Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Kompisen mönstrade i GBG idag, fick bra på testerna och hoppades hamna på ett jägarförband. Dock sa PV till honom att inga jägartjänster på k3, k4 var beställda, men att han kunde söka KJ och FJS, så han sökte FJS.

Själv ska jag mönstra 21 Maj, hade ju liksom min kamrat hoppats på någon jägartjänst.. Menmen, det blir bra det som finnes..

• Replies 842
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jaså... man kan visst söka FJS... då kommer de få vänta riktigt länge på inryck?

1988 rycker in 2007/08 och då blir det alltså 2010 som 1989 kan rycka in? (antagligen tillsammans med årskull 90??) Eller kommer man slå ihop årskull 88 med 89 och låta 88orna vänta några månader extra tro?

Du kanske kan höra med din polare om han vet när inryck är om han skulle klara extramönstringen?

peace

• 2 weeks later...
Posted

Hur fungerar muskeltestet?

Kollar den hur högt du har dragit den och sen använder längd och tyngd för att få ut ett värde?

Gäller det att dra snabbt eller långsamt?

Danke

Posted
Hur fungerar muskeltestet?

Kollar den hur högt du har dragit den och sen använder längd och tyngd för att få ut ett värde?

Gäller det att dra snabbt eller långsamt?

Danke

Kolla på www.lumpen.nu! Det gäller att dra så snabbt du kan, grejen är att ju snabbare du drar desto tyngre blir det. Det är bara att träna, träna å träna.

Posted

Jag har nu ändrat mitt val för fjärde gången, får hoppas att jag får det nu. Jag mönstrade den 7 Februari i stockholm, då sa dem att man skulle få sitt svar inom 4 månader och då gissar jag att den perioden började från 1 Januari. Min fråga blir då ifall jag får brevet nu i April eller om ytterligare 4 månader då jag har ändrat mitt val, eller skickas alla brev samtidigt för själva mönstringsperioden?

Dessutom är jag osäker på om jag sa att jag var positiv till utlandstjänst, vet någon hurpass mycket det väger in? Fick ändå hyfsade resultat för en bevakningssoldat så det borde inte vara nå problem att komma in på förstahandsvalet.

Posted

Jag har fått min ändring nu, nu väntar jag bara på inkallelsen eller bekräftelsen om vart jag hamnar. Någon som fått sin än?

Posted (edited)

Tja!

Ja mönstrade 27mars!

mitt resultat:

Muskelprovet: 8

Fysiksarbetsförmåga: 7

inga syn fel, A hörsel.

Pliktjänstförmåga: 7

Befälslämplighet: 7

Teori provet: 5:P

Tjänstbarhet: A

Jägartestet: Godkänt.

Detta räckte till en massa olika tjänster och 2 (man kan bara välja 1 EM nu för tiden) st jägar tjänster.

Mina val blev

1.Amfibiegruppbefäl

2.Bas/strilsäkgruppchef (skulle vilja veta mer om denna tjänst)

3. Ubåtsjaktmatros (lät interesant:P)

Fick desutom välja att söka till EM för Flygbasjägargruppbefäl låter nicigt, eller Kustjägare. jag tog (självklart) Kustjägar EM

Hoppas detta kan hjälpa framtida mönstrande presoner.

Ha de fin hejsvejs.

Edited by Gustav-Thn
Posted
hej..

kanske lite väl ny på det hela kan jag lugnt påstå, men jag vill gärna göra lumpen & tänkte då ansöka till att mönstra. dock så undrar jag hur det funkar att ha lägenhet med månadsavgift & samtidigt göra lumpen? är kanske inne i fel tråd, rätta mig då gärna. behöver massa information! :)

Du kan få bostadsbidrag om du har haft lägenheten i minst tre månader innan du rycker in eller nåt sånt. Du kan nog hitta mer ingående info på lumpen.nu. Om det är en studentlägenhet kan det nog bli vissa problem med högskolepoäng och sådär, men det kollar du ju lättast med hyresvärden.

edit: En tråd om bostadsbidrag: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...l=bostadsbidrag

tack så hemskt mycket för din information, den gav mig nytt hopp! :) dock så får jag min lägenhet runt den 16 april. köpt en bostadsrätt.. får ansöka om mönstring först & se om det lyckas iaf :)

Direktlänkande till förmåner på lumpen.nu.

http://www.lumpen.nu/Default.aspx?bhcp=1

Du har länkat till startsidan. Adressen ändras inte på den sidan när man klickar sig vidare i menyn.

Klicka på Faktabanken i menyn, sedan Förmåner. Enkelt.

apropå förmåner när ni får hem ett brev om typ ett halvår så får ni massa information om va de finns för förmåner när ni är inne i lumpen bla.

Tex så berättar de mkt utförligt om begravningshjälp och allt runt tanken att ni skulle dö :wacko: mkt kul å få reda på någr amånader innan man rycker in:) fick de sj för 1 v sen^^

Posted
Jag trodde man behövde 6 på Iprovet för att bli jägare.

Nja, det beror på vilken sorts jägare. Fallskärmsjägare kräver mer än de andra då FJ är en PB tjänst, medan de flesta andra är vanliga meniga.

Posted

Nope tydligen inte för kustjägare och Flygbashägare Dock måste man ha befälslämplighet minst gruppchef.

Posted

Är det någon som fått eller vet när man ska få sin antagning om man mönstrade nu under första perioden?

Posted
Är det någon som fått eller vet när man ska få sin antagning om man mönstrade nu under första perioden?

Jag mönstrade under första perioden förra året och fick mitt beslut om inskrivning i mitten på april.

Posted (edited)

Orientering:

För er som ska mönstra inom en snar framtid kan jag informera om att KJ förmodligen kommer hålla ytterligare en extramönstring under våren. Detta för att få fler vpl inför inrycket i juli.

KJ är en hård, utvecklande och speciell tjänst som passar dig som är stark både fysiskt och mentalt. Tjänsten har förändrats en hel del de senaste fem åren. Idag är huvuduppgifterna spaning (ofta under långa perioder), sabotage och störstrid.

Edited by tango.
Posted (edited)

Nope tydligen inte för kustjägare och Flygbashägare Dock måste man ha befälslämplighet minst gruppchef.

Man behöver inte ha speciellt bra på Iprovet för att bli Jägare! Jagfick en fyra och var först inskriven på K3, men nu rycker jag istället in på FBJS till sommarn!

Och man behöver heller inte ha befälslämplighet för att komma in på FBJ, för min testade dom inte!!

Edited by -hult
Posted (edited)
Får man under 5 på inskrivningsprovet så bedömer psykologen inte befälslämplighet alls.

Självklart gör dom det, vad har du fått det ifrån!? Jag fick en fyra på IS och hon utvärderade mig efter det, därför fick jag en jävla sexa. Först på inskrivningen höjde inskrivningsgubben upp mig till en femma på IS-provet pga att jag är med i Försvarsutbildarna. Men då var det försent att snacka med psykolog igen. Och vid närmare eftertanke hade det känts lite löjligt.

Det finns såklart en gräns på vad du skall ha för att komma in i dagsläget eftersom kraven är höga. Sedan om du har en 5'a så kan du bli uttagen till GB-tjänster så därför behövs befälslämpligheten också. Hursomhelst så är det viktiga hur du sköter dig under GSU'n, det är dina resultat under denna tiden som främst kommer att bestämma vart du hamnar. Om du får en GB-tjänst så betyder det inte att du kommer att bli gruppbefäl för det. GB är en klassning som gör att du har större valmöjlighet snarare än att du verkligen kommer bli ditten och datten.

Edited by Kniv_Charlie
Posted

Mina källor är tre personer (en psykolog, två inskrivningsförättare) på regionkontoret i sthlm. Jag kan PMa namnen om det behövs.

Man bedömer enbart plikttjänstförmåga om man får emellan 1-4 på inskrivningen.

men tydligen finns det undantag.

Posted
Mina källor är tre personer (en psykolog, två inskrivningsförättare) på regionkontoret i sthlm. Jag kan PMa namnen om det behövs.

Sakta i backarna nu, nu snackar vi väl ändå om befälslämpligheten!? Absoult finns det undantag, och Pliktverket har gjort många som i mitt fall. Nu senast var det en kompis till en kompis som sa att han hade blivit skattad en 9'a på cykeln. Notera nu att det var en "kompis till en kompis", och bara vad jag har hört. Själv tycker jag det låter jävligt konstigt, och om det är så då är det jävligt orättvist. Men men, vem sa att livet var rättvist. Det skulle också iofs bara drabbat personen när han väl ryckte in.

Posted
Får man under 5 på inskrivningsprovet så bedömer psykologen inte befälslämplighet alls.

Självklart gör dom det, vad har du fått det ifrån!?

Tikkanen har rätt. Under 5 på inskrivningsprovet så bedömms ingen befälslämplighet, enbart plikttjänstförmågan bedömms då. Dvs att den mönstrande bara får en siffra av psykologen.

Undantag finns, men de är just undantag.

Guest koenigsegg88
Posted

Självklart gör dom det, vad har du fått det ifrån!?

Tikkanen har rätt. Under 5 på inskrivningsprovet så bedömms ingen befälslämplighet, enbart plikttjänstförmågan bedömms då. Dvs att den mönstrande bara får en siffra av psykologen.

Undantag finns, men de är just undantag.

Kan bara instämma, mönstra i gbg fick 4 på inskrivning, och fick ingen bedömd befälslämplighet!

Posted

Sakta i backarna nu, nu snackar vi väl ändå om befälslämpligheten!? Absoult finns det undantag, och Pliktverket har gjort många som i mitt fall. Nu senast var det en kompis till en kompis som sa att han hade blivit skattad en 9'a på cykeln. Notera nu att det var en "kompis till en kompis", och bara vad jag har hört. Själv tycker jag det låter jävligt konstigt, och om det är så då är det jävligt orättvist. Men men, vem sa att livet var rättvist. Det skulle också iofs bara drabbat personen när han väl ryckte in.

Låter ju lite dumt men inte helt otroligt, säger han att han springer marathon eller tränar så ofta att han bör få en nia men inte kan cykla borde det ju finnas möjlighet. Sen äre precis som du säger, togs han t ex ut till extramönstring hade han ju kommit dit men inte längre.

Posted

Det spelar ingen roll om man säger att man springer ett marathon om dagen. PV får som högst skatta en 6:a på cykeln.

Posted

Det spelar ingen roll om man säger att man springer ett marathon om dagen. PV får som högst skatta en 6:a på cykeln.

Jajaja, men nu är det så att han fick en skattad 9a. Och nu är det så att jag fick befälslämpligheten bedömd trots min 4 på inskrivningen. Vad PV får, och vad dom gör är två olika saker.