man kan undra över) också.

För Hemvärnskompanier gäller följande angående stabs- och trosstroppen.

STABS- OCH TROSSTROPP

Stabs- och sambandsgrupp

C STABSGRUPP GN7 Tillika C Stab- och trossto

2 STABSBITRÄDE XF9 SLK

2 SIGNALIST XO9 FRO

2 ORDONNANS XR9 FMCK

2 PB/LBFÖRARE XK9 SKBR En pbfö och en lbfö

SUMMA PERS 9

Sjukvårdsgrupp

C SJUKVÅRDSGRUPP XH8 SRK

STF C SJUKVÅRDSGRUPP XH8 SRK

7 SJUKVÅRDARE XH9 SRK Varav 3 tillika bilfö

SUMMA PERS 9

Kokgrupp

C KOKGRUPP XT8 SLK

4 KOCK XT9 SLK

SUMMA PERS 5

SUMMA 23

För insatshemvärnskompani ser den ut så här

STABS- OCH TROSSTROPP

Stabs- och sambandsgrupp

C STABSGRUPP GN7 Tillika C Stab- och trossto

2 STABSBITRÄDE XF9 SLK

2 SIGNALIST XO9 FRO

4 ORDONNANS XR9 FMCK

SUMMA PERS 9

Sjukvårdsgrupp

C SJUKVÅRDSGRUPP XH8 SRK

STF C SJUKVÅRDSGRUPP XH8 SRK

7 SJUKVÅRDARE XH9 SRK Varav 3 tillika bilfö

SUMMA PERS 9

Kokgrupp

C KOKGRUPP XT8 SLK

4 KOCK XT9 SLK

SUMMA PERS 5

Transportgrupp

C TPGRUPP, TGB XK8 SKBR

3 FÖRARE, TGB XK9 SKBR Förare tgb11/12 alt 20

2 FÖRARE TLB XK9 SKBR Förare tgb 30

SUMMA PERS 6

Hemvärnsgrupp

C HEMVÄRNSGRUPP AK GN8

STF C HVGRUPP GN8

6 HEMVÄRNSMAN AK GN9

SUMMA PERS 8

SUMMA PERS 37

Med andra ord, exakt samma.

Jag kan inte med bästa vilja hitta befattningen plutsjv för insatsplutonerna, dock ser jag gärna att ngn har tillika uppgiften (bör finnas på varje pluton med självständiga uppgifter. Har (P)TOEM reviderats så är det bra, men den har i så fall inte delgetts, och kan knappast börja gälla förrän 2007-01-01 avseende detta.

Associerad fråga förresten. Vad har sjvgrupp för anropssignal enligt FAL(A) proffsen. Och vad då kalla de två sjvomgångar som det är möjligt att skicka iväg med varsin bil?

Edited by Hans Engström
Posted
Associerad fråga förresten. Vad har sjvgrupp för anropssignal enligt FAL(A) proffsen. Och vad då kalla de två sjvomgångar som det är möjligt att skicka iväg med varsin bil?

RÖD är ordet.

Ex, SJ Röd, är direkt till den som leder sjv på kompaniet

VJ Röd är samma fast för Bat nivå.

Posted

Urk. Jag lyfter på hatten Hans. Du har förstås helt rätt och mitt minne svek mig. Däremot så rekryteras de flesta sjukvårdarna in i insatsorganisationen så det är bättre uppfyllnad där, och däri låg boven för min tankevurpa.

Det är BRA med sjukvårdskompetens ute i grupperna och i plutonerna. Tanken är ju dock att 40-timmarspaketet som alla soldater ska ha ska ersätta plut sjv. Bra eller dåligt? Ingen aning. Hur arbetar US Army i Irak? Där kan man nog dra både en och annan nyttig erfarenhet.

Posted
Urk. Jag lyfter på hatten Hans. Du har förstås helt rätt och mitt minne svek mig. Däremot så rekryteras de flesta sjukvårdarna in i insatsorganisationen så det är bättre uppfyllnad där, och däri låg boven för min tankevurpa.

Det är BRA med sjukvårdskompetens ute i grupperna och i plutonerna. Tanken är ju dock att 40-timmarspaketet som alla soldater ska ha ska ersätta plut sjv. Bra eller dåligt? Ingen aning. Hur arbetar US Army i Irak? Där kan man nog dra både en och annan nyttig erfarenhet.

Det är nog tanken bakom att sjv gruppen är nio man med tre bilar. Du kan grupera en sjv omgång om tre med tält och utrustning med en pluton en sjv med en annan och förtfanade ha en sjv omg med kompaniet.

Posted

Japp, det kan man. Men det är enligt min erfarenhet dåligt. Det är bättre att samgruppera all sjukvård i en "klick" - då ges möjlighet för vila/återhämtning, chefen får översikt över gruppen, det blir lättare att organisera, lättare att fördela resurser osv osv...

• 4 months later...
Posted

Nu behöver jag lite hjälp. Jag har blivit beordrad att hålla i sjvberedskap 2 vid en skjutning. Jag ska däremot inte blanda mig i övningsplaneringen, har man sagt. :baskerHV:

Om jag inte missminner mig, så är jag ansvarig för att syrgasen ska räcka tills sjvtrp kommer. Har jag tokfel eller är jag bara ute och småcyklar?????? :eeh:

Posted (edited)

Jag citerar SäkI: säkI

15. Sjukvårdsberedskap I. - Första hjälpen skall kunna ges av personal enligt mom 2. Sjukvårdsmateriel för förbandsläggning samt bår skall finnas tillgängliga på övningsplatsen.

Med bår avses - sjuktransportmedel inom kompaniet - (SoldR Mtrl G).

Sjuktransportmedel skall snabbt kunna nå skadeplatsen.

16. Sjukvårdsberedskap II. - Utöver kraven enligt sjukvårdsberedskap I skall sjukvårdsutbildad personal vara tillgänglig inom övningsområdet och snabbt kunna nå samtliga övningsplatser inom detta. Personalen skall ha föreskriven utbildning och tillstånd att ge syrgasbehandling samt medföra sjukvårdsmateriel för

* andningsvårdsåtgärder

* transportspjälning

* skydd mot nedkylning.

Detta behov täcks om t ex följande utrustning medförs

* akutväska/S med oxygenflaska lättkomposit enligt ramavtal

* andningsutrustning 4/S (ersätter 2B/T, 2C/T, 2D/T eller 3/T)

* patienttäcken.

Samband skall finnas upprättat mellan övningsledare, sjukvårdsutbildad personal och övningsplats(-er).

Edited by skaya
Posted
Jag citerar SäkI: säkI

15. Sjukvårdsberedskap I. - Första hjälpen skall kunna ges av personal enligt mom 2. Sjukvårdsmateriel för förbandsläggning samt bår skall finnas tillgängliga på övningsplatsen.

Med bår avses - sjuktransportmedel inom kompaniet - (SoldR Mtrl G).

Sjuktransportmedel skall snabbt kunna nå skadeplatsen.

16. Sjukvårdsberedskap II. - Utöver kraven enligt sjukvårdsberedskap I skall sjukvårdsutbildad personal vara tillgänglig inom övningsområdet och snabbt kunna nå samtliga övningsplatser inom detta. Personalen skall ha föreskriven utbildning och tillstånd att ge syrgasbehandling samt medföra sjukvårdsmateriel för

* andningsvårdsåtgärder

* transportspjälning

* skydd mot nedkylning.

Detta behov täcks om t ex följande utrustning medförs

* akutväska/S med oxygenflaska lättkomposit enligt ramavtal

* andningsutrustning 4/S (ersätter 2B/T, 2C/T, 2D/T eller 3/T)

* patienttäcken.

Samband skall finnas upprättat mellan övningsledare, sjukvårdsutbildad personal och övningsplats(-er).

Tack för svaret. Men det jag vill trycka på är att jag som ansvarig för sjukvårdsberedskapen, skall vara med för att gå igenom beställning av matriell.

Om vi tänker hypotetiskt att syrgasen endast räcker i 45 min och ambulansen beräknas komma om 1 h, så ligger JAG risigt till.

Alltså, det jag menar är att jag ska vara med i planeringen inför övningen för att se till att detta inte händer.

Posted
Man skall vara med i planering för all verksamhet där man har funktionsansvar.

Det tackar jag för! 0:)

Nu ska jag bara se till att jag får det. Sånt har aldrig fungerat förut i våran bataljon. :tveka:

Posted

Har en soldat som gjort GU som kompsjvman och brinner för sjv vid sidan av skytteriet. Frågan är:

Vad är lämpligt att utrusta soldaten med i mtrlväg utan att passera gränsen för soldatens kompetens, eller få lokala RK att spontant självantända?

Tänker mig alltså något mer än grpsjvväska...

Posted (edited)

Bra fråga.

Allt ni kan få tag i och som han kan använda, här är svaret (enligt min mening).

Lite mer detaljerat:

Nasal svalgtub

Oral svalgtub

Fler första förband

Elastisk binda/elastisk klisterbinda ("Coban", som dock är ett märke)

Handskar (nitril)

Handsprit

Kanske lite småsaker som plåster, smärtstillande osv (fast detta borde varje soldat ha själv istället, men lite extra skadar aldrig).

Edited by M00nStalker
Posted

Man skall vara med i planering för all verksamhet där man har funktionsansvar.

Det tackar jag för! :)

Nu ska jag bara se till att jag får det. Sånt har aldrig fungerat förut i våran bataljon. :clap:

Ta ett närliggande exempel. Är du ansvarig för utspisning så säger det sig självt att du måste vara med och planera, annars får du 30 minuter på dig för att laga mat till 100 personer, som ska utspisas samtidigt på högst 15 minuter.

• 2 weeks later...
Posted

:uuh:

jaha, det var den övningen...... 8-/

Fick precis höra att en syrgasdelegation från RK inte räcker för sjvberedskap 2.

Jag ===> :) RK

Vad är det som gäller då :unsure::clap:

Posted

Man ska ha ett godkännande från det reglemantet som man ska tjänstgöra vid. I mitt fall HSE på S1.

Hur kan RK missa att informera om detta???? :uuh:

Posted (edited)

Den frågan vill du verkligen inte ha svaret på.

Men i alla fall. Det är mycket möjligt att RK överhuvudtaget inte har en aning om detta. Om ngn på RK vet det så har vederbörande inte spridit ut det.

Regementet i sin tur anser inte det mödan värt att informera vad som gäller.

Och alla anser att det är någon annans puck att skicka ut såna här små informationsbitar.

Edited by Hans Engström
  • 3 weeks later...
Posted

Intresant att man inte var inbjuden dit när man ändå för ca ett halvår sedan anmälde sitt intresse....

Men bortsett från bitterheten över att inte vara med där så känns det mycket positivt :bash:

Posted (edited)

Jamen, herregud!!!!! Jag behöver inte lämna in nu. :banana

Jag vet att man ska undvika att svära, men fy fan va härligt. :camo:

Edit. Glömde ett ä... :tveka:

Edited by Magasinstopp
Posted

060920insatssjv12.jpg

denna bild gissar jag kommer att få följdverkningar inom åtminstone vår SRK avd.

nu finns det ju hopp om att vi någon gång innan 2050 får se beväpnade sjv även hos HV-komp.

och slippa ett förbannat tjat om klarerade områden, och genevekonvetioner som inte tillåter beväpnad sjv.

Posted

@ hans engström:

Q: varför slickar sig katten i röven?

har man nu FSC i sin hemstad och de innehar detta fordon, så brukar man väl det så skattebetalarna ser att de får något för pengarna.

förare till 203:an gissar jag att det inte är allt för svårt att skaka fram ur leden?

A: för att den kan

Posted

Den mest intressanta frågan nu är hur allt kommer gå. När, var och hur??

Jag tror att överlag alla sjv ser possitivt på detta.

MÅTTE DET SKE.... :)

Posted

Hmm, hade bringats i uppfattningen att det krävdes 40 timmars fordonsutbildning för att parkera röven i nämnda fordon?

Annars... :):wub:8-/:D:clap:

Posted

Som jag har förstått det så är det inte bara Elfsborgsgruppen som är engagerade i det här utan även personal ifrån just FSC (därav att man antagligen kommer använda FSCs fordon) vilket jag tror även kommer leda till att de som får vara med som sjv, kommer få vara med om ganska mycket kul om dom har tur.