Jump to content

Kända slag

Guest KA2

Recommended Posts

Tjenare alla och god forsättning på er!

Jag skulle behöva er hjälp (som så många gånger förr)!

Just nu läser jag en kurs på 10 poäng i militärhistoria på HKR och vi ska skriva ett paper om något känt slag som det har gjorts mycket puplicitet om.

Är det någon som skulle kunna hjälpa mig var jag kan få tag i sådan information, det ska gärna vara tidningsartiklar.

Jag funderade lite på att ta något från Vietnam men sen har jag lutat över lite på Iraks invasion av Kuwait.

Tacksam för all hjälp!

MvH KA2

Lutar du åt Desert storm så har du slaget om Khafji i inledningen, Bas Cobra med främlingslegionen och 101st Airborne i vänsterflanken under huvudanfallet osv...

Time/Life, newsweek mfl hade matnyttiga artiklar under och efter konflikten. Annars borde du nog kolla lite på gamla exarbeten o uppsatser, någon borde ha skrivit om det förut och litteraturförteckningen kan vara användbar för egen sökning.

Det finns många rätt intressanta slag som ägde rum runt vid DMZ(demilitirized zone, gränsen mellan nord och syd Vietnam) under vietnamkriget som t.ex. Khe Sanh, som är det mest välkända.

Khe Sanh var början till slutet för Amerikanarnas del i konflikten mellan Nord och Syd Vietnam, därför tycker jag att det gör det extra intressant, men också att Khe Sanh var belägrat under många månader och det enda sättet att förse Khe Sahn med förnödenheter var med flyg och dom utvecklade ett speciellt sätt att landa på basen utan att stanna för att få ut förnödenheterna, och lyfta på en flygbana pga. beskjutningarna mot Khe Sanh.

Men även Hué är intressant lika så Quang Trii, Con Thien och Ben Tre i Mekong deltat, staden en amerikansk befälhavare utryckte "För att rädda staden, var vi tvungna att förgöra den".

Det som är intressant med Vietnamkriget är att USA aldrig förklarade krig mot Nord Vietnam, och var därför aldrig i öppet krig med Nord Vietnam.

USA släppte 3 ggr mer bomber över Vietnam och kring liggande Laos och Kambodja, än vad som gjordes under hela andra världskriget.

Jag har själv vart intresserad av Vietnamkriget i många år, och även besökt många av platserna.

foxhole.jpg

Con Thien 2005.

• BlåGul -1
*snip*

USA släppte 3 ggr mer bomber över Vietnam och kring liggande Laos och Kambodja, än vad som gjordes under hela andra världskriget.

Det finner jag mycket konstigt.

Vad räknar du det i, trotyl eller antal?

Menar du att USA släppte mer bomber än Tyskland, UK, Sovjet, Japan, Italien och USA (Hiroshima och Nagasaki inräknat) tillsammans?

Därom tvivlar jag.

/K

*snip*

Det finner jag mycket konstigt.

Vad räknar du det i, trotyl eller antal?

Menar du att USA släppte mer bomber än Tyskland, UK, Sovjet, Japan, Italien och USA (Hiroshima och Nagasaki inräknat) tillsammans?

Därom tvivlar jag.

/K

Krook bara under the battle of Khe Sanh

US Air Force dropped 114,810 tons of bombs on the Vietnamese at Khe Sanh – roughly as much as on Japan in 1945 during World War II.

• BlåGul -1

Ton trotyl eller?

Och utöver det så bombade mig veterligen inte USA Japan så mycket som exempelvis UK bombade Tyskland. Nu jämför vi i och för sig mellan mer eller mycket men det är ändå av intresse för den nyanserade debattens skull.

/K

Låter helt sjukt eller hur? men det är sant.

Hörde uppgifterna senast när SVT visade en doukmentär om Media och krigskorrenspondes för någon månad sedan.

Ska se om jag kan fiska upp statistiken igen på nätet.

Det enda jag kan hitta ar "tons of ordnance" plus lite mer fakta.

The one billion dollars worth of aerial munitions expended by the U.S. during the siege totaled almost 100,000 tons. That amount equaled almost 1,300 tons of bombs dropped daily, and represents an expenditure of five tons for every one of the 20,000 NVA soldiers initially estimated to be committed to the fighting at Khe Sanh. 22 This expenditure of aerial munitions dwarfs the amount of munitions delivered by artillery, which totals eight shells per enemy soldier believed to have been on the battlefield.

Bara en F-105 eller F-4 kunde bära lika många ton bomber som flera B-17 eller B-24, för att inte tala om vad en B-52 kunde bära. Så med stora formationer som lägger "bombmattor" så blir det snabbt många ton av det. En stor del av bomberna fälldes under Rolling Thunder, där mer bomber (i ton räknat) fälldes över Nordvietnam än under hela Koreakriget eller under kriget i Stilla Havet (VK2).

• BlåGul -1
Det enda jag kan hitta ar "tons of ordnance" plus lite mer fakta.

The one billion dollars worth of aerial munitions expended by the U.S. during the siege totaled almost 100,000 tons. That amount equaled almost 1,300 tons of bombs dropped daily, and represents an expenditure of five tons for every one of the 20,000 NVA soldiers initially estimated to be committed to the fighting at Khe Sanh. 22 This expenditure of aerial munitions dwarfs the amount of munitions delivered by artillery, which totals eight shells per enemy soldier believed to have been on the battlefield.

Dyrt och föga effektivt, verkar det som

/K

• Super Administrators
Bara en F-105 eller F-4 kunde bära lika många ton bomber som flera B-17 eller B-24, för att inte tala om vad en B-52 kunde bära. Så med stora formationer som lägger "bombmattor" så blir det snabbt många ton av det. En stor del av bomberna fälldes under Rolling Thunder, där mer bomber (i ton räknat) fälldes över Nordvietnam än under hela Koreakriget eller under kriget i Stilla Havet (VK2).

för de som inte orkar kolla själva så ett exempel:

Max Bomb load b-17 var 8 ton

Max bomb load på en b-52 31.5 ton

en liten f-105b hade max bomb load på 14.5 ton

Och så förstör jag allt genom att återgå till ämnet. :P (men fortsätt ni gärna, det var intressant)

@ KA2.

Varför hålla fast vid sådana sena krig (om det inte är förutsättningen dvs). Jag föreslår Karl XIs slag vid Lund 1676.

Googla på Karl XI och Lund och du kommer hitta en hel del.

Jag föreslår slaget vid Königgrätz 3 juli 1866. Preussen mot Österrike - Moltke mot Benedek, 400 000 man på slagfältet. Det största av alla slag med samlade truppformationer.

Att tala om slag på 1900 -talet eller än värre på 2000 talet är missledande. Ofta översätter vi engelskans "battle" med slag fast man egentligen borde använda "strid" eller "kamp". Dien Bien Phu och Khe Sanh handlade bägge om belägring som pågick en längre tid. Överhuvudtaget är det svårt att avgränsa enskilda "slag" sedan manöverkriget kom under andra hälften av 1800-talet. Slaget om Stalingrad kan möjligtvis avgränsas till försöket att bryta sig ut men hur var det med slaget om Kursk? Vad kan det avgränsas till? I made my point - välj ett äldre fältslag.

För tidningsartiklar rekomenderar jag The Times som finns online genom KB, de har varje nummer i fulltext tillbaka till 1789. Texten är dessutom sökbar på varje ord... (Jag bugar mig för engelsmännen som gjort detta hästjobb- well done!)

Somalia 1993 Operation Irene ;) Fins mängder med info på nätet och 3 dygn borde väl vara lagom stort att skriva om

Slaget om Mog

http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Mogadishu

En riktigt bra bok om det

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Hawk_Do...y_of_Modern_War

Jag föreslår slaget vid Königgrätz 3 juli 1866. Preussen mot Österrike - Moltke mot Benedek, 400 000 man på slagfältet. Det största av alla slag med samlade truppformationer.

Yes, nu pratar vi riktiga krig! Eller varför inte Mars-la-Tour under fransk-tyska kriget 1870-71. "Von Bredows dödsritt" med ulaner, husarer och dragoner.

Och så förstör jag allt genom att återgå till ämnet. :P (men fortsätt ni gärna, det var intressant)

@ KA2.

Varför hålla fast vid sådana sena krig (om det inte är förutsättningen dvs). Jag föreslår Karl XIs slag vid Lund 1676.

Googla på Karl XI och Lund och du kommer hitta en hel del.

Jag hade gärna tagit ett tidigare slag, problemet är att det ju inte fanns så mycket media på den tiden plus att det är väldigt svårt att vara källkritisk när vi snackar över så lång tid!!

I annat fall hade slaget vid Lund vart riktigt intressant.

Tack för all hjälp, detta kommer bli perfekt! Fortsätt gärna!

Jag hade gärna tagit ett tidigare slag, problemet är att det ju inte fanns så mycket media på den tiden plus att det är väldigt svårt att vara källkritisk när vi snackar över så lång tid!!

I annat fall hade slaget vid Lund vart riktigt intressant.

Tack för all hjälp, detta kommer bli perfekt! Fortsätt gärna!

Man kan kontrastera svensk och dansk traditionell historieskrivning mot någon seriös modern forskning, förslagsvis från något tredje land.

[

En annan vinkling kan ju vara att jämföra just hur ett äldre slag har framställts i historiska skildringar genom tiderna. I samma land då. Dvs har de militära och militärhistoriska slutsatserna varierat över tiden i svensk historieskrivning vad gäller ex vis Breitenfeld eller Narva?

Om man skall vara lite kreativ och det uppskattas väll ibland i skolor. Så ta sveriges marina slag mot ubåtarna, det passar ju om inte annat in på att det uppmärksammats mycket i media. Men det finns även intressanta saker som inte sagts om saken om man ser det som ett slag, vem vann t.ex?

Man kan kanske begränsa det även till en operation, kanske bara hårsfjärden veckorna eller liknande kända "slag" som Karlskrona. Om inte annat kan du då även i vissa passager få dryfta definitionen av ett slag. Det beror ju lite på om du tror att vi jagade riktiga ubåtar eller inte. De var riktiga i min mening dock. Lite de psykologiska aspekterna på hur berörd befolkning upplever detta slag, ubåtsskräcken etc. Kan det vara ett slag även om ingen dött? Jag skulle helt klart kört på svenska marinens slag mot ubåtarna. Går att behandla ämnet kreativt på alla möjliga sätt och sådant brukar löna sig vid studier.

Vietnamkriget: Slaget vid La Drang.

Det första större slaget mellan Usa och Nordvietnam.

Några faktorer varför det kan vara intressant:

*Luftkavalleriet, en helt ny förbandstyp.

*Första slaget.

*Amerikanarna var kraftigt numerärt underlägsna.

Mer länkar: Eng wikipedia, LZ X-Ray och Sida som liknar LZ X-Ray fast med med intressanta flash animationer.

Gulfkriget I (Operation Ökenstorm), The Battle of 73 Easting.

Usa's 2nd Armored Cavalry Regiment i mot Iraks 12th Armored Division och The Tawakalna Division (osäker hur man översätter truppnamnen så blandar in engelska :baskerFN: )

Några faktorer varför det kan vara intressant:

*Amerikanarna var kraftigt numerärt underlägsna.

*Konventionell krigföring i öppen terräng

Mer länkar: Karta över slaget och Freerepublic.com (väldigt mycket pro-Amerika)

Lite ot: Möjligtvis intressant bok?

• Super Administrators

Poltava ur ett Ryskt perspektiv.

Det är jobbigt att prata om det stora Nordiska kriget när man träffar Ryssar men väldigt intressant. Det kan vara svårt att förstå vad de pratar om då deras historieskrivning skiljer sig så mycket att om de inte berättar att det är Poltava eller Narva och svenskar så skulle man inte tro det. Det gör ont av att gå på museumet i Kreml Kreml betyder borg) också och se allt krigsbyte från de besegrade svenskarna samtidigt som en stolt rysk officer berättar hur de hjältemodiga ryssarna överlistade och besegrade de dumma elaka svenskarna. Det var vita knogar i fickan ett tag. Men "to the point" klart intressant att berätta om ett svenskt slag ur den andres (fiendens) synvinkel. Det är också något som sällan görs vilket kan ge några bonuspoäng om du letar efter sådana.

Poltava ur ett Ryskt perspektiv.

Det är jobbigt att prata om det stora Nordiska kriget när man träffar Ryssar men väldigt intressant. Det kan vara svårt att förstå vad de pratar om då deras historieskrivning skiljer sig så mycket att om de inte berättar att det är Poltava eller Narva och svenskar så skulle man inte tro det. Det gör ont av att gå på museumet i Kreml Kreml betyder borg) också och se allt krigsbyte från de besegrade svenskarna samtidigt som en stolt rysk officer berättar hur de hjältemodiga ryssarna överlistade och besegrade de dumma elaka svenskarna. Det var vita knogar i fickan ett tag. Men "to the point" klart intressant att berätta om ett svenskt slag ur den andres (fiendens) synvinkel. Det är också något som sällan görs vilket kan ge några bonuspoäng om du letar efter sådana.

Isgubbe det var det mest intressant föreslaget hittills enligt mig.:baskerFN:

Till exempel under vk.2 det är ju ett välkänt faktum att segraren skriver historien. Till exempel D-Dagen ifrån tyskt perspektiv, Iwo Jima & Okinawa ur japanskt perspektiv. Lite äldre slag som slaget om lund ur danskt perspektiv osv. Oandade möjligheter!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...